האם אני הולך להיכשל? האם אני הולך להצליח? טיפול בפחד מכישלון, אני כל הזמן נכשל, אני אף פעם לא מצליח, חרדת כישלון, חושש להיכשל, כישלון סיבתי, כישלון אקראי, התמודדות עם פחד מכישלון
האם המחשבה "כנראה אכשל" היא נכונה או לא נכונה?
אליעד כהן דן בשאלה חשובה שנוגעת לכל אדם שנתקל במצבים של כישלון מתמשך, כאשר אדם מנסה לעשות משהו מספר פעמים ונכשל שוב ושוב, ומתחיל להאמין שהכישלון הבא הוא כבר כמעט ודאי. השאלה המרכזית שאליעד מציג היא האם המחשבה הזאת, "כנראה אני אכשל בפעם הבאה", היא נכונה או לא נכונה.
מה המשמעות של כישלון מתמשך?
ראשית, אליעד מדגים מצב שבו אדם מנסה שוב ושוב, למשל לעבור טסט נהיגה, ומשקיע בכך מאמצים רבים, פעם אחרי פעם, אבל תמיד נכשל. האדם אומר לעצמו בשלב מסוים, לאחר ניסיונות רבים, "כנראה שגם בפעם הבאה אכשל". אליעד שואל האם המחשבה הזאת נכונה.
הוא מסביר שהדבר תלוי בשאלה האם ההצלחה היא סיבתית או אקראית:
אליעד נותן דוגמה נוספת של אדם שזורק קובייה 50 פעמים ולא יוצא המספר אחד אפילו פעם אחת. מה הסיכוי שבפעם הבאה ייצא המספר אחד? מצד אחד אפשר לחשוב שהסיכוי גדל ("כבר חייב לצאת"), מצד שני אפשר לחשוב שהסיכוי נשאר בדיוק כמו בפעם הראשונה ("כל זריקה מחדש היא אירוע חדש לחלוטין"). המסקנה שאליעד מסביר היא שבמערכות אקראיות התוצאה אינה תלויה במה שהיה קודם.
האם ניסיונות חוזרים משפרים או פוגעים בסיכוי להצליח?
אליעד מביא דוגמאות נוספות ומורכבות יותר, כמו אדם שמנסה לעבור טסט נהיגה 5000 פעמים או מנסה לשכנע אדם ללכת איתו לסרט שוב ושוב, אך נכשל כל פעם מחדש. הוא מדגיש שוב ושוב את הצורך לבדוק לעומק האם הכישלון הוא סיבתי או אקראי:
האם צריך להמשיך לנסות גם כשזה נראה חסר סיכוי?
אליעד מסביר כי הרבה פעמים אנשים בטוחים שיצליחו, אך נכשלים, ולעומת זאת אנשים שחושבים שייכשלו - מצליחים. מדוע זה קורה? כי הם לא ניתחו נכון את הסיטואציה ולא זיהו אם מדובר במצב סיבתי או אקראי, ואם הסיבות השתנו או לא.
אליעד כהן דן בשאלה חשובה שנוגעת לכל אדם שנתקל במצבים של כישלון מתמשך, כאשר אדם מנסה לעשות משהו מספר פעמים ונכשל שוב ושוב, ומתחיל להאמין שהכישלון הבא הוא כבר כמעט ודאי. השאלה המרכזית שאליעד מציג היא האם המחשבה הזאת, "כנראה אני אכשל בפעם הבאה", היא נכונה או לא נכונה.
מה המשמעות של כישלון מתמשך?
ראשית, אליעד מדגים מצב שבו אדם מנסה שוב ושוב, למשל לעבור טסט נהיגה, ומשקיע בכך מאמצים רבים, פעם אחרי פעם, אבל תמיד נכשל. האדם אומר לעצמו בשלב מסוים, לאחר ניסיונות רבים, "כנראה שגם בפעם הבאה אכשל". אליעד שואל האם המחשבה הזאת נכונה.
הוא מסביר שהדבר תלוי בשאלה האם ההצלחה היא סיבתית או אקראית:
- אם ההצלחה היא אקראית, אין משמעות לכישלונות קודמים. לדוגמה, אם אדם מילא לוטו אלפי פעמים ולא זכה, בפעם הבאה הסיכוי שלו לזכות הוא זהה בדיוק לפעם הראשונה, כי ההצלחה אינה קשורה למאמציו אלא להסתברות בלבד.
- אם ההצלחה סיבתית, כלומר, תלויה בפעולות ובסיבות ברורות, אז אם האדם לא שינה את הגורמים שגרמו לכישלון בעבר, הוא ייכשל בוודאות גם בעתיד.
- אם הוא שינה את הגורמים ויצר את הסיבות הנכונות להצלחה, הוא יצליח בוודאות.
- אם הוא לא יודע בדיוק מה הן הסיבות להצלחה, אז הוא לא יכול לדעת בוודאות אם הוא יצליח או ייכשל.
אליעד נותן דוגמה נוספת של אדם שזורק קובייה 50 פעמים ולא יוצא המספר אחד אפילו פעם אחת. מה הסיכוי שבפעם הבאה ייצא המספר אחד? מצד אחד אפשר לחשוב שהסיכוי גדל ("כבר חייב לצאת"), מצד שני אפשר לחשוב שהסיכוי נשאר בדיוק כמו בפעם הראשונה ("כל זריקה מחדש היא אירוע חדש לחלוטין"). המסקנה שאליעד מסביר היא שבמערכות אקראיות התוצאה אינה תלויה במה שהיה קודם.
האם ניסיונות חוזרים משפרים או פוגעים בסיכוי להצליח?
אליעד מביא דוגמאות נוספות ומורכבות יותר, כמו אדם שמנסה לעבור טסט נהיגה 5000 פעמים או מנסה לשכנע אדם ללכת איתו לסרט שוב ושוב, אך נכשל כל פעם מחדש. הוא מדגיש שוב ושוב את הצורך לבדוק לעומק האם הכישלון הוא סיבתי או אקראי:
- במקרה של הצלחה אקראית, אין שום משמעות לניסיונות קודמים.
- במקרה סיבתי, יש לבדוק האם הגורמים שגרמו לכישלון עדיין קיימים או השתנו.
האם צריך להמשיך לנסות גם כשזה נראה חסר סיכוי?
אליעד מסביר כי הרבה פעמים אנשים בטוחים שיצליחו, אך נכשלים, ולעומת זאת אנשים שחושבים שייכשלו - מצליחים. מדוע זה קורה? כי הם לא ניתחו נכון את הסיטואציה ולא זיהו אם מדובר במצב סיבתי או אקראי, ואם הסיבות השתנו או לא.
- אם אדם נכשל פעמים רבות ועדיין חושב לנסות שוב, עליו לבדוק האם הכישלון שלו סיבתי או אקראי.
- אם הסיבה סיבתית והסיבות לא השתנו - אין טעם לנסות שוב.
- אם הסיבות השתנו, יש טעם לנסות שוב, כי כעת יש אפשרות להצליח...
- איך להתמודד עם פחד מכישלון?
- האם הכישלון שלי אקראי או סיבתי?
- האם יש טעם לנסות שוב אחרי כישלון?
- למה אני נכשל כל הזמן?
- האם הכישלון שלי הוא באשמתי?
עכשיו נגיד שיש בן אדם שעושה משהו ולא הצליח ואז הוא ניסה עוד פעם ולא הצליח ואז הוא ניסה עוד פעם ולא הצליח עכשיו בפעם העשירית או בפעם המאה הוא אומר כנראה שבפעם הבאה אני אכשל השאלה אם זה נכון לחשוב את זה או לא נכון כאילו האם המחשבה שאומרת טוב אני כנראה אכשל האם היא נכונה או לא נכונה, קרה פעם שניסית משהו ולא הצלחת או כל מה שניסית הצלחת כל מה שניסית לעשות בחיים הצלחת?
ש: אין לי חוויות כישלון כרגע שאני נזכרת בהם.
