פחד ממחוייבות, פחד להתחייב, פחד מזוגיות, פחד מאהבה, פחד למצוא עבודה, פחד מרכישת דירה, להתחייב לקשר זוגי, פחד להתחתן, פחד להתגרש, חרדה ממחויבות
מה גורם לפחד ממחויבות ואיך להתמודד איתו?
פחד ממחויבות הוא נושא מורכב שנובע מתהליך מחשבתי ורגשי, בו ברגע שאדם נדרש להתחייב למשהו, בין אם זו זוגיות, עבודה, רכישת דירה או אפילו לימודים, הוא מיד מתחיל לראות את החסרונות של ההחלטה. אליעד כהן מסביר שפחד להתחייב קיים כיוון שכל התחייבות כרוכה בהגבלת החופש, ומכך עולה תחושת חסרונות מוגברים הקשורים לצורת החיים החדשה שאליה האדם מחויב.
לדוגמה, כשאדם מתלבט אם להתחייב לרכישת דירה, מיד עולים במוחו חסרונות כמו מיקום, מחיר, התחייבות כלכלית ארוכת טווח והגבלה על שינוי מקום מגורים. מנגד, אם אין התחייבות, קל יותר לאדם לדמיין אלטרנטיבות אפשריות ולהרגיש פחות מוגבל. אליעד מבהיר שבפועל, לכל החלטה יש תמיד חסרונות. בכל בחירה, ככל שאדם מחויב אליה יותר, הוא גם חווה בעוצמה רבה יותר את החסרונות שבה.
עם זאת, חשוב להבין שהחיים עצמם דורשים התחייבויות, כי ללא מחויבות כלשהי אין דינמיקה ואין משמעות למשחק החיים. המחויבות מאפשרת תחושות של אושר, אהבה, וגם סבל, ובלעדיה החיים נטולי משמעות ודינמיקה רגשית.
למה אנשים מחפשים שלמות בהחלטות?
אליעד מדגיש כי הרבה אנשים נמנעים מהחלטות מתוך רצון למצוא פתרון "מושלם". אבל לדבריו, מושלמות אינה אפשרית בעולם הזה, כי המושלם קיים רק מחוץ למשחק החיים, במקום שבו אין הבדל בין טוב לרע. המשחק עצמו בנוי על החיפוש אחר המושלם, והתחושה שתמיד יש משהו טוב יותר היא המניעה את הדינמיקה של החיים. אך חשוב לזכור שהטוב הפנימי לא תלוי בצורה החיצונית שבה אנו נמצאים אלא באופן שבו אנו מפרשים את המציאות. ההבנה הזו מאפשרת גישה בריאה יותר למחויבות - כי בכל רגע, למרות המחויבות, יש לאדם אפשרות לשנות את תפיסתו הפנימית.
איך אפשר להתחייב בלי להרגיש כבול?
אליעד מסביר שדרך טובה להתמודד עם פחד ממחויבות היא להרגיש בתוך הלב שאינך באמת מחויב בצורה מוחלטת. מי שמרגיש שבכל רגע הוא יכול לשנות את נקודת המבט שלו על המציאות, יוכל להתחייב ביתר קלות. אם אדם זוכר שהטוב שלו תלוי בו ולא במצב חיצוני, הוא יוכל להתחייב לצורות החיים השונות בלי חרדה מהותית, משום שבתוכו הוא נשאר חופשי.
לדוגמה, אדם שחש שאין לו בעיה לסבול או ליהנות, כי הוא יודע שגם אם יסבול זה לא סוף העולם, יכול להתחייב בעומק רב יותר לקשר זוגי, לעבודה או לרכישת נכס, כי הוא אינו מפחד מההשלכות של המחויבות. ככל שהאדם פנוי יותר ברמה הפנימית, הוא מסוגל להתחייב ולחוות את המחויבות בכל העוצמה שלה, כולל רגשות של אושר, אהבה או אפילו פחד וסבל.
למה לפעמים קל להתחייב ולפעמים קשה?
אליעד מתאר כמה סיבות שבגללן אדם יכול להרגיש שקל לו להתחייב או שקשה לו להתחייב, למשל:
פחד ממחויבות הוא נושא מורכב שנובע מתהליך מחשבתי ורגשי, בו ברגע שאדם נדרש להתחייב למשהו, בין אם זו זוגיות, עבודה, רכישת דירה או אפילו לימודים, הוא מיד מתחיל לראות את החסרונות של ההחלטה. אליעד כהן מסביר שפחד להתחייב קיים כיוון שכל התחייבות כרוכה בהגבלת החופש, ומכך עולה תחושת חסרונות מוגברים הקשורים לצורת החיים החדשה שאליה האדם מחויב.
לדוגמה, כשאדם מתלבט אם להתחייב לרכישת דירה, מיד עולים במוחו חסרונות כמו מיקום, מחיר, התחייבות כלכלית ארוכת טווח והגבלה על שינוי מקום מגורים. מנגד, אם אין התחייבות, קל יותר לאדם לדמיין אלטרנטיבות אפשריות ולהרגיש פחות מוגבל. אליעד מבהיר שבפועל, לכל החלטה יש תמיד חסרונות. בכל בחירה, ככל שאדם מחויב אליה יותר, הוא גם חווה בעוצמה רבה יותר את החסרונות שבה.
עם זאת, חשוב להבין שהחיים עצמם דורשים התחייבויות, כי ללא מחויבות כלשהי אין דינמיקה ואין משמעות למשחק החיים. המחויבות מאפשרת תחושות של אושר, אהבה, וגם סבל, ובלעדיה החיים נטולי משמעות ודינמיקה רגשית.
למה אנשים מחפשים שלמות בהחלטות?
אליעד מדגיש כי הרבה אנשים נמנעים מהחלטות מתוך רצון למצוא פתרון "מושלם". אבל לדבריו, מושלמות אינה אפשרית בעולם הזה, כי המושלם קיים רק מחוץ למשחק החיים, במקום שבו אין הבדל בין טוב לרע. המשחק עצמו בנוי על החיפוש אחר המושלם, והתחושה שתמיד יש משהו טוב יותר היא המניעה את הדינמיקה של החיים. אך חשוב לזכור שהטוב הפנימי לא תלוי בצורה החיצונית שבה אנו נמצאים אלא באופן שבו אנו מפרשים את המציאות. ההבנה הזו מאפשרת גישה בריאה יותר למחויבות - כי בכל רגע, למרות המחויבות, יש לאדם אפשרות לשנות את תפיסתו הפנימית.
איך אפשר להתחייב בלי להרגיש כבול?
אליעד מסביר שדרך טובה להתמודד עם פחד ממחויבות היא להרגיש בתוך הלב שאינך באמת מחויב בצורה מוחלטת. מי שמרגיש שבכל רגע הוא יכול לשנות את נקודת המבט שלו על המציאות, יוכל להתחייב ביתר קלות. אם אדם זוכר שהטוב שלו תלוי בו ולא במצב חיצוני, הוא יוכל להתחייב לצורות החיים השונות בלי חרדה מהותית, משום שבתוכו הוא נשאר חופשי.
