מחשבות טורדניות, פוביות, פרנויות, מחשבות שליליות, מחשבה טורדנית, פחד לא הגיוני, חרדה לא הגיונית, מחשבה לא הגיונית
איך להתמודד עם מחשבות טורדניות ומפחידות?
אחת הבעיות הנפוצות שאנשים מתמודדים איתן הן מחשבות טורדניות, שליליות או פחדים לא הגיוניים. במצב כזה, אדם יכול להיות עסוק במשהו שהוא אוהב, למשל להיות בים, ופתאום מופיעה מחשבה מטרידה כמו "אולי יש מדוזות" או "אולי אזכר בטראומה שקרתה לי פעם בים". המחשבות האלו יכולות להשתלט על התודעה ולהפריע לו ליהנות מהרגע.
למה לא כדאי לנסות לברוח ממחשבות טורדניות?
אליעד מסביר שאם אדם מנסה לברוח מהמחשבה, היא לא תעזוב אותו, אלא תמשיך לרדוף אותו עד שהוא יכיר בה. הוא מדמה את המחשבות לאדם שנפגע או מושפל. כמו שאדם לא אוהב שמשפילים אותו ומנסה להוכיח את עצמו בכוח, כך גם המחשבה. אם אתה מנסה "לגרש" אותה בכוח, היא דווקא תישאר ותעמיק עוד יותר בתודעה שלך.
לדוגמה, אם אתה חושב שמישהו מדבר עליך ומנסה להכחיש את המחשבה ("לא, הם לא מדברים עליי"), המחשבה רק תתחזק ("אולי בכל זאת הם כן מדברים עליי"). לכן, בריחה מהמחשבה אינה פתרון.
איך מומלץ להתמודד עם מחשבה מטרידה או פרנואידית?
הדרך שאליעד מציע להתמודד עם מחשבה מטרידה היא לא לברוח ממנה אלא להתייחס אליה בכבוד ובאופן שקול. צריך להקשיב לה, להבין את מה שהיא אומרת, אך לא לקחת אותה מיד כנכונה או לא נכונה. עליך לאמת את המחשבה באמצעות ההיגיון:
כך אתה לא מתנגד למחשבה, לא "משפיל" אותה, ולכן היא לא תילחם בך. המחשבה פשוט תשתחרר מעצמה כשאתה מקבל את קיומה אך לא נלחץ ממנה.
איך לבדוק אם מחשבה מטרידה נכונה או לא?
אליעד מדגיש שחשוב לבדוק את המחשבות באופן יסודי עד הסוף. המטרה היא לא להגיע בהכרח למסקנה שהמחשבה לא נכונה, כי האמת היא שכל מחשבה שתבדוק, תמיד תהיה קיימת אפשרות שהיא כן נכונה. למשל, אם אדם חושב "אולי יטרוף אותי אריה", ברמה התיאורטית תמיד אפשרי שזה יקרה. אפילו כשאתה יושב בבית ונדמה לך שזה בלתי אפשרי, עדיין תמיד תהיה קיימת האפשרות הדמיונית הקטנה שזה יקרה.
לכן, מה שחשוב לעשות הוא לא רק לבדוק את ההיגיון אלא גם לקבל את העובדה שיש דברים לא צפויים, גם אם הסיכוי נמוך מאוד. כלומר, עליך להכיר בכך ש:
אחת הבעיות הנפוצות שאנשים מתמודדים איתן הן מחשבות טורדניות, שליליות או פחדים לא הגיוניים. במצב כזה, אדם יכול להיות עסוק במשהו שהוא אוהב, למשל להיות בים, ופתאום מופיעה מחשבה מטרידה כמו "אולי יש מדוזות" או "אולי אזכר בטראומה שקרתה לי פעם בים". המחשבות האלו יכולות להשתלט על התודעה ולהפריע לו ליהנות מהרגע.
למה לא כדאי לנסות לברוח ממחשבות טורדניות?
אליעד מסביר שאם אדם מנסה לברוח מהמחשבה, היא לא תעזוב אותו, אלא תמשיך לרדוף אותו עד שהוא יכיר בה. הוא מדמה את המחשבות לאדם שנפגע או מושפל. כמו שאדם לא אוהב שמשפילים אותו ומנסה להוכיח את עצמו בכוח, כך גם המחשבה. אם אתה מנסה "לגרש" אותה בכוח, היא דווקא תישאר ותעמיק עוד יותר בתודעה שלך.