אליעד: ברור מה יכול להיות תראי הסיכוי ככה הסיכוי שכל מה שהיא ניסתה לעשות היא הצליחה הוא אפס מה שיכול להיות או שהיא בראש ניסתה לעשות אמרה אני לא אצליח לא אנסה ואז היא אף פעם לא נכשלה אפשרות שנייה שהיא נכשלה פעם אחת וישר אמרה טוב לא צריך אז לא נכשלתי אף פעם כי אף פעם לא ניסיתי להשיג את מה שאני לא יכולה, אוקי אבל יש אנשים שמנסים ונכשלים ומנסים ונכשלים ואז באה המחשבה לבן אדם אומרים לו אולי תנסה שוב אז הוא אומר תקשיב הסיכוי שאני אצליח קלוש אני מהמר שאני לא אצליח, השאלה היא האם המחשבה שאומרת אני מהמר שאני לא אצליח האם היא נכונה או לא נכונה וכשאני אומר לבדוק את האמת כשאני אומר בא נבדוק את האמת ונבדוק את האמת הכוונה כל מיני מחשבות כאלה כל מיני ניואנסים מחשבות "כנראה ש..." כל מיני מחשבות, עכשיו השאלה האם זה שבן אדם אומר כנראה שאני אכשל האם זאת אמת או לא מה אתה אומר.
ש: השאלה היא כללית מדי יש פה עניין של הסתברות.
אליעד: היא כללית מדי אתה צודק ומה התשובה שלה, הנה בא נבדוק הוא עכשיו אמר השאלה כללית מדי נכון מה הנחת היסוד שלו למה אמרת השאלה כללית מדי למה אמרת את זה?
ש: כי היא לא מוגדרת כמו שצריך השאלה זאת בעצם התשובה.
אליעד: טוב עכשיו שאלה חדשה תקשיב אתה אמרת השאלה כללית מדי נכון למה אמרת השאלה כללית מדי למה אמרת את זה למה לא אמרת קוקוריקו?
ש: כי היא לא מפורטת.
אליעד: אתה שמעת מה אני שאלתי?
ש: למה זה כללית.
אליעד: לא שאלתי למה זה כללית אני לא אמרתי למה אמרתי שזאת כללית מדי הרי היא לא כללית מדי אני לא שאלתי את זה, אני שאלתי למה ציינת את זה אני מסכים איתך שהשאלה כללית מדי אני לא באמת מסכים איתך אבל מסכים איתך אבל למה אמרת את זה.
ש: כי היו חסרים לי נתונים בשאלה.
אליעד: אתה לך היו חסרים נתונים בשאלה ואז הנחת שאם חסרים לך נתונים בשאלה כנראה שהשאלה כללית מדי, אוקי עכשיו שים לב קודם כל האם באמת היו חסרים לך נתונים בשאלה האם זה נכון או לא ושאלה שנייה נניח שהיו חסרים לך נתונים בשאלה ונניח שהשאלה כללית מדי עדיין למה ציינת את זה לא אמרת למה ציינת את זה אז מה אם היו חסרים לך נתונים בשאלה אבל למה היית צריך להגיד שהשאלה כללית מדי.
ש: כי לא ידעתי לתת תשובה ולכן זה היה התירוץ ורציתי להמשיך.
אליעד: אז מההתחלה שלום אתה שמעת את השאלה לא ידעת מה התשובה ואז אתה רצית להאמין שהתשובה תלויה במידע נוסף שאמור להתווסף לך ואז אמרת טוב אז בא נגיד שאין לי תשובה כי השאלה כללית מדי אז מה הנחת היסוד אומרת שאם השאלה כללית מדי אין לה תשובה נכון.
ש: לא יש לה המון תשובות.
אליעד: אז תיתן המון תשובות מה הבעיה מישהו אמר לך לתת תשובה אחת אמרו לך שהתשובה לא נכונה, אני שואל שאלה כללית מדי אז מה אם היא כללית מדי תיתן תשובה כללית מה הבעיה.
ש: טוב אני אתן תשובה כללית.
אליעד: אז תיתן תשובה כללית כן.
ש: אם אותו אדם שנכשל כמה פעמים לא עושה ניתוח של מה קרה לו וממשיך לעשות בדיוק את אותו הדבר בלי להבין למה הוא נכשל אז יש סיכוי טוב שהוא ימשיך להיכשל.
אליעד: תשובה חזקה ממש לא הבנתי שום דבר ממה שאמרת בכלל, מה אני שאלתי אתה זוכר מה שאלתי מה שאלתי?
ש: האם זה שהוא יגיד אין לי מה להמשיך הלאה אני אכשל.
אליעד: זה מה ששאלתי?
ש: לא בדיוק במילים האלה.
אליעד: לא שאלתי שאלה אחרת הוא לא אמר אין לי מה להמשיך הלאה שאלתי שאלה אחרת.
ש: האם המחשבה היא נכונה.
אליעד: האם המחשבה שאומרת.
ש: שבפעם הבאה אני גם אכשל.
אליעד: כנראה שאני אכשל האם היא נכונה, תשובה אני צריך כן לא אולי תלוי לא יודע אני צריך תשובות מה אתה מספר לי סיפורים אם הוא בדק והוא חשב האם זה נכון או לא נכון.
ש: האם זה נכון לא הבנתי את השאלה.
אליעד: הבן אדם ניסה לעשות משהו ולא הצליח מה הוא ניסה לעבור טסט פעם ראשונה לא הצליח פעם שנייה לא הצליח פעם חמישים לא הצליח אחרי חמישים טסטים לא הצליח ניסה לא יודע מה ניסה כל דבר לא הצליח עכשיו אומרים לו תנסה שוב ואז הוא אומר לעצמו עזוב אני לא אצליח אני כבר מכיר את עצמי אני מנסה ונכשל, השאלה היא האם המחשבה שאומרת לו תקשיב אתה תיכשל כי הנה עד היום ניסית ונכשלת האם היא נכונה או לא נכונה זאת השאלה את הבנת את השאלה, עכשיו כל בן אדם יש לו בחיים דברים שהוא רוצה לעשות הוא אומר עזוב אני לא אצליח אני יודעת שזה מיותר אני יודעת שזה יכשל זה מראש נתון לכישלון זה בטוח לא יצליח וכל מיני כאלה נכון אני בטוח שיש לך איזו מחשבה כזאת. עכשיו השאלה המחשבה שאומרת אל תנסי כי כנראה תיכשלי או הפואנטה פה זה לא על אל תנסי הפואנטה פה המחשבה שאומרת כנראה שאני אכשל האם היא נכונה או לא נכונה זאת השאלה. מה אתה אומר?
ש: אוקי התשובה היא שיכולה להיות פה היא כזאת.
אליעד: התשובה שיכולה להיות.
ש: כן יש כמה תשובות.
אליעד: אני רוצה לדעת מה התשובה.
ש: יכולה להיות תשובה כן כנראה שהוא יכשל במה זה תלוי.
אליעד: במה תלוי מה?
ש: אמרת האם המחשבה.
אליעד: הוא חשב כנראה שאני אכשל האם המחשבה הזאת היא משקפת את האמת או לא את האמת.
ש: אוקי תלוי במה שהוא עושה לקראת הבחינה הבאה.
אליעד: תלוי יפה אז אם.
ש: במה זה תלוי אם הוא לא עושה, נקרא לזה בקיצור מספיק שיעורי בית כדי להתכונן למבחן הבא.
אליעד: אז אם הוא לא עושה מספיק שיעורי בית להתכונן למבחן הבא.
ש: אז המחשבה הזאת נכונה כנראה שהוא יכשל.
אליעד: אוקי יפה תשובה לא נכונה הלאה.
ש: טוב אחרי זה אני צריך לשמוע גם למה.
אליעד: הלאה כן.
ש: עכשיו אם הוא יעשה שיעורי בית אז ההסתברות שהוא יצליח.
אליעד: גם תשובה לא נכונה פוסל את התשובה שלך מכל וכל.
ש: מאיזה קטע מאיזה מילה?
אליעד: את הכל פסול כל הניתוח שגוי לחלוטין, הלאה יש לך תשובה יותר טובה זאת התשובה אם הוא בדק זאת התשובה.
ש: האם כנראה שהוא יכשל אני אומר שכן.
אליעד: אוקי למה אולי לא זאת התשובה שלך.
ש: הוא נכשל עד היום וכנראה יכשל גם פעם הבאה.
