איך להתאהב מחדש? אהבה ראשונה, מפחד להיפגע, פחד מבגידה, מפחד להיפגע, לאהוב שוב, לא רוצה להיפגע, פחד מזוגיות, פחד מאינטימיות, פחד להיפרד מבן זוג, פחד מפרידה, טראומה מפרידה
איך אפשר להתאהב שוב אחרי שנפגעים?
אנשים רבים חווים קשיים במערכות יחסים בגלל פחד להיפגע, פחד מבגידה, או אובדן של אהבה קודמת. אליעד כהן מסביר איך בכל זאת אפשר להתמודד עם הטראומות האלה ולהצליח להתאהב מחדש.
המצב הוא שבן אדם חווה כישלון במערכת יחסים או אפילו כישלון עסקי, והוא לא מוכן להסתכן שוב. למשל, אם אדם חווה בגידה, הוא אומר לעצמו "אני לעולם לא מוכן לתת אמון שוב", אבל מצד שני, הוא רוצה לאהוב מחדש, הוא רוצה לתת אמון באדם אחר. אליעד מסביר שהאדם נמצא בקונפליקט בין שני רצונות סותרים: הוא רוצה להימנע מכאב או כישלון נוסף, אבל מצד שני, הוא רוצה להרגיש שוב את האהבה וההתלהבות שהייתה לו בעבר.
מהי הסיבה שקשה להתאהב מחדש לאחר פגיעה?
הסיבה העיקרית לקושי להתאהב מחדש היא הטראומה מהכאב שחווינו בעבר. אליעד מביא דוגמא של "אהבה ראשונה": אדם שחווה אהבה ראשונה היה מאושר מאוד, אך לרוב האהבה הראשונה מסתיימת בכאב, בפרידה או בבגידה. הכאב הזה יוצר טראומה ואכזבה, ושובר את החלום שהאהבה הזאת יכולה להימשך לנצח. אותו אדם מבטיח לעצמו לא לעבור זאת שוב, ולכן נמנע מלהתאהב שוב.
אותו עיקרון פועל גם בתחומים אחרים: אדם שפתח עסק ונכשל, יחשוש לנסות לפתוח עסק שוב, כי הוא מפחד להיכשל שוב.
האם אפשר באמת להימנע מכאב?
אליעד מסביר שבלתי אפשרי להימנע לחלוטין מכאב ומכישלון. הדרך היחידה להימנע מכאב היא להימנע לחלוטין מלנסות. אבל אז האדם מאבד את האפשרות לחוות הצלחה, אהבה ואושר. אליעד מציג את הדוגמה של אדם שפונה למטפלים או רופאים רבים שנכשלו לעזור לו, וכשהוא מגיע למישהו שבאמת יכול לעזור לו, הוא כבר לא נותן אמון. הוא לא רוצה להיפגע שוב, ולכן הוא מאבד את ההזדמנות לעזרה אמיתית.
הבעיה היא שאם אתה לא מוכן לקחת סיכון, אתה לא יכול לקבל הזדמנות חדשה. זה כמו אדם שנפגע במשחק כדורגל ומסרב לחזור לשחק כי הוא מפחד להיפצע שוב. הוא מפסיד את ההנאה והחוויה.
כיצד ניתן לפתור את הקונפליקט בין הרצון להתאהב לפחד להיפגע?
אליעד מציע שני פתרונות עיקריים:
אליעד מסביר שהמוח האנושי מתוכנת לרצות תמיד את ההפך ממה שיש לו. אם האדם נפגע, והוא יהיה לבד במשך זמן רב, המוח שלו יתחיל להשתעמם מהבדידות וירצה לנסות שוב מערכת יחסים חדשה, למרות הסיכון שיפגע שוב. הזמן גורם לשכחת הטראומה, כי האדם עסוק בדברים אחרים, והזיכרון השלילי של הפגיעה נדחק הצידה. אליעד מביא דוגמה של אדם שבחר מנהיג פוליטי מאכזב, ואחרי כמה שנים שוכח את האכזבה ומנסה שוב להצביע לו, כי אולי הפעם יהיה אחרת.
מהו היתרון...
אנשים רבים חווים קשיים במערכות יחסים בגלל פחד להיפגע, פחד מבגידה, או אובדן של אהבה קודמת. אליעד כהן מסביר איך בכל זאת אפשר להתמודד עם הטראומות האלה ולהצליח להתאהב מחדש.
המצב הוא שבן אדם חווה כישלון במערכת יחסים או אפילו כישלון עסקי, והוא לא מוכן להסתכן שוב. למשל, אם אדם חווה בגידה, הוא אומר לעצמו "אני לעולם לא מוכן לתת אמון שוב", אבל מצד שני, הוא רוצה לאהוב מחדש, הוא רוצה לתת אמון באדם אחר. אליעד מסביר שהאדם נמצא בקונפליקט בין שני רצונות סותרים: הוא רוצה להימנע מכאב או כישלון נוסף, אבל מצד שני, הוא רוצה להרגיש שוב את האהבה וההתלהבות שהייתה לו בעבר.
מהי הסיבה שקשה להתאהב מחדש לאחר פגיעה?
הסיבה העיקרית לקושי להתאהב מחדש היא הטראומה מהכאב שחווינו בעבר. אליעד מביא דוגמא של "אהבה ראשונה": אדם שחווה אהבה ראשונה היה מאושר מאוד, אך לרוב האהבה הראשונה מסתיימת בכאב, בפרידה או בבגידה. הכאב הזה יוצר טראומה ואכזבה, ושובר את החלום שהאהבה הזאת יכולה להימשך לנצח. אותו אדם מבטיח לעצמו לא לעבור זאת שוב, ולכן נמנע מלהתאהב שוב.
אותו עיקרון פועל גם בתחומים אחרים: אדם שפתח עסק ונכשל, יחשוש לנסות לפתוח עסק שוב, כי הוא מפחד להיכשל שוב.
האם אפשר באמת להימנע מכאב?
