שאלות מתוך נפרדות, לשאול בלי נפרדות, לשאול פנימה, לשאול החוצה, איך לטפל בחרדה, טיפול בחרדה, למה יש חרדה
האם אפשר לשאול שאלות בלי נפרדות?
לפי ההסבר של אליעד כהן, אי אפשר לשאול שאלות מבלי להניח נפרדות. מהי בכלל שאלה? שאלה היא מצב שבו קיימות לפחות שתי אפשרויות או שני צדדים שונים. אם יש לך רק אפשרות אחת, אתה לא יכול לשאול שאלה. עצם הפעולה של שאילת השאלה מניחה קיום של ספק, כלומר, שיש אפשרות לכאן ואפשרות לכאן. לכן כל שאלה מעצם הגדרתה מניחה נפרדות, כלומר, מניחה שהמציאות היא לא אחדותית, אלא מחולקת לפחות לשני חלקים שונים.
אם כל שאלה מניחה נפרדות, איך לחפש את האמת בלי שאלות?
אליעד מסביר שהשואל בעצם רוצה להגיע לאמת בלי נפרדות, אך עצם הרצון "להגיע לאמת" כבר יוצר נפרדות כי זה מניח שאתה רחוק מהאמת. עם זאת, אליעד מציע פתרון מתוחכם - הוא אומר שתשאל שאלות, אבל לא שאלות כלפי חוץ (על העולם), אלא שאלות כלפי פנים - שאלות על השאלות עצמן.
מה הכוונה לשאול שאלות על השאלות עצמן?
ההסבר של אליעד הוא כזה: במקום לשאול שאלות על העולם, למשל "האם יש לי ערך?", תשאל שאלה על עצם השאלה - "האם השאלה 'האם יש לי ערך' היא בכלל נכונה?". במקום לנסות לפתור בעיות בעולם החיצוני, האדם צריך להפנות את השאלות שלו פנימה ולבדוק האם הבעיה עצמה בכלל קיימת. זאת הדרך היחידה לחפש את האמת בלי להסתבך עוד יותר בנפרדות.
איך הרעיון הזה קשור לטיפול בחרדה?
אליעד כהן ממחיש את הרעיון באמצעות דוגמה מתחום החרדות. הוא מסביר שכשאדם סובל מחרדה ומנסה לפתור אותה באופן חיצוני, הוא בדרך כלל רק מחזק את החרדה. למשל, אם מישהו מפחד שלא יהיה לו כסף והולך לעבוד בגלל הפחד הזה, הוא בעצם אומר לפחד שלו: "אתה צודק, אני צריך לפחד מזה שלא יהיה לי כסף". בכך הוא מחזק את החרדה.
במקום זאת, אליעד מציע דרך אחרת: אם אתה מפחד ממשהו, אל תחפש מיד פתרון, אלא תבדוק את הפחד עצמו - "למה אני בכלל מפחד מזה?", "אז מה אם זה יקרה?", "מה באמת יכול לקרות?". בדרך הזאת, במקום לברוח מהפחד, אתה מתמודד עם שורש הפחד ומגלה שבבסיסו אין באמת בעיה. הפחד מתחזק ככל שאתה בורח ממנו או מחפש לו פתרון חיצוני, אבל הוא נחלש כשאתה מסתכל עליו מקרוב ומפקפק בעצם ההנחות שעומדות מאחוריו.
כיצד נכון להתמודד עם חרדה לפי אליעד כהן?
הדרך שאליעד מציע להתמודד עם חרדה היא לא לחפש לה פתרון חיצוני, אלא לבדוק את החרדה עצמה. במקום לחשוב מיד איך להיפטר מהפחד, יש לבדוק את ההנחות שמייצרות את הפחד. אם עולה פחד, לדוגמה "אולי אני חולה", אל תרוץ מיד...
לפי ההסבר של אליעד כהן, אי אפשר לשאול שאלות מבלי להניח נפרדות. מהי בכלל שאלה? שאלה היא מצב שבו קיימות לפחות שתי אפשרויות או שני צדדים שונים. אם יש לך רק אפשרות אחת, אתה לא יכול לשאול שאלה. עצם הפעולה של שאילת השאלה מניחה קיום של ספק, כלומר, שיש אפשרות לכאן ואפשרות לכאן. לכן כל שאלה מעצם הגדרתה מניחה נפרדות, כלומר, מניחה שהמציאות היא לא אחדותית, אלא מחולקת לפחות לשני חלקים שונים.