לדוגמה, אם אתה חושב שמישהו מדבר עליך ומנסה להכחיש את המחשבה ("לא, הם לא מדברים עליי"), המחשבה רק תתחזק ("אולי בכל זאת הם כן מדברים עליי"). לכן, בריחה מהמחשבה אינה פתרון.
איך מומלץ להתמודד עם מחשבה מטרידה או פרנואידית?
הדרך שאליעד מציע להתמודד עם מחשבה מטרידה היא לא לברוח ממנה אלא להתייחס אליה בכבוד ובאופן שקול. צריך להקשיב לה, להבין את מה שהיא אומרת, אך לא לקחת אותה מיד כנכונה או לא נכונה. עליך לאמת את המחשבה באמצעות ההיגיון:
- להודות באפשרות שהמחשבה נכונה או שגויה.
- לא לשלול באופן מוחלט אף אפשרות.
- לבחון עד כמה המחשבה ריאלית מבחינת המציאות וההיגיון.
- להכיר באפשרות שהמחשבה יכולה להיות נכונה, אך גם לא משנה במידה שהיא נכונה.
כך אתה לא מתנגד למחשבה, לא "משפיל" אותה, ולכן היא לא תילחם בך. המחשבה פשוט תשתחרר מעצמה כשאתה מקבל את קיומה אך לא נלחץ ממנה.
איך לבדוק אם מחשבה מטרידה נכונה או לא?
אליעד מדגיש שחשוב לבדוק את המחשבות באופן יסודי עד הסוף. המטרה היא לא להגיע בהכרח למסקנה שהמחשבה לא נכונה, כי האמת היא שכל מחשבה שתבדוק, תמיד תהיה קיימת אפשרות שהיא כן נכונה. למשל, אם אדם חושב "אולי יטרוף אותי אריה", ברמה התיאורטית תמיד אפשרי שזה יקרה. אפילו כשאתה יושב בבית ונדמה לך שזה בלתי אפשרי, עדיין תמיד תהיה קיימת האפשרות הדמיונית הקטנה שזה יקרה.
לכן, מה שחשוב לעשות הוא לא רק לבדוק את ההיגיון אלא גם לקבל את העובדה שיש דברים לא צפויים, גם אם הסיכוי נמוך מאוד. כלומר, עליך להכיר בכך ש:
- הדבר המטריד יכול לקרות, גם אם ההסתברות נמוכה ביותר.
- גם אם הוא יקרה, זה יהיה גם טוב, גם רע, ובסופו של דבר גם לא משנה.
- לקבל בשלווה את כל התרחישים האפשריים ולא להילחם בהם.
- איך להתמודד עם מחשבות טורדניות?
- איך לעצור פחד לא הגיוני?
- איך לא לפחד ממחשבות מפחידות?
- מה עושים עם חרדה לא הגיונית?
- איך להשתחרר מפרנויות?
- איך לבדוק מחשבות מטרידות?
- האם כל מחשבה יכולה להיות אמיתית?
ש: להיות יותר ממוקד במציאות מאשר במחשבות.
אליעד: תסביר תן דוגמא.
ש: דוגמא לא יודע צצות מחשבות לראש לפעמים אז איך כאילו להפסיק לדמיין כאילו לזרום עם המחשבות ויותר להיות ממוקד במה שיש פה.
אליעד: אתה שמעת אותי אומר להיות פעם יותר מרוכז במה שיש פה?
ש: לא.
אליעד: אז מה אתה רוצה, לא הבנתי עוד פעם.
ש: אני מבינה אותו.
אליעד: גם אני מבין אותו אני רוצה שהוא יסביר אבל, אני מבין אותו בכל מקרה וגם לא מבין אותו בכל מקרה אני רוצה אבל שהוא ידע להסביר את עצמו.
ש: עוד הפעם לעבור על זה כאילו?
אליעד: לא תסביר, תן דוגמא לדוגמא...?
ש: לדוגמא נגיד אתה רואה אנשים מדברים ואז כאילו קופץ לך לראש מחשבה סוג של שיפוטיות כזאת כלפי אחד מהם.
אליעד: אוקי.