לדוגמה, אדם שחש שאין לו בעיה לסבול או ליהנות, כי הוא יודע שגם אם יסבול זה לא סוף העולם, יכול להתחייב בעומק רב יותר לקשר זוגי, לעבודה או לרכישת נכס, כי הוא אינו מפחד מההשלכות של המחויבות. ככל שהאדם פנוי יותר ברמה הפנימית, הוא מסוגל להתחייב ולחוות את המחויבות בכל העוצמה שלה, כולל רגשות של אושר, אהבה או אפילו פחד וסבל.
למה לפעמים קל להתחייב ולפעמים קשה?
אליעד מתאר כמה סיבות שבגללן אדם יכול להרגיש שקל לו להתחייב או שקשה לו להתחייב, למשל:
- תחושה אקראית: לפעמים עולים באופן טבעי החסרונות או היתרונות של החלטה מסוימת ללא סיבה ברורה.
- רמת המחויבות הנתפסת: אם אדם תופס את ההחלטה כמחויבות מוחלטת, הוא ירגיש כבול יותר ויראה את החסרונות ביתר עוצמה.
- הרצון בצורה: ככל שהאדם באמת מעוניין באותה צורה שאליה הוא מתחייב, כך יהיה לו קל יותר לראות את היתרונות ופחות את החסרונות.
- חסרונות אחרים במציאות: לעיתים הפחד ממחויבות מסוימת משקף חוסר שביעות רצון כללי מהחיים. אדם שסובל...
- למה אני מפחד להתחייב?
- איך להתמודד עם פחד מזוגיות?
- חרדה ממחויבות - פתרונות
- איך להפסיק לפחד מהחלטות?
- האם אפשר להיות חופשי בתוך מחויבות?
- מה גורם לפחד להתחייב?
עכשיו הנושא הולך ככה, מה הנושא אתה יודע מה הנושא אני אגיד לך מה הנושא, הנושא שלפעמים בן אדם בא לקבל איזו החלטה ואז בגלל שהוא כאילו צריך להתחייב על משהו מה קורה לו?
ש: הוא נסוג.
אליעד: למה הוא נסוג השאלה היא מה זה הפחד מהתחייבות מה אחד ההיבטים של פחד מהתחייבות, תקשיב לי אדוני אחד ההיבטים של פחד מהתחייבות נובע מזה שכשאתה מתחייב למשהו אוטומטית קופץ לך ה...?
ש: חיסרון.
אליעד: חסרונות של אותה צורה בדיוק, זאת אומרת אם אומרים לך אתה לא צריך לצמצם את עצמך בצורה הזאת אז אתה אומר "בסדר אז אני תמיד יכול ללכת יש עוד צורות עוד היבטים", ברגע שבן אדם אומרים לו טוב מעכשיו בוא תקנה את הדירה הזאת בוא תגור בדירה הזאת, בוא תעבוד בעבודה הזאת אוטומטית קופץ לו למוח חסרונות אוקי חסרונות. עכשיו מה האמת שיש חסרונות בצורה זאת האמת לא משנה איזו צורה תיקח יש חסרונות באותה צורה והאמת היא שכל שאתה יותר תתחייב לאותה צורה ככה אתה יותר תחווה את אותם חסרונות.
זאת אומרת לא משנה איזו צורה תהיה בעולם אם יגידו לך תקשיב אתה חייב להיות במצב הזה מחויב שזה יהיה המצב הזה אתה לא יכול לשנות אותו אין לך אפשרות לשנות אותו אתה תתחיל להרגיש הגבלה מהצורה, אוקי עכשיו אבל מה האמת שבחיים באופן יחסי כדי לשחק חלק מהמשחק מושתת על התחייבות לצורות כי אם לא תהיה לך שום מחויבות לשום צורה אז ממילא אין לך שום דינמיקה כי כל צורה אתה תהיה קשור אליה באופן שווה ואז אין לך שום קשר לשום צורה ונגמר המשחק ולכן חלק מהמשחק זה התחייבות לצורה.
עכשיו חלק מהכיף והסבל נובע מהתחייבות לצורה בגלל שאתה מתחייב לצורה אז זה גם מביא לך אושר מסוים כי אתה מקבל יתרונות מסוימים וגם חסרונות מסוימים וכו', אלא מה מה שאני בא להגיד שלפעמים הדרך של בן אדם להתחייב לצורה היא על ידי שבתוך תוכו הוא לא מתחייב לצורה זאת אומרת יש אנשים נגיד הם מתלבטים איפה לעבוד וכל פעם שבא לו לראש "אולי אני אעבוד בזה לא ואם אני לא רוצה את זה ואם אני לא ארצה את זה, מי אמר שזה טוב מי אמר שזה רע" או נגיד לגבי לימודים בן אדם מנסה לבחור תחום לימודים ללמוד אומר "ואם אני לא רוצה את זה מי אמר שזה טוב מי אמר שזה ככה".
עכשיו מצד האמת אם בן אדם יחפש דבר מושלם בחיים הוא ימצא אותו אבל זה לא קשור בשום צורה שהיא למשהו שיש פה בחיים, אתה רוצה מושלם מושלם יש מחוץ למשחק אל תבדיל בין יש לאין ויש לך מושלם במשחק לא משנה מה תעשה לא תמצא מושלם, עכשיו המשחק מושתת על זה שתחפש מושלם כי אם תגיד "טוב אז אני לא מחפש יותר מושלם" זה ממילא אומר שכבר הכל טוב איך שהוא ואז לא צריך שום דבר לכן המשחק מושתת על זה שתחפש מושלם ואז את כאילו משנה כדי להגיע למושלם אבל אם אתה באמת חושב שאתה תמצא מושלם אז אתה גם לא יכול להתקדם במשחק כי זה לא מושלם אף פעם ולכן מה שאני בא להגיד שהדרך לקבל החלטה היא על ידי שבלב שלך אתה נשאר מחוץ להחלטה.
אם בן אדם זוכר שבכל רגע נתון הוא יכול לשנות ושתמיד יש לו בחירה לשנות ככה או ככה ושם גם אם אין לו בחירה לשנות ככה או ככה עדין יש לו בחירה לראות את הדברים ואיך לחוות את הדברים כי מה שאתה רוצה בסופו של דבר זה כלום ונניח שאתה רוצה משהו אז אתה רוצה להרגיש טוב והטוב בסופו של דבר תלוי בך והוא תלוי באיך תפרש את המציאות והטוב שלך לא באמת תלוי בצורה החיצונית כי בסופו של דבר אפילו אם נאמר שאתה רוצה להרגיש טוב ואתה לא רוצה להרגיש רע אפילו אם נאמר שזאת האמת למרות שגם זאת לא האמת כי בסופו של דבר אתה גם לא רוצה כלום אבל נניח שאתה בסופו של דבר רוצה להרגיש טוב והטוב שלך לא באמת תלוי בצורה הוא תלוי באיך שתפרש את הצורה והאושר הפנימי שלך לא באמת תלוי בצורה הספציפית.
ואם בן אדם מבין את זה אז הוא תמיד נמצא בחופש עכשיו במשחק הוא בוחר את הצורה הזאת והוא בוחר את הצורה הזאת מה שזה לא יהיה אבל אם הוא לא מבין את זה והוא אומר "לא, אני חייב להרגיש טוב והטוב שלי תלוי בצורה מסוימת ואני חייב שהצורה הזאת תעשה לי אושר מוחלט" הוא לא יהיה מסוגל להתקדם לשלב הבא במשחק בכל תחום. מה את רצית להגיד?