אם כל שאלה מניחה נפרדות, איך לחפש את האמת בלי שאלות?
אליעד מסביר שהשואל בעצם רוצה להגיע לאמת בלי נפרדות, אך עצם הרצון "להגיע לאמת" כבר יוצר נפרדות כי זה מניח שאתה רחוק מהאמת. עם זאת, אליעד מציע פתרון מתוחכם - הוא אומר שתשאל שאלות, אבל לא שאלות כלפי חוץ (על העולם), אלא שאלות כלפי פנים - שאלות על השאלות עצמן.
מה הכוונה לשאול שאלות על השאלות עצמן?
ההסבר של אליעד הוא כזה: במקום לשאול שאלות על העולם, למשל "האם יש לי ערך?", תשאל שאלה על עצם השאלה - "האם השאלה 'האם יש לי ערך' היא בכלל נכונה?". במקום לנסות לפתור בעיות בעולם החיצוני, האדם צריך להפנות את השאלות שלו פנימה ולבדוק האם הבעיה עצמה בכלל קיימת. זאת הדרך היחידה לחפש את האמת בלי להסתבך עוד יותר בנפרדות.
איך הרעיון הזה קשור לטיפול בחרדה?
אליעד כהן ממחיש את הרעיון באמצעות דוגמה מתחום החרדות. הוא מסביר שכשאדם סובל מחרדה ומנסה לפתור אותה באופן חיצוני, הוא בדרך כלל רק מחזק את החרדה. למשל, אם מישהו מפחד שלא יהיה לו כסף והולך לעבוד בגלל הפחד הזה, הוא בעצם אומר לפחד שלו: "אתה צודק, אני צריך לפחד מזה שלא יהיה לי כסף". בכך הוא מחזק את החרדה.
במקום זאת, אליעד מציע דרך אחרת: אם אתה מפחד ממשהו, אל תחפש מיד פתרון, אלא תבדוק את הפחד עצמו - "למה אני בכלל מפחד מזה?", "אז מה אם זה יקרה?", "מה באמת יכול לקרות?". בדרך הזאת, במקום לברוח מהפחד, אתה מתמודד עם שורש הפחד ומגלה שבבסיסו אין באמת בעיה. הפחד מתחזק ככל שאתה בורח ממנו או מחפש לו פתרון חיצוני, אבל הוא נחלש כשאתה מסתכל עליו מקרוב ומפקפק בעצם ההנחות שעומדות מאחוריו.
כיצד נכון להתמודד עם חרדה לפי אליעד כהן?
הדרך שאליעד מציע להתמודד עם חרדה היא לא לחפש לה פתרון חיצוני, אלא לבדוק את החרדה עצמה. במקום לחשוב מיד איך להיפטר מהפחד, יש לבדוק את ההנחות שמייצרות את הפחד. אם עולה פחד, לדוגמה "אולי אני חולה", אל תרוץ מיד...
- איך להתמודד עם חרדה מהשורש?
- לשאול שאלות פנימה או החוצה?
- האם אפשר לשאול שאלות בלי נפרדות?
- איך לחפש את האמת בלי להסתבך?
- למה יש חרדה?
- איך מטילים ספק בשכל?
- טיפול בחרדות לפי אליעד כהן
ש: האם אפשר לשאול שאלות שלא מניחות נפרדות אם לא איך להמשיך לחפש את האמת בלי לשאול שאלות?
אליעד: בא נתחיל עוד פעם בא נתחיל את הראשון.
ש: האם אפשר לשאול שאלות שלא מניחות נפרדות?
אליעד: אי אפשר, מה בוא אני אסביר את השאלה ובוא נסביר את התשובה, הוא שואל האם אפשר לשאול שאלה בלי להניח איזו הנחה שיש נפרדות בעיקרון אי אפשר כי מה זה שאלה, שאלה זה שיש לנו שתי אופציות אם יש שתי אופציות מה השאלה, נכון או לא נכון אתה מבין מה אני מסביר. עכשיו אתה תופסים אותך מכל הצדדים יש לך כאילו מבוך מאחורה דוחפים אותך פה דוחפים אותך, עכשיו אתה שואל לאיפה ללכת "יש לי רק קדימה כאילו אין לי שאלה" אבל אם יש לך שלושה אפשרויות לאיפה ללכת?
ש: בסדר אז אין לי אוקי.
אליעד: רגע כדי לשאול שאלה אתה חייב להניח שיש שאלה, מה זאת שאלה ספק בין משהו למשהו.