אליעד מסביר שבלתי אפשרי להימנע לחלוטין מכאב ומכישלון. הדרך היחידה להימנע מכאב היא להימנע לחלוטין מלנסות. אבל אז האדם מאבד את האפשרות לחוות הצלחה, אהבה ואושר. אליעד מציג את הדוגמה של אדם שפונה למטפלים או רופאים רבים שנכשלו לעזור לו, וכשהוא מגיע למישהו שבאמת יכול לעזור לו, הוא כבר לא נותן אמון. הוא לא רוצה להיפגע שוב, ולכן הוא מאבד את ההזדמנות לעזרה אמיתית.
הבעיה היא שאם אתה לא מוכן לקחת סיכון, אתה לא יכול לקבל הזדמנות חדשה. זה כמו אדם שנפגע במשחק כדורגל ומסרב לחזור לשחק כי הוא מפחד להיפצע שוב. הוא מפסיד את ההנאה והחוויה.
כיצד ניתן לפתור את הקונפליקט בין הרצון להתאהב לפחד להיפגע?
אליעד מציע שני פתרונות עיקריים:
-
שינוי המשמעות של הכאב והכישלון:
במקום לראות פגיעה או כישלון כמשהו נורא ואיום, אפשר לשנות את ההגדרה ולהסתכל על זה כחוויה של למידה וצמיחה. כאשר אדם משנה את הפירוש שהוא נותן לכאב, הוא יכול להתמודד איתו אחרת. לדוגמה, אם בגדו בך, אתה יכול להחליט לראות בזה הזדמנות ללמוד ולגדול, במקום לראות בזה אסון. -
ההכרה במחיר והשלמה איתו:
אליעד מדגיש שבכל פעולה יש סיכון, ואי אפשר לקבל שום דבר בלי מחיר. הוא מציע להכיר בכך שהאפשרות להיפגע היא חלק בלתי נמנע מהתהליך. אם אדם יבין שאין אפשרות לקבל אהבה או הצלחה בלי לקחת את הסיכון להיפגע, הוא יוכל לקבל החלטה מודעת האם הוא מוכן לשלם את המחיר הזה או לא.
אליעד מסביר שהמוח האנושי מתוכנת לרצות תמיד את ההפך ממה שיש לו. אם האדם נפגע, והוא יהיה לבד במשך זמן רב, המוח שלו יתחיל להשתעמם מהבדידות וירצה לנסות שוב מערכת יחסים חדשה, למרות הסיכון שיפגע שוב. הזמן גורם לשכחת הטראומה, כי האדם עסוק בדברים אחרים, והזיכרון השלילי של הפגיעה נדחק הצידה. אליעד מביא דוגמה של אדם שבחר מנהיג פוליטי מאכזב, ואחרי כמה שנים שוכח את האכזבה ומנסה שוב להצביע לו, כי אולי הפעם יהיה אחרת.
מהו היתרון...
- איך להתאהב שוב בלי לפחד להיפגע?
- איך להתמודד עם בגידה במערכת יחסים?
- כיצד לשחזר את האהבה הראשונה?
- מה לעשות כדי להתגבר על פחד מאינטימיות?
- איך להתמודד עם טראומה מפרידה?
- איך להתגבר על פחד מזוגיות?
- איך אפשר לתת אמון מחדש אחרי בגידה?
עכשיו השאלה היא כזאת אוקי איך בן אדם שניסה משהו ונכשל איך הוא בעצם יכול לקבל את הביטחון לנסות עוד פעם, עכשיו מה שאמרתי זה לבוש של כמה ווריאציות שונות זה יכול להיות בן אדם שניסה משהו ונכשל וזה יכול להיות נגיד בן אדם נגיד שבגדו בו באמון והוא צריך לתת אמון מחדש או נגיד שבן אדם היה במערכת יחסים ואז הוא נפרד נגיד והוא איבד אמון באהבה והוא רוצה להתאהב מחדש זאת בעצם השאלה איך זה אפשרי, האם זה אפשרי איך זה אפשרי.
עוד פעם מה שאני מחדד עוד פעם אני אתן דוגמא, נגיד בן אדם בגדו בו במערכת יחסים השאלה היא האם הוא יכול לתת אמון מחדש בן אדם לדוגמא נגיד הקים עסק ונכשל בגדול והוא הקים עסק עשר פעמים ונכשל עשר פעמים האם יש אפשרות שהוא מחדש כאילו יכנס ללופ של להקים עסק?
ש: מאוד מזכיר מה שדיברנו מקודם לגבי העניין הזה של.
אליעד: הסכם ממון.
ש: הסכם ממון כן ואת העניין הזה של הגדרה ההגדרה של אם בן אדם נניח גבי הקטע הזה של אם ההגדרה שלך היא לנצח נצחים לדוגמא שלא יבגדו בך והבן אדם בגד בך יש לך רקורד שהוא בגד בך אז יש פה מצד ההגדרה איזו בעיה בעניין הזה ואתה לא יכול לחדש את זה כי זה כבר מה שקרה, אי אפשר יש רקורד.
אליעד: אתה בטוח שאי אפשר?
ש: במובן אם אני מגדיר את זה שאמון שיהיה נקי.
אליעד: בוא ניתן דוגמא, אוקי ונגיד בן אדם אחר?
ש: אבל אז זה לא מחדש העניין פה זה המחדש, מישהו בגד בך ואתה רוצה לתת בו אמון.
אליעד: בוא ניתן דוגמא יש מושג שנקרא אהבה ראשונה בסדר, בן אדם הייתה לו אהבה ראשונה הוא הרגיש מאושר מה שזה לא יהיה ואז מה לעשות שהאהבה הראשונה ברוב המקרים היא קוראים לה אהבה ראשונה כי היא לא האחרונה ואז הבן אדם נפרד, השאלה אם יש אפשרות לשחזר את התחושה של האהבה הראשונה עכשיו מה שקורה אצל בן אדם.
ש: כן כי זה משהו אחר עכשיו.
אליעד: לא משנה שנייה אני אסביר אני אנסה את זה, זה נראה לך משהו אחר.
ש: למה זה נראה לי משהו אחר בא תסביר לי.
