טיפול בכעסים, טיפול בחרדה, להרגיע חרדה, להרגיע כעס, להרגיע אדם עצבני, להרגיע אדם בחרדה, להרגיע אדם מפחד, איך להבין אנשים? איך לקרוא אנשים? ללמוד אימון אישי, יעוץ לפסיכולוגים, ללמוד לטפל
איך להרגיע אדם כועס או חרד?
אליעד כהן מסביר כיצד ניתן להרגיע אדם שנמצא במצב של כעס או חרדה. הוא פותח בשאלה: איך להרגיע מישהו שמתעצבן מאוד? על מנת להבין כיצד להרגיע אדם עצבני או חרד, צריך להתחיל מלשאול את השאלה בצורה כללית ופשוטה יותר, למשל: "איך להרגיע מישהו כשהוא עצבני?", או "איך אתה מרגיע את עצמך כשאתה עצבני?".
מהן שתי הדרכים להרגיע אדם כועס או חרד?
קיימות שתי דרכים עיקריות ומנוגדות להרגעת אדם עצבני או חרד:
אליעד מדגיש שחשוב לזהות את המצב המדויק שהאדם נמצא בו כדי להחליט האם להביע הזדהות או לא. דוגמה ברורה לכך היא מצב שבו ילד מפחד שיש מפלצת מתחת למיטה. אם תגיד לילד "אין שום מפלצת", הילד עשוי להרגיש שלא מבינים אותו ויכנס לחרדה גדולה יותר. אבל אם תביע הזדהות ("ומה המפלצת רצתה לעשות לך?"), יש מצב שהילד ירגיש שיש בסיס לפחד, וייכנס לחרדה נוספת. לכן, עליך להחליט מתי עדיף להזדהות ומתי עדיף לא להזדהות.
כיצד לזהות מה גורם לאדם להיות כועס או חרד?
כדי להרגיע אדם כועס או אדם בחרדה, השלב הראשון הוא תמיד להבין את הסיבה האמיתית שמאחורי הכעס או הפחד. לא תמיד האדם עצמו יודע את הסיבה, ולעיתים קרובות הוא אומר משהו אחד, אבל בפועל מתכוון למשהו אחר. לדוגמה, אדם עשוי לומר שהוא כועס כי פיטרו אותו מהעבודה, אבל בעצם הוא פוחד מאיך שאשתו תגיב, או מהתגובה של ההורים או הסביבה. אדם יכול להיות כועס כי הוא פוחד מביקורת, או בגלל טראומה שחווה בעבר. לכן, השלב הראשון בטיפול בכעס או חרדה הוא זיהוי הסיבה המדויקת לכעס או לפחד, דרך שאלות כמו:
אליעד נותן דוגמה נוספת של טיפול בהתנגדויות של לקוח. אם לקוח אומר שהוא לא רוצה לקנות את המוצר, עליך להבין מהם הרצונות והאמונות שלו ביחס למוצר, ולמצוא מה הכי קל לשנות בדעות שלו. לדוגמה, לומר לו "מה שאתה חושב על המוצר אינו נכון" ולנסות לשנות את ההנחות שלו לגבי המוצר. באותה צורה בדיוק, בטיפול בכעס או בחרדה, תבדוק אילו אמונות או הנחות גורמות לכעס או לחרדה, וכיצד ניתן לערער עליהן.
מדוע אנשים מדברים הרבה כשהם כועסים או בחרדה?
אדם שמדבר הרבה כשהוא כועס או מפחד עשוי לנסות להבין את עצמו דרך הדיבור. יש אנשים שמדברים הרבה כי הם מנסים להבין את עצמם, ואם תעזור להם להבין את עצמם הם יירגעו וישתקו. יש כאלה שצריכים להרגיש שמבינים אותם, ואם תגלה אמפתיה לכעס או לפחד שלהם, הם יירגעו מיד. יש אנשים אחרים שדווקא מביעים כעס או פחד כי הם רוצים להרגיש חזקים או שהם זקוקים להכרה מסוימת. לכן חשוב לנסות להבין את הצורך הנסתר של האדם, מה הצורך הרגשי שלו, ולנסות לספק...
אליעד כהן מסביר כיצד ניתן להרגיע אדם שנמצא במצב של כעס או חרדה. הוא פותח בשאלה: איך להרגיע מישהו שמתעצבן מאוד? על מנת להבין כיצד להרגיע אדם עצבני או חרד, צריך להתחיל מלשאול את השאלה בצורה כללית ופשוטה יותר, למשל: "איך להרגיע מישהו כשהוא עצבני?", או "איך אתה מרגיע את עצמך כשאתה עצבני?".