ש: הוא רושם אז אם לא איך להמשיך לחפש את האמת בלי לשאול שאלות זה לא הבנתי מה הוא רוצה להגיד.
אליעד: אני אסביר אז הוא אומר, הוא שואל איך לחפש את האמת.
ש: בלי לשאול שאלות.
אליעד: קודם כל מי אמר לא לשאול שאלות.
ש: אתה.
אליעד: אמרתי לא לשאול שאלות.
ש: כן לשאול.
אליעד: לא הוא שאל איך אפשר לחפש את האמת בלי לשאול שאלות כאילו הוא אומר שניה, הוא אומר אם כל שאלה נובעת מנפרדות אז איך אני יכול לחפש את האמת בלי לשאול שאלות, הוא אומר "אני לא רוצה להיות בנפרדות אז איך אני אחפש את האמת", מה לא הבנת את זה אני אסביר לך רצו לשאול שאלה מקדימה הוא אומר "תראה האם כל שאלה כדי לשאול אותה האם צריך לפני כן נפרדות", תשובה כן הוא אומר "אוקי ואם כן אז איך אני יכול לחפש את האמת בלי לשאול שאלות" הוא כאילו אומר "אני רוצה להגיע לאמת בלי נפרדות" אבל עצם זה שאתה רוצה להגיע לאמת אתה כבר לא משנה בכל מקרה הרעיון, לא אז אני אענה על תשובה מתחכמת אחרת תשאל שאלות אבל על השאלות עצמן.
מה זאת אומרת על תשאל שאלות על העולם כי אז אתה יוצר נפרדות ומתחיל לחפש תשובות, אל תשאל שאלות על העולם תשאל שאלות על השאלות עצמן זאת אומרת כשיש לך שאלה תשאל "האם השאלה עצמה נכונה" אל תחפש תשובה. עכשיו בוא אני אסביר לך דוגמא ממך בסדר, דוגמא נגיד בן אדם יש לו איזו חרדה למשהו עכשיו אם הוא מתחיל לחפש פתרונות לחרדה מה הוא בעצם עושה מחזק את החרדה בעיקרון, תראה ברעיון זה אותו תהליך. מה הוא שאל, מה הבן אדם שאל הבן אדם שאל האם אפשר לשאול שאלות בלי נפרדות ענינו שלא, הוא אמר "אז איך אני יכול לחפש את האמת בלי לשאול שאלות" אמרתי לו תשאל שאלות על השאלות עצמן כאילו לך עם הנפרדות אבל פנימה לא החוצה.
עכשיו בוא את אותו דבר נעשה אותו על חרדות, בן אדם שואל "האם אפשר לנסות ללכת לטיפול לצאת מחרדות או למצוא פתרון לצאת מחרדות בלי לחזק את החרדות עצמן" התשובה אי אפשר כי אם יש לך חרדה נגיד שאתה מפחד שלא יהיה לך כסף ואתה הולך לעבוד, מה אתה מחזק את הפחד מלאבד את הכסף. זאת אומרת כל דבר שאתה עושה כדי להתמודד עם פחד אתה בעצם אומר לעצמך בראש שהפחד מוצדק, נגיד שאתה מפחד שלא יהיה לך כסף אתה הולך לעבוד ואז אין לך כוח לעבוד ואז אתה אומר "לא אבל לא יהיה לי כסף" מה בעצם עשית עם הפחד שלא יהיה לך כסף אתה בעצם מניע את התהליך של העבודה ואז בעצם חיזקת את הפחד שלא יהיה לך כסף, אתה כאילו מבסס אותו אתה לא סתם מעלים אותו.
נגיד יש בן אדם שמפחד שלא יהיה לו כסף הוא אומר "מה זה משנה לא יהיה לי כסף אני אמות מה אכפת לי" אבל אם אתה אומר "לא מה פתאום אני צריך ללכת לעבוד" מה בעצם אתה עושה אתה מחזק, אתה אומר "נכון זה פחד מוצדק" אתה כאילו מתחמק מהפחד ובעצם חיזקת אותו זה בדיוק אותו דבר ואז השאלה הנשאלת היא "איך אני יכול לצאת מחרדות", התשובה היא תמצא פתרונות לחרדות אבל תתמודד עם החרדות עצמן אל תחפש פתרונות לחרדות, תבדוק אם החרדות עצמן נכונות בכלל.
ש: ברור שהן נכונות אני חש אותן.