ש: רציתי לשאול למה לפעמים עצם זה שאנחנו רוצים לבחור במשהו.
אליעד: מי זה אנחנו עובדה שאת לא מגיעה לפה הרבה אבל אף על פי כן.
ש: אני אז התכוונתי כמו שאתה אומר קופצים על החסרונות של העניין אבל למה לפעמים כשאני באה לבחור במשהו.
אליעד: למה לפעמים כשאת הולכת לקנות רכב לא קופצים לך החסרונות.
ש: דווקא קופצים לי היתרונות ואיך אפשר לשנות את זה שדווקא היתרונות יבלטו.
אליעד: אז היא שואלת שאלה נכונה אתם הבנתם את השאלה היא שואלת מה האם זה מחויב שכשבן אדם אומרים לו להתחייב לצורה מסוימת קופץ לו החסרונות, לפעמים קופץ היתרונות נגיד אומרים לך בוא תקנה בית באיזה מקום לפעמים יכול להיות שאתה תגיד "מי אמר שאני רוצה את הבית" ותהיה בחרדה "לא רוצה" ולפעמים יכול להיות "לא איזה כייף אני קונה בית" ותשכח את כל החסרונות, מה האמת שמהיבט מסוים זה אקראי.
ש: מה זה אקראי אבל אתה יכול לעבוד על זה.
אליעד: תקשיבי כל דבר יכול לעשות הרבה דברים אני קודם כל נותן לך תשובה מהיבט מסוים זה אקראי, מהיבט מסוים למה כי ההוא קפץ לו היתרונות והוא קפץ לו החסרונות ועכשיו אפשר לנסות למצוא היגיון. איזה יתרונות אפשר למצוא אפשר להגיד שיש שכלול של הרבה מאוד פרמטרים נגיד השאלה היא נגיד עד כמה בן אדם חווה שהוא מחויב לדבר, אם בן אדם חווה "אוקי אני מחויב אבל אני לא באמת מחויב" אז יכול להיות שפחות יקפוץ לו החסרונות אבל אם בן אדם נגיד לדוגמא עבורו מחויבות זה מחויבות ויש לו פחות בתוכו את המקום שרואה את האין הבדל אז הוא יותר מפחד ממחויבות כי יש לזה יותר משמעות עבורו לדוגמא, הבנת לדוגמא ויכולות להיות עוד סיבות יכול להיות, את הבנת את התשובה הזאת מה התשובה הזאת אומרת?
ש: זה תלוי בעצם ברמת המחויבות שלך לעניין כביכול ככל שרמת המחויבות שלי עולה על העניין וככל שאני פחות רואה את ההבדל בין שני הדברים אז ככה החסרונות יקפצו לי יותר מהיתרונות. זאת אומרת יש הבדל אם אני רוצה לקנות בית או אני רוצה לקנות שמלה אני לא מחויבת לשמלה כמו שאני מחויבת לבית.
אליעד: את מרגישה פחות מחויבת איזה סימן נגיד יוכל להיות יותר גרוע מאשר בית שמלה של חתונה למה כי את אומרת השמלה של החתונה יש לה משמעות גדולה יותר מהבית לדוגמא, את מבינה לדוגמא תלוי מה המשמעות אם השמלה של החתונה המשמעות שלה היא יותר גדולה עבורך מהבית אז את יותר תראי את החסרונות בשמלה של החתונה מאשר לבית לדוגמא כי יש יותר משמעות לשמלה, אוקי אז זאת פרספקטיבה מסוימת.
עכשיו באותה פרספקטיבה עצמה ניתן עכשיו דבר קצת הפוך לפעמים דווקא בגלל שאתה בלב אין לך מחויבות לכן יותר קל לך להתחייב זה לא מדויק, בא נגיד אחרת לפעמים כשאתה בלב שלך לא מחויב בכלל יותר קל לך להתחייב לא בגלל שאתה לא רואה את החסרונות אני מתכוון יותר קל לך להרגיש מחויבות כי יש במוח מנגנון הגנה שכאילו אומר לך "תקשיב אל תתחייב יותר מדי יהיה לך רע", עכשיו אם אתה בטוח שאף פעם לא יהיה לך רע אז זה כאילו מנטרל את המנגנון הגנה שאומר לך אל תתחייב.
זה כמו נגיד ככל שיש לך יותר כסף אתה יכול להרשות לעצמך לבזבז יותר כסף כי אתה פחות מפחד שלא יהיה לך, זאת אומרת דווקא בגלל שהיה לו יותר בגלל זה הוא בזבז יותר. זאת אומרת לפעמים אני מנסה להגיד שדווקא בן אדם שבתוכו יש לו את השווה דווקא הוא יכול להגיע למצב שהוא ירגיש יותר מחויב כלפי צורה ברמה החיצונית כי הוא פחות סובל למחויבות עצמה יש פחות חסרונות עבורו, אוקי אתה הבנת את זה?
ש: אני חושב.
אליעד: מה הבנת?
ש: שככל שבן אדם פחות מחויבים לו דברים באופן כללי אז כל העניין של מחויבות פחות יפריע לו.
אליעד: ואז?
ש: הוא יהיה לו פחות אכפת להתחייב לדברים.
אליעד: והוא ירגיש מחויבות לא שכאילו לא יהיה לו אכפת להתחייב כי הוא לא מרגיש מחויב כאילו הוא יתנהג כאילו הוא מחויב כאילו הוא יתנהג כאילו הוא מחויב לא הוא באמת ירגיש מחויב עם כל הסימפטומים של המחויבות עם האהבה עם החרדה, עם הכיף עם האושר עם הסבל וזה דווקא בגלל שבתוך תוכו הוא אומר "זה לא מחויב לא משנה אם זה טוב או רע אז אין לי בעיה לסבול ואין לי בעיה גם ליהנות" ודווקא הוא שאומר "לא אני לא מוכן לסבול אני חייב ליהנות" אז הוא יותר יפחד להתחייב ואז גם אם הוא יתחייב הוא יתחייב פחות.
ש: סליחה זה כמו שני סוגי אנשים נגיד שהולכים להתחתן אז בא נגיד יש אחד שאומר "אצלי חתונה היא לכל החיים מחויב ככה זה ההיסטוריה זה מה שאני מכיר לא ימינה ולא שמאלה" ואחד אומר "יאללה מתחתנים מקסימום מתגרשים אם לא מסתדר" אז זה שני דברים שונים אז בגלל זה לשני יותר קל להתחייב כי הוא יודע אוקי הוא יתחייב לזה הוא יגיד "אוקי אז במקרה הגרוע חוזרים צעד אחד אחורה".
אליעד: או צעד אחד קדימה גם לא חייבים לחזור אחורה אפשר להתקדם קדימה. יפה ואז מה הוא אמר ואז הוא אמר ואז הוא פחות יאהב וזה בדיוק מה שאמרתי קודם את ההפך שהפוך שדווקא בגלל שהוא לא מפחד להתחייב כאילו בגלל שלא אכפת לו אז הוא אומר "אז אני יאהב מקסימום אני לא יאהב אין לי בעיה לאהוב עד הסוף כי אני לא מפחד לצאת מזה אחר כך".
