שחיטת פרות קדושות, פחד לפגוע באחרים, אין טוב או רע, לחיות בלי טוב ורע, לבחור כמו אלוהים, לבחור בטוב, לבחור ברע, להבדיל בין טוב לרע, לבחור להיות טוב, לבחור להיות רע
למה לפעמים חייבים לשחוט פרות קדושות?
אליעד כהן מדבר על מושג "שחיטת פרות קדושות", שמשמעותו שאין שום דבר קדוש או מוחלט בעולם. הוא מסביר שהאדם חושב שיש דברים שהם בגדר "קדושה", שאסור לגעת בהם או לפקפק בהם, אך אם מסתכלים לעומק ומגיעים להבנה אמיתית, מגלים שאין טוב מוחלט ואין רע מוחלט. לפי אליעד, כאשר מבינים שאין באמת טוב ורע, הכל הופך לאפשרי, ואין שום דבר שאסור לפקפק בו או לערער עליו.
אליעד נותן דוגמה מעשית לכך, שאם אדם לא מאמין בטוב ורע בצורה מוחלטת, הוא מגיע למצב שבו הוא חופשי לחלוטין לבחור את הכל. במצב כזה, אין שום הגבלה, הכל פתוח ב - 360 מעלות, ואין מושגים קבועים כמו טוב או רע שמגבילים את האדם. כך למשל, אין משמעות לקביעה "זה טוב" או "זה רע", כי הטוב והרע הם רק פרשנויות סובייקטיביות.
מה קורה כשלא מבחינים בין טוב לרע?
המצב שבו אדם לא מבדיל בין טוב לרע מוביל לכך שהכל הופך להיות אפשרי עבורו. הוא יכול לבחור אם להתנהג בצורה מסוימת או להימנע ממנה, אך מתוך ידיעה ברורה שאין לכך שום משמעות מוחלטת. אליעד מסביר שהבעיה שעולה אצל רוב האנשים בהקשר זה היא הפחד לפגוע באחרים. הפחד הזה, לדבריו, נובע מכך שהאדם מפחד להיפגע בעצמו. אדם בדרך כלל לא פוגע באחרים, כי הוא מפחד שיפגעו בו חזרה, או מפחד שיתפס כ"רע" בעיני עצמו או בעיני אחרים.
אליעד מדגים זאת באמירה, שאם אדם מפחד לפגוע באחרים כי הוא מפחד שיפגעו בו חזרה, הוא עדיין פועל מתוך הבדלה בין טוב לרע, משום שהוא מעדיף מצב של טוב על מצב של רע. לעומת זאת, מי שחווה שאין הבדל אמיתי בין טוב לרע, לא יפחד שיפגעו בו, משום שהפגיעה עצמה גם היא מאבדת משמעות, כאשר אין הבדל ברור בין טוב לרע.
האם אפשר לחיות בעולם ללא טוב ורע?
אליעד מסביר, שכדי לחיות ללא טוב ורע, האדם צריך להיות מסוגל לבחור באופן מוחלט את המציאות שלו. זאת אומרת, לבחור לא רק את הפעולות, אלא גם את כללי המשחק עצמם. הוא נותן דוגמה לכך, שאדם יכול לבחור להאמין שיש כדור הארץ או להאמין שאין כדור הארץ, לבחור להאמין בקיומו או להטיל ספק בקיומו. מי שמתחבר למצב הזה יכול להגיע לרמה של בחירה מוחלטת, ולחוות מציאות שבה הוא בוחר הכל בצורה מוחלטת - ממש כמו אלוהים.
הוא מוסיף הסבר, שאם אדם בוחר להשתתף במשחק העולם, עליו לקבל על עצמו את חוקי המשחק, ממש כפי שאם אדם משתתף במשחק מסוים כמו כדורגל או שחמט, עליו לקבל על עצמו את חוקי המשחק ולא לפקפק בהם. אם הוא לא רוצה את חוקי המשחק, הוא יכול פשוט לבחור לא להשתתף. אבל ברגע שהוא משתתף, הוא כבר כפוף לחוקים. כך גם בעולם - אדם בוחר להשתתף במשחק החיים, ולכן הוא כפוף לכללי המשחק, שהם חוקי הפיזיקה, חוקי החברה וכו'.
מדוע יש פחד לפגוע באחרים?
הפחד לפגוע באחרים הוא תוצר של האמונה שיש טוב ורע. אליעד אומר שהסיבה שבני אדם לא רוצים לפגוע באחרים היא משום שהם מפחדים להיפגע חזרה, או שהם מפחדים להיחשב כ"רעים". כלומר, אם אדם פוגע באחרים, הוא מתחיל לחשוש מהתגובה, או סובל מפחדים רגשיים - פחד רוחני או נפשי שהוא בעצמו "רע". הפחד הזה מונע ממנו לפגוע, אך אליעד מדגיש שאם האדם באמת היה מאמין שאין טוב או...