אליעד: לא החרדות הן נכונות אתה חש אותן אבל תנסה לבדוק נגיד בא לך פחד "אולי לא יהיה לי כסף, אולי אני אהיה לבד, אולי אני אמות", בסדר אז במקום להגיד "אולי אני אהיה חולה אני ישר רץ לרופא", "רגע ואם אני חולה אז מה, אז מה יקרה אז אני אמות אז אני אמות, אז מה קרה" כאילו תעשה הפוך כאילו זה בדיוק אותו דבר עם השאלות, כאילו אל נגיד שיש לך שאלה "האם אני חי לנצח או לא" דוגמא נגיד שאלה אל תחפש תשובה עכשיו אם אתה חי לנצח או לא, תשאל "רגע האם יש דבר כזה בכלל לחיות לנצח, האם בכלל זה משנה אם אני חי לנצח".
ש: זה כאילו כשאני עולה למעלה זה כאילו אני שואל את השאלות את עצמי, זה מה שאתה רוצה להגיד בעיקרון.
אליעד: אני אומר שכל בן אדם בעולם שיש לו בעיה אז יש שתי אפשרויות או שהוא מחפש פתרון החוצה שאומר "אוקי אני אהיה רעב מה אני עושה הולך לאכול" ויש בן אדם שכשהוא רעב, עכשיו מה קורה עם בן אדם אם תמיד הוא מרגיש שכשהוא רעב הוא הולך לאכול מה קורה הרבה פעמים הוא מתחיל להשמין כי לפעמים הוא חושב שהוא רעב והוא לא רעב אבל כשבן אדם בריא בנפשו כשהוא רעב הוא לא ישר הולך לאכול הוא בודק "האם אני באמת צריך לאכול", בדיוק לא "רעב יאכל" כן בעצם אבל...
אליעד: בא נתחיל עוד פעם בא נתחיל את הראשון.
ש: האם אפשר לשאול שאלות שלא מניחות נפרדות?
אליעד: אי אפשר, מה בוא אני אסביר את השאלה ובוא נסביר את התשובה, הוא שואל האם אפשר לשאול שאלה בלי להניח איזו הנחה שיש נפרדות בעיקרון אי אפשר כי מה זה שאלה, שאלה זה שיש לנו שתי אופציות אם יש שתי אופציות מה השאלה, נכון או לא נכון אתה מבין מה אני מסביר. עכשיו אתה תופסים אותך מכל הצדדים יש לך כאילו מבוך מאחורה דוחפים אותך פה דוחפים אותך, עכשיו אתה שואל לאיפה ללכת "יש לי רק קדימה כאילו אין לי שאלה" אבל אם יש לך שלושה אפשרויות לאיפה ללכת?
ש: בסדר אז אין לי אוקי.
אליעד: רגע כדי לשאול שאלה אתה חייב להניח שיש שאלה, מה זאת שאלה ספק בין משהו למשהו.
ש: הוא רושם אז אם לא איך להמשיך לחפש את האמת בלי לשאול שאלות זה לא הבנתי מה הוא רוצה להגיד.
אליעד: אני אסביר אז הוא אומר, הוא שואל איך לחפש את האמת.
ש: בלי לשאול שאלות.
אליעד: קודם כל מי אמר לא לשאול שאלות.
ש: אתה.
אליעד: אמרתי לא לשאול שאלות.
ש: כן לשאול.
אליעד: לא הוא שאל איך אפשר לחפש את האמת בלי לשאול שאלות כאילו הוא אומר שניה, הוא אומר אם כל שאלה נובעת מנפרדות אז איך אני יכול לחפש את האמת בלי לשאול שאלות, הוא אומר "אני לא רוצה להיות בנפרדות אז איך אני אחפש את האמת", מה לא הבנת את זה אני אסביר לך רצו לשאול שאלה מקדימה הוא אומר "תראה האם כל שאלה כדי לשאול אותה האם צריך לפני כן נפרדות", תשובה כן הוא אומר "אוקי ואם כן אז איך אני יכול לחפש את האמת בלי לשאול שאלות" הוא כאילו אומר "אני רוצה להגיע לאמת בלי נפרדות" אבל עצם זה שאתה רוצה להגיע לאמת אתה כבר לא משנה בכל מקרה הרעיון, לא אז אני אענה על תשובה מתחכמת אחרת תשאל שאלות אבל על השאלות עצמן.
