... + חרדות אצל ילדים? ובו יתבאר עניין החרדות אצל הילדים, כיצד החרדות האלו נוצרות? והעניין הוא, כי
החרדה והפחד, תלויים באופן ישיר ובלעדי, בשכל של האדם. כי
חרדה ופחד פירושם, חוסר הרצון של האדם, שהמציאות תהיה כנגד רצונו. כגון לדוגמא, שיש לאדם רצון מוגדר כלשהו, שהמציאות תהיה כך או אחרת. ואז האדם חושב, שאם המציאות תהיה כך או אחרת, היא תהיה טובה יותר או פחות. ואז יש לאדם
פחד וחרדה, מכך שאולי המציאות תהיה נגד רצונו. וכאשר האדם נולד, הוא נולד כמעט , בלי שום שכל כלל. ולא, שאין לאדם שכל. אלא, שכל אחד ... את השכל לדעת, שהוא לא רוצה להיות רעב וכיו"ב. וכאשר האדם עדיין עם שכל של תינוק, כמעט ואין לו שום
פחד וחרדה כלל. משום, שעדיין אין לתינוק, כמעט שום תפישת טוב ורע. כי
הפחד והחרדה קיימים ותלויים, בתפישת הטוב והרע של האדם. כי מי שאינו יודע להבדיל בין טוב לבין רע, הוא אינו יכול לפחד כלל, וגם לא ... על הטוב והרע (מלבד טוב ורע של כאב פיזי וכיו"ב). ולכן, כאשר האדם נולד, הוא נולד כמעט ללא כל
פחד וחרדה. כי כמות
הפחדים והחרדות, תלויה בכמות הרצונות המוגדרים של האדם. שהאדם רוצה, שהמציאות תהיה כך או אחרת. וככל שיש לאדם יותר רצונות מוגדרים, וככל שיש לאדם יותר שכל, להבין שהמציאות יכולה להיות נגד רצונו המוגדר, כך יש לאדם, יותר
חרדות ופחדים. וכאשר האדם נולד, עדיין אין לו הרבה רצונות מוגדרים, ועדיין אין לו את ההבנה, שהמציאות יכולה להיות נגד רצונו. ולכן האדם נולד, כמעט בלי שום
פחד וחרדה. וכאשר האדם גדל ומתבגר, התודעה, השכל והרגש שלו מתפתחים, להבדיל בין הדברים השונים שיש במציאות. והאדם לומד להבדיל, בין ... דברים שחשובים בעיני האדם, וככל שיש יותר דברים שהם בעלי משמעות בעיני האדם, כך גדלה גם הכמות של
החרדות והפחדים של האדם. וההורים של הילד, שמנסים ורוצים להיות הורים טובים, מצד אחד, הם מוכרחים לחנך את הילד, להתרחק מהרע ולהתקרב אל ... בין טוב לבין רע, כך גם ההורים מחנכים את הילד, לפחד ולהיות בחרדה, מכך שיהיה לו רע ולא טוב. כי
החרדה והפחד, הם רק מהרע. כי האדם, לא מפחד מכך שיקרה לו דבר טוב, אלא רק מכך שיקרה לו דבר רע. וככל שהאדם לומד טוב יותר, להבדיל בין ... לשרוד בעולם, זה אומר גם, לחנך אותו לפחד מהרע. וככל שיש לאדם יותר שכל, כך הוא מצליח לאזן את
הפחדים והחרדות שלו בצורה שפויה. כי מצד השכל, אכן יש משמעות והבדל, בין טוב לבין רע. אבל מצד שני, כל המשמעות הזאת, של ההבדל שבין טוב ... המוחלטת. דהיינו, מהצד שהאדם מסתכל על הדברים באופן מוחלט, אין אצל האדם טוב ורע, וממילא אין שום
פחד וחרדה. ומהצד שהאדם מסתכל על הדברים בצורה יחסית, ביחס למה שהוא רוצה באותו רגע, ביחס לזה יש טוב ורע, ויש
פחד וחרדה וכולי. ומי שיש לו את השכל, להסתכל על המציאות שלנו, משתי נקודות מבט הפוכות. גם מנקודת מבט שאין הבדל בין טוב לבין רע, ... טוב לבין רע. ואם הילד לא לומד בו זמנית, שיש גם נקודת מבט, שבה, אין הבדל בין טוב לבין רע, הרי
שהחרדות והפחדים מתגברים אצל הילד. וככל שהחשיבה של ההורים של הילד, היא, שיש טוב ורע, נפרדים אחד מהשני, כך גם הילד לומד מהם, להבדיל בין ... לומד מהם, את נקודת המבט, שבה, אין שום הבדל, בין דבר, לבין היפוכו. ועל ידי זה, נוצרות אצל הילד,
חרדות ופחדים. ובסיכומו של דבר, צריך ללמד את הילד בצורה נכונה, שתהיה כמה שיותר קרובה אל האמת. שמצד אחד, יש טוב ורע, וצריך לדעת ...