מהן שתי הדרכים להרגיע אדם כועס או חרד?
קיימות שתי דרכים עיקריות ומנוגדות להרגעת אדם עצבני או חרד:
- דרך ראשונה: להביע הזדהות עם הכעס או החרדה שלו, וליצור תחושה של הבנה ואמפתיה.
- דרך שנייה היא לא להזדהות עם הכעס או הפחד, כלומר, לא לאשר לו שהמציאות שהוא מתאר נכונה, וכך להרגיע אותו.
אליעד מדגיש שחשוב לזהות את המצב המדויק שהאדם נמצא בו כדי להחליט האם להביע הזדהות או לא. דוגמה ברורה לכך היא מצב שבו ילד מפחד שיש מפלצת מתחת למיטה. אם תגיד לילד "אין שום מפלצת", הילד עשוי להרגיש שלא מבינים אותו ויכנס לחרדה גדולה יותר. אבל אם תביע הזדהות ("ומה המפלצת רצתה לעשות לך?"), יש מצב שהילד ירגיש שיש בסיס לפחד, וייכנס לחרדה נוספת. לכן, עליך להחליט מתי עדיף להזדהות ומתי עדיף לא להזדהות.
כיצד לזהות מה גורם לאדם להיות כועס או חרד?
כדי להרגיע אדם כועס או אדם בחרדה, השלב הראשון הוא תמיד להבין את הסיבה האמיתית שמאחורי הכעס או הפחד. לא תמיד האדם עצמו יודע את הסיבה, ולעיתים קרובות הוא אומר משהו אחד, אבל בפועל מתכוון למשהו אחר. לדוגמה, אדם עשוי לומר שהוא כועס כי פיטרו אותו מהעבודה, אבל בעצם הוא פוחד מאיך שאשתו תגיב, או מהתגובה של ההורים או הסביבה. אדם יכול להיות כועס כי הוא פוחד מביקורת, או בגלל טראומה שחווה בעבר. לכן, השלב הראשון בטיפול בכעס או חרדה הוא זיהוי הסיבה המדויקת לכעס או לפחד, דרך שאלות כמו:
- "למה הוא כועס באמת?"
- "האם הוא כועס על מה שקורה עכשיו או בגלל זיכרון טראומטי מהעבר?"
- "מה הנחות היסוד שגורמות לו לכעוס או להילחץ?"
אליעד נותן דוגמה נוספת של טיפול בהתנגדויות של לקוח. אם לקוח אומר שהוא לא רוצה לקנות את המוצר, עליך להבין מהם הרצונות והאמונות שלו ביחס למוצר, ולמצוא מה הכי קל לשנות בדעות שלו. לדוגמה, לומר לו "מה שאתה חושב על המוצר אינו נכון" ולנסות לשנות את ההנחות שלו לגבי המוצר. באותה צורה בדיוק, בטיפול בכעס או בחרדה, תבדוק אילו אמונות או הנחות גורמות לכעס או לחרדה, וכיצד ניתן לערער עליהן.
מדוע אנשים מדברים הרבה כשהם כועסים או בחרדה?
אדם שמדבר הרבה כשהוא כועס או מפחד עשוי לנסות להבין את עצמו דרך הדיבור. יש אנשים שמדברים הרבה כי הם מנסים להבין את עצמם, ואם תעזור להם להבין את עצמם הם יירגעו וישתקו. יש כאלה שצריכים להרגיש שמבינים אותם, ואם תגלה אמפתיה לכעס או לפחד שלהם, הם יירגעו מיד. יש אנשים אחרים שדווקא מביעים כעס או פחד כי הם רוצים להרגיש חזקים או שהם זקוקים להכרה מסוימת. לכן חשוב לנסות להבין את הצורך הנסתר של האדם, מה הצורך הרגשי שלו, ולנסות לספק...
- איך להרגיע אדם כועס?
- איך להרגיע חרדה?
- איך להבין אנשים?
- איך לטפל בהתנגדויות של לקוח?
- מה גורם לאנשים לדבר הרבה?
- האם כל האנשים חושבים אותו דבר?
- למה אנשים כועסים?
מה שאלתך אדוני.
ש: איך אני מרגיע מישהו שמתעצבן מאוד?
אליעד: שמתעצבן מאוד, אוקי מה עושים כדי למצוא תשובה לשאלה הזאת, קודם כל אתה יכול לשאול אותו "תגיד לי מה אני צריך לעשות כדי להרגיע אותך".
ש: כשהוא מתעצבן הוא לא מדבר עם אף אחד רק פולט לא קולט.