ש: לא הבנתי זה לא אומר שאתה לא תאהב עד הסוף זה שאתה אומר את זה?
אליעד: תלוי כמה השחרור שלך מהמחויבות כמה הוא עמוק ככל שהוא יותר חיצוני ככה זה יקזז את רמת המחויבות שלך, ככל שהוא יותר פנימי ככה הוא מאפשר לך יותר להתחייב ברמה החיצונית דיברנו על זה ביום שלישי נראה לי, נכון דיברנו על זה שיש כאילו בתוכך את היכולת להכיל את כל הרגשות ואז בגלל שאתה יכול להכיל את כל הרגשות אז ברמה החיצונית אתה יכול להרגיש כל מיני רגשות שונים.
זאת אומרת תסתכל לכאורה יש פה דבר והיפוכו תראה אם בן אדם נגיד אומר "אני לא מפחד להתחייב למישהי" לדוגמא נגיד כי הוא יכול להתגרש ואז זה אומר בעצם שהוא יאהב אותה פחות לכאורה אז הוא יאהב אותה פחות, עכשיו זה עובד ככה אם הוא ביומיום במודע שלו אומר "לא באמת אכפת לי כאילו מקסימום אני אתגרש" אז זה מחויב שזה יקזז את האהבה זאת אומרת לא יהיה אכפת לו לחתום על החתונה כי הוא אומר "בסדר אני מחר אתגרש אין לי בעיה, אני חותם מקסימום אני אתגרש" ומחויב שזה יהיה על חשבון האהבה.
למה כי "לא אכפת לי להתגרש" הוא ברמת המודע בשוטף הוא עם המחשבה הזאת אבל אם יש לך מקום פנימי מאוד עמוק, לא חיצוני מאוד עמוק שאומר "לא אכפת לי גם לסבול או פחות אכפת לי לסבול ואני גם רואה את היתרונות שבלסבול" וכו' אז אתה ברמה החיצונית יכול להגיד "אני אתחייב" ולחוות את המחויבות אבל זה בגלל שהחוסר מחויבות הוא יותר עמוק זה לא חוסר מחויבות.
ש: כשאתה מוריד משני הדברים מוריד מהטוב והרע גם מזה שלא טוב לך ליהנות וגם מזה שלא טוב לך לסבול.
אליעד: יש אחד שאומר "לא אכפת לי להתגרש" אז אין לו בעיה להתחתן אבל אצלו זה יבוא על חשבון האהבה כי הוא מראש כבר נמצא עם רגל בחוץ, אוקי כי מראש כבר איפשהו יחכה לו הוא כתב מה אני יעשה כשירצה להיפרד ויש אחד אחר שאומר "לא אכפת לי לסבול מזה שאהבתי ואחר כך אני אסבול לא אכפת לי", למה לא אכפת לי כי יש לו שחרור עוד יותר עמוק הוא אומר "גם לא אכפת לי מהסבל שיווצר בעקבות האהבה שתיהרס" והוא יכול לחתום "אני חותם על האהבה וזה ומשלם את המחיר מה שיהיה יהיה" למה כי אצלו השחרור הפנימי גדול יותר, אוקי זאת פרספקטיבה אחת.
עכשיו איזה עוד סיבות יכולות להיות ללמה בן אדם אחד רואה חסרונות ממחויבות ואחד רואה יתרונות ממחויבות יכולה להיות עוד סיבה, לדוגמא יכול להיות נגיד אחד שיש לו הרבה מאוד חסרונות בלי המחויבות תיאורטית ואז כשמביאים לו את הדבר להתחייב אליו אז הוא רואה את היתרונות לעומת זאת יש אחד שאין לו הרבה חסרונות בלי האקט של המחויבות ואז ממילא זה כאילו עושה לו downgrade המחויבות או יותר עושה לו downgrade, זאת אומרת באופן כללי האם המחויבות עשתה לו יותר טוב או פחות טוב תלוי בתועלת שהוא השיג מהמחויבות.
ש: בגלל זה אין יותר גירושין כי אנשים בגדול יותר טוב להם.
אליעד: רגע חכה עוד פעם בא נסביר את זה עוד פעם.
ש: זה לא אמור להיות ההפך?
אליעד: כל דבר יכול להיות גם ההפך, לא עוד פעם יש אחד שיש לו נגיד הרבה מאוד חסרונות בלי עבודה נגיד ואז שאומרים לו לך תעבוד בזה ובזה אז היה לו כל כך רע בלי עבודה שהוא כבר אומר "אני צריך לחתום חוזה אני רואה רק את היתרונות של העבודה" לעומת זאת יש אחד שיש לו הרבה מקומות עבודה או לפחות הוא חושב שיש לו מקומות עבודה ואז הוא אומר לעצמו "למה שאני אתחייב לא רוצה להתחייב" זאת גם אופציה יש עוד אופציות.
ש: אוקי אבל אם בן אדם יהיה מודע לחסרונות שלו אז הוא יהיה גם מודע לחסרונות של השני, ככל שאדם מודע לחסרונות של עצמו אז הוא יהיה גם מודע לחסרונות של השני.
אליעד: מה את באה להגיד בזה מה זה אומר?
ש: שזה לאו דווקא בגלל שאין לו חסרונות יכול להיות שפשוט הוא לא מודע אליהם.
אליעד: קודם כל לא אמרתי אין לו אין אחד שאין לו אני אמרתי כרגע הוא לא חווה אותם אני לא יודע אם אין לו.
ש: אמרת יותר יתרונות.
אליעד: הוא חווה תסתכלי בסופו של דבר נגיד אם אחד הומלס אומרים לו נגיד בוא קח דירה ואז הוא בגלל שהיה כל כך הומלס אז הוא כל כך נהנה מהדירה לעומת זאת יש אחד שיש לו מלא דירות אז אומרים לו בוא תתחייב על הדירה שם הוא אומר "למה שאני ארצה שם אולי מקום אחר" כי בחוויה הסובייקטיבית שלו הוא לא מרגיש שחסר לו כל כך את המחויבות לדירה. אני אגיד לך יותר מזה תסתכלי רגע, יש לגור בדירה ויש לקנות את הדירה זה שתי פעולות שונות יותר קל לשכור דירה מאשר לקנות דירה כי לשכור דירה אתה אומר "לא מתאים לי אני עוזב", עכשיו השאלה היא מה גרם לך מלכתחילה לרצות לקנות את הדירה זאת השאלה אם אתה מאוד רצית לקנות דירה כי רצית שתהיה רשומה דירה על שמך ותעבור אז במקרה כזה יכול להיות סיכוי סביר שאתה תראה הרבה יתרונות בלקנות דירה ולא תראה את החסרונות שלקנות בלהיאחז בדירה.
לעומת זאת אם נגיד אתה רצית לקנות את הדירה לא אמרתי לגור בדירה אם רצית לקנות את הדירה מסיבות לא ברורות ואתה לא באמת רצית לקנות את הדירה אולי רצית לגור בדירה אבל לא רצית לקנות את הדירה אז אומרים לך טוב בוא תחתום על החוזה ואתה אומר "לא עזוב אותי לא רוצה לחתום על חוזה, לא רוצה את הדירה הזאת בכלל עזוב אותי מהדירה". קחי את הדירה שאת גרה בה נגיד ונגיד יגידו לך עכשיו טוב תקני אותה את אומרת "אני לא רוצה לגור בה בכלל" אבל למה את לא רוצה לגור בה בכלל את גרה פה "לא אבל אני רוצה לגור בשכירות", לעומת זאת אם מאוד היית רוצה דירה ואומרים לך קחי את הדירה את אומרת "איזה כיף יש לי את הדירה שלי".