ש: זה אני חושב טוב זה אני חושב לא טוב.
אליעד: אוקי איך להתמודד עם זה.
ש: איך כאילו לצאת מזה?
אליעד: למה לצאת מזה?
ש: לא יודע.
אליעד: אתה באמת לא יודע?
ש: כי זה יכול להיות הנחה.
אליעד: אז תבדוק אם זה נכון או לא נכון, תראה בא נדבר באופן כללי איך להתחמק ממחשבות שמציקות לך בסדר בא נדבר באופן כללי, עכשיו תסתכל מה הוא שואל.
ש: לבדוק אם היא נכונה.
אליעד: לא רגע חכה בוא נפרק את זה הוא נגיד יושב בים בסדר, עכשיו פתאום באה לו לראש מחשבה אולי יש מדוזות בים המחשבה הזאת מתחילה לשגע אותו לא נותנת לו מנוח ופתאום הוא נזכר באיזה טראומה שקרתה לו בים שהוא פעם כמעט טבע לא יודע מה סיפור ואז אתה שואל איך אתה יכול להתחמק מהמחשבות שנכנסות לך לראש ולהתרכז בכאן ועכשיו. מה זאת אומרת כאן ועכשיו אתה לא חווה שיש בעיות ואתה אומר איך אני יכול להגיע לכאן ועכשיו, מה הכוונה לכאן ועכשיו הכוונה היא להיות מרוכז במה שקורה כאן בלי לחשוב על דברים נוספים כי המחשבות הנוספות משגעות אותך.
עכשיו בא תסתכל קודם כל בעיקרון אם אתה תחשוב רק על כאן ועכשיו ולא תהיה לך שום משמעות זה אתה מבין נכון כי אתה נהנה להיות בים רק בגלל שאתה לא חושב על כאן ועכשיו כי אם היית חושב רק על כאן ועכשיו מה אכפת לך אם אתה בים או בכלא "לא אבל זה יש לו איזה משמעות בשבילי וזה יש לו משמעות אחרת". עכשיו הנושא הוא פשוט כשקופצת לך מחשבה אם אתה תנסה לברוח ממנה היא לא תנטוש אותך זאת אומרת היא תוודא שלא זה, היא כאילו נכנסת לראש המחשבה נכנסה לך לראש והיא תרדוף אחריך עד שתכיר בקיומה. תראה אתה אוהב שמשפילים אותך לא, לא אכפת לך שמשפילים אותך כי אם לא אכפת לך שמשפילים אותך אז תחשוב שמחשבות משפילות אותך ותקבל את זה ואז אתה אומר "לא המחשבות משפילות אותי לא מתאים לי, אני רוצה שהן יהיו איך שאני רוצה".
ש: לא זה פשוט מפריע כאילו לשמוח מהרגע.
אליעד: נו אז למה זה מפריע לך זה משפיל אותך זה פוגע לך במה שאתה רוצה, אתה רוצה ליהנות ופתאום באה איזו מחשבה ואומרת לך "לא אל תהנה" אתה אומר "מה זאת אומרת" היא אומרת לך "אני רוצה שלא תהנה" היא משפילה אותך. עכשיו מה שאני אומר שכמו שאתה לא אוהב שמשפילים אותך גם המחשבות לא אוהבת שמשפילים אותן אם באה מחשבה ואתה משפיל אותה אתה אומר לה "לכי מפה" היא אומרת "מה פתאום למה שאני אלך מפה אני פגועה עכשיו אני אבוא ואני אעשה דווקא ויכנס פנימה על הפרנציפ".
מה שאני מנסה לומר הפתרון זה לא לברוח מהמחשבות הפתרון זה להבין אותם, אתה מבין אם יש לך נגיד מחשבה כשאתה יושב עם אנשים ופתאום אתה רואה מישהו מדבר ואתה אומר "אולי הוא מדבר עלי" נגיד, אתה לא צריך לברוח מזה כי אם אתה תגיד "לא מה פתאום לא מדברים עלי" יש תבוא המחשבה "מה זאת אומרת מה פתאום אולי הם כן מדברים עליך, מה למה אתה אומר שהם לא מדברים אולי הם כן מדברים עליך" אתה מבין אין לזה פתרון אם אתה תברח היא תרדוף אחריך.