אליעד: אוקי הוא שואל שאלה פשוטה איך אתה אמור להרגיע מישהו שמתעצבן מאוד נכון?
ש: כן.
אליעד: איך מוצאים תשובה לשאלה שואלים אותה בצורה יותר מופשטת, איך להרגיע מישהו כשהוא עצבני או איך מרגיעים עצבים או איך אתה מרגיע את עצמך כשאתה עצבני, מה אז אתה עושה?
ש: אני אישית?
אליעד: טוב אני אתן לך את התשובה תקשיב התשובה היא כזאת, כשמישהו עצבני מה אתה עושה איתו או כשמישהו בחרדה מה אתה עושה איתו, אתם מרוכזים בן אדם בחרדה מה אתה עושה בן אדם כועס מה אתה עושה, כועס עליך מה אתה עושה בקיצור יש שתי דרכים סותרות לפעמים צריך להשתמש בדרך הזאת לפעמים בדרך הזאת ואתה צריך לדעת מתי ולמה, הדרך קוראים לה הבעת הזדהות או אי הבעת הזדהות אני סתם זרקתי את זה כדוגמא אפשר להביא תשובות אחרות לשאלה שלך אני נותן את זה כמשל. אם אתה רואה מישהו כועס יש שתי דרכים מה לעשות דרך אחת להביע הזדהות עם הכעס שלו ואז זה ירגיע אותו דרך שניה לא להזדהות עם הכעס שלו ואז זה ירגיע אותו.
לדוגמא נגיד שמישהו אומר לך "למה עשית ככה וככה" יש פה שתי אפשרויות, אפשרות אחת שתגיד לו "אוקי נכון אתה צודק" עכשיו אם הסכמת איתו הוא נרגע עכשיו תמשיך את השיחה, אתה מבין לעומת זאת אם תגיד לו "לא נכון מה פתאום" עוד יותר הוא כועס עליך אפילו לעומת זאת יש מקרה הפוך שמישהו יגיד לך "למה עשית ככה וככה" אם תגיד לו "תראה אתה צודק" עוד יותר הוא יכעס עליך או אתה צריך להגיד לו "לא מה פתאום זה לא זה" אתה מבין ואז הוא ירגע.
תבין אתה צריך לדעת לזהות מתי הוא רוצה שתזדהה איתו ומתי לא אותו דבר נגיד לדוגמא לגבי חרדה נגיד שמישהו בחרדה אומר לך "אני מפחד שככה וככה" נגיד הילד שלך אומר לך "אני מפחד שככה וככה" אז יש טריק אחד תגיד לו "אוקי ו... ?" הוא יגיד לך "הם רודפים אחרי מפלצת מתחת למיטה" אתה אומר לו "אוקי ומה היא תעשה, מה היא רוצה לעשות לך" זה כאילו הבעת הזדהות כאילו אם תגיד לו "אין מפלצת מתחת למיטה" הוא ירגיש מנותק תלוש אין מי שמבין אותו ויהיה עוד יותר בחרדה, תגיד לו "אוקי ומה המפלצת רצתה, מה היא עשתה" כאילו זורם איתו מנסה להוציא אותו מזה לעומת זאת יש מצב שאתה אומר לו "מה פתאום אין פה בכלל מפלצת" כי אם תגיד לו "יש מפלצת מתחת למיטה מה היא רצתה ממך" אז זה יכניס אותו עוד יותר לחרדות הוא יגיד "מה באמת יש פה מפלצת".
ש: לא אבל אם הוא לא באמת היה חושב הוא לא היה נלחץ מזה.
אליעד: לא השאלה מה הוא באמת חשב ומה אתה חושב שהוא חשב, מה אני בעצם בא לומר כשמישהו, טוב זה הבנת מה שאמרתי?
ש: כן, יש לי עוד שאלה.
אליעד: חכה שניה, בא נלך מאוד כיוון מה לעשות כדי להרגיע מישהו שלב ראשון אתה אמור לזהות למה הוא כועס ואתה אמור לנסות למצוא פרצות, לא בוא אני אתן לך את הסכמה אם היינו בונים תוכנת מחשב שמכניסים לתוכנה מישהו כועס איזה אלגוריתם אתה צריך לשים בשביל שירגיעו אותו, שלב ראשון תשאל למה הוא כועס עכשיו אתה צריך לעשות ולידציה למה הוא כועס כאילו אימות למה הוא כועס.