אליעד: איזה תחכום איזה עומק מחשבתי.
ש: סטטיסטית זאת מחשבה הגיונית.
אליעד: אוי ואבוי לנו הלאה יש מישהו שיש לו תשובה אחרת.
ש: אולי כדאי שהוא יחשוב אם יש קשר הגיוני בין הפעם האחרונה שהוא נכשל לבין עכשיו מה שהוא רוצה לעשות.
אליעד: מה זאת אומרת אם יש קשר הגיוני?
ש: האם יש קשר מה הקשר.
אליעד: אני שאלתי מה הכוונה יש קשר ואז את אומרת לי מה הקשר לא הבנתי מה הכוונה קשר.
ש: האם זה מחויב שבגלל שנכשלתי פעם אחת או מאתיים פעם גם בפעם הבאה אני אכשל או שזה כמו הטלת קובייה שכאילו יכול להיות שהיה לי עכשיו אקראית מזל מאוד רע.
אליעד: יפה עכשיו רגע קודם כל השאלה לא הייתה האם זה מחויב שהוא יכשל השאלה אם באמת יש יותר סיכוי שהוא יכשל ומה את חושבת שיש יותר סיכוי שהוא יכשל?
ש: לא זה אותו סיכוי.
אליעד: בטוח איך יודעים מה האמת, מההתחלה אני נותן לך טיפ תחזור על השאלה מה השאלה?
ש: האם המחשבה שהבן חושב אחרי שהוא נכשל עשרות פעמים.
אליעד: מספר רב ביותר של פעמים.
ש: מספר רב ביותר של פעמים האם המחשבה שהוא יחשוב שכנראה שגם בפעם הבאה אני אכשל האם היא נכונה או לא נכונה.
אליעד: נכון מה התשובה?
ש: אז אני אומר לך כשבן אדם.
אליעד: אני הייתי בטוח שזה יהיה כל כך פשוט הנה שוב פעם נכשלתי הימרתי שזה יהיה פשוט ולא פשוט הלאה.
ש: כדי שיהיה איזשהו output מסוים צריך להיות input מסוים כדי להצליח כן כדי שהוא צריך שיקרה א' ב' ג' ד' ורק אז הוא יצליח.
אליעד: נניח.
ש: אם ה - input לא ישתנה זאת אומרת אם הוא ישאר תמיד אותו דבר כמו שהוא היה מקודם סיכוי רב שהוא גם יכשל.
אליעד: למה לא סיכוי רב למה לא במאה אחוז?
ש: כי יש עוד דברים שיכולים להשתנות זה לא מספיק.
אליעד: אז לא הבנתי את התשובה אז המחשבה שאומרת אני כנראה אכשל היא נכונה או לא נכונה.
ש: היא נכונה.
אליעד: אז למה לא היא לא נכונה כי הוא בטוח יכשל לא הבנתי כנראה אני אכשל זה לא נכון צריך להיות בטוח.
ש: אולי התשובה גם כן שתי אופציות כנראה.
אליעד: או בטוח אני אכשל או בטוח אני אצליח או אני אולי אכשל או כנראה שאני אכשל או סיכוי סביר שאני אכשל או אני לא יודע אם אני אכשל או אותו סיכוי כמו בפעם הראשונה יכול להיות הרבה תשובות אפשריות, הוא אמר כנראה אני אכשל זאת האמת שהוא כנראה יכשל?
ש: כנראה כשאומרים כנראה זה אומר זה יכול להיות שאני אכשל אבל יכול להיות שאני לא אכשל.
אליעד: נכון ומה התשובה הנכונה לדעתך כשהוא אומר כנראה שאני אכשל זה נכון, אתה אמרת יש input שמביא output מסוים נכון אז איך זה מקדם אותנו ולכן מה?
ש: ולכן כנראה שהוא יכשל.
אליעד: למה כנראה הוא יכשל.
ש: כי כנראה זה גם אומר שהוא לא יכשל.
אליעד: אבל אז התשובה לא נכונה הוא צריך להגיד אני בטוח אכשל.
ש: אם כל ה - input בדיוק אותו דבר הוא יכשל.
אליעד: אז הוא בטוח יכשל הוא לא כנראה יכשל, זאת התשובה שלך?
ש: כן אבל לא נשכח כי המילה כנראה זה אומר יש הסתברות שאני אכשל.
אליעד: למה הסתברות אתה תיכשל אתה לא כנראה תיכשל תיכשל.
ש: אבל כנראה חופף הוא בתוכו מכיל.
אליעד: יש הבדל בין אני אכשל לבין אני כנראה אכשל נכון, זה אותו דבר או שונה?
ש: זה לא אותו דבר אחד מכיל את השני.
אליעד: אם נוריד לבן אדם את הראש הוא כנראה ימות או ימות ימות אז התשובה כנראה לא מדויקת, טוב מה את רוצה להגיד?
ש: אני אומרת שעצם זה שהוא ניסה את החמישים פעם האלה.
אליעד: חמשת אלפים חמש מאות.
ש: חמשת אלפים חמש מאות פעמים זה אומר שמבחינתו הוא יוצא לדרך במטרה להצליח.
אליעד: עד כאן זה נכון.
ש: אז המחשבה היא בעצם הוא צריך כל פעם לגשת כאילו מחדש כאילו הוא לא עבר את כל הפעמים האחרות.
אליעד: זה טיפים אבל השאלה כשהוא אומר אני כנראה אכשל זה נכון או לא נכון?
ש: זה לא נכון.
אליעד: לא נכון לחשוב ככה?
ש: כל פעם הוא מנסה.
אליעד: ונכשל אז כנראה.
ש: אבל עדיין לא כנראה הוא לא סגור על זה שהוא יכשל.
אליעד: זה שהוא לא סגור על זה שהוא יכשל זה נכון אם הוא היה סגור על זה שהוא יכשל הוא לא היה מנסה נכון אבל השאלה המחשבה שאומרת אני כנראה אכשל היא נכונה או לא נכונה זה שהוא לא סגור על זה זה נכון אבל עכשיו הוא החליט די אני סגור על זה אני אכשל לא רוצה יותר לנסות הוא אומר הנה ניסיתי לא הצלחתי יום ויום הוא לא מצליח חבל על הזמן.
ש: אז אני לא מבינה מה אתה מנסה לשאול אם המחשבה.
אליעד: את שמעת פעם על מישהו שניסה לעשות משהו, יפה שמעת פעם על מישהו שניסה לעשות משהו ולא הצליח או שכל האנשים שאת מכירה ניסו והצליחו לא יודע אני שואל.
ש: בא נדבר על דוגמא ספציפית רגע.
אליעד: תמציאי את דוגמא.
ש: אתה דיברת על זה שהוא ניסה לעבור חמישים פעם טסט בסדר.
אליעד: כן ניסה לשכנע מישהו ניסה הלך לסלע אמר לו סלע תוציא מים הנה שולחן תוציא מים ושולחן תוציא מים הוא לא מוציא מים ניסה אמר אני ארביץ לו יותר חזק אולי הוא יוציא מים לא הצליח אמר עכשיו אני ארביץ לו במקום אחר לא הצליח הרביץ לו במקום אחר בסוף אמר תקשיב אין זה לא יוציא מים חשיבה או לא נכונה זאת דוגמא כל דבר אני יכול להמציא לך כל בן אדם ניסה ניסוי, בן אדם ניסה לשכנע מישהו בוא איתי לסרט אמר לו לא אני לא אוהב סרטים בוא איתי לסרט מחר לא אם לא תבוא זה אמר לו לא רוצה לא משנה מה ניסית לא הצלחת אז אתה אומר אני לא מנסה יותר כי זה חבל על הזמן לנסות זה יכשל, יש בזה היגיון?
ש: כן.
אליעד: אז השאלה אם זה נכון או לא נכון אם המחשבה שאומרת אתה כנראה תיכשל היא נכונה או לא נכונה, אני לא שאלתי מה הוא צריך לעשות כדי להצליח למרות שהוא נכשל אם השאלה הייתה בן אדם שעד היום ניסה ונכשל מה הוא צריך לעשות כדי להצליח זאת שאלה אחרת האם הוא יכול להצליח זאת שאלה אחרת אבל השאלה כרגע זה המחשבה שאומרת כנראה אתה תיכשל האם היא נכונה או לא נכונה, אז איך יודעים מה התשובה מה שואלים.