אליעד: לא יודע רק תגיד נראה לי שזה משהו אחר אולי זה אותו דבר זה רק נראה לך משהו אחר, לא יודע תגיד "אתה יודע נראה לי שזה משהו אחר".
ש: אתה יודע נראה לי שזה משהו אחר.
אליעד: אוקי סבבה הלאה, המהות פה זה לא איך לשחזר את האהבה הראשונה הרעיון הוא אחר הרעיון הוא שאם בן אדם לדוגמא נגיד היה במערכת יחסים והיא נגמרה והוא אהב בטירוף וזה נגמר אז החלום שאומר לו זה יכול להימשך לנצח החלום הזה כאילו התנפץ, או נגיד בן אדם התחתן והתגרש אז החלום כאילו שאומר הנה אנחנו נאהב לנצח באושר ובאושר התנפץ. אוקי עכשיו השאלה היא האם בן אדם כזה ונגיד שבן אדם נגיד נפגע מאוד נפגע נגיד הוא אהב בגדו בו עזבו אותו נטשו אותו והוא לא יודע מה, והוא הכי פגוע בעולם או נגיד אפילו דוגמא אחרת נגיד הייתה זוגיות טובה ונגיד אחד הצדדים מת בכלל והבן אדם הרגיש אובדן הכי גדול שהשני מת ואז הוא הבטיח לעצמו "אני לא רוצה יותר להרגיש רע מאובדן".
האם בן אדם כזה קיימת לו אפשרות להתאהב עוד פעם, עכשיו אז אני הלבשתי את זה גם בדוגמא נגיד בן אדם נגיד הקים והוא נכשל והוא נכנס לחובות ולא יודע מה והוא אמר "אני בחיים לא רוצה יותר להגיע לכזה מצב", האם יש אפשרות שבן אדם כזה כן יקים עסק מחדש?
ש: התשובה היא כן.
אליעד: איך?
ש: שאלת אם יש אפשרות לדעתי כן.
אליעד: איך בן אדם שלא מוכן להיפגע נגיד שבגדו בו הפרו את האמון.
ש: לגמרי או?
אליעד: שנייה, כן בן אדם עשה פעולה ציפה שיהיה לו טוב לא הצליחה הפעולה כרצונו נפגע אמר "בוא ננסה עוד פעם", ניסה עוד פעם ועוד פעם בסוף נפגע לא יודע כמה אמר "אני לא מוכן יותר להיפגע" עכשיו איך בן אדם כזה יכול, עכשיו מה האמת שהוא גם לא רוצה להיפגע אבל הוא גם רוצה להתאהב מחדש הוא גם רוצה לנסות מחדש, הוא גם רוצה לנסות שוב פעם.
ש: אוקי צריך לחשוב ממשהו.
אליעד: כן מה אתה אומר?
ש: צריך להחזיר אותו למצב שהיה לו לפני שהוא התחיל.
אליעד: איך מכונת זמן?
ש: לא כשהיית.
אליעד: איך להחזיר אותו?
ש: על ידי דיבור להחזיר אותו אחורה "היית באותו זמן עשית ככה מה חשבת באותו רגע, מה היו השיקולים שלך מה חשבת שיקרה מה חשבת שלא יקרה" ואז.
אליעד: בפשוט בן אדם יש לו שני מחויבים סותרים 1. הוא אומר "אני לא מוכן להגיע עוד פעם לפשיטת רגל" 2. הוא אומר "אני רוצה להקים עוד עסק. מה איך פותרים את הקונפליקט הזה? 1. הוא אומר "אני לא מוכן יותר להיפגע מזה שבגדו בי" 2. הוא אומר "אני רוצה להתאהב מחדש ולא לפחד שיבגדו בי".
ש: אוקי בא נדבר על העסק מבחינת העסק "תבין מה קרה שמה למה פשטת את הרגל?".
אליעד: "מסיבות שלא היו ידועות לי מראש ויכול להיות שגם עכשיו למרות שאני בטוח שאני אצליח אני עוד פעם אפשוט את הרגל".
ש: "לא אם אתה לא יודע מראש אז אתה לא בטוח שגם תפשוט הרגל אולי תצליח דווקא".
אליעד: נכון אבל יש גם סיכוי שהוא יפשוט את הרגל?
ש: נכון צריך לקחת את הסיכוי הזה הסיכוי לעומת הסיכון, יש סיכון ויש סיכוי.
אליעד: קרה לך פעם שניסית לעשות משהו לא הצלחת וזה היה לך כל כך רע שאמרת "אני לא רוצה יותר לנסות עוד פעם", יש בזה היגיון שמישהו ינסה לעשות משהו?
ש: יש בזה היגיון אבל.
אליעד: ילד לדוגמא פעם ניסה ללכת לטיפול נגיד לא יודע היה לו רע ואמר "זהו לא הולך יותר לטיפול" אבל נגיד שהוא רוצה גם ללכת לטיפול או שאנחנו רוצים שהוא ילך גם לטיפול נגיד, סתם זאת לא דוגמא כל כך טובה בא נגיד שאותו בן אדם הוא גם אומר "אני לא מוכן להיפגע שוב אבל אני גם רוצה עוד פעם להיכנס לאותה מערכת שאני עלול להיפגע בה שוב", בן אדם שיחק כדורגל נפצע הוא גם אומר "אני לא מוכן יותר להיפגע שוב אני גם רוצה לחזור לשחק ולא מפחד מזה שאני אפגע שוב".
ש: יש סתירה, זאת אומרת אם אלו המחויבים שלו גם וגם ואחד סותר את השני מחויבים, אין פתרון אתה צריך לדעת שמשהו לא מחויב פה אתה צריך לוותר על משהו.
אליעד: מה אתה אומר? רגע אתה.
ש: אני אומר שקודם כל האפשרות שהוא יפגע שוב היא תמיד קיימת אבל הדרך לעשות את זה בלי להיפגע הדרך היחידה לדעתי זה לשנות, רק אפשר לשנות את ההגדרה ואז אפשר לעשות את זה עוד פעם.
אליעד: מה זה אומר לשנות את ההגדרה?
