10:43ההיגיון שבשיגעון, איך למצוא את ההיגיון שבשיגעון? מה ההיגיון בהפרעות נפשיות? מה ההיגיון בפחדים לא הגיוניים? הפרעה טורדנית לא הגיונית, OCD לא הגיוני, פוביה לא הגיונית, דיכאון לא הגיוני, אמונות טפלות, חוט אדום, חלק 2
איך למצוא את ההיגיון בשיגעון ובאמונות טפלות?
אליעד כהן מסביר בהרצאה זו לעומק את הדרך שבה ניתן למצוא את ההיגיון שבשיגעון ובאמונות שנראות לא הגיוניות על פני השטח, כמו אמונות טפלות, הפרעות נפשיות ופחדים לא הגיוניים. ההנחה המרכזית שאליעד מציג היא שלמעשה בכל מחשבה או אמונה, אפילו באלו שנראות הזויות או חסרות בסיס, קיים גרעין של אמת ושל היגיון מסוים. לפי אליעד, האדם צריך להתאמץ ולחפש בצורה מדוקדקת את נקודת האמת שקיימת בתוך המחשבה או האמונה שנראית תחילה כלא הגיונית.
מה ההיגיון באמונה הטפלה של הצמיד האדום?
אליעד נותן דוגמה ספציפית באמצעות האמונה הטפלה של צמיד אדום. הוא אומר שהאדם הרציונלי לכאורה יטען שהצלחה במבחן תלויה רק בכמות הלימוד שלו ולא בצמיד האדום. אולם אליעד מדגיש שגם הטענה שההצלחה במבחן תלויה רק בלימודים ולא באמונה הטפלה, היא בעצמה טענה לא ודאית ולא נכונה לגמרי, משום שהאדם אינו באמת יכול להיות בטוח לחלוטין בסיבתיות הזאת. למעשה, לא ניתן להוכיח באופן מוחלט שההצלחה אכן תלויה אך ורק בלמידה ובמאמץ. לכן, גם האדם שמאמין בצמיד האדום, למעשה מצביע על היבט אמיתי - ההבנה שאולי קיימים דברים שהם מעבר לשליטה או ההבנה הרציונלית שלנו.
איך האמונה בצמיד אדום מקושרת להיגיון מוחלט?
אליעד מסביר שאם בוחנים את הנושא מנקודת מבט רחבה ועמוקה יותר, מגיעים להבנה שבסופו של דבר, המציאות היא זו שקובעת הכל. כלומר, המשפט האמיתי היחיד הוא: "מה שיקרה מחר תלוי אך ורק במה שיקרה מחר". כל אמירה אחרת שאומרת שהמציאות תלויה בגורמים מסוימים (כמו לימודים או צמיד אדום), היא אמירה חלקית ולא מדויקת באופן מוחלט. בשורש העמוק ביותר, אין הבדל אמיתי בין אמונה שההצלחה תלויה בלימודים לבין אמונה שההצלחה תלויה בצמיד אדום, מכיוון שבשני המקרים האדם מניח הנחות שאינן בהכרח ודאיות לחלוטין.
מה הקשר בין צורה למהות לפי אליעד?
נקודה חשובה שאליעד מציג היא הרעיון שאין הבדל אמיתי בין "מהות" לבין "צורה". כלומר, הצורה שבה האמונה מתבטאת (צמיד אדום, ברכה של רב, אמירת תהילים) והמהות הפנימית של האמונה - שתמיד יש איזושהי השפעה נסתרת, לא מובנת, ולא רציונלית על המציאות - הן למעשה זהות לחלוטין. בשורש העמוק שלהן, כל האמונות בעצם מדברות על כך שהמציאות אינה תלויה רק בסיבות רציונליות וגלויות לעין. לפי אליעד, הסיבה שאנשים מתבלבלים ולא מוצאים את ההיגיון בדברים כמו צמיד אדום היא שהם מסתכלים על הדברים בצורה שטחית מדי ואינם מזהים את האחדות המוחלטת שישנה בין כל הצורות השונות של האמונה.
מהו משפט האמת האחד והיחיד לפי אליעד?