ש: במה תלוי אם הוא יכשל או יצליח.
אליעד: נכון אז קודם כל שואלים במה תלוי אם הוא יכשל, עכשיו מה המניפולציה שבשאלה.
ש: זה מה שהוא אמר.
אליעד: מי אמר הוא אמר אני לא הבנתי שהוא אמר לא חכי עד הסוף חכי עכשיו שנייה.
ש: זה סתם משחקי מילים עכשיו נכון ביחס להגדרת מטרה כן הגדיר לא הגדיר זה מאה אחוז שהוא הסתברותית כנראה יכשל.
אליעד: הלאה מההתחלה עכשיו מה המניפולציה בשאלה המניפולציה בשאלה היא כזאת תראה דוגמא אם הוא נמצא פה האם זה אומר שיהיה פה פיל.
ש: לא.
אליעד: אוקי ואם הוא לא נמצא פה האם זה אומר שיהיה פה פיל אז במה תלוי אם יהיה פה פיל או לא במשהו אחר נכון יפה, עכשיו אנחנו שאלנו אם בן אדם ניסה ונכשל ניסה ונכשל חמש מיליון פעמים האם המחשבה שאומרת כנראה שאני אכשל מה זה כנראה בגלל שניסיתי ונכשלתי מסקנה שאכשל אבל יכול להיות שכישלון בכלל לא תלוי במה שניסית לדוגמא.
ש: את זה אתה מגדיר עכשיו זה לא נכון שזה ככה יכול להיות זה אלים מהשמיים החליטו שאתה לא תצליח זה לא קשור לסיבתי בכלל.
אליעד: נגיד בן אדם קורא תהילים סתם לא משנה דוגמא אחרת בן אדם ממלא לוטו שמעת פעם על בן אדם שממלא לוטו הוא ניסה נכשל ניסה ונכשל למה הוא מנסה שוב פעם הוא אומר רגע אבל עד היום ניסית לא הצלחת נכון אז למה אתה מנסה שוב הנה כל האנשים פה ניסו ולא הצליחו למה אתה מנסה כי הוא אומר זה שנכשלתי אם אני אנצח או לא זה לא תלוי בכמה ניסיתי זה תלוי במשהו אקראי בכלל יש קובייה זורקים אני יכול להצליח זאת אומרת ההצלחה היא לא תלויה בפעולות שלך ההצלחה היא אקראית נכון, זאת אומרת שיכול להיות מצב.
ש: אלא אם כן במאה אחוז אתה בטוח שהדבר שאתה רוצה להשיג איננו במאה אחוז.
אליעד: איננו מה?
ש: איננו מת הבחורה שהוא רוצה להשיג מתה לא יודעת העסק שאתה רוצה לקנות נשרף.
אליעד: מה שאת אומרת זה נכון אבל את לא יודעת להסביר את עצמך נכון אני אסביר מההתחלה קודם כל כשהבן אדם חושב לעצמו אם נכשלתי עד היום כנראה שאני אכשל שוב האם המחשבה הזאת נכונה כן או לא תשובה תלוי בנסיבות, זאת אומרת אם מדובר על דבר שההצלחה שלך היא אקראית אין שום קשר למה שניסית קודם לא רק שאין קשר במובן מסוים אפילו אם עד היום נכשלת זה אפילו מגדיל את הסיכוי שתזכה למה זה מגדיל את הסיכוי אני אסביר לך במובן מסוים נסביר את ההיגיון.
ש: זורק מטבע.
אליעד: אני אתן דוגמא אם אתה מילאת לוטו וזכית ובן אדם מילא לוטו ולא זכה למי יש יותר סיכוי לזכות פעם הבאה?
ש: לשניהם אותו דבר.
אליעד: עכשיו שנייה יש פרספקטיבה אחת שאומרת שאין קשר פעם הבאה זאת פעם הבאה עכשיו יש פרספקטיבה שאומרת לבן אדם שזכה בלוטו כבר פעם אחת יש יותר סיכוי לזכות למה כי אנחנו כבר מכירים הבן אדם הזה הוא כבר רגיל לזכות יש לו יותר סיכוי לזכות.
ש: יש לו מזל כזה.
אליעד: הוא בן אדם שיש לו מזל יש פרספקטיבה אחרת שאומרת לא נכון ההוא שלא זכה יש לו יותר סיכוי לזכות למה כי מה הסיכוי שמישהו יזכה פעמיים אתה לא רק צריך לזכות בלוטו, נגיד שלזכות בלוטו זה אחד למיליון אבל מה הסיכוי שבן אדם אחד יזכה פעמיים בלוטו זה אחד למאה מיליון אז זאת אומרת אומנם הסיכוי שלך לזכות בלוטו הוא אחד למיליון אבל בגלל שכבר זכית פעם אחת והסיכוי שמישהו יזכה פעמיים בלוטו הוא אחד למאה מיליון אז אין לך הרבה סיכוי לזכות, עכשיו בן אדם נגיד זכה בלוטו שלוש פעמים אוקי ואחד לא זכה אף פעם עכשיו למי יש יותר סיכוי לזכות בפעם הרביעית פרספקטיבה אחת אומרת תקשיב אין לזה משמעות חדש פרספקטיבה אחת אומרת תראה הוא כבר זכה שלוש פעמים זה בן אדם שזוכה פרספקטיבה אחרת אומרת תראה מה הסיכוי שמישהו יזכה ארבעה פעמים זה כבר לא הגיוני כבר צריך לפתוח ועדת חקירה לכן לא הגיוני שהוא יזכה וכנראה שמי שלא זכה עד היום יזכה.
עכשיו דוגמא בן אדם נגיד זכה בלוטו יצא לו מספרים מסוימים עכשיו האם יש היגיון שאתה תיקח את המספרים שזכו בשבוע שעבר ותמלא את אותם מספרים יש היגיון היגיון אחד אומר כן הגרלה חדשה חדש אבל מה הסיכוי ששבוע אחרי שבוע יצא בדיוק את אותם מספרים יש גם פרספקטיבה כזאת אבל מצד שני אתה יכול להגיד רגע, עכשיו בואו תראו לוקחים את כל הלוטו של כל המספרים שיצאו בשנה האחרונה בודקים איזה מספרים יצאו נגיד המספר שבע יצא הרבה פעמים עכשיו מה זה אומר שבהגרלה הבאה יש יותר סיכוי שיצא שבע או פחות סיכוי שיצא שבע מצד אחד אתה אומר הנה השבע הוא כל הזמן יוצא כנראה שהוא יצא עוד פעם מצד שני אתה אומר תראה הוא כל הזמן יוצא מתישהו אמורים לצאת מספרים אחרים כנראה שהוא לא יצא יותר ויש פרספקטיבה שאומרת אין לזה שום משמעות.
ש: אבל אתה מדבר על מערכת אקראית עד עכשיו.
אליעד: נכון ולכן התשובה שאתה היית צריך לתת היא תלוי כשהוא שואל אם ניסיתי עד היום ולא הצלחתי והמחשבה שאומרת כנראה שאני אכשל בעתיד האם היא נכונה או לא תשובה אם ההצלחה היא אקראית אז אין משמעות לזה שנכשלת עד היום אם ההצלחה היא סיבתית אז תלוי אם הנסיבות נשארו אותו דבר אם הנסיבות ידועות לך והן נשארו אותו דבר אז אתה במאה אחוז תיכשל ואם הנסיבות ידועות לך והנסיבות השתנו ואתה חושב שהן מתאימות למה שצריך אז אולי אתה במאה אחוז תצליח ואם אתה לא יודע אם הן מתאימות או לא וזה תלוי לפי כמה אתה חושב שהנסיבות מובילות לתוצאה ואם אתה לא יודע מה הנסיבות אז גם יכול להיות שכן יכול להיות שלא לא בהכרח יכול להיות שכן יכול להיות שלא.
ש: אז בעצם הוא צדק כשהוא אמר שחסר נתונים בשאלה.
אליעד: הוא לא צדק בשום דבר.
ש: למה הוא אמר שתלוי יכול להיות שהוא לא הלך לכיוון שאתה רוצה.