ש: שלהיפגע יאבד את המשמעות שלו כדי שהמילה "להיפגע" תאבד את המשמעות ואז אין לו משמעות לזה את הפירוש.
אליעד: אבל אם המילה "להיפגע" תאבד את המשמעות שלה אז גם המילה "לנסות שוב" תאבד את המשמעות.
ש: לא הבעיה היא במילה "להיפגע" זאת התחושה שנלווית להגדרה להיפגע ואם אפשר לשנות את ההגדרה של האירוע, לפרש את האירוע בצורה של אין מילה כזאת להיפגע יש הכל נגיד ללמוד להתפתח מניסיון העבר ולראות רק את הטוב שבדבר ולא לראות את החיסרון אז יש אפשרות כזאת, אחרת אין אפשרות כזאת לדעתי.
אליעד: תקשיב כן אבל זה מאבד כבר את כל המשמעויות, מה זאת אומרת? בא נלך בפשוט אוקי, בן אדם היה באיזו מערכת יחסים כלשהי אוקי ניסה להשיג מטרה כלשהי ונכשל. עכשיו כל זמן שלא אכפת לו להיכשל אז הוא ינסה עוד פעם ועוד פעם עד שהוא יצליח, מה קורה אם הוא אומר "אני לא מוכן לנסות בגלל שאני לא מוכן להיפגע לא מוכן להיכשל שוב", קרה לך פעם שנתקלת במישהו כזה "למה אתה לא עושה את זה ואת זה? אתה יודע אני כבר ניסיתי כל כך הרבה פעמים לא הצלחתי לא מוכן לנסות שוב" הוא אומר "אבל זה דבר חדש אתה תצליח תבדוק תן צ'אנס" הוא אומר לא.
זה כמו שמישהו נגיד למזלו הגרוע נגיד לדוגמא היה חולה והלך למאה רופאים שרלטנים ואז בא רופא, אמיתי אומר לו "תלך לרופא אמיתי, לא, למה אתה לא יכול ללכת לרופא אמיתי?", זה כמו אנשים מתקשרים אלי אומרים לי "אתה יודע אבל אני כבר דיברתי עם הרבה אנשים הוצאתי הרבה כספים אצל מכשפים אצל זה" בסדר מה לעשות מה לעשות שהלכת למשוגעים מה לעשות שהיית מספיק טיפש.
ש: אבל מה שאתה עושה פה זה משהו קצת לא, אבל אולי הם באמת משוגעים אולי עוד פעם איזה משוגע אתה אמרת לא לרופא האמיתי הוא לא בטוח שזה רופא אמיתי.
אליעד: רגע יכול להיות אבל אם הוא לא מוכן לקחת את הסיכון אז זאת בעיה הוא אומר "אני רוצה להיות בטוח שאני לא אפגע" אבל ה - "בטוח שאני לא אפגע" מנטרל אותו מלנסות עוד פעם, יש אנשים לדוגמא שלא מסוגלים להתאהב בגלל שהם חוו אכזבות אבל רע להם מזה, הוא ממש לא רוצה להיפגע שוב והוא יודע שלא משנה כמה הוא יאהב יכול להיות שזה יגמר כי זאת האמת ומצד שני הוא גם לא רוצה להישאר בלי אהבה.
ש: יש דרך.
אליעד: מה הדרך?
ש: ליהנות מלהיפגע אם הוא יוכל לשכנע את עצמו.
אליעד: סבבה שהוא נהנה מלהיפגע נכון, אתה צודק ויש עוד דרך ליהנות מזה שאתה לא מתאהב אם הוא יוכל לשכנע את עצמו שהוא לא מתאהב אז לא אכפת לו שהוא לא מתאהב נכון, לא בהנחה שהוא בן אדם רגיל שרוצה להתאהב ורוצה לא להיפגע. כן?
ש: בעצם אתה אומר אני הבנתי נכון יש לו שני מסרים סותרים בתוכו כן אז מה אפשר לעשות? רשימה של פלוסים ומינוסים לשכנע את עצמך במה שאתה רוצה כלומר, במה שהחלטת שהכיוון, אוקי אם הכיוון שלך "אוקי אני מחליט שאני לעולם לא אתאהב" אז כל הפלוסים בהתאהבות אתה מתחיל לעבוד על זה "לא זה לא נכון יש לזה גם את הצד השני זה גרוע כך וכך" ואותו דבר לעשות לגבי רשימה שנייה.
אליעד: אז מה הפתרון אומר בעצם מה מהות הפתרון?
ש: לא להיות באמצע למצוא איזשהו קצה.
אליעד: איך?
ש: לפי שתי הרשימות האלה איזשהו קצה לשרוף אותו להרוג אותו.
אליעד: איך אפשר גם וגם?
ש: גם לרצות להיות ביחד ולהיות לחוד ולא להתאהב וגם להתאהב?
אליעד: לא, איך אפשר גם להתאהב ובלי לפחד מלהיפגע גם לנסות עוד פעם בלי לפחד מלהיכשל?
ש: לעשות את הרשימות האלה לעבוד בתוך הרשימה.
אליעד: שמה הרשימה תגיד כשאתה מתאהב אז יש סיכוי שתיפגע אבל אתה לא רוצה להיפגע.
ש: "אני לא מוכן שיגידו לי ככה וככה" לעשות את זה ספציפי לא רק להיפגע.
אליעד: אבל אם לא יהיה אכפת לו מלהיפגע זה גם לא.
ש: "אני לא מוכן שיבגדו בי".
אליעד: נכון אז מה תגיד "אני מוכן שיבגדו בי".
ש: לא מוכן אלא "יש אפשרות שזה יקרה".
אליעד: "נכון ולכן אני לא רוצה להתאהב עוד פעם" נו אז איך זה פתר את הבעיה?
ש: אוקי אז הגעת לקצה מסוים.
אליעד: אבל הבן אדם כן רוצה להתאהב, זה כמו בן אדם.
ש: הבעיה כשאני שמה לב כשאני מגיעה לאיזשהו קצה באיזשהו שלב אם אני לוקחת את זה קיצוני זה כבר הופך להיות כאילו לאבסורד ואני מבינה שזה דבילי גם וזה גם לפעמים מתהפך לצד השני.