אליעד כהן מדגיש משפט אמת אחד מוחלט ופשוט: "מה שיקרה, זה מה שיקרה". המשפט הזה נראה חסר משמעות בתחילה, אבל לפי אליעד, הוא דווקא המשפט הכי מדויק והכי הגיוני שניתן לומר, מכיוון שהוא אינו מניח שום הנחה מעבר לכך שהמציאות תהיה כפי שהיא תהיה. לפי משפט זה, כל ניסיון להסביר סיבות או לקבוע תנאים להצלחה או לכישלון במציאות הוא בהכרח הנחה לא ודאית. המשפט "אם אצליח אז אצליח" הוא משפט חסר משמעות ספציפית אך הוא המשפט היחידי שמייצג באופן אמיתי ומוחלט את המציאות כפי שהיא.
כיצד למצוא את ההיגיון בכל דבר שנראה לא הגיוני?
הדרך המעשית שאליעד מציע כדי למצוא את ההיגיון בכל דבר שנראה "משוגע" או חסר היגיון, היא לקחת את האמונה או המחשבה, לפרק אותה ולהבין את ההנחות הסמויות שלה. כך האדם מגיע לשורש האמיתי של כל אמונה ומבין כיצד גם באמונה המוזרה ביותר יש נקודת אמת מוחלטת. לפי אליעד, עצם החיפוש הזה אחרי נקודת האמת מאפשר לאדם להבין את האחדות שקיימת בכל הדברים, ומאפשר לו לראות את המציאות בצורה רחבה ועמוקה הרבה יותר.
לסיכום, מה הדרך לטפל בפחדים לא הגיוניים ובהפרעות נפשיות?
הדרך להתמודד עם פחדים לא הגיוניים, הפרעות נפשיות או אמונות טפלות לפי אליעד, היא לא להדוף אותם בצורה שטחית על ידי תיוג שלהם כ"שטויות", אלא לנסות להבין מהי נקודת האמת שמסתתרת מאחוריהם. ברגע שמזהים את נקודת האמת שיש בתוך כל דבר - אפילו בתוך פחד, חרדה או אמונה תפלה - אז מתחילים לראות את הדברים כפי שהם באמת, והם מאבדים מהכוח שלהם לבלבל ולגרום לסבל. לפי אליעד, ההבנה העמוקה הזאת היא הדרך האמיתית לשחרור אמיתי וקבוע.
אליעד כהן מסביר בהרצאה זו לעומק את הדרך שבה ניתן למצוא את ההיגיון שבשיגעון ובאמונות שנראות לא הגיוניות על פני השטח, כמו אמונות טפלות, הפרעות נפשיות ופחדים לא הגיוניים. ההנחה המרכזית שאליעד מציג היא שלמעשה בכל מחשבה או אמונה, אפילו באלו שנראות הזויות או חסרות בסיס, קיים גרעין של אמת ושל היגיון מסוים. לפי אליעד, האדם צריך להתאמץ ולחפש בצורה מדוקדקת את נקודת האמת שקיימת בתוך המחשבה או האמונה שנראית תחילה כלא הגיונית.
מה ההיגיון באמונה הטפלה של הצמיד האדום?
אליעד נותן דוגמה ספציפית באמצעות האמונה הטפלה של צמיד אדום. הוא אומר שהאדם הרציונלי לכאורה יטען שהצלחה במבחן תלויה רק בכמות הלימוד שלו ולא בצמיד האדום. אולם אליעד מדגיש שגם הטענה שההצלחה במבחן תלויה רק בלימודים ולא באמונה הטפלה, היא בעצמה טענה לא ודאית ולא נכונה לגמרי, משום שהאדם אינו באמת יכול להיות בטוח לחלוטין בסיבתיות הזאת. למעשה, לא ניתן להוכיח באופן מוחלט שההצלחה אכן תלויה אך ורק בלמידה ובמאמץ. לכן, גם האדם שמאמין בצמיד האדום, למעשה מצביע על היבט אמיתי - ההבנה שאולי קיימים דברים שהם מעבר לשליטה או ההבנה הרציונלית שלנו.
איך האמונה בצמיד אדום מקושרת להיגיון מוחלט?