מה שצריך לעשות זה לא לברוח מהמחשבה זה לדבר איתה לכבד אותה אבל בפרופורציה, זאת אומרת המחשבה באה אליך אומרת לך "אתה יודע מדברים עליך" אבל אתה לא שומע שמדברים עליך המוח אבל היא אומרת לך מדברים אליך, מה שאתה צריך לעשות זה לא להשפיל את המחשבה כמו להגיד "לא מה פתאום לא מדברים עלי", "לא אולי מדברים עליך" אבל תגיד לה "מה מדברים עלי ואז מה אם מדברים עלי, מה קרה שמדברים עלי" ואז היא תגיד "רגע ואם מדברים עליך אולי מתכננים להרוג אותך, יכול להיות לך תדע אולי הם בדיוק עכשיו זוממים איך להרוג אותך".
עכשיו אז אתה צריך לבדוק בהיגיון מה ההיגיון, ההיגיון אומר "שיכול להיות שמתכננים להרוג אותי כן או לא" עכשיו זה הופך לשני חלקים "מצד אחד זה לא הגיוני שהם רוצים להרוג אותי אבל מצד שני יכול להיות שהם רוצים להרוג אותי", עכשיו מה האמת שניהם נכונים יכול להיות שהשולחן הזה פתאום יעוף באוויר אבל הגיוני שהוא לא יעוף באוויר אבל גם הגיוני שאולי הוא פתאום יעוף באוויר, נכון אתה מבין אותי?
ש: כן.
אליעד: הגיוני שהוא יהיה פה ושהוא לא פתאום ידבר אבל הגיוני שאולי פתאום הוא ידבר אולי פתאום הכל משתנה והוא יתחיל לדבר, אתה יכול להגיד שזה לא הגיוני אולי כן זה יקרה. עכשיו מה שאני בא להגיד שצריך לכבד את המחשבה ולהתייחס אליה בכבוד הראוי אבל לאמת אותה, מה זאת אומרת לאמת אותה לבדוק עד כמה היא אמיתית זאת אומרת שאם אתה רואה שמדברים עליך אתה צריך להגיד "נכון אולי מדברים עלי אבל ההיגיון שלי אומר לי שלא מדברים עלי ומהצד שאני חושב שאולי מדברים עלי אז זה גם לא משנה אם מדברים עלי", אתה מבין למה אני מתכוון כאילו אל תתכחש כאילו אל תגיד "לא מה פתאום לא מדברים עלי" כי אם אתה תתכחש זה ירדוף אחריך נגיד לא אולי כן מדברים עליך אז אתה צריך להגיד אל תשלול תגיד "נכון אולי מדברים עלי ואולי אפילו יקרה לי מזה דבר רע אבל גם אם זה יקרה זה בסדר", מה הבנת?
ש: מה זה הכל בסדר זה לא בסדר.
אליעד: ואם זה לא בסדר אז זה גם לא בסדר מה שאתה רוצה רק אל תתנגד לזה אבל תלך עד הסוף זאת אומרת.
ש: כל מחשבה?
אליעד: לא משנה איזה מחשבה.
ש: לא בסדר אבל כל המחשבות שישר קופצות לי לראש?
אליעד: נגיד שקופצת לך מחשבה שאומרת לך "אולי תשתגע" פתאום אתה מרוב לך "אולי אני אשתגע" תגיד "נכון אולי אני אשתגע זאת האמת אם אני אשתגע אני אשתגע" מצד אחד זה הכי טוב מצד שני זה הכי גרוע מצד שני זה לא משנה וזהו זאת האמת זאת באמת האמת "האמת היא שיכול להיות שאני אשתגע אבל זה גם לא משנה וזה גם טוב וזה גם רע וזאת האמת זהו" ואין לך הרבה מה לעשות...
אליעד: תסביר תן דוגמא.
ש: דוגמא לא יודע צצות מחשבות לראש לפעמים אז איך כאילו להפסיק לדמיין כאילו לזרום עם המחשבות ויותר להיות ממוקד במה שיש פה.
אליעד: אתה שמעת אותי אומר להיות פעם יותר מרוכז במה שיש פה?
ש: לא.
אליעד: אז מה אתה רוצה, לא הבנתי עוד פעם.
ש: אני מבינה אותו.