יפה עכשיו אתה צריך לבדוק גם מה הנחות היסוד של הכעס נגיד "הוא כועס כי אמרתי לו שהוא מפוטר" אוקי אבל למה הוא כועס כי אמרת לו שהוא מפוטר או כי הוא מפחד מאשתו מה היא תגיד לו בבית, למה הוא כועס כי הוא פוחד מה אשתו תגיד לו בבית או כי הוא מפחד מה ההורים שלו יגידו לו, למה הוא כועס כי הוא מפחד מה ההורים שלו יגידו לו או מה הילדים שלו יגידו לו, למה הוא מפחד כי זהו בגלל שהוא בכלל בטראומה מהעבר וזה בכלל לא קשור להווה וזה בכלל מהעבר.
ללכת בלופ אחורה ולמה הוא בכלל בטראומה מהעבר כי זה הוא אמר לו ככה וזה אמר לו ככה ואז הוא נכנס לטראומה וכו'. אתה צריך שלב ראשון תאתר את השורשים של הבעיה, עכשיו מה שאתה צריך לעשות זה בעיקרון לסרוק לעשות סוג של סריקה מהירה איפה אני יכול למצוא אצלו פרצה מה מחויב ומה לא מחויב נגיד מה האמונות שלו מה הרצונות שלו ויש ביניהם התנגשות לכן הוא כועס, למה הוא כועס כי יש לו אמונות מסוימות ורצונות מסוימים הוא מאמין שככה וככה והוא רוצה ככה וכך.
אתה רוצה להרגיע אותו אתה צריך למצוא מה החוליה החלשה מה הוא הכי פחות בטוח או מה הכי קל לנתק אצלו לגבי הכעס, אותו דבר נגיד לגבי לקוח נגיד שלקוח כועס עליך אומר לך "לא רוצה לקנות את המוצר" נניח, אוקי אתה צריך להגיד אוקי למה הוא לא רוצה לקנות את המוצר בוא נמצא את רשימת ההתנגדויות, בוא נמצא מה הוא מאמין לגבי המוצר שלי, מה הרצונות שלו לגבי המוצר שלי ואיך אני יכול לפרוץ בפנים לדוגמא להגיד לו "תראה אבל זה לא נכון מה שאתה חושב על המוצר" או כן אולי בכלל להביע הזדהות ולהגיד לו משהו אחר.
בקיצור בסופו של דבר כעס נובע מקונפליקט בין מה שהבן אדם חושב שקורה לבין מה שהוא חושב שהוא רוצה, כעס נובע מקונפליקט בין מה שבן אדם חושב שקורה לבין מה שהוא חושב שהוא רוצה שיקרה וחרדה נובעת לבין מה שבן אדם חושב שהוא רוצה שיקרה לבין מה שהוא חושב שיקרה על העתיד, חרדה זה על העתיד כעס זה מההווה. בסדר עכשיו אתה צריך לזהות מה הוא רוצה שיקרה מה הוא חושב שקורה ואז לראות מה יותר קל לי לשכנע אותו שזה לא קורה או שזה לא משנה או שהוא לא חייב לרצות את זה זה הרעיון.
ש: אוקי.
אליעד: איך עושים את זה אז אתה צריך לדעת קודם כל לדעת להבין אנשים לפי הצורה שהוא דיבר מה מפריע לו, לפי מה שאתה מכיר אותו מה יכול להיות שמפריע לו וכו' וגם לדעת גם איך להסביר לו לפעמים זה מתוך הזדהות לפעמים זה בלי הזדהות, לפעמים ככה לפעמים ככה.
ש: טוב אני מכיר בן אדם שהתגובה הכי טובה זה לא לעשות כלום.
אליעד: מה לא הבנתי מה אמרת.
ש: יש בן אדם שהוא כועס עלי ואני יודע אפילו שאני יודע שהזדהות או משהו אחר אי הסכמה אי הזדהות לא יעזור כלום יש איזשהו שתף שהוא חייב להוציא ואז הוא נרגע.
אליעד: אבל אתה שאלת אותי מה לעשות לא אמרת לי "האם לעשות משהו" אם היית אומר לי " תגיד לי מה עדיף, עדיף לעשות או לא לעשות" זאת שאלה אחרת, אתה יודע אז אנחנו נבדוק מה היתרונות בלעשות ומה היתרונות בלא לעשות אבל אתה לא שאלת אותי "האם לפעול כשמישהו כועס ותוקף וזה ולא נותן לך דבר" אתה שאלת אותי מה לעשות, לא שאלת אותי האם לעשות שאלת אותי מה לעשות.
ש: אוקי אז אם ככה השאלה היא כזאת יש בן אדם שכועס וכשהוא כועס הוא לא קולט הוא רק פולט.