אליעד מסביר שאם בוחנים את הנושא מנקודת מבט רחבה ועמוקה יותר, מגיעים להבנה שבסופו של דבר, המציאות היא זו שקובעת הכל. כלומר, המשפט האמיתי היחיד הוא: "מה שיקרה מחר תלוי אך ורק במה שיקרה מחר". כל אמירה אחרת שאומרת שהמציאות תלויה בגורמים מסוימים (כמו לימודים או צמיד אדום), היא אמירה חלקית ולא מדויקת באופן מוחלט. בשורש העמוק ביותר, אין הבדל אמיתי בין אמונה שההצלחה תלויה בלימודים לבין אמונה שההצלחה תלויה בצמיד אדום, מכיוון שבשני המקרים האדם מניח הנחות שאינן בהכרח ודאיות לחלוטין.
מה הקשר בין צורה למהות לפי אליעד?
נקודה חשובה שאליעד מציג היא הרעיון שאין הבדל אמיתי בין "מהות" לבין "צורה". כלומר, הצורה שבה האמונה מתבטאת (צמיד אדום, ברכה של רב, אמירת תהילים) והמהות הפנימית של האמונה - שתמיד יש איזושהי השפעה נסתרת, לא מובנת, ולא רציונלית על המציאות - הן למעשה זהות לחלוטין. בשורש העמוק שלהן, כל האמונות בעצם מדברות על כך שהמציאות אינה תלויה רק בסיבות רציונליות וגלויות לעין. לפי אליעד, הסיבה שאנשים מתבלבלים ולא מוצאים את ההיגיון בדברים כמו צמיד אדום היא שהם מסתכלים על הדברים בצורה שטחית מדי ואינם מזהים את האחדות המוחלטת שישנה בין כל הצורות השונות של האמונה.
מהו משפט האמת האחד והיחיד לפי אליעד?
אליעד כהן מדגיש משפט אמת אחד מוחלט ופשוט: "מה שיקרה, זה מה שיקרה". המשפט הזה נראה חסר משמעות בתחילה, אבל לפי אליעד, הוא דווקא המשפט הכי מדויק והכי הגיוני שניתן לומר, מכיוון שהוא אינו מניח שום הנחה מעבר לכך שהמציאות תהיה כפי שהיא תהיה. לפי משפט זה, כל ניסיון להסביר סיבות או לקבוע תנאים להצלחה או לכישלון במציאות הוא בהכרח הנחה לא ודאית. המשפט "אם אצליח אז אצליח" הוא משפט חסר משמעות ספציפית אך הוא המשפט היחידי שמייצג באופן אמיתי ומוחלט את המציאות כפי שהיא.
כיצד למצוא את ההיגיון בכל דבר שנראה לא הגיוני?
הדרך המעשית שאליעד מציע כדי למצוא את ההיגיון בכל דבר שנראה "משוגע" או חסר היגיון, היא לקחת את האמונה או המחשבה, לפרק אותה ולהבין את ההנחות הסמויות שלה. כך האדם מגיע לשורש האמיתי של כל אמונה ומבין כיצד גם באמונה המוזרה ביותר יש נקודת אמת מוחלטת. לפי אליעד, עצם החיפוש הזה אחרי נקודת האמת מאפשר לאדם להבין את האחדות שקיימת בכל הדברים, ומאפשר לו לראות את המציאות בצורה רחבה ועמוקה הרבה יותר.
לסיכום, מה הדרך לטפל בפחדים לא הגיוניים ובהפרעות נפשיות?
הדרך להתמודד עם פחדים לא הגיוניים, הפרעות נפשיות או אמונות טפלות לפי אליעד, היא לא להדוף אותם בצורה שטחית על ידי תיוג שלהם כ"שטויות", אלא לנסות להבין מהי נקודת האמת שמסתתרת מאחוריהם. ברגע שמזהים את נקודת האמת שיש בתוך כל דבר - אפילו בתוך פחד, חרדה או אמונה תפלה - אז מתחילים לראות את הדברים כפי שהם באמת, והם מאבדים מהכוח שלהם לבלבל ולגרום לסבל. לפי אליעד, ההבנה העמוקה הזאת היא הדרך האמיתית לשחרור אמיתי וקבוע.
- איך לטפל בהפרעות נפשיות?
- מה ההיגיון בפחד לא הגיוני?
- אמונות טפלות וצמיד אדום
- איך להבין אמונות לא הגיוניות?
- ההיגיון בהפרעה טורדנית (OCD)
- הקשר בין צורה למהות
- איך להיגמל ממחשבות לא הגיוניות?