זאת אומרת הבן אדם צריך לשאול את עצמו למה מראש רציתי לקנות את הדירה אולי אני לא רוצה לקנות את הדירה אולי אני רק רוצה לגור בדירה ולא רוצה לקנות אותה, בסופו של דבר זה תהליך במוח אתה הבנת את זה. אוקי עכשיו בואו ננסה למצוא עוד זווית למה בן אדם אחד נגיד רואה יתרונות ממחויבות בתהליך של התחייבות ואחד רואה חסרונות בואו ניתן עוד זווית, יכול להיות עוד מצב איזה עוד מצב בואו תמציאו אתם, איזה עוד מצב איזה עוד אפשרויות יש שנגיד אומרים למישהו תתחייב למשהו ואחד רואה את היתרונות שבדבר והשני רואה את החסרונות שבדבר איזה עוד סיבה נגיד יכולה להיות שתגרום למוח לראות את היתרונות או החסרונות?
ש: אחד שפוחד כל הזמן לאבד דברים תהיה לו נטייה יותר להתחייב.
אליעד: אבל זה מה שאמרתי קודם, לא זה כבר הסבר שאמרתי קודם בגלל שבאופן יחסי רע לו בלבד יותר קל לו להתחייב ולראות את היתרונות כי יש לו יותר חסרונות בלי הדבר שהוא מתחייב אליו.
ש: שהוא חושב שיש משהו יותר טוב.
אליעד: אבל להגיד שהוא חושב שיש משהו יותר טוב זה כמו להגיד שהוא רואה את החסרונות, השאלה היא למה הוא רואה את החסרונות למה הוא חושב שמשהו יותר טוב כי אמרו לו בוא תתחייב אז יכולה להיות עוד סיבה עוד פירוש, עוד זווית שלפעמים בן אדם יש לו הרבה חסרונות בלי קשר לדבר שהוא צריך להתחייב ואז איכשהו החסרונות שיש לו על הדבר בלי קשר שהוא צריך להתחייב יוצאים על הדבר שהוא צריך להתחייב.
ש: זה מה שאמרתי.
אליעד: לא יודע מה אמרת יכול להיות שהתכוונת אפילו אני מצטט אותך.
ש: בן אדם שיש לו חסרונות מרוב שהוא רואה את החסרונות של עצמו אז ככה הוא יראה את החסרונות של השני.
אליעד: לא הבנתי אותך.
ש: קרוב למה שאמרתי.
אליעד: נניח אבל אני אגיד את מה שאני רציתי להגיד עוד פעם, יכול להיות מצב שזה בכלל הפוך שהסיבה שבן אדם רואה חסרונות בדבר שהוא צריך להתחייב זה בכלל לא קשור למה שהוא צריך להתחייב יש לו בראש חסרונות באופן כללי, חסר לו זה חסר לו זה נגיד אחד חסר לו זוגיות ומאוד רע לו שאין לו זוגיות ואז אומרים לו בוא תתחייב לעבודה אז הוא אומר "לא אני לא מסוגל להתחייב לעבודה" למה כי המצב הרגשי שלו שאין לו זוגיות לא מאפשר לו להתחייב לעבודה אבל זה לא בגלל הלהתחייב אז אומרים לו אז למה אתה לא רוצה לעבוד פה אז הוא מתחיל למצוא סיבות למה הוא לא רוצה לעבוד פה אבל מה האמת שאם עכשיו היו מביאים לו זוגיות אז הוא היה מוכן לעבוד פה, יש תופעה כזאת נכון שיש תופעה כזאת יש.
עכשיו אלא מה שאם יגידו לו טוב אז למה אתה לא רוצה לעבוד הוא לא יכול להגיד כי אין לי זוגיות מה הקשר אז הוא צריך למצוא איזה תירוץ אז הוא אומר "אתה יודע למה אני לא רוצה לעבוד בגלל השעות, למה אני לא רוצה לעבוד בגלל המשכורת, למה אני לא רוצה לעבוד בגלל שהבוס אני לא מסתדר עם הבוס" אבל אם עכשיו היית מסדר לו זוגיות הוא בא לעבוד בלי בעיה...
ש: הוא נסוג.
אליעד: למה הוא נסוג השאלה היא מה זה הפחד מהתחייבות מה אחד ההיבטים של פחד מהתחייבות, תקשיב לי אדוני אחד ההיבטים של פחד מהתחייבות נובע מזה שכשאתה מתחייב למשהו אוטומטית קופץ לך ה...?
ש: חיסרון.
אליעד: חסרונות של אותה צורה בדיוק, זאת אומרת אם אומרים לך אתה לא צריך לצמצם את עצמך בצורה הזאת אז אתה אומר "בסדר אז אני תמיד יכול ללכת יש עוד צורות עוד היבטים", ברגע שבן אדם אומרים לו טוב מעכשיו בוא תקנה את הדירה הזאת בוא תגור בדירה הזאת, בוא תעבוד בעבודה הזאת אוטומטית קופץ לו למוח חסרונות אוקי חסרונות. עכשיו מה האמת שיש חסרונות בצורה זאת האמת לא משנה איזו צורה תיקח יש חסרונות באותה צורה והאמת היא שכל שאתה יותר תתחייב לאותה צורה ככה אתה יותר תחווה את אותם חסרונות.
זאת אומרת לא משנה איזו צורה תהיה בעולם אם יגידו לך תקשיב אתה חייב להיות במצב הזה מחויב שזה יהיה המצב הזה אתה לא יכול לשנות אותו אין לך אפשרות לשנות אותו אתה תתחיל להרגיש הגבלה מהצורה, אוקי עכשיו אבל מה האמת שבחיים באופן יחסי כדי לשחק חלק מהמשחק מושתת על התחייבות לצורות כי אם לא תהיה לך שום מחויבות לשום צורה אז ממילא אין לך שום דינמיקה כי כל צורה אתה תהיה קשור אליה באופן שווה ואז אין לך שום קשר לשום צורה ונגמר המשחק ולכן חלק מהמשחק זה התחייבות לצורה.
עכשיו חלק מהכיף והסבל נובע מהתחייבות לצורה בגלל שאתה מתחייב לצורה אז זה גם מביא לך אושר מסוים כי אתה מקבל יתרונות מסוימים וגם חסרונות מסוימים וכו', אלא מה מה שאני בא להגיד שלפעמים הדרך של בן אדם להתחייב לצורה היא על ידי שבתוך תוכו הוא לא מתחייב לצורה זאת אומרת יש אנשים נגיד הם מתלבטים איפה לעבוד וכל פעם שבא לו לראש "אולי אני אעבוד בזה לא ואם אני לא רוצה את זה ואם אני לא ארצה את זה, מי אמר שזה טוב מי אמר שזה רע" או נגיד לגבי לימודים בן אדם מנסה לבחור תחום לימודים ללמוד אומר "ואם אני לא רוצה את זה מי אמר שזה טוב מי אמר שזה ככה".