אליעד: הוא נראה לך לא קולט.
ש: נראה לי לא קולט כן ואז אין טעם להביא הזדהות או לא להביע הזדהות.
אליעד: "אני לא רואה טעם" לא "אין טעם".
ש: אני לא רואה טעם אוקי ולכן השיטה לפחות כלפיו כזאת שאני שותק.
אליעד: אוקי אז מה השאלה?
ש: השאלה היא.
אליעד: האם יש דרך יותר טובה זאת השאלה ברור כי אם היית בטוח שזאת הדרך הכי טובה לא היית שואל שאלה.
ש: כן האם יש דרך יותר טובה.
אליעד: אז אני חושב שלפעמים בכזה מצב לדוגמא אתה צריך לאתר את שורש הבעיה נגיד שמישהו כועס ואומר לך "אתה כזה וכזה" או מקטר על משהו הוא בעצם יותר ממה שהוא רוצה לקטר הוא רוצה להביע את עצמו ויותר ממה שהוא רוצה להביע את עצמו הוא רוצה להיות בטוח שמבינים אותו, הוא רוצה להיות בטוח שהוא מבין את עצמו. השאלה שאתה צריך לשאול את עצמך למה הוא מדבר כל כך והוא לא נותן לי לדבר למה, למה כי הוא מנסה להבין את עצמו דרך זה שהוא מדבר איתי אם כן אז אולי אם אני אעזור לו להבין את עצמו אז הוא ישתוק. הסבר אחר למה הוא מדבר כל כך הרבה אולי בגלל שהוא רוצה להיות בטוח שהבנתי אותו אולי אם אני אראה לו שהבנתי אותו אז הוא ישתוק.
הסבר אחר אולי הוא מדבר איתי כל כך הרבה כי הוא מנסה לשכנע אותי שבאמת יש בעיה כי הוא חושב שאני לא אזדהה איתו אולי אני אגיד לו שאני מזדהה עם הבעיה הוא ישתוק, אתה מבין לנסות לאתר למה הוא מדבר כל כך הרבה אולי הוא מדבר כל כך הרבה כי הוא רוצה להרגיש חזק אולי אם אני אגרום לו להרגיש חזק אפשר לקצר את התהליך שהוא ידבר כי הוא כבר הרגיש חזק, למרות שאולי אם אתה תגרום לו להרגיש חזק אולי הוא מתלהב יותר מדי ואז הוא יגיד לך ואז הוא ידבר עוד יותר. אתה מבין ואז אולי צריך לגרום לו להרגיש חלש ואז הוא יגיד "טוב זה לא עוזר אז אולי יכול לשתוק" צריך לאתר למה הוא מדבר כל כך הרבה.
ש: אוקי יכול להיות שהוא מדבר כל כך הרבה בגלל סיבה שהוא לא יודע אותה, יכול להיות שהוא מדבר כל כך הרבה בגלל איזו סיבה בתת מודע.
אליעד: מה אנחנו חוזרים למה שדיברנו קודם, אין דבר כזה אתה בעצם מתכוון להגיד שכשאתה לא מוצא את הסיבה אתה אומר אולי גם הוא לא יודע את הסיבה נכון?
ש: כן.
אליעד: יפה אז תגיד שאתה לא יודע מה הסיבה, אל תגיד אולי גם הוא לא יודע מה הסיבה כי גם אם הוא לא יודע מה הסיבה אתה צריך לדעת מה הסיבה. הבנת אתה חשבת רגע ואם אני לא יודע מה הסיבה טוב לא נעים לך להגיד "תגיד לי ואם אני לא יודע מה הסיבה" אמרת לי "ואולי גם הוא לא יודע מה הסיבה" גלגלת את זה עליו, אתה בעצם רצית לשאול מה קורה אם אתה לא יודע מה הסיבה ואם אתה לא יודע מה הסיבה אתה צריך להיות יותר חכם אם תהיה יותר חכם הסיכוי שלך לטעות קטן יותר, איך אתה יכול לדעת מה הסיבה.
ש: שהוא רגוע לשאול אותו למה הוא.
אליעד: לא הוא לא יגיד לך הוא יגיד לך תשובה לא נכונה, אתה צריך להיות יותר חכם להבין את הבן אדם מה הצרכים הרגשיים שלו איך הוא מתבטא באיזה מילים הוא השתמש, למה הוא השתמש...
ש: איך אני מרגיע מישהו שמתעצבן מאוד?
