אליעד מסביר כיצד ניתן לקחת אירועים שנתפסים כ"רעים" ולשנות את החוויה שלהם לטובה, באמצעות הטלת ספק באמונות ובמחשבות היוצרות את הסבל. הוא משתמש בדוגמה קיצונית של אם הרואה את בנה נשרף כדי להבהיר את הרעיון. הוא מתאר שהכאב והסבל נגרמים לאם בגלל האמונה שלה של"הישרף זה רע", הרצון שבנה לא יסבול, וההזדהות הרגשית שלה עם הסבל של הילד. לדבריו, אם האם הייתה מסוגלת לראות את ההישרפות של הילד כדבר חיובי, או לפחות להטיל ספק בכך שהדבר רע, אז החוויה שלה הייתה משתנה והיא אף הייתה יכולה ליהנות מכך.
הוא מדגיש שברגע שאדם בטוח שמשהו רע - אין דרך לשנות זאת. אבל אם הוא מוכן להטיל ספק אפילו בחלק מהאמונות שמייצרות את הרע, אז יש אפשרות להפחית את הסבל ואף להפוך אותו לחוויה טובה.
איך בדיוק אפשר להטיל ספק בחוויה כל כך קשה?
אליעד מפרט כי החוויה השלילית נוצרת כאשר המוח מפרש אירוע מסוים כרע דרך הקשרים רגשיים ומנטליים. למשל, במקרה שהבן נשרף, האם מרגישה סבל בגלל שילוב של אהבה לילד, הרצון שלא יאונה לו רע, וההבנה שלה שהישרפות זה רע. הפתרון להקלה בסבל הוא פירוק שרשרת ההקשרים הללו. אם למשל היא פחות תאמין בכך שלהישרף זה רע, או אפילו פחות תזדהה עם כך שזה הילד שלה, הסבל יפחת משמעותית.
הוא מוסיף דוגמה לגבי אברהם אבינו ועקידת יצחק, ומסביר שגם הוא היה צריך להטיל ספק בהקשרים הרגשיים שלו כדי לבצע את הפעולה שהצטווה עליה. אם האם הייתה מצליחה לראות את בנה כנפרד ממנה, הסבל היה יורד, אך הוא מציין שקשה מאוד להתנתק כאשר הסבל הוא פיזי ואישי.
מהם סוגי הרע שאליעד מתאר ומהו "הרע המוחלט"?
אליעד מסביר שיש שני סוגי רע: רע זמני ורע מוחלט.
-
רע זמני (יחסי)
הוא רע הנובע ממצב זמני וניתן להקל עליו באמצעות דמיון, הדחקה או אמונה (למשל, כאב פיזי זמני או אובדן של משהו בר - חלוף). -
רע מוחלט
הוא מצב תמידי של חוסר קבלה מוחלט של המציאות, שבו לא משנה מה קורה - החוויה היא תמיד רעה, בלי קשר לתנאים חיצוניים. זה רע שאין ממנו מנוחה או הקלה כי הוא נובע מעצם הקיום או מחוסר השלמות.
איך להגדיל את הסבל ומדוע זה יכול להיות דבר טוב?
אליעד מציע דרך מעניינת: להגדיל את הסבל באופן מכוון, על ידי כך שהאדם יחשוף את עצמו לסבל ויגביר את הרצון שלו לשלמות מוחלטת שאיננה אפשרית. ככל שהרצון לשלמות גדול יותר, הסבל גדל. בשיאו, האדם מגיע לסבל כל כך גדול, שהוא כבר אדיש לכל דבר אחר שקורה לו. ברגע שאין לו מה להפסיד, הוא משתחרר מהפחדים ומסוגל להטיל ספק מוחלט באמיתות שהאמין בהן עד כה.
לדבריו, כשאדם מגיע לנקודת קצה של סבל ואומר "לא אכפת לי יותר", אז נפתחת האפשרות האמיתית לחקירת המציאות ולגילוי האמת. כי אז כבר אין לו ממה לפחד - גם לא משיגעון, מוות או אובדן.
מה הקשר בין סמי הזיה והיכולת להטיל ספק במציאות?
אליעד משווה בין השפעות של סמי הזיה לבין תהליך הטלת ספק מכוון במציאות. הוא מתאר שסמים יכולים לטשטש את הגבולות בין "יש" ל"אין", ולגרום לאדם להטיל ספק בחושים שלו (למשל לראות פיל שאיננו). אבל, לדבריו, ניתן להשיג את אותה חוויה של ספק ושל ניתוק מהמציאות גם באופן מודע דרך חקירה עצמית מעמיקה - אמנם בצורה קשה ואיטית יותר, אך גם יציבה וברורה יותר לאורך זמן.
איך להתמודד עם פחד מפרידה וחרדת נטישה?
אליעד נותן דוגמאות על התמודדות עם פחד מפרידה בזוגיות...
- איך להפוך רע לטוב?
- איך ליהנות מסבל?
- חרדת נטישה ופחד מפרידה
- מה זה רצון אוניברסלי?
- איך להטיל ספק במציאות?
- סמי הזיה והתפתחות רוחנית