אליעד: שנייה בן אדם נגיד בא למופע קסמים והוא התלהב ואז אומרים לו איך עושים את הקסם הוא אומר "אני עכשיו רוצה להתלהב שוב פעם כאילו לא ראיתי את הקסם איך עושים אותו", איך אפשר אתה כבר יודע את האמת איך עושים את הקסם אתה כבר בעין שלך אתה רואה את הבן אדם בורח שלא חותכים אותו הוא ברח, אתה כבר קולט מה קרה פה אז איך אתה יכול לדוגמא לנסות עוד פעם אם אתה יודע מראש שזה כבר לא.
נגיד לדוגמא מה שדיברנו קודם על ההסכם ממון הזה איך בן אדם יכול להתאהב ולהגיד זה ימשך לנצח כשהוא יודע מראש שלא משנה כמה הוא יאהב זה יכול להיגמר כאילו יש לו ניסיון בזה.
ש: זה מזכיר לי בדיוק את השיחה הקודמת.
אליעד: נכון.
ש: אתה כאילו שואל את מה שהוא ביקש רגע שנייה.
אליעד: מה התשובה?
ש: התשובה היא פשוטה קודם כל שואלים מה האמת מסתכלים על ההנחות יסוד.
אליעד: מהמם קודם כל כל הכבוד הלאה.
ש: לא זה אתה אמרת אתה גומר את זה וזה גם הגיוני.
אליעד: זאת התשובה היחידה שזה בסדר שתגיד אותה גם אם אתה לא זוכר את השאלה, שמעת מה אמרתי?
ש: כן.
אליעד: בא נבדוק מה האמת זה תגיד את זה גם אם לא משנה באיזה הקשר.
ש: שנייה הבנתי את מה שאתה אומר.
אליעד: אבל עדיין צריך לדעת מה ההקשר.
ש: בדיוק אז עדיין לא פותר אותי מהעניין, שנייה אתה בא ואומר את הדבר הזה אני אומר לעצמי קודם כל יכול להיות שמה שאתה מבקש מצד ההגדרה הוא בלתי אפשרי ולכן קודם כל בא נבדוק את זה.
אליעד: בוא נקצר את התהליך התשובה היא נכון שזה בלתי אפשרי, עכשיו רגע אחד ההבנה שזה בלתי אפשרי היא המפתח לפתרון.
ש: כן כי אז זה משחרר אותך מההתנגדות לזה.
אליעד: שנייה זה בלתי אפשרי ואז אתה צריך לבחור הדרך זה משהו תמורת משהו לכל דבר יש מחיר, המחיר של ההתאהבות או של הניסיון שוב פעם הוא המחיר שאתה לוקח את האופציה שתיכשל זה מחיר נכון המחיר עלה.
ש: אבל זה בלתי אפשרי לאנשים רגילים, מה זה בלתי אפשרי זה אפשרי מאוד לאנשים לא רגילים.
אליעד: בלתי אפשרי לאנשים שהשכל שלהם פועל בצורה רגילה.
ש: אני חושב ככה.
אליעד: בא נדבר בשכל רגיל בן אדם שרוצה להתאהב ושלא יבגדו בו אכפת לו שהוא לא רוצה שיבגדו בו מה לעשות, לך על פשוט בסדר.
ש: בן אדם שאוהב התחדשות הוא אוהב שלא יבגדו בו אבל הוא אוהב יותר התחדשות והפתעות.
אליעד: אז זה אומר שהוא גם לא כל כך מתאהב כי לא אכפת לו שיבגדו בו כי הוא אוהב התחדשות והפתעות בסדר. אז התשובה היא כזאת קודם כל באמת אי אפשר בלב שלם לעשות משהו כי תמיד בן אדם יגיד "אולי לא", עכשיו הרעיון הוא עכשיו יש פה עוד היבט קודם כל שהבן אדם יבין את זה שיש לזה מחיר לכל דבר יש מחיר זה המחיר, לדוגמא קרתה לך איזו תקלה עכשיו פעם הבאה הביטוח מעלה לך את הפרמיה למה ככה זה מה יש אדוני נהייתה לך בעיה הפרמיה נהיתה לך בעיה הפרמיה עלתה.
אבל יש פה עוד היבט מסוים ההיבט הוא שבן אדם תמיד רוצה את ההפך של מה שיש לו, מה זאת אומרת? השאלה גם כמה יש לו את זה והשאלה אם הוא כבר בקצה של זה או לא גם על זה דיברנו לא תמיד הוא רוצה, אם בן אדם בריא אז הוא רוצה להיות חולה? תלוי אם הוא יהיה בריא במאה אחוז הוא ירצה להיות חולה אבל לא תמיד אם הוא בריא הוא רוצה להיות חולה, אבל בגדול יש הרבה פעמים שבן אדם רוצה את ההפך של מה שיש לו.
מה זה אומר? שאם נגיד...
עוד פעם מה שאני מחדד עוד פעם אני אתן דוגמא, נגיד בן אדם בגדו בו במערכת יחסים השאלה היא האם הוא יכול לתת אמון מחדש בן אדם לדוגמא נגיד הקים עסק ונכשל בגדול והוא הקים עסק עשר פעמים ונכשל עשר פעמים האם יש אפשרות שהוא מחדש כאילו יכנס ללופ של להקים עסק?
ש: מאוד מזכיר מה שדיברנו מקודם לגבי העניין הזה של.
אליעד: הסכם ממון.
ש: הסכם ממון כן ואת העניין הזה של הגדרה ההגדרה של אם בן אדם נניח גבי הקטע הזה של אם ההגדרה שלך היא לנצח נצחים לדוגמא שלא יבגדו בך והבן אדם בגד בך יש לך רקורד שהוא בגד בך אז יש פה מצד ההגדרה איזו בעיה בעניין הזה ואתה לא יכול לחדש את זה כי זה כבר מה שקרה, אי אפשר יש רקורד.
אליעד: אתה בטוח שאי אפשר?