עכשיו מצד האמת אם בן אדם יחפש דבר מושלם בחיים הוא ימצא אותו אבל זה לא קשור בשום צורה שהיא למשהו שיש פה בחיים, אתה רוצה מושלם מושלם יש מחוץ למשחק אל תבדיל בין יש לאין ויש לך מושלם במשחק לא משנה מה תעשה לא תמצא מושלם, עכשיו המשחק מושתת על זה שתחפש מושלם כי אם תגיד "טוב אז אני לא מחפש יותר מושלם" זה ממילא אומר שכבר הכל טוב איך שהוא ואז לא צריך שום דבר לכן המשחק מושתת על זה שתחפש מושלם ואז את כאילו משנה כדי להגיע למושלם אבל אם אתה באמת חושב שאתה תמצא מושלם אז אתה גם לא יכול להתקדם במשחק כי זה לא מושלם אף פעם ולכן מה שאני בא להגיד שהדרך לקבל החלטה היא על ידי שבלב שלך אתה נשאר מחוץ להחלטה.
אם בן אדם זוכר שבכל רגע נתון הוא יכול לשנות ושתמיד יש לו בחירה לשנות ככה או ככה ושם גם אם אין לו בחירה לשנות ככה או ככה עדין יש לו בחירה לראות את הדברים ואיך לחוות את הדברים כי מה שאתה רוצה בסופו של דבר זה כלום ונניח שאתה רוצה משהו אז אתה רוצה להרגיש טוב והטוב בסופו של דבר תלוי בך והוא תלוי באיך תפרש את המציאות והטוב שלך לא באמת תלוי בצורה החיצונית כי בסופו של דבר אפילו אם נאמר שאתה רוצה להרגיש טוב ואתה לא רוצה להרגיש רע אפילו אם נאמר שזאת האמת למרות שגם זאת לא האמת כי בסופו של דבר אתה גם לא רוצה כלום אבל נניח שאתה בסופו של דבר רוצה להרגיש טוב והטוב שלך לא באמת תלוי בצורה הוא תלוי באיך שתפרש את הצורה והאושר הפנימי שלך לא באמת תלוי בצורה הספציפית.
ואם בן אדם מבין את זה אז הוא תמיד נמצא בחופש עכשיו במשחק הוא בוחר את הצורה הזאת והוא בוחר את הצורה הזאת מה שזה לא יהיה אבל אם הוא לא מבין את זה והוא אומר "לא, אני חייב להרגיש טוב והטוב שלי תלוי בצורה מסוימת ואני חייב שהצורה הזאת תעשה לי אושר מוחלט" הוא לא יהיה מסוגל להתקדם לשלב הבא במשחק בכל תחום. מה את רצית להגיד?
ש: רציתי לשאול למה לפעמים עצם זה שאנחנו רוצים לבחור במשהו.
אליעד: מי זה אנחנו עובדה שאת לא מגיעה לפה הרבה אבל אף על פי כן.
ש: אני אז התכוונתי כמו שאתה אומר קופצים על החסרונות של העניין אבל למה לפעמים כשאני באה לבחור במשהו.
אליעד: למה לפעמים כשאת הולכת לקנות רכב לא קופצים לך החסרונות.
ש: דווקא קופצים לי היתרונות ואיך אפשר לשנות את זה שדווקא היתרונות יבלטו.
אליעד: אז היא שואלת שאלה נכונה אתם הבנתם את השאלה היא שואלת מה האם זה מחויב שכשבן אדם אומרים לו להתחייב לצורה מסוימת קופץ לו החסרונות, לפעמים קופץ היתרונות נגיד אומרים לך בוא תקנה בית באיזה מקום לפעמים יכול להיות שאתה תגיד "מי אמר שאני רוצה את הבית" ותהיה בחרדה "לא רוצה" ולפעמים יכול להיות "לא איזה כייף אני קונה בית" ותשכח את כל החסרונות, מה האמת שמהיבט מסוים זה אקראי.
ש: מה זה אקראי אבל אתה יכול לעבוד על זה.
אליעד: תקשיבי כל דבר יכול לעשות הרבה דברים אני קודם כל נותן לך תשובה מהיבט מסוים זה אקראי, מהיבט מסוים למה כי ההוא קפץ לו היתרונות והוא קפץ לו החסרונות ועכשיו אפשר לנסות למצוא היגיון. איזה יתרונות אפשר למצוא אפשר להגיד שיש שכלול של הרבה מאוד פרמטרים נגיד השאלה היא נגיד עד כמה בן אדם חווה שהוא מחויב לדבר, אם בן אדם חווה "אוקי אני מחויב אבל אני לא באמת מחויב" אז יכול להיות שפחות יקפוץ לו החסרונות אבל אם בן אדם נגיד לדוגמא עבורו מחויבות זה מחויבות ויש לו פחות בתוכו את המקום שרואה את האין הבדל אז הוא יותר מפחד ממחויבות כי יש לזה יותר משמעות עבורו לדוגמא, הבנת לדוגמא ויכולות להיות עוד סיבות יכול להיות, את הבנת את התשובה הזאת מה התשובה הזאת אומרת?
ש: זה תלוי בעצם ברמת המחויבות שלך לעניין כביכול ככל שרמת המחויבות שלי עולה על העניין וככל שאני פחות רואה את ההבדל בין שני הדברים אז ככה החסרונות יקפצו לי יותר מהיתרונות. זאת אומרת יש הבדל אם אני רוצה לקנות בית או אני רוצה לקנות שמלה אני לא מחויבת לשמלה כמו שאני מחויבת לבית.
אליעד: את מרגישה פחות מחויבת איזה סימן נגיד יוכל להיות יותר גרוע מאשר בית שמלה של חתונה למה כי את אומרת השמלה של החתונה יש לה משמעות גדולה יותר מהבית לדוגמא, את מבינה לדוגמא תלוי מה המשמעות אם השמלה של החתונה המשמעות שלה היא יותר גדולה עבורך מהבית אז את יותר תראי את החסרונות בשמלה של החתונה מאשר לבית לדוגמא כי יש יותר משמעות לשמלה, אוקי אז זאת פרספקטיבה מסוימת.
עכשיו באותה פרספקטיבה עצמה ניתן עכשיו דבר קצת הפוך לפעמים דווקא בגלל שאתה בלב אין לך מחויבות לכן יותר קל לך להתחייב זה לא מדויק, בא נגיד אחרת לפעמים כשאתה בלב שלך לא מחויב בכלל יותר קל לך להתחייב לא בגלל שאתה לא רואה את החסרונות אני מתכוון יותר קל לך להרגיש מחויבות כי יש במוח מנגנון הגנה שכאילו אומר לך "תקשיב אל תתחייב יותר מדי יהיה לך רע", עכשיו אם אתה בטוח שאף פעם לא יהיה לך רע אז זה כאילו מנטרל את המנגנון הגנה שאומר לך אל תתחייב.