אליעד כהן מדבר על מושג "שחיטת פרות קדושות", שמשמעותו שאין שום דבר קדוש או מוחלט בעולם. הוא מסביר שהאדם חושב שיש דברים שהם בגדר "קדושה", שאסור לגעת בהם או לפקפק בהם, אך אם מסתכלים לעומק ומגיעים להבנה אמיתית, מגלים שאין טוב מוחלט ואין רע מוחלט. לפי אליעד, כאשר מבינים שאין באמת טוב ורע, הכל הופך לאפשרי, ואין שום דבר שאסור לפקפק בו או לערער עליו.
אליעד נותן דוגמה מעשית לכך, שאם אדם לא מאמין בטוב ורע בצורה מוחלטת, הוא מגיע למצב שבו הוא חופשי לחלוטין לבחור את הכל. במצב כזה, אין שום הגבלה, הכל פתוח ב - 360 מעלות, ואין מושגים קבועים כמו טוב או רע שמגבילים את האדם. כך למשל, אין משמעות לקביעה "זה טוב" או "זה רע", כי הטוב והרע הם רק פרשנויות סובייקטיביות.
מה קורה כשלא מבחינים בין טוב לרע?
המצב שבו אדם לא מבדיל בין טוב לרע מוביל לכך שהכל הופך להיות אפשרי עבורו. הוא יכול לבחור אם להתנהג בצורה מסוימת או להימנע ממנה, אך מתוך ידיעה ברורה שאין לכך שום משמעות מוחלטת. אליעד מסביר שהבעיה שעולה אצל רוב האנשים בהקשר זה היא הפחד לפגוע באחרים. הפחד הזה, לדבריו, נובע מכך שהאדם מפחד להיפגע בעצמו. אדם בדרך כלל לא פוגע באחרים, כי הוא מפחד שיפגעו בו חזרה, או מפחד שיתפס כ"רע" בעיני עצמו או בעיני אחרים.
אליעד מדגים זאת באמירה, שאם אדם מפחד לפגוע באחרים כי הוא מפחד שיפגעו בו חזרה, הוא עדיין פועל מתוך הבדלה בין טוב לרע, משום שהוא מעדיף מצב של טוב על מצב של רע. לעומת זאת, מי שחווה שאין הבדל אמיתי בין טוב לרע, לא יפחד שיפגעו בו, משום שהפגיעה עצמה גם היא מאבדת משמעות, כאשר אין הבדל ברור בין טוב לרע.
האם אפשר לחיות בעולם ללא טוב ורע?
אליעד מסביר, שכדי לחיות ללא טוב ורע, האדם צריך להיות מסוגל לבחור באופן מוחלט את המציאות שלו. זאת אומרת, לבחור לא רק את הפעולות, אלא גם את כללי המשחק עצמם. הוא נותן דוגמה לכך, שאדם יכול לבחור להאמין שיש כדור הארץ או להאמין שאין כדור הארץ, לבחור להאמין בקיומו או להטיל ספק בקיומו. מי שמתחבר למצב הזה יכול להגיע לרמה של בחירה מוחלטת, ולחוות מציאות שבה הוא בוחר הכל בצורה מוחלטת - ממש כמו אלוהים.
הוא מוסיף הסבר, שאם אדם בוחר להשתתף במשחק העולם, עליו לקבל על עצמו את חוקי המשחק, ממש כפי שאם אדם משתתף במשחק מסוים כמו כדורגל או שחמט, עליו לקבל על עצמו את חוקי המשחק ולא לפקפק בהם. אם הוא לא רוצה את חוקי המשחק, הוא יכול פשוט לבחור לא להשתתף. אבל ברגע שהוא משתתף, הוא כבר כפוף לחוקים. כך גם בעולם - אדם בוחר להשתתף במשחק החיים, ולכן הוא כפוף לכללי המשחק, שהם חוקי הפיזיקה, חוקי החברה וכו'.
מדוע יש פחד לפגוע באחרים?
הפחד לפגוע באחרים הוא תוצר של האמונה שיש טוב ורע. אליעד אומר שהסיבה שבני אדם לא רוצים לפגוע באחרים היא משום שהם מפחדים להיפגע חזרה, או שהם מפחדים להיחשב כ"רעים". כלומר, אם אדם פוגע באחרים, הוא מתחיל לחשוש מהתגובה, או סובל מפחדים רגשיים - פחד רוחני או נפשי שהוא בעצמו "רע". הפחד הזה מונע ממנו לפגוע, אך אליעד מדגיש שאם האדם באמת היה מאמין שאין טוב או...
- האם יש טוב ורע מוחלט?
- מהי שחיטת פרות קדושות?
- איך לבחור כמו אלוהים?
- למה אנחנו מפחדים לפגוע באחרים?
- איך להשתחרר מאמונה בטוב ורע?
- האם אפשר לבחור הכל?
- האם אפשר לחיות בלי מוסר?