אליעד: גם אני מבין אותו אני רוצה שהוא יסביר אבל, אני מבין אותו בכל מקרה וגם לא מבין אותו בכל מקרה אני רוצה אבל שהוא ידע להסביר את עצמו.
ש: עוד הפעם לעבור על זה כאילו?
אליעד: לא תסביר, תן דוגמא לדוגמא...?
ש: לדוגמא נגיד אתה רואה אנשים מדברים ואז כאילו קופץ לך לראש מחשבה סוג של שיפוטיות כזאת כלפי אחד מהם.
אליעד: אוקי.
ש: זה אני חושב טוב זה אני חושב לא טוב.
אליעד: אוקי איך להתמודד עם זה.
ש: איך כאילו לצאת מזה?
אליעד: למה לצאת מזה?
ש: לא יודע.
אליעד: אתה באמת לא יודע?
ש: כי זה יכול להיות הנחה.
אליעד: אז תבדוק אם זה נכון או לא נכון, תראה בא נדבר באופן כללי איך להתחמק ממחשבות שמציקות לך בסדר בא נדבר באופן כללי, עכשיו תסתכל מה הוא שואל.
ש: לבדוק אם היא נכונה.
אליעד: לא רגע חכה בוא נפרק את זה הוא נגיד יושב בים בסדר, עכשיו פתאום באה לו לראש מחשבה אולי יש מדוזות בים המחשבה הזאת מתחילה לשגע אותו לא נותנת לו מנוח ופתאום הוא נזכר באיזה טראומה שקרתה לו בים שהוא פעם כמעט טבע לא יודע מה סיפור ואז אתה שואל איך אתה יכול להתחמק מהמחשבות שנכנסות לך לראש ולהתרכז בכאן ועכשיו. מה זאת אומרת כאן ועכשיו אתה לא חווה שיש בעיות ואתה אומר איך אני יכול להגיע לכאן ועכשיו, מה הכוונה לכאן ועכשיו הכוונה היא להיות מרוכז במה שקורה כאן בלי לחשוב על דברים נוספים כי המחשבות הנוספות משגעות אותך.
עכשיו בא תסתכל קודם כל בעיקרון אם אתה תחשוב רק על כאן ועכשיו ולא תהיה לך שום משמעות זה אתה מבין נכון כי אתה נהנה להיות בים רק בגלל שאתה לא חושב על כאן ועכשיו כי אם היית חושב רק על כאן ועכשיו מה אכפת לך אם אתה בים או בכלא "לא אבל זה יש לו איזה משמעות בשבילי וזה יש לו משמעות אחרת". עכשיו הנושא הוא פשוט כשקופצת לך מחשבה אם אתה תנסה לברוח ממנה היא לא תנטוש אותך זאת אומרת היא תוודא שלא זה, היא כאילו נכנסת לראש המחשבה נכנסה לך לראש והיא תרדוף אחריך עד שתכיר בקיומה. תראה אתה אוהב שמשפילים אותך לא, לא אכפת לך שמשפילים אותך כי אם לא אכפת לך שמשפילים אותך אז תחשוב שמחשבות משפילות אותך ותקבל את זה ואז אתה אומר "לא המחשבות משפילות אותי לא מתאים לי, אני רוצה שהן יהיו איך שאני רוצה".
ש: לא זה פשוט מפריע כאילו לשמוח מהרגע.
אליעד: נו אז למה זה מפריע לך זה משפיל אותך זה פוגע לך במה שאתה רוצה, אתה רוצה ליהנות ופתאום באה איזו מחשבה ואומרת לך "לא אל תהנה" אתה אומר "מה זאת אומרת" היא אומרת לך "אני רוצה שלא תהנה" היא משפילה אותך. עכשיו מה שאני אומר שכמו שאתה לא אוהב שמשפילים אותך גם המחשבות לא אוהבת שמשפילים אותן אם באה מחשבה ואתה משפיל אותה אתה אומר לה "לכי מפה" היא אומרת "מה פתאום למה שאני אלך מפה אני פגועה עכשיו אני אבוא ואני אעשה דווקא ויכנס פנימה על הפרנציפ".