ש: במובן אם אני מגדיר את זה שאמון שיהיה נקי.
אליעד: בוא ניתן דוגמא, אוקי ונגיד בן אדם אחר?
ש: אבל אז זה לא מחדש העניין פה זה המחדש, מישהו בגד בך ואתה רוצה לתת בו אמון.
אליעד: בוא ניתן דוגמא יש מושג שנקרא אהבה ראשונה בסדר, בן אדם הייתה לו אהבה ראשונה הוא הרגיש מאושר מה שזה לא יהיה ואז מה לעשות שהאהבה הראשונה ברוב המקרים היא קוראים לה אהבה ראשונה כי היא לא האחרונה ואז הבן אדם נפרד, השאלה אם יש אפשרות לשחזר את התחושה של האהבה הראשונה עכשיו מה שקורה אצל בן אדם.
ש: כן כי זה משהו אחר עכשיו.
אליעד: לא משנה שנייה אני אסביר אני אנסה את זה, זה נראה לך משהו אחר.
ש: למה זה נראה לי משהו אחר בא תסביר לי.
אליעד: לא יודע רק תגיד נראה לי שזה משהו אחר אולי זה אותו דבר זה רק נראה לך משהו אחר, לא יודע תגיד "אתה יודע נראה לי שזה משהו אחר".
ש: אתה יודע נראה לי שזה משהו אחר.
אליעד: אוקי סבבה הלאה, המהות פה זה לא איך לשחזר את האהבה הראשונה הרעיון הוא אחר הרעיון הוא שאם בן אדם לדוגמא נגיד היה במערכת יחסים והיא נגמרה והוא אהב בטירוף וזה נגמר אז החלום שאומר לו זה יכול להימשך לנצח החלום הזה כאילו התנפץ, או נגיד בן אדם התחתן והתגרש אז החלום כאילו שאומר הנה אנחנו נאהב לנצח באושר ובאושר התנפץ. אוקי עכשיו השאלה היא האם בן אדם כזה ונגיד שבן אדם נגיד נפגע מאוד נפגע נגיד הוא אהב בגדו בו עזבו אותו נטשו אותו והוא לא יודע מה, והוא הכי פגוע בעולם או נגיד אפילו דוגמא אחרת נגיד הייתה זוגיות טובה ונגיד אחד הצדדים מת בכלל והבן אדם הרגיש אובדן הכי גדול שהשני מת ואז הוא הבטיח לעצמו "אני לא רוצה יותר להרגיש רע מאובדן".
האם בן אדם כזה קיימת לו אפשרות להתאהב עוד פעם, עכשיו אז אני הלבשתי את זה גם בדוגמא נגיד בן אדם נגיד הקים והוא נכשל והוא נכנס לחובות ולא יודע מה והוא אמר "אני בחיים לא רוצה יותר להגיע לכזה מצב", האם יש אפשרות שבן אדם כזה כן יקים עסק מחדש?
ש: התשובה היא כן.
אליעד: איך?
ש: שאלת אם יש אפשרות לדעתי כן.
אליעד: איך בן אדם שלא מוכן להיפגע נגיד שבגדו בו הפרו את האמון.
ש: לגמרי או?
אליעד: שנייה, כן בן אדם עשה פעולה ציפה שיהיה לו טוב לא הצליחה הפעולה כרצונו נפגע אמר "בוא ננסה עוד פעם", ניסה עוד פעם ועוד פעם בסוף נפגע לא יודע כמה אמר "אני לא מוכן יותר להיפגע" עכשיו איך בן אדם כזה יכול, עכשיו מה האמת שהוא גם לא רוצה להיפגע אבל הוא גם רוצה להתאהב מחדש הוא גם רוצה לנסות מחדש, הוא גם רוצה לנסות שוב פעם.
ש: אוקי צריך לחשוב ממשהו.
אליעד: כן מה אתה אומר?
ש: צריך להחזיר אותו למצב שהיה לו לפני שהוא התחיל.
אליעד: איך מכונת זמן?
ש: לא כשהיית.
אליעד: איך להחזיר אותו?
ש: על ידי דיבור להחזיר אותו אחורה "היית באותו זמן עשית ככה מה חשבת באותו רגע, מה היו השיקולים שלך מה חשבת שיקרה מה חשבת שלא יקרה" ואז.
אליעד: בפשוט בן אדם יש לו שני מחויבים סותרים 1. הוא אומר "אני לא מוכן להגיע עוד פעם לפשיטת רגל" 2. הוא אומר "אני רוצה להקים עוד עסק. מה איך פותרים את הקונפליקט הזה? 1. הוא אומר "אני לא מוכן יותר להיפגע מזה שבגדו בי" 2. הוא אומר "אני רוצה להתאהב מחדש ולא לפחד שיבגדו בי".
ש: אוקי בא נדבר על העסק מבחינת העסק "תבין מה קרה שמה למה פשטת את הרגל?".
אליעד: "מסיבות שלא היו ידועות לי מראש ויכול להיות שגם עכשיו למרות שאני בטוח שאני אצליח אני עוד פעם אפשוט את הרגל".
ש: "לא אם אתה לא יודע מראש אז אתה לא בטוח שגם תפשוט הרגל אולי תצליח דווקא".
אליעד: נכון אבל יש גם סיכוי שהוא יפשוט את הרגל?
ש: נכון צריך לקחת את הסיכוי הזה הסיכוי לעומת הסיכון, יש סיכון ויש סיכוי.
אליעד: קרה לך פעם שניסית לעשות משהו לא הצלחת וזה היה לך כל כך רע שאמרת "אני לא רוצה יותר לנסות עוד פעם", יש בזה היגיון שמישהו ינסה לעשות משהו?
ש: יש בזה היגיון אבל.