אליעד: שמתעצבן מאוד, אוקי מה עושים כדי למצוא תשובה לשאלה הזאת, קודם כל אתה יכול לשאול אותו "תגיד לי מה אני צריך לעשות כדי להרגיע אותך".
ש: כשהוא מתעצבן הוא לא מדבר עם אף אחד רק פולט לא קולט.
אליעד: אוקי הוא שואל שאלה פשוטה איך אתה אמור להרגיע מישהו שמתעצבן מאוד נכון?
ש: כן.
אליעד: איך מוצאים תשובה לשאלה שואלים אותה בצורה יותר מופשטת, איך להרגיע מישהו כשהוא עצבני או איך מרגיעים עצבים או איך אתה מרגיע את עצמך כשאתה עצבני, מה אז אתה עושה?
ש: אני אישית?
אליעד: טוב אני אתן לך את התשובה תקשיב התשובה היא כזאת, כשמישהו עצבני מה אתה עושה איתו או כשמישהו בחרדה מה אתה עושה איתו, אתם מרוכזים בן אדם בחרדה מה אתה עושה בן אדם כועס מה אתה עושה, כועס עליך מה אתה עושה בקיצור יש שתי דרכים סותרות לפעמים צריך להשתמש בדרך הזאת לפעמים בדרך הזאת ואתה צריך לדעת מתי ולמה, הדרך קוראים לה הבעת הזדהות או אי הבעת הזדהות אני סתם זרקתי את זה כדוגמא אפשר להביא תשובות אחרות לשאלה שלך אני נותן את זה כמשל. אם אתה רואה מישהו כועס יש שתי דרכים מה לעשות דרך אחת להביע הזדהות עם הכעס שלו ואז זה ירגיע אותו דרך שניה לא להזדהות עם הכעס שלו ואז זה ירגיע אותו.
לדוגמא נגיד שמישהו אומר לך "למה עשית ככה וככה" יש פה שתי אפשרויות, אפשרות אחת שתגיד לו "אוקי נכון אתה צודק" עכשיו אם הסכמת איתו הוא נרגע עכשיו תמשיך את השיחה, אתה מבין לעומת זאת אם תגיד לו "לא נכון מה פתאום" עוד יותר הוא כועס עליך אפילו לעומת זאת יש מקרה הפוך שמישהו יגיד לך "למה עשית ככה וככה" אם תגיד לו "תראה אתה צודק" עוד יותר הוא יכעס עליך או אתה צריך להגיד לו "לא מה פתאום זה לא זה" אתה מבין ואז הוא ירגע.
תבין אתה צריך לדעת לזהות מתי הוא רוצה שתזדהה איתו ומתי לא אותו דבר נגיד לדוגמא לגבי חרדה נגיד שמישהו בחרדה אומר לך "אני מפחד שככה וככה" נגיד הילד שלך אומר לך "אני מפחד שככה וככה" אז יש טריק אחד תגיד לו "אוקי ו... ?" הוא יגיד לך "הם רודפים אחרי מפלצת מתחת למיטה" אתה אומר לו "אוקי ומה היא תעשה, מה היא רוצה לעשות לך" זה כאילו הבעת הזדהות כאילו אם תגיד לו "אין מפלצת מתחת למיטה" הוא ירגיש מנותק תלוש אין מי שמבין אותו ויהיה עוד יותר בחרדה, תגיד לו "אוקי ומה המפלצת רצתה, מה היא עשתה" כאילו זורם איתו מנסה להוציא אותו מזה לעומת זאת יש מצב שאתה אומר לו "מה פתאום אין פה בכלל מפלצת" כי אם תגיד לו "יש מפלצת מתחת למיטה מה היא רצתה ממך" אז זה יכניס אותו עוד יותר לחרדות הוא יגיד "מה באמת יש פה מפלצת".
ש: לא אבל אם הוא לא באמת היה חושב הוא לא היה נלחץ מזה.
אליעד: לא השאלה מה הוא באמת חשב ומה אתה חושב שהוא חשב, מה אני בעצם בא לומר כשמישהו, טוב זה הבנת מה שאמרתי?
ש: כן, יש לי עוד שאלה.
אליעד: חכה שניה, בא נלך מאוד כיוון מה לעשות כדי להרגיע מישהו שלב ראשון אתה אמור לזהות למה הוא כועס ואתה אמור לנסות למצוא פרצות, לא בוא אני אתן לך את הסכמה אם היינו בונים תוכנת מחשב שמכניסים לתוכנה מישהו כועס איזה אלגוריתם אתה צריך לשים בשביל שירגיעו אותו, שלב ראשון תשאל למה הוא כועס עכשיו אתה צריך לעשות ולידציה למה הוא כועס כאילו אימות למה הוא כועס.