אליעד: לא השאלה הייתה מדויקת תראה כל בן אדם ששואל אותך שאלה זה כמו אני אשאל אותך מה השעה עכשיו תשאל שאלה נגיד כל שאלה שתרצה אני אגיד לך חסרים נתונים בשאלה אם תראה לי את השעון ואת הזה אני אגיד לך מה השעה כל דבר אני יכול להגיד לך חסרים נתונים בשאלה.
ש: בסדר אז תגיד.
אליעד: לא הוא הלך לכיוון של הסיבתי הוא הלך לכיוון של תראה אם הוא עשה שיעורים או לא עשה שיעורים כאילו האם הנסיבות השתנו אבל זה לא נכון קודם כל הוא היה צריך להגיד האם זה סיבתי או אקראי מה הוא הניח הוא הניח שזה סיבתי ואם זה אקראי מה אכפת לי אם עשית שיעורי בית, כשאתה נתת תשובה אתה נתת תשובה אתה היית צריך לעשות קודם כל חלוקה סיבתי ואקראי אתה דילגת על זה אתה הלכת לרובריקה של הסיבתי לא על האקראי נכון.
ש: זה כן אבל בהמשך אמרתי.
אליעד: רגע חכה קודם כל אתה היית צריך לחלק את זה קודם כל לסיבתי ואקראי החלוקה הראשונה היא סיבתי ואקראי זה נכון?
ש: כן.
אליעד: יפה עכשיו בתוך אקראי המשפט שאומר כנראה שאני אכשל שוב הוא נכון או לא נכון?
ש: תלוי בנסיבות.
אליעד: לא נכון זה אקראי בן אדם מילא לוטו כל חייו לא זה לא נכון אם הוא יזכה פעם הבאה הוא אומר תראה כבר שלושים שנה מילאתי לוטו מה הסיכוי שאני אזכה שוב זה כמו בפעם הראשונה נכון, עוד פעם אתה יכול להגיד שיש יותר סיכוי אתה יכול להגיד שיש פחות סיכוי ואתה יכול להגיד שזה אותו דבר בא נלך על אותו דבר נכון יפה, עכשיו בהנחה שזה סיבתי דהיינו, אם אתה תצליח או לא זה תלוי בסיבות מסוימות אז אם ידועות לך מה הסיבות או לא ידועות לך מה הסיבות אז בא נניח קודם כל האם ידועות לך מה הסיבות בא נניח שידוע לך מה צריך לקרות כדי שתשיג עכשיו ואני אשאל אותך האם אתה חושב שהסיבות הנוכחיות מתרחשות שיובילו לתוצאה אם כן אז בוודאות שתצליח אם לא בוודאות שלא תצליח ואם אתה לא יודע אז או שכן או שלא.
עכשיו אם אתה רוצה להמר אם אתה נגיד יודע מה צריך לקרות ואתה לא יודע אם הסיבות שלך מתאימות או לא ועכשיו אתה צריך להמר אז אתה יכול להגיד אוקי אתה יכול להתייחס לזה כאל דבר אקראי אתה יכול להגיד אולי הסיבות שלי מתאימות למה שצריך לקרות ואתה יכול לעשות אחוזים מה הסיכוי שהסיבות מתאימות, עכשיו זה בהנחה שאתה יודע מה הסיבות שצריכות להתרחש כדי שתתרחש התוצאה עכשיו לעומת זאת יכול להיות שאתה לא יודע מה צריך לקרות אתה לא יודע בדיוק מה צריך לקרות ובגלל שאתה לא יודע מה צריך לקרות אז אתה גם לא יודע אם הנסיבות מתאימות למה שצריך לקרות.
ש: מה שצריך לקרות אתה מתכוון.
אליעד: נגיד שאתה לא יודע מה התנאים ההכרחיים הנדרשים להשגת התוצאה אין לך מושג, עכשיו על מה וודאי לנו אבל מה האמת האמת היא עוד פעם שאם הנסיבות לא השתנו וזאת...
ש: אין לי חוויות כישלון כרגע שאני נזכרת בהם.
אליעד: ברור מה יכול להיות תראי הסיכוי ככה הסיכוי שכל מה שהיא ניסתה לעשות היא הצליחה הוא אפס מה שיכול להיות או שהיא בראש ניסתה לעשות אמרה אני לא אצליח לא אנסה ואז היא אף פעם לא נכשלה אפשרות שנייה שהיא נכשלה פעם אחת וישר אמרה טוב לא צריך אז לא נכשלתי אף פעם כי אף פעם לא ניסיתי להשיג את מה שאני לא יכולה, אוקי אבל יש אנשים שמנסים ונכשלים ומנסים ונכשלים ואז באה המחשבה לבן אדם אומרים לו אולי תנסה שוב אז הוא אומר תקשיב הסיכוי שאני אצליח קלוש אני מהמר שאני לא אצליח, השאלה היא האם המחשבה שאומרת אני מהמר שאני לא אצליח האם היא נכונה או לא נכונה וכשאני אומר לבדוק את האמת כשאני אומר בא נבדוק את האמת ונבדוק את האמת הכוונה כל מיני מחשבות כאלה כל מיני ניואנסים מחשבות "כנראה ש..." כל מיני מחשבות, עכשיו השאלה האם זה שבן אדם אומר כנראה שאני אכשל האם זאת אמת או לא מה אתה אומר.
ש: השאלה היא כללית מדי יש פה עניין של הסתברות.
אליעד: היא כללית מדי אתה צודק ומה התשובה שלה, הנה בא נבדוק הוא עכשיו אמר השאלה כללית מדי נכון מה הנחת היסוד שלו למה אמרת השאלה כללית מדי למה אמרת את זה?
ש: כי היא לא מוגדרת כמו שצריך השאלה זאת בעצם התשובה.
אליעד: טוב עכשיו שאלה חדשה תקשיב אתה אמרת השאלה כללית מדי נכון למה אמרת השאלה כללית מדי למה אמרת את זה למה לא אמרת קוקוריקו?
ש: כי היא לא מפורטת.
אליעד: אתה שמעת מה אני שאלתי?
ש: למה זה כללית.
אליעד: לא שאלתי למה זה כללית אני לא אמרתי למה אמרתי שזאת כללית מדי הרי היא לא כללית מדי אני לא שאלתי את זה, אני שאלתי למה ציינת את זה אני מסכים איתך שהשאלה כללית מדי אני לא באמת מסכים איתך אבל מסכים איתך אבל למה אמרת את זה.
ש: כי היו חסרים לי נתונים בשאלה.
אליעד: אתה לך היו חסרים נתונים בשאלה ואז הנחת שאם חסרים לך נתונים בשאלה כנראה שהשאלה כללית מדי, אוקי עכשיו שים לב קודם כל האם באמת היו חסרים לך נתונים בשאלה האם זה נכון או לא ושאלה שנייה נניח שהיו חסרים לך נתונים בשאלה ונניח שהשאלה כללית מדי עדיין למה ציינת את זה לא אמרת למה ציינת את זה אז מה אם היו חסרים לך נתונים בשאלה אבל למה היית צריך להגיד שהשאלה כללית מדי.
ש: כי לא ידעתי לתת תשובה ולכן זה היה התירוץ ורציתי להמשיך.
אליעד: אז מההתחלה שלום אתה שמעת את השאלה לא ידעת מה התשובה ואז אתה רצית להאמין שהתשובה תלויה במידע נוסף שאמור להתווסף לך ואז אמרת טוב אז בא נגיד שאין לי תשובה כי השאלה כללית מדי אז מה הנחת היסוד אומרת שאם השאלה כללית מדי אין לה תשובה נכון.
ש: לא יש לה המון תשובות.
אליעד: אז תיתן המון תשובות מה הבעיה מישהו אמר לך לתת תשובה אחת אמרו לך שהתשובה לא נכונה, אני שואל שאלה כללית מדי אז מה אם היא כללית מדי תיתן תשובה כללית מה הבעיה.
ש: טוב אני אתן תשובה כללית.
אליעד: אז תיתן תשובה כללית כן.
ש: אם אותו אדם שנכשל כמה פעמים לא עושה ניתוח של מה קרה לו וממשיך לעשות בדיוק את אותו הדבר בלי להבין למה הוא נכשל אז יש סיכוי טוב שהוא ימשיך להיכשל.