אליעד: ילד לדוגמא פעם ניסה ללכת לטיפול נגיד לא יודע היה לו רע ואמר "זהו לא הולך יותר לטיפול" אבל נגיד שהוא רוצה גם ללכת לטיפול או שאנחנו רוצים שהוא ילך גם לטיפול נגיד, סתם זאת לא דוגמא כל כך טובה בא נגיד שאותו בן אדם הוא גם אומר "אני לא מוכן להיפגע שוב אבל אני גם רוצה עוד פעם להיכנס לאותה מערכת שאני עלול להיפגע בה שוב", בן אדם שיחק כדורגל נפצע הוא גם אומר "אני לא מוכן יותר להיפגע שוב אני גם רוצה לחזור לשחק ולא מפחד מזה שאני אפגע שוב".
ש: יש סתירה, זאת אומרת אם אלו המחויבים שלו גם וגם ואחד סותר את השני מחויבים, אין פתרון אתה צריך לדעת שמשהו לא מחויב פה אתה צריך לוותר על משהו.
אליעד: מה אתה אומר? רגע אתה.
ש: אני אומר שקודם כל האפשרות שהוא יפגע שוב היא תמיד קיימת אבל הדרך לעשות את זה בלי להיפגע הדרך היחידה לדעתי זה לשנות, רק אפשר לשנות את ההגדרה ואז אפשר לעשות את זה עוד פעם.
אליעד: מה זה אומר לשנות את ההגדרה?
ש: שלהיפגע יאבד את המשמעות שלו כדי שהמילה "להיפגע" תאבד את המשמעות ואז אין לו משמעות לזה את הפירוש.
אליעד: אבל אם המילה "להיפגע" תאבד את המשמעות שלה אז גם המילה "לנסות שוב" תאבד את המשמעות.
ש: לא הבעיה היא במילה "להיפגע" זאת התחושה שנלווית להגדרה להיפגע ואם אפשר לשנות את ההגדרה של האירוע, לפרש את האירוע בצורה של אין מילה כזאת להיפגע יש הכל נגיד ללמוד להתפתח מניסיון העבר ולראות רק את הטוב שבדבר ולא לראות את החיסרון אז יש אפשרות כזאת, אחרת אין אפשרות כזאת לדעתי.
אליעד: תקשיב כן אבל זה מאבד כבר את כל המשמעויות, מה זאת אומרת? בא נלך בפשוט אוקי, בן אדם היה באיזו מערכת יחסים כלשהי אוקי ניסה להשיג מטרה כלשהי ונכשל. עכשיו כל זמן שלא אכפת לו להיכשל אז הוא ינסה עוד פעם ועוד פעם עד שהוא יצליח, מה קורה אם הוא אומר "אני לא מוכן לנסות בגלל שאני לא מוכן להיפגע לא מוכן להיכשל שוב", קרה לך פעם שנתקלת במישהו כזה "למה אתה לא עושה את זה ואת זה? אתה יודע אני כבר ניסיתי כל כך הרבה פעמים לא הצלחתי לא מוכן לנסות שוב" הוא אומר "אבל זה דבר חדש אתה תצליח תבדוק תן צ'אנס" הוא אומר לא.
זה כמו שמישהו נגיד למזלו הגרוע נגיד לדוגמא היה חולה והלך למאה רופאים שרלטנים ואז בא רופא, אמיתי אומר לו "תלך לרופא אמיתי, לא, למה אתה לא יכול ללכת לרופא אמיתי?", זה כמו אנשים מתקשרים אלי אומרים לי "אתה יודע אבל אני כבר דיברתי עם הרבה אנשים הוצאתי הרבה כספים אצל מכשפים אצל זה" בסדר מה לעשות מה לעשות שהלכת למשוגעים מה לעשות שהיית מספיק טיפש.
ש: אבל מה שאתה עושה פה זה משהו קצת לא, אבל אולי הם באמת משוגעים אולי עוד פעם איזה משוגע אתה אמרת לא לרופא האמיתי הוא לא בטוח שזה רופא אמיתי.
אליעד: רגע יכול להיות אבל אם הוא לא מוכן לקחת את הסיכון אז זאת בעיה הוא אומר "אני רוצה להיות בטוח שאני לא אפגע" אבל ה - "בטוח שאני לא אפגע" מנטרל אותו מלנסות עוד פעם, יש אנשים לדוגמא שלא מסוגלים להתאהב בגלל שהם חוו אכזבות אבל רע להם מזה, הוא ממש לא רוצה להיפגע שוב והוא יודע שלא משנה כמה הוא יאהב יכול להיות שזה יגמר כי זאת האמת ומצד שני הוא גם לא רוצה להישאר בלי אהבה.
ש: יש דרך.
אליעד: מה הדרך?
ש: ליהנות מלהיפגע אם הוא יוכל לשכנע את עצמו.
אליעד: סבבה שהוא נהנה מלהיפגע נכון, אתה צודק ויש עוד דרך ליהנות מזה שאתה לא מתאהב אם הוא יוכל לשכנע את עצמו שהוא לא מתאהב אז לא אכפת לו שהוא לא מתאהב נכון, לא בהנחה שהוא בן אדם רגיל שרוצה להתאהב ורוצה לא להיפגע. כן?
ש: בעצם אתה אומר אני הבנתי נכון יש לו שני מסרים סותרים בתוכו כן אז מה אפשר לעשות? רשימה של פלוסים ומינוסים לשכנע את עצמך במה שאתה רוצה כלומר, במה שהחלטת שהכיוון, אוקי אם הכיוון שלך "אוקי אני מחליט שאני לעולם לא אתאהב" אז כל הפלוסים בהתאהבות אתה מתחיל לעבוד על זה "לא זה לא נכון יש לזה גם את הצד השני זה גרוע כך וכך" ואותו דבר לעשות לגבי רשימה שנייה.
אליעד: אז מה הפתרון אומר בעצם מה מהות הפתרון?
ש: לא להיות באמצע למצוא איזשהו קצה.
אליעד: איך?
ש: לפי שתי הרשימות האלה איזשהו קצה לשרוף אותו להרוג אותו.
אליעד: איך אפשר גם וגם?
ש: גם לרצות להיות ביחד ולהיות לחוד ולא להתאהב וגם להתאהב?
אליעד: לא, איך אפשר גם להתאהב ובלי לפחד מלהיפגע גם לנסות עוד פעם בלי לפחד מלהיכשל?