מה זאת אומרת על תשאל שאלות על העולם כי אז אתה יוצר נפרדות ומתחיל לחפש תשובות, אל תשאל שאלות על העולם תשאל שאלות על השאלות עצמן זאת אומרת כשיש לך שאלה תשאל "האם השאלה עצמה נכונה" אל תחפש תשובה. עכשיו בוא אני אסביר לך דוגמא ממך בסדר, דוגמא נגיד בן אדם יש לו איזו חרדה למשהו עכשיו אם הוא מתחיל לחפש פתרונות לחרדה מה הוא בעצם עושה מחזק את החרדה בעיקרון, תראה ברעיון זה אותו תהליך. מה הוא שאל, מה הבן אדם שאל הבן אדם שאל האם אפשר לשאול שאלות בלי נפרדות ענינו שלא, הוא אמר "אז איך אני יכול לחפש את האמת בלי לשאול שאלות" אמרתי לו תשאל שאלות על השאלות עצמן כאילו לך עם הנפרדות אבל פנימה לא החוצה.
עכשיו בוא את אותו דבר נעשה אותו על חרדות, בן אדם שואל "האם אפשר לנסות ללכת לטיפול לצאת מחרדות או למצוא פתרון לצאת מחרדות בלי לחזק את החרדות עצמן" התשובה אי אפשר כי אם יש לך חרדה נגיד שאתה מפחד שלא יהיה לך כסף ואתה הולך לעבוד, מה אתה מחזק את הפחד מלאבד את הכסף. זאת אומרת כל דבר שאתה עושה כדי להתמודד עם פחד אתה בעצם אומר לעצמך בראש שהפחד מוצדק, נגיד שאתה מפחד שלא יהיה לך כסף אתה הולך לעבוד ואז אין לך כוח לעבוד ואז אתה אומר "לא אבל לא יהיה לי כסף" מה בעצם עשית עם הפחד שלא יהיה לך כסף אתה בעצם מניע את התהליך של העבודה ואז בעצם חיזקת את הפחד שלא יהיה לך כסף, אתה כאילו מבסס אותו אתה לא סתם מעלים אותו.
נגיד יש בן אדם שמפחד שלא יהיה לו כסף הוא אומר "מה זה משנה לא יהיה לי כסף אני אמות מה אכפת לי" אבל אם אתה אומר "לא מה פתאום אני צריך ללכת לעבוד" מה בעצם אתה עושה אתה מחזק, אתה אומר "נכון זה פחד מוצדק" אתה כאילו מתחמק מהפחד ובעצם חיזקת אותו זה בדיוק אותו דבר ואז השאלה הנשאלת היא "איך אני יכול לצאת מחרדות", התשובה היא תמצא פתרונות לחרדות אבל תתמודד עם החרדות עצמן אל תחפש פתרונות לחרדות, תבדוק אם החרדות עצמן נכונות בכלל.
ש: ברור שהן נכונות אני חש אותן.
אליעד: לא החרדות הן נכונות אתה חש אותן אבל תנסה לבדוק נגיד בא לך פחד "אולי לא יהיה לי כסף, אולי אני אהיה לבד, אולי אני אמות", בסדר אז במקום להגיד "אולי אני אהיה חולה אני ישר רץ לרופא", "רגע ואם אני חולה אז מה, אז מה יקרה אז אני אמות אז אני אמות, אז מה קרה" כאילו תעשה הפוך כאילו זה בדיוק אותו דבר עם השאלות, כאילו אל נגיד שיש לך שאלה "האם אני חי לנצח או לא" דוגמא נגיד שאלה אל תחפש תשובה עכשיו אם אתה חי לנצח או לא, תשאל "רגע האם יש דבר כזה בכלל לחיות לנצח, האם בכלל זה משנה אם אני חי לנצח".
ש: זה כאילו כשאני עולה למעלה זה כאילו אני שואל את השאלות את עצמי, זה מה שאתה רוצה להגיד בעיקרון.
אליעד: אני אומר שכל בן אדם בעולם שיש לו בעיה אז יש שתי אפשרויות או שהוא מחפש פתרון החוצה שאומר "אוקי אני אהיה רעב מה אני עושה הולך לאכול" ויש בן אדם שכשהוא רעב, עכשיו מה קורה עם בן אדם אם תמיד הוא מרגיש שכשהוא רעב הוא הולך לאכול מה קורה הרבה פעמים הוא מתחיל להשמין כי לפעמים הוא חושב שהוא רעב והוא לא רעב אבל כשבן אדם בריא בנפשו כשהוא רעב הוא לא ישר הולך לאכול הוא בודק "האם אני באמת צריך לאכול", בדיוק לא "רעב יאכל" כן בעצם אבל...