אליעד: תשובה חזקה ממש לא הבנתי שום דבר ממה שאמרת בכלל, מה אני שאלתי אתה זוכר מה שאלתי מה שאלתי?
ש: האם זה שהוא יגיד אין לי מה להמשיך הלאה אני אכשל.
אליעד: זה מה ששאלתי?
ש: לא בדיוק במילים האלה.
אליעד: לא שאלתי שאלה אחרת הוא לא אמר אין לי מה להמשיך הלאה שאלתי שאלה אחרת.
ש: האם המחשבה היא נכונה.
אליעד: האם המחשבה שאומרת.
ש: שבפעם הבאה אני גם אכשל.
אליעד: כנראה שאני אכשל האם היא נכונה, תשובה אני צריך כן לא אולי תלוי לא יודע אני צריך תשובות מה אתה מספר לי סיפורים אם הוא בדק והוא חשב האם זה נכון או לא נכון.
ש: האם זה נכון לא הבנתי את השאלה.
אליעד: הבן אדם ניסה לעשות משהו ולא הצליח מה הוא ניסה לעבור טסט פעם ראשונה לא הצליח פעם שנייה לא הצליח פעם חמישים לא הצליח אחרי חמישים טסטים לא הצליח ניסה לא יודע מה ניסה כל דבר לא הצליח עכשיו אומרים לו תנסה שוב ואז הוא אומר לעצמו עזוב אני לא אצליח אני כבר מכיר את עצמי אני מנסה ונכשל, השאלה היא האם המחשבה שאומרת לו תקשיב אתה תיכשל כי הנה עד היום ניסית ונכשלת האם היא נכונה או לא נכונה זאת השאלה את הבנת את השאלה, עכשיו כל בן אדם יש לו בחיים דברים שהוא רוצה לעשות הוא אומר עזוב אני לא אצליח אני יודעת שזה מיותר אני יודעת שזה יכשל זה מראש נתון לכישלון זה בטוח לא יצליח וכל מיני כאלה נכון אני בטוח שיש לך איזו מחשבה כזאת. עכשיו השאלה המחשבה שאומרת אל תנסי כי כנראה תיכשלי או הפואנטה פה זה לא על אל תנסי הפואנטה פה המחשבה שאומרת כנראה שאני אכשל האם היא נכונה או לא נכונה זאת השאלה. מה אתה אומר?
ש: אוקי התשובה היא שיכולה להיות פה היא כזאת.
אליעד: התשובה שיכולה להיות.
ש: כן יש כמה תשובות.
אליעד: אני רוצה לדעת מה התשובה.
ש: יכולה להיות תשובה כן כנראה שהוא יכשל במה זה תלוי.
אליעד: במה תלוי מה?
ש: אמרת האם המחשבה.
אליעד: הוא חשב כנראה שאני אכשל האם המחשבה הזאת היא משקפת את האמת או לא את האמת.
ש: אוקי תלוי במה שהוא עושה לקראת הבחינה הבאה.
אליעד: תלוי יפה אז אם.
ש: במה זה תלוי אם הוא לא עושה, נקרא לזה בקיצור מספיק שיעורי בית כדי להתכונן למבחן הבא.
אליעד: אז אם הוא לא עושה מספיק שיעורי בית להתכונן למבחן הבא.
ש: אז המחשבה הזאת נכונה כנראה שהוא יכשל.
אליעד: אוקי יפה תשובה לא נכונה הלאה.
ש: טוב אחרי זה אני צריך לשמוע גם למה.
אליעד: הלאה כן.
ש: עכשיו אם הוא יעשה שיעורי בית אז ההסתברות שהוא יצליח.
אליעד: גם תשובה לא נכונה פוסל את התשובה שלך מכל וכל.
ש: מאיזה קטע מאיזה מילה?
אליעד: את הכל פסול כל הניתוח שגוי לחלוטין, הלאה יש לך תשובה יותר טובה זאת התשובה אם הוא בדק זאת התשובה.
ש: האם כנראה שהוא יכשל אני אומר שכן.
אליעד: אוקי למה אולי לא זאת התשובה שלך.
ש: הוא נכשל עד היום וכנראה יכשל גם פעם הבאה.
אליעד: איזה תחכום איזה עומק מחשבתי.
ש: סטטיסטית זאת מחשבה הגיונית.
אליעד: אוי ואבוי לנו הלאה יש מישהו שיש לו תשובה אחרת.
ש: אולי כדאי שהוא יחשוב אם יש קשר הגיוני בין הפעם האחרונה שהוא נכשל לבין עכשיו מה שהוא רוצה לעשות.
אליעד: מה זאת אומרת אם יש קשר הגיוני?
ש: האם יש קשר מה הקשר.
אליעד: אני שאלתי מה הכוונה יש קשר ואז את אומרת לי מה הקשר לא הבנתי מה הכוונה קשר.
ש: האם זה מחויב שבגלל שנכשלתי פעם אחת או מאתיים פעם גם בפעם הבאה אני אכשל או שזה כמו הטלת קובייה שכאילו יכול להיות שהיה לי עכשיו אקראית מזל מאוד רע.
אליעד: יפה עכשיו רגע קודם כל השאלה לא הייתה האם זה מחויב שהוא יכשל השאלה אם באמת יש יותר סיכוי שהוא יכשל ומה את חושבת שיש יותר סיכוי שהוא יכשל?
ש: לא זה אותו סיכוי.
אליעד: בטוח איך יודעים מה האמת, מההתחלה אני נותן לך טיפ תחזור על השאלה מה השאלה?
ש: האם המחשבה שהבן חושב אחרי שהוא נכשל עשרות פעמים.
אליעד: מספר רב ביותר של פעמים.
ש: מספר רב ביותר של פעמים האם המחשבה שהוא יחשוב שכנראה שגם בפעם הבאה אני אכשל האם היא נכונה או לא נכונה.
אליעד: נכון מה התשובה?
ש: אז אני אומר לך כשבן אדם.
אליעד: אני הייתי בטוח שזה יהיה כל כך פשוט הנה שוב פעם נכשלתי הימרתי שזה יהיה פשוט ולא פשוט הלאה.
ש: כדי שיהיה איזשהו output מסוים צריך להיות input מסוים כדי להצליח כן כדי שהוא צריך שיקרה א' ב' ג' ד' ורק אז הוא יצליח.
אליעד: נניח.
ש: אם ה - input לא ישתנה זאת אומרת אם הוא ישאר תמיד אותו דבר כמו שהוא היה מקודם סיכוי רב שהוא גם יכשל.
אליעד: למה לא סיכוי רב למה לא במאה אחוז?
ש: כי יש עוד דברים שיכולים להשתנות זה לא מספיק.
אליעד: אז לא הבנתי את התשובה אז המחשבה שאומרת אני כנראה אכשל היא נכונה או לא נכונה.
ש: היא נכונה.
אליעד: אז למה לא היא לא נכונה כי הוא בטוח יכשל לא הבנתי כנראה אני אכשל זה לא נכון צריך להיות בטוח.
ש: אולי התשובה גם כן שתי אופציות כנראה.
אליעד: או בטוח אני אכשל או בטוח אני אצליח או אני אולי אכשל או כנראה שאני אכשל או סיכוי סביר שאני אכשל או אני לא יודע אם אני אכשל או אותו סיכוי כמו בפעם הראשונה יכול להיות הרבה תשובות אפשריות, הוא אמר כנראה אני אכשל זאת האמת שהוא כנראה יכשל?
ש: כנראה כשאומרים כנראה זה אומר זה יכול להיות שאני אכשל אבל יכול להיות שאני לא אכשל.
אליעד: נכון ומה התשובה הנכונה לדעתך כשהוא אומר כנראה שאני אכשל זה נכון, אתה אמרת יש input שמביא output מסוים נכון אז איך זה מקדם אותנו ולכן מה?
ש: ולכן כנראה שהוא יכשל.
אליעד: למה כנראה הוא יכשל.
ש: כי כנראה זה גם אומר שהוא לא יכשל.
אליעד: אבל אז התשובה לא נכונה הוא צריך להגיד אני בטוח אכשל.