זה כמו נגיד ככל שיש לך יותר כסף אתה יכול להרשות לעצמך לבזבז יותר כסף כי אתה פחות מפחד שלא יהיה לך, זאת אומרת דווקא בגלל שהיה לו יותר בגלל זה הוא בזבז יותר. זאת אומרת לפעמים אני מנסה להגיד שדווקא בן אדם שבתוכו יש לו את השווה דווקא הוא יכול להגיע למצב שהוא ירגיש יותר מחויב כלפי צורה ברמה החיצונית כי הוא פחות סובל למחויבות עצמה יש פחות חסרונות עבורו, אוקי אתה הבנת את זה?
ש: אני חושב.
אליעד: מה הבנת?
ש: שככל שבן אדם פחות מחויבים לו דברים באופן כללי אז כל העניין של מחויבות פחות יפריע לו.
אליעד: ואז?
ש: הוא יהיה לו פחות אכפת להתחייב לדברים.
אליעד: והוא ירגיש מחויבות לא שכאילו לא יהיה לו אכפת להתחייב כי הוא לא מרגיש מחויב כאילו הוא יתנהג כאילו הוא מחויב כאילו הוא יתנהג כאילו הוא מחויב לא הוא באמת ירגיש מחויב עם כל הסימפטומים של המחויבות עם האהבה עם החרדה, עם הכיף עם האושר עם הסבל וזה דווקא בגלל שבתוך תוכו הוא אומר "זה לא מחויב לא משנה אם זה טוב או רע אז אין לי בעיה לסבול ואין לי בעיה גם ליהנות" ודווקא הוא שאומר "לא אני לא מוכן לסבול אני חייב ליהנות" אז הוא יותר יפחד להתחייב ואז גם אם הוא יתחייב הוא יתחייב פחות.
ש: סליחה זה כמו שני סוגי אנשים נגיד שהולכים להתחתן אז בא נגיד יש אחד שאומר "אצלי חתונה היא לכל החיים מחויב ככה זה ההיסטוריה זה מה שאני מכיר לא ימינה ולא שמאלה" ואחד אומר "יאללה מתחתנים מקסימום מתגרשים אם לא מסתדר" אז זה שני דברים שונים אז בגלל זה לשני יותר קל להתחייב כי הוא יודע אוקי הוא יתחייב לזה הוא יגיד "אוקי אז במקרה הגרוע חוזרים צעד אחד אחורה".
אליעד: או צעד אחד קדימה גם לא חייבים לחזור אחורה אפשר להתקדם קדימה. יפה ואז מה הוא אמר ואז הוא אמר ואז הוא פחות יאהב וזה בדיוק מה שאמרתי קודם את ההפך שהפוך שדווקא בגלל שהוא לא מפחד להתחייב כאילו בגלל שלא אכפת לו אז הוא אומר "אז אני יאהב מקסימום אני לא יאהב אין לי בעיה לאהוב עד הסוף כי אני לא מפחד לצאת מזה אחר כך".
ש: לא הבנתי זה לא אומר שאתה לא תאהב עד הסוף זה שאתה אומר את זה?
אליעד: תלוי כמה השחרור שלך מהמחויבות כמה הוא עמוק ככל שהוא יותר חיצוני ככה זה יקזז את רמת המחויבות שלך, ככל שהוא יותר פנימי ככה הוא מאפשר לך יותר להתחייב ברמה החיצונית דיברנו על זה ביום שלישי נראה לי, נכון דיברנו על זה שיש כאילו בתוכך את היכולת להכיל את כל הרגשות ואז בגלל שאתה יכול להכיל את כל הרגשות אז ברמה החיצונית אתה יכול להרגיש כל מיני רגשות שונים.
זאת אומרת תסתכל לכאורה יש פה דבר והיפוכו תראה אם בן אדם נגיד אומר "אני לא מפחד להתחייב למישהי" לדוגמא נגיד כי הוא יכול להתגרש ואז זה אומר בעצם שהוא יאהב אותה פחות לכאורה אז הוא יאהב אותה פחות, עכשיו זה עובד ככה אם הוא ביומיום במודע שלו אומר "לא באמת אכפת לי כאילו מקסימום אני אתגרש" אז זה מחויב שזה יקזז את האהבה זאת אומרת לא יהיה אכפת לו לחתום על החתונה כי הוא אומר "בסדר אני מחר אתגרש אין לי בעיה, אני חותם מקסימום אני אתגרש" ומחויב שזה יהיה על חשבון האהבה.
למה כי "לא אכפת לי להתגרש" הוא ברמת המודע בשוטף הוא עם המחשבה הזאת אבל אם יש לך מקום פנימי מאוד עמוק, לא חיצוני מאוד עמוק שאומר "לא אכפת לי גם לסבול או פחות אכפת לי לסבול ואני גם רואה את היתרונות שבלסבול" וכו' אז אתה ברמה החיצונית יכול להגיד "אני אתחייב" ולחוות את המחויבות אבל זה בגלל שהחוסר מחויבות הוא יותר עמוק זה לא חוסר מחויבות.
ש: כשאתה מוריד משני הדברים מוריד מהטוב והרע גם מזה שלא טוב לך ליהנות וגם מזה שלא טוב לך לסבול.
אליעד: יש אחד שאומר "לא אכפת לי להתגרש" אז אין לו בעיה להתחתן אבל אצלו זה יבוא על חשבון האהבה כי הוא מראש כבר נמצא עם רגל בחוץ, אוקי כי מראש כבר איפשהו יחכה לו הוא כתב מה אני יעשה כשירצה להיפרד ויש אחד אחר שאומר "לא אכפת לי לסבול מזה שאהבתי ואחר כך אני אסבול לא אכפת לי", למה לא אכפת לי כי יש לו שחרור עוד יותר עמוק הוא אומר "גם לא אכפת לי מהסבל שיווצר בעקבות האהבה שתיהרס" והוא יכול לחתום "אני חותם על האהבה וזה ומשלם את המחיר מה שיהיה יהיה" למה כי אצלו השחרור הפנימי גדול יותר, אוקי זאת פרספקטיבה אחת.
עכשיו איזה עוד סיבות יכולות להיות ללמה בן אדם אחד רואה חסרונות ממחויבות ואחד רואה יתרונות ממחויבות יכולה להיות עוד סיבה, לדוגמא יכול להיות נגיד אחד שיש לו הרבה מאוד חסרונות בלי המחויבות תיאורטית ואז כשמביאים לו את הדבר להתחייב אליו אז הוא רואה את היתרונות לעומת זאת יש אחד שאין לו הרבה חסרונות בלי האקט של המחויבות ואז ממילא זה כאילו עושה לו downgrade המחויבות או יותר עושה לו downgrade, זאת אומרת באופן כללי האם המחויבות עשתה לו יותר טוב או פחות טוב תלוי בתועלת שהוא השיג מהמחויבות.
ש: בגלל זה אין יותר גירושין כי אנשים בגדול יותר טוב להם.
אליעד: רגע חכה עוד פעם בא נסביר את זה עוד פעם.
ש: זה לא אמור להיות ההפך?
אליעד: כל דבר יכול להיות גם ההפך, לא עוד פעם יש אחד שיש לו נגיד הרבה מאוד חסרונות בלי עבודה נגיד ואז שאומרים לו לך תעבוד בזה ובזה אז היה לו כל כך רע בלי עבודה שהוא כבר אומר "אני צריך לחתום חוזה אני רואה רק את היתרונות של העבודה" לעומת זאת יש אחד שיש לו הרבה מקומות עבודה או לפחות הוא חושב שיש לו מקומות עבודה ואז הוא אומר לעצמו "למה שאני אתחייב לא רוצה להתחייב" זאת גם אופציה יש עוד אופציות.