מה שאני מנסה לומר הפתרון זה לא לברוח מהמחשבות הפתרון זה להבין אותם, אתה מבין אם יש לך נגיד מחשבה כשאתה יושב עם אנשים ופתאום אתה רואה מישהו מדבר ואתה אומר "אולי הוא מדבר עלי" נגיד, אתה לא צריך לברוח מזה כי אם אתה תגיד "לא מה פתאום לא מדברים עלי" יש תבוא המחשבה "מה זאת אומרת מה פתאום אולי הם כן מדברים עליך, מה למה אתה אומר שהם לא מדברים אולי הם כן מדברים עליך" אתה מבין אין לזה פתרון אם אתה תברח היא תרדוף אחריך.
מה שצריך לעשות זה לא לברוח מהמחשבה זה לדבר איתה לכבד אותה אבל בפרופורציה, זאת אומרת המחשבה באה אליך אומרת לך "אתה יודע מדברים עליך" אבל אתה לא שומע שמדברים עליך המוח אבל היא אומרת לך מדברים אליך, מה שאתה צריך לעשות זה לא להשפיל את המחשבה כמו להגיד "לא מה פתאום לא מדברים עלי", "לא אולי מדברים עליך" אבל תגיד לה "מה מדברים עלי ואז מה אם מדברים עלי, מה קרה שמדברים עלי" ואז היא תגיד "רגע ואם מדברים עליך אולי מתכננים להרוג אותך, יכול להיות לך תדע אולי הם בדיוק עכשיו זוממים איך להרוג אותך".
עכשיו אז אתה צריך לבדוק בהיגיון מה ההיגיון, ההיגיון אומר "שיכול להיות שמתכננים להרוג אותי כן או לא" עכשיו זה הופך לשני חלקים "מצד אחד זה לא הגיוני שהם רוצים להרוג אותי אבל מצד שני יכול להיות שהם רוצים להרוג אותי", עכשיו מה האמת שניהם נכונים יכול להיות שהשולחן הזה פתאום יעוף באוויר אבל הגיוני שהוא לא יעוף באוויר אבל גם הגיוני שאולי הוא פתאום יעוף באוויר, נכון אתה מבין אותי?
ש: כן.
אליעד: הגיוני שהוא יהיה פה ושהוא לא פתאום ידבר אבל הגיוני שאולי פתאום הוא ידבר אולי פתאום הכל משתנה והוא יתחיל לדבר, אתה יכול להגיד שזה לא הגיוני אולי כן זה יקרה. עכשיו מה שאני בא להגיד שצריך לכבד את המחשבה ולהתייחס אליה בכבוד הראוי אבל לאמת אותה, מה זאת אומרת לאמת אותה לבדוק עד כמה היא אמיתית זאת אומרת שאם אתה רואה שמדברים עליך אתה צריך להגיד "נכון אולי מדברים עלי אבל ההיגיון שלי אומר לי שלא מדברים עלי ומהצד שאני חושב שאולי מדברים עלי אז זה גם לא משנה אם מדברים עלי", אתה מבין למה אני מתכוון כאילו אל תתכחש כאילו אל תגיד "לא מה פתאום לא מדברים עלי" כי אם אתה תתכחש זה ירדוף אחריך נגיד לא אולי כן מדברים עליך אז אתה צריך להגיד אל תשלול תגיד "נכון אולי מדברים עלי ואולי אפילו יקרה לי מזה דבר רע אבל גם אם זה יקרה זה בסדר", מה הבנת?
ש: מה זה הכל בסדר זה לא בסדר.
אליעד: ואם זה לא בסדר אז זה גם לא בסדר מה שאתה רוצה רק אל תתנגד לזה אבל תלך עד הסוף זאת אומרת.
ש: כל מחשבה?
אליעד: לא משנה איזה מחשבה.
ש: לא בסדר אבל כל המחשבות שישר קופצות לי לראש?
אליעד: נגיד שקופצת לך מחשבה שאומרת לך "אולי תשתגע" פתאום אתה מרוב לך "אולי אני אשתגע" תגיד "נכון אולי אני אשתגע זאת האמת אם אני אשתגע אני אשתגע" מצד אחד זה הכי טוב מצד שני זה הכי גרוע מצד שני זה לא משנה וזהו זאת האמת זאת באמת האמת "האמת היא שיכול להיות שאני אשתגע אבל זה גם לא משנה וזה גם טוב וזה גם רע וזאת האמת זהו" ואין לך הרבה מה לעשות...