ש: אם כל ה - input בדיוק אותו דבר הוא יכשל.
אליעד: אז הוא בטוח יכשל הוא לא כנראה יכשל, זאת התשובה שלך?
ש: כן אבל לא נשכח כי המילה כנראה זה אומר יש הסתברות שאני אכשל.
אליעד: למה הסתברות אתה תיכשל אתה לא כנראה תיכשל תיכשל.
ש: אבל כנראה חופף הוא בתוכו מכיל.
אליעד: יש הבדל בין אני אכשל לבין אני כנראה אכשל נכון, זה אותו דבר או שונה?
ש: זה לא אותו דבר אחד מכיל את השני.
אליעד: אם נוריד לבן אדם את הראש הוא כנראה ימות או ימות ימות אז התשובה כנראה לא מדויקת, טוב מה את רוצה להגיד?
ש: אני אומרת שעצם זה שהוא ניסה את החמישים פעם האלה.
אליעד: חמשת אלפים חמש מאות.
ש: חמשת אלפים חמש מאות פעמים זה אומר שמבחינתו הוא יוצא לדרך במטרה להצליח.
אליעד: עד כאן זה נכון.
ש: אז המחשבה היא בעצם הוא צריך כל פעם לגשת כאילו מחדש כאילו הוא לא עבר את כל הפעמים האחרות.
אליעד: זה טיפים אבל השאלה כשהוא אומר אני כנראה אכשל זה נכון או לא נכון?
ש: זה לא נכון.
אליעד: לא נכון לחשוב ככה?
ש: כל פעם הוא מנסה.
אליעד: ונכשל אז כנראה.
ש: אבל עדיין לא כנראה הוא לא סגור על זה שהוא יכשל.
אליעד: זה שהוא לא סגור על זה שהוא יכשל זה נכון אם הוא היה סגור על זה שהוא יכשל הוא לא היה מנסה נכון אבל השאלה המחשבה שאומרת אני כנראה אכשל היא נכונה או לא נכונה זה שהוא לא סגור על זה זה נכון אבל עכשיו הוא החליט די אני סגור על זה אני אכשל לא רוצה יותר לנסות הוא אומר הנה ניסיתי לא הצלחתי יום ויום הוא לא מצליח חבל על הזמן.
ש: אז אני לא מבינה מה אתה מנסה לשאול אם המחשבה.
אליעד: את שמעת פעם על מישהו שניסה לעשות משהו, יפה שמעת פעם על מישהו שניסה לעשות משהו ולא הצליח או שכל האנשים שאת מכירה ניסו והצליחו לא יודע אני שואל.
ש: בא נדבר על דוגמא ספציפית רגע.
אליעד: תמציאי את דוגמא.
ש: אתה דיברת על זה שהוא ניסה לעבור חמישים פעם טסט בסדר.
אליעד: כן ניסה לשכנע מישהו ניסה הלך לסלע אמר לו סלע תוציא מים הנה שולחן תוציא מים ושולחן תוציא מים הוא לא מוציא מים ניסה אמר אני ארביץ לו יותר חזק אולי הוא יוציא מים לא הצליח אמר עכשיו אני ארביץ לו במקום אחר לא הצליח הרביץ לו במקום אחר בסוף אמר תקשיב אין זה לא יוציא מים חשיבה או לא נכונה זאת דוגמא כל דבר אני יכול להמציא לך כל בן אדם ניסה ניסוי, בן אדם ניסה לשכנע מישהו בוא איתי לסרט אמר לו לא אני לא אוהב סרטים בוא איתי לסרט מחר לא אם לא תבוא זה אמר לו לא רוצה לא משנה מה ניסית לא הצלחת אז אתה אומר אני לא מנסה יותר כי זה חבל על הזמן לנסות זה יכשל, יש בזה היגיון?
ש: כן.
אליעד: אז השאלה אם זה נכון או לא נכון אם המחשבה שאומרת אתה כנראה תיכשל היא נכונה או לא נכונה, אני לא שאלתי מה הוא צריך לעשות כדי להצליח למרות שהוא נכשל אם השאלה הייתה בן אדם שעד היום ניסה ונכשל מה הוא צריך לעשות כדי להצליח זאת שאלה אחרת האם הוא יכול להצליח זאת שאלה אחרת אבל השאלה כרגע זה המחשבה שאומרת כנראה אתה תיכשל האם היא נכונה או לא נכונה, אז איך יודעים מה התשובה מה שואלים.
ש: במה תלוי אם הוא יכשל או יצליח.
אליעד: נכון אז קודם כל שואלים במה תלוי אם הוא יכשל, עכשיו מה המניפולציה שבשאלה.
ש: זה מה שהוא אמר.
אליעד: מי אמר הוא אמר אני לא הבנתי שהוא אמר לא חכי עד הסוף חכי עכשיו שנייה.
ש: זה סתם משחקי מילים עכשיו נכון ביחס להגדרת מטרה כן הגדיר לא הגדיר זה מאה אחוז שהוא הסתברותית כנראה יכשל.
אליעד: הלאה מההתחלה עכשיו מה המניפולציה בשאלה המניפולציה בשאלה היא כזאת תראה דוגמא אם הוא נמצא פה האם זה אומר שיהיה פה פיל.
ש: לא.
אליעד: אוקי ואם הוא לא נמצא פה האם זה אומר שיהיה פה פיל אז במה תלוי אם יהיה פה פיל או לא במשהו אחר נכון יפה, עכשיו אנחנו שאלנו אם בן אדם ניסה ונכשל ניסה ונכשל חמש מיליון פעמים האם המחשבה שאומרת כנראה שאני אכשל מה זה כנראה בגלל שניסיתי ונכשלתי מסקנה שאכשל אבל יכול להיות שכישלון בכלל לא תלוי במה שניסית לדוגמא.
ש: את זה אתה מגדיר עכשיו זה לא נכון שזה ככה יכול להיות זה אלים מהשמיים החליטו שאתה לא תצליח זה לא קשור לסיבתי בכלל.
אליעד: נגיד בן אדם קורא תהילים סתם לא משנה דוגמא אחרת בן אדם ממלא לוטו שמעת פעם על בן אדם שממלא לוטו הוא ניסה נכשל ניסה ונכשל למה הוא מנסה שוב פעם הוא אומר רגע אבל עד היום ניסית לא הצלחת נכון אז למה אתה מנסה שוב הנה כל האנשים פה ניסו ולא הצליחו למה אתה מנסה כי הוא אומר זה שנכשלתי אם אני אנצח או לא זה לא תלוי בכמה ניסיתי זה תלוי במשהו אקראי בכלל יש קובייה זורקים אני יכול להצליח זאת אומרת ההצלחה היא לא תלויה בפעולות שלך ההצלחה היא אקראית נכון, זאת אומרת שיכול להיות מצב.
ש: אלא אם כן במאה אחוז אתה בטוח שהדבר שאתה רוצה להשיג איננו במאה אחוז.
אליעד: איננו מה?
ש: איננו מת הבחורה שהוא רוצה להשיג מתה לא יודעת העסק שאתה רוצה לקנות נשרף.
אליעד: מה שאת אומרת זה נכון אבל את לא יודעת להסביר את עצמך נכון אני אסביר מההתחלה קודם כל כשהבן אדם חושב לעצמו אם נכשלתי עד היום כנראה שאני אכשל שוב האם המחשבה הזאת נכונה כן או לא תשובה תלוי בנסיבות, זאת אומרת אם מדובר על דבר שההצלחה שלך היא אקראית אין שום קשר למה שניסית קודם לא רק שאין קשר במובן מסוים אפילו אם עד היום נכשלת זה אפילו מגדיל את הסיכוי שתזכה למה זה מגדיל את הסיכוי אני אסביר לך במובן מסוים נסביר את ההיגיון.
ש: זורק מטבע.
אליעד: אני אתן דוגמא אם אתה מילאת לוטו וזכית ובן אדם מילא לוטו ולא זכה למי יש יותר סיכוי לזכות פעם הבאה?
ש: לשניהם אותו דבר.