ש: לעשות את הרשימות האלה לעבוד בתוך הרשימה.
אליעד: שמה הרשימה תגיד כשאתה מתאהב אז יש סיכוי שתיפגע אבל אתה לא רוצה להיפגע.
ש: "אני לא מוכן שיגידו לי ככה וככה" לעשות את זה ספציפי לא רק להיפגע.
אליעד: אבל אם לא יהיה אכפת לו מלהיפגע זה גם לא.
ש: "אני לא מוכן שיבגדו בי".
אליעד: נכון אז מה תגיד "אני מוכן שיבגדו בי".
ש: לא מוכן אלא "יש אפשרות שזה יקרה".
אליעד: "נכון ולכן אני לא רוצה להתאהב עוד פעם" נו אז איך זה פתר את הבעיה?
ש: אוקי אז הגעת לקצה מסוים.
אליעד: אבל הבן אדם כן רוצה להתאהב, זה כמו בן אדם.
ש: הבעיה כשאני שמה לב כשאני מגיעה לאיזשהו קצה באיזשהו שלב אם אני לוקחת את זה קיצוני זה כבר הופך להיות כאילו לאבסורד ואני מבינה שזה דבילי גם וזה גם לפעמים מתהפך לצד השני.
אליעד: שנייה בן אדם נגיד בא למופע קסמים והוא התלהב ואז אומרים לו איך עושים את הקסם הוא אומר "אני עכשיו רוצה להתלהב שוב פעם כאילו לא ראיתי את הקסם איך עושים אותו", איך אפשר אתה כבר יודע את האמת איך עושים את הקסם אתה כבר בעין שלך אתה רואה את הבן אדם בורח שלא חותכים אותו הוא ברח, אתה כבר קולט מה קרה פה אז איך אתה יכול לדוגמא לנסות עוד פעם אם אתה יודע מראש שזה כבר לא.
נגיד לדוגמא מה שדיברנו קודם על ההסכם ממון הזה איך בן אדם יכול להתאהב ולהגיד זה ימשך לנצח כשהוא יודע מראש שלא משנה כמה הוא יאהב זה יכול להיגמר כאילו יש לו ניסיון בזה.
ש: זה מזכיר לי בדיוק את השיחה הקודמת.
אליעד: נכון.
ש: אתה כאילו שואל את מה שהוא ביקש רגע שנייה.
אליעד: מה התשובה?
ש: התשובה היא פשוטה קודם כל שואלים מה האמת מסתכלים על ההנחות יסוד.
אליעד: מהמם קודם כל כל הכבוד הלאה.
ש: לא זה אתה אמרת אתה גומר את זה וזה גם הגיוני.
אליעד: זאת התשובה היחידה שזה בסדר שתגיד אותה גם אם אתה לא זוכר את השאלה, שמעת מה אמרתי?
ש: כן.
אליעד: בא נבדוק מה האמת זה תגיד את זה גם אם לא משנה באיזה הקשר.
ש: שנייה הבנתי את מה שאתה אומר.
אליעד: אבל עדיין צריך לדעת מה ההקשר.
ש: בדיוק אז עדיין לא פותר אותי מהעניין, שנייה אתה בא ואומר את הדבר הזה אני אומר לעצמי קודם כל יכול להיות שמה שאתה מבקש מצד ההגדרה הוא בלתי אפשרי ולכן קודם כל בא נבדוק את זה.
אליעד: בוא נקצר את התהליך התשובה היא נכון שזה בלתי אפשרי, עכשיו רגע אחד ההבנה שזה בלתי אפשרי היא המפתח לפתרון.
ש: כן כי אז זה משחרר אותך מההתנגדות לזה.
אליעד: שנייה זה בלתי אפשרי ואז אתה צריך לבחור הדרך זה משהו תמורת משהו לכל דבר יש מחיר, המחיר של ההתאהבות או של הניסיון שוב פעם הוא המחיר שאתה לוקח את האופציה שתיכשל זה מחיר נכון המחיר עלה.
ש: אבל זה בלתי אפשרי לאנשים רגילים, מה זה בלתי אפשרי זה אפשרי מאוד לאנשים לא רגילים.
אליעד: בלתי אפשרי לאנשים שהשכל שלהם פועל בצורה רגילה.
ש: אני חושב ככה.
אליעד: בא נדבר בשכל רגיל בן אדם שרוצה להתאהב ושלא יבגדו בו אכפת לו שהוא לא רוצה שיבגדו בו מה לעשות, לך על פשוט בסדר.
ש: בן אדם שאוהב התחדשות הוא אוהב שלא יבגדו בו אבל הוא אוהב יותר התחדשות והפתעות.
אליעד: אז זה אומר שהוא גם לא כל כך מתאהב כי לא אכפת לו שיבגדו בו כי הוא אוהב התחדשות והפתעות בסדר. אז התשובה היא כזאת קודם כל באמת אי אפשר בלב שלם לעשות משהו כי תמיד בן אדם יגיד "אולי לא", עכשיו הרעיון הוא עכשיו יש פה עוד היבט קודם כל שהבן אדם יבין את זה שיש לזה מחיר לכל דבר יש מחיר זה המחיר, לדוגמא קרתה לך איזו תקלה עכשיו פעם הבאה הביטוח מעלה לך את הפרמיה למה ככה זה מה יש אדוני נהייתה לך בעיה הפרמיה נהיתה לך בעיה הפרמיה עלתה.
אבל יש פה עוד היבט מסוים ההיבט הוא שבן אדם תמיד רוצה את ההפך של מה שיש לו, מה זאת אומרת? השאלה גם כמה יש לו את זה והשאלה אם הוא כבר בקצה של זה או לא גם על זה דיברנו לא תמיד הוא רוצה, אם בן אדם בריא אז הוא רוצה להיות חולה? תלוי אם הוא יהיה בריא במאה אחוז הוא ירצה להיות חולה אבל לא תמיד אם הוא בריא הוא רוצה להיות חולה, אבל בגדול יש הרבה פעמים שבן אדם רוצה את ההפך של מה שיש לו.
מה זה אומר? שאם נגיד...