יפה עכשיו אתה צריך לבדוק גם מה הנחות היסוד של הכעס נגיד "הוא כועס כי אמרתי לו שהוא מפוטר" אוקי אבל למה הוא כועס כי אמרת לו שהוא מפוטר או כי הוא מפחד מאשתו מה היא תגיד לו בבית, למה הוא כועס כי הוא פוחד מה אשתו תגיד לו בבית או כי הוא מפחד מה ההורים שלו יגידו לו, למה הוא כועס כי הוא מפחד מה ההורים שלו יגידו לו או מה הילדים שלו יגידו לו, למה הוא מפחד כי זהו בגלל שהוא בכלל בטראומה מהעבר וזה בכלל לא קשור להווה וזה בכלל מהעבר.
ללכת בלופ אחורה ולמה הוא בכלל בטראומה מהעבר כי זה הוא אמר לו ככה וזה אמר לו ככה ואז הוא נכנס לטראומה וכו'. אתה צריך שלב ראשון תאתר את השורשים של הבעיה, עכשיו מה שאתה צריך לעשות זה בעיקרון לסרוק לעשות סוג של סריקה מהירה איפה אני יכול למצוא אצלו פרצה מה מחויב ומה לא מחויב נגיד מה האמונות שלו מה הרצונות שלו ויש ביניהם התנגשות לכן הוא כועס, למה הוא כועס כי יש לו אמונות מסוימות ורצונות מסוימים הוא מאמין שככה וככה והוא רוצה ככה וכך.
אתה רוצה להרגיע אותו אתה צריך למצוא מה החוליה החלשה מה הוא הכי פחות בטוח או מה הכי קל לנתק אצלו לגבי הכעס, אותו דבר נגיד לגבי לקוח נגיד שלקוח כועס עליך אומר לך "לא רוצה לקנות את המוצר" נניח, אוקי אתה צריך להגיד אוקי למה הוא לא רוצה לקנות את המוצר בוא נמצא את רשימת ההתנגדויות, בוא נמצא מה הוא מאמין לגבי המוצר שלי, מה הרצונות שלו לגבי המוצר שלי ואיך אני יכול לפרוץ בפנים לדוגמא להגיד לו "תראה אבל זה לא נכון מה שאתה חושב על המוצר" או כן אולי בכלל להביע הזדהות ולהגיד לו משהו אחר.
בקיצור בסופו של דבר כעס נובע מקונפליקט בין מה שהבן אדם חושב שקורה לבין מה שהוא חושב שהוא רוצה, כעס נובע מקונפליקט בין מה שבן אדם חושב שקורה לבין מה שהוא חושב שהוא רוצה שיקרה וחרדה נובעת לבין מה שבן אדם חושב שהוא רוצה שיקרה לבין מה שהוא חושב שיקרה על העתיד, חרדה זה על העתיד כעס זה מההווה. בסדר עכשיו אתה צריך לזהות מה הוא רוצה שיקרה מה הוא חושב שקורה ואז לראות מה יותר קל לי לשכנע אותו שזה לא קורה או שזה לא משנה או שהוא לא חייב לרצות את זה זה הרעיון.
ש: אוקי.
אליעד: איך עושים את זה אז אתה צריך לדעת קודם כל לדעת להבין אנשים לפי הצורה שהוא דיבר מה מפריע לו, לפי מה שאתה מכיר אותו מה יכול להיות שמפריע לו וכו' וגם לדעת גם איך להסביר לו לפעמים זה מתוך הזדהות לפעמים זה בלי הזדהות, לפעמים ככה לפעמים ככה.
ש: טוב אני מכיר בן אדם שהתגובה הכי טובה זה לא לעשות כלום.
אליעד: מה לא הבנתי מה אמרת.
ש: יש בן אדם שהוא כועס עלי ואני יודע אפילו שאני יודע שהזדהות או משהו אחר אי הסכמה אי הזדהות לא יעזור כלום יש איזשהו שתף שהוא חייב להוציא ואז הוא נרגע.
אליעד: אבל אתה שאלת אותי מה לעשות לא אמרת לי "האם לעשות משהו" אם היית אומר לי " תגיד לי מה עדיף, עדיף לעשות או לא לעשות" זאת שאלה אחרת, אתה יודע אז אנחנו נבדוק מה היתרונות בלעשות ומה היתרונות בלא לעשות אבל אתה לא שאלת אותי "האם לפעול כשמישהו כועס ותוקף וזה ולא נותן לך דבר" אתה שאלת אותי מה לעשות, לא שאלת אותי האם לעשות שאלת אותי מה לעשות.