ש: אוקי אבל אם בן אדם יהיה מודע לחסרונות שלו אז הוא יהיה גם מודע לחסרונות של השני, ככל שאדם מודע לחסרונות של עצמו אז הוא יהיה גם מודע לחסרונות של השני.
אליעד: מה את באה להגיד בזה מה זה אומר?
ש: שזה לאו דווקא בגלל שאין לו חסרונות יכול להיות שפשוט הוא לא מודע אליהם.
אליעד: קודם כל לא אמרתי אין לו אין אחד שאין לו אני אמרתי כרגע הוא לא חווה אותם אני לא יודע אם אין לו.
ש: אמרת יותר יתרונות.
אליעד: הוא חווה תסתכלי בסופו של דבר נגיד אם אחד הומלס אומרים לו נגיד בוא קח דירה ואז הוא בגלל שהיה כל כך הומלס אז הוא כל כך נהנה מהדירה לעומת זאת יש אחד שיש לו מלא דירות אז אומרים לו בוא תתחייב על הדירה שם הוא אומר "למה שאני ארצה שם אולי מקום אחר" כי בחוויה הסובייקטיבית שלו הוא לא מרגיש שחסר לו כל כך את המחויבות לדירה. אני אגיד לך יותר מזה תסתכלי רגע, יש לגור בדירה ויש לקנות את הדירה זה שתי פעולות שונות יותר קל לשכור דירה מאשר לקנות דירה כי לשכור דירה אתה אומר "לא מתאים לי אני עוזב", עכשיו השאלה היא מה גרם לך מלכתחילה לרצות לקנות את הדירה זאת השאלה אם אתה מאוד רצית לקנות דירה כי רצית שתהיה רשומה דירה על שמך ותעבור אז במקרה כזה יכול להיות סיכוי סביר שאתה תראה הרבה יתרונות בלקנות דירה ולא תראה את החסרונות שלקנות בלהיאחז בדירה.
לעומת זאת אם נגיד אתה רצית לקנות את הדירה לא אמרתי לגור בדירה אם רצית לקנות את הדירה מסיבות לא ברורות ואתה לא באמת רצית לקנות את הדירה אולי רצית לגור בדירה אבל לא רצית לקנות את הדירה אז אומרים לך טוב בוא תחתום על החוזה ואתה אומר "לא עזוב אותי לא רוצה לחתום על חוזה, לא רוצה את הדירה הזאת בכלל עזוב אותי מהדירה". קחי את הדירה שאת גרה בה נגיד ונגיד יגידו לך עכשיו טוב תקני אותה את אומרת "אני לא רוצה לגור בה בכלל" אבל למה את לא רוצה לגור בה בכלל את גרה פה "לא אבל אני רוצה לגור בשכירות", לעומת זאת אם מאוד היית רוצה דירה ואומרים לך קחי את הדירה את אומרת "איזה כיף יש לי את הדירה שלי".
זאת אומרת הבן אדם צריך לשאול את עצמו למה מראש רציתי לקנות את הדירה אולי אני לא רוצה לקנות את הדירה אולי אני רק רוצה לגור בדירה ולא רוצה לקנות אותה, בסופו של דבר זה תהליך במוח אתה הבנת את זה. אוקי עכשיו בואו ננסה למצוא עוד זווית למה בן אדם אחד נגיד רואה יתרונות ממחויבות בתהליך של התחייבות ואחד רואה חסרונות בואו ניתן עוד זווית, יכול להיות עוד מצב איזה עוד מצב בואו תמציאו אתם, איזה עוד מצב איזה עוד אפשרויות יש שנגיד אומרים למישהו תתחייב למשהו ואחד רואה את היתרונות שבדבר והשני רואה את החסרונות שבדבר איזה עוד סיבה נגיד יכולה להיות שתגרום למוח לראות את היתרונות או החסרונות?
ש: אחד שפוחד כל הזמן לאבד דברים תהיה לו נטייה יותר להתחייב.
אליעד: אבל זה מה שאמרתי קודם, לא זה כבר הסבר שאמרתי קודם בגלל שבאופן יחסי רע לו בלבד יותר קל לו להתחייב ולראות את היתרונות כי יש לו יותר חסרונות בלי הדבר שהוא מתחייב אליו.
ש: שהוא חושב שיש משהו יותר טוב.
אליעד: אבל להגיד שהוא חושב שיש משהו יותר טוב זה כמו להגיד שהוא רואה את החסרונות, השאלה היא למה הוא רואה את החסרונות למה הוא חושב שמשהו יותר טוב כי אמרו לו בוא תתחייב אז יכולה להיות עוד סיבה עוד פירוש, עוד זווית שלפעמים בן אדם יש לו הרבה חסרונות בלי קשר לדבר שהוא צריך להתחייב ואז איכשהו החסרונות שיש לו על הדבר בלי קשר שהוא צריך להתחייב יוצאים על הדבר שהוא צריך להתחייב.
ש: זה מה שאמרתי.
אליעד: לא יודע מה אמרת יכול להיות שהתכוונת אפילו אני מצטט אותך.
ש: בן אדם שיש לו חסרונות מרוב שהוא רואה את החסרונות של עצמו אז ככה הוא יראה את החסרונות של השני.
אליעד: לא הבנתי אותך.
ש: קרוב למה שאמרתי.
אליעד: נניח אבל אני אגיד את מה שאני רציתי להגיד עוד פעם, יכול להיות מצב שזה בכלל הפוך שהסיבה שבן אדם רואה חסרונות בדבר שהוא צריך להתחייב זה בכלל לא קשור למה שהוא צריך להתחייב יש לו בראש חסרונות באופן כללי, חסר לו זה חסר לו זה נגיד אחד חסר לו זוגיות ומאוד רע לו שאין לו זוגיות ואז אומרים לו בוא תתחייב לעבודה אז הוא אומר "לא אני לא מסוגל להתחייב לעבודה" למה כי המצב הרגשי שלו שאין לו זוגיות לא מאפשר לו להתחייב לעבודה אבל זה לא בגלל הלהתחייב אז אומרים לו אז למה אתה לא רוצה לעבוד פה אז הוא מתחיל למצוא סיבות למה הוא לא רוצה לעבוד פה אבל מה האמת שאם עכשיו היו מביאים לו זוגיות אז הוא היה מוכן לעבוד פה, יש תופעה כזאת נכון שיש תופעה כזאת יש.
עכשיו אלא מה שאם יגידו לו טוב אז למה אתה לא רוצה לעבוד הוא לא יכול להגיד כי אין לי זוגיות מה הקשר אז הוא צריך למצוא איזה תירוץ אז הוא אומר "אתה יודע למה אני לא רוצה לעבוד בגלל השעות, למה אני לא רוצה לעבוד בגלל המשכורת, למה אני לא רוצה לעבוד בגלל שהבוס אני לא מסתדר עם הבוס" אבל אם עכשיו היית מסדר לו זוגיות הוא בא לעבוד בלי בעיה...