אליעד: עכשיו שנייה יש פרספקטיבה אחת שאומרת שאין קשר פעם הבאה זאת פעם הבאה עכשיו יש פרספקטיבה שאומרת לבן אדם שזכה בלוטו כבר פעם אחת יש יותר סיכוי לזכות למה כי אנחנו כבר מכירים הבן אדם הזה הוא כבר רגיל לזכות יש לו יותר סיכוי לזכות.
ש: יש לו מזל כזה.
אליעד: הוא בן אדם שיש לו מזל יש פרספקטיבה אחרת שאומרת לא נכון ההוא שלא זכה יש לו יותר סיכוי לזכות למה כי מה הסיכוי שמישהו יזכה פעמיים אתה לא רק צריך לזכות בלוטו, נגיד שלזכות בלוטו זה אחד למיליון אבל מה הסיכוי שבן אדם אחד יזכה פעמיים בלוטו זה אחד למאה מיליון אז זאת אומרת אומנם הסיכוי שלך לזכות בלוטו הוא אחד למיליון אבל בגלל שכבר זכית פעם אחת והסיכוי שמישהו יזכה פעמיים בלוטו הוא אחד למאה מיליון אז אין לך הרבה סיכוי לזכות, עכשיו בן אדם נגיד זכה בלוטו שלוש פעמים אוקי ואחד לא זכה אף פעם עכשיו למי יש יותר סיכוי לזכות בפעם הרביעית פרספקטיבה אחת אומרת תקשיב אין לזה משמעות חדש פרספקטיבה אחת אומרת תראה הוא כבר זכה שלוש פעמים זה בן אדם שזוכה פרספקטיבה אחרת אומרת תראה מה הסיכוי שמישהו יזכה ארבעה פעמים זה כבר לא הגיוני כבר צריך לפתוח ועדת חקירה לכן לא הגיוני שהוא יזכה וכנראה שמי שלא זכה עד היום יזכה.
עכשיו דוגמא בן אדם נגיד זכה בלוטו יצא לו מספרים מסוימים עכשיו האם יש היגיון שאתה תיקח את המספרים שזכו בשבוע שעבר ותמלא את אותם מספרים יש היגיון היגיון אחד אומר כן הגרלה חדשה חדש אבל מה הסיכוי ששבוע אחרי שבוע יצא בדיוק את אותם מספרים יש גם פרספקטיבה כזאת אבל מצד שני אתה יכול להגיד רגע, עכשיו בואו תראו לוקחים את כל הלוטו של כל המספרים שיצאו בשנה האחרונה בודקים איזה מספרים יצאו נגיד המספר שבע יצא הרבה פעמים עכשיו מה זה אומר שבהגרלה הבאה יש יותר סיכוי שיצא שבע או פחות סיכוי שיצא שבע מצד אחד אתה אומר הנה השבע הוא כל הזמן יוצא כנראה שהוא יצא עוד פעם מצד שני אתה אומר תראה הוא כל הזמן יוצא מתישהו אמורים לצאת מספרים אחרים כנראה שהוא לא יצא יותר ויש פרספקטיבה שאומרת אין לזה שום משמעות.
ש: אבל אתה מדבר על מערכת אקראית עד עכשיו.
אליעד: נכון ולכן התשובה שאתה היית צריך לתת היא תלוי כשהוא שואל אם ניסיתי עד היום ולא הצלחתי והמחשבה שאומרת כנראה שאני אכשל בעתיד האם היא נכונה או לא תשובה אם ההצלחה היא אקראית אז אין משמעות לזה שנכשלת עד היום אם ההצלחה היא סיבתית אז תלוי אם הנסיבות נשארו אותו דבר אם הנסיבות ידועות לך והן נשארו אותו דבר אז אתה במאה אחוז תיכשל ואם הנסיבות ידועות לך והנסיבות השתנו ואתה חושב שהן מתאימות למה שצריך אז אולי אתה במאה אחוז תצליח ואם אתה לא יודע אם הן מתאימות או לא וזה תלוי לפי כמה אתה חושב שהנסיבות מובילות לתוצאה ואם אתה לא יודע מה הנסיבות אז גם יכול להיות שכן יכול להיות שלא לא בהכרח יכול להיות שכן יכול להיות שלא.
ש: אז בעצם הוא צדק כשהוא אמר שחסר נתונים בשאלה.
אליעד: הוא לא צדק בשום דבר.
ש: למה הוא אמר שתלוי יכול להיות שהוא לא הלך לכיוון שאתה רוצה.
אליעד: לא השאלה הייתה מדויקת תראה כל בן אדם ששואל אותך שאלה זה כמו אני אשאל אותך מה השעה עכשיו תשאל שאלה נגיד כל שאלה שתרצה אני אגיד לך חסרים נתונים בשאלה אם תראה לי את השעון ואת הזה אני אגיד לך מה השעה כל דבר אני יכול להגיד לך חסרים נתונים בשאלה.
ש: בסדר אז תגיד.
אליעד: לא הוא הלך לכיוון של הסיבתי הוא הלך לכיוון של תראה אם הוא עשה שיעורים או לא עשה שיעורים כאילו האם הנסיבות השתנו אבל זה לא נכון קודם כל הוא היה צריך להגיד האם זה סיבתי או אקראי מה הוא הניח הוא הניח שזה סיבתי ואם זה אקראי מה אכפת לי אם עשית שיעורי בית, כשאתה נתת תשובה אתה נתת תשובה אתה היית צריך לעשות קודם כל חלוקה סיבתי ואקראי אתה דילגת על זה אתה הלכת לרובריקה של הסיבתי לא על האקראי נכון.
ש: זה כן אבל בהמשך אמרתי.
אליעד: רגע חכה קודם כל אתה היית צריך לחלק את זה קודם כל לסיבתי ואקראי החלוקה הראשונה היא סיבתי ואקראי זה נכון?
ש: כן.
אליעד: יפה עכשיו בתוך אקראי המשפט שאומר כנראה שאני אכשל שוב הוא נכון או לא נכון?
ש: תלוי בנסיבות.
אליעד: לא נכון זה אקראי בן אדם מילא לוטו כל חייו לא זה לא נכון אם הוא יזכה פעם הבאה הוא אומר תראה כבר שלושים שנה מילאתי לוטו מה הסיכוי שאני אזכה שוב זה כמו בפעם הראשונה נכון, עוד פעם אתה יכול להגיד שיש יותר סיכוי אתה יכול להגיד שיש פחות סיכוי ואתה יכול להגיד שזה אותו דבר בא נלך על אותו דבר נכון יפה, עכשיו בהנחה שזה סיבתי דהיינו, אם אתה תצליח או לא זה תלוי בסיבות מסוימות אז אם ידועות לך מה הסיבות או לא ידועות לך מה הסיבות אז בא נניח קודם כל האם ידועות לך מה הסיבות בא נניח שידוע לך מה צריך לקרות כדי שתשיג עכשיו ואני אשאל אותך האם אתה חושב שהסיבות הנוכחיות מתרחשות שיובילו לתוצאה אם כן אז בוודאות שתצליח אם לא בוודאות שלא תצליח ואם אתה לא יודע אז או שכן או שלא.
עכשיו אם אתה רוצה להמר אם אתה נגיד יודע מה צריך לקרות ואתה לא יודע אם הסיבות שלך מתאימות או לא ועכשיו אתה צריך להמר אז אתה יכול להגיד אוקי אתה יכול להתייחס לזה כאל דבר אקראי אתה יכול להגיד אולי הסיבות שלי מתאימות למה שצריך לקרות ואתה יכול לעשות אחוזים מה הסיכוי שהסיבות מתאימות, עכשיו זה בהנחה שאתה יודע מה הסיבות שצריכות להתרחש כדי שתתרחש התוצאה עכשיו לעומת זאת יכול להיות שאתה לא יודע מה צריך לקרות אתה לא יודע בדיוק מה צריך לקרות ובגלל שאתה לא יודע מה צריך לקרות אז אתה גם לא יודע אם הנסיבות מתאימות למה שצריך לקרות.
ש: מה שצריך לקרות אתה מתכוון.
אליעד: נגיד שאתה לא יודע מה התנאים ההכרחיים הנדרשים להשגת התוצאה אין לך מושג, עכשיו על מה וודאי לנו אבל מה האמת האמת היא עוד פעם שאם הנסיבות לא השתנו וזאת...