ש: אוקי אז אם ככה השאלה היא כזאת יש בן אדם שכועס וכשהוא כועס הוא לא קולט הוא רק פולט.
אליעד: הוא נראה לך לא קולט.
ש: נראה לי לא קולט כן ואז אין טעם להביא הזדהות או לא להביע הזדהות.
אליעד: "אני לא רואה טעם" לא "אין טעם".
ש: אני לא רואה טעם אוקי ולכן השיטה לפחות כלפיו כזאת שאני שותק.
אליעד: אוקי אז מה השאלה?
ש: השאלה היא.
אליעד: האם יש דרך יותר טובה זאת השאלה ברור כי אם היית בטוח שזאת הדרך הכי טובה לא היית שואל שאלה.
ש: כן האם יש דרך יותר טובה.
אליעד: אז אני חושב שלפעמים בכזה מצב לדוגמא אתה צריך לאתר את שורש הבעיה נגיד שמישהו כועס ואומר לך "אתה כזה וכזה" או מקטר על משהו הוא בעצם יותר ממה שהוא רוצה לקטר הוא רוצה להביע את עצמו ויותר ממה שהוא רוצה להביע את עצמו הוא רוצה להיות בטוח שמבינים אותו, הוא רוצה להיות בטוח שהוא מבין את עצמו. השאלה שאתה צריך לשאול את עצמך למה הוא מדבר כל כך והוא לא נותן לי לדבר למה, למה כי הוא מנסה להבין את עצמו דרך זה שהוא מדבר איתי אם כן אז אולי אם אני אעזור לו להבין את עצמו אז הוא ישתוק. הסבר אחר למה הוא מדבר כל כך הרבה אולי בגלל שהוא רוצה להיות בטוח שהבנתי אותו אולי אם אני אראה לו שהבנתי אותו אז הוא ישתוק.
הסבר אחר אולי הוא מדבר איתי כל כך הרבה כי הוא מנסה לשכנע אותי שבאמת יש בעיה כי הוא חושב שאני לא אזדהה איתו אולי אני אגיד לו שאני מזדהה עם הבעיה הוא ישתוק, אתה מבין לנסות לאתר למה הוא מדבר כל כך הרבה אולי הוא מדבר כל כך הרבה כי הוא רוצה להרגיש חזק אולי אם אני אגרום לו להרגיש חזק אפשר לקצר את התהליך שהוא ידבר כי הוא כבר הרגיש חזק, למרות שאולי אם אתה תגרום לו להרגיש חזק אולי הוא מתלהב יותר מדי ואז הוא יגיד לך ואז הוא ידבר עוד יותר. אתה מבין ואז אולי צריך לגרום לו להרגיש חלש ואז הוא יגיד "טוב זה לא עוזר אז אולי יכול לשתוק" צריך לאתר למה הוא מדבר כל כך הרבה.
ש: אוקי יכול להיות שהוא מדבר כל כך הרבה בגלל סיבה שהוא לא יודע אותה, יכול להיות שהוא מדבר כל כך הרבה בגלל איזו סיבה בתת מודע.
אליעד: מה אנחנו חוזרים למה שדיברנו קודם, אין דבר כזה אתה בעצם מתכוון להגיד שכשאתה לא מוצא את הסיבה אתה אומר אולי גם הוא לא יודע את הסיבה נכון?
ש: כן.
אליעד: יפה אז תגיד שאתה לא יודע מה הסיבה, אל תגיד אולי גם הוא לא יודע מה הסיבה כי גם אם הוא לא יודע מה הסיבה אתה צריך לדעת מה הסיבה. הבנת אתה חשבת רגע ואם אני לא יודע מה הסיבה טוב לא נעים לך להגיד "תגיד לי ואם אני לא יודע מה הסיבה" אמרת לי "ואולי גם הוא לא יודע מה הסיבה" גלגלת את זה עליו, אתה בעצם רצית לשאול מה קורה אם אתה לא יודע מה הסיבה ואם אתה לא יודע מה הסיבה אתה צריך להיות יותר חכם אם תהיה יותר חכם הסיכוי שלך לטעות קטן יותר, איך אתה יכול לדעת מה הסיבה.
ש: שהוא רגוע לשאול אותו למה הוא.
אליעד: לא הוא לא יגיד לך הוא יגיד לך תשובה לא נכונה, אתה צריך להיות יותר חכם להבין את הבן אדם מה הצרכים הרגשיים שלו איך הוא מתבטא באיזה מילים הוא השתמש, למה הוא השתמש...