לחיות בלי רצונות, לחיות בלי פחדים, לחיות בלי תודעה, לחיות בלי רגשות, לחיות בלי מודעות, קיום ללא תודעה, קיום ללא קיום, רצוא ושוב, ביטול לאין סוף
האם אפשר באמת לחיות ללא רצונות?
אליעד כהן מתאר את הרעיון של חיים ללא רצונות, פחדים, רגשות ומודעות, תוך הצגת גישה פילוסופית מעמיקה. הוא מעלה את השאלה האם אפשר באמת להגיע למצב שבו אדם יוכל לחיות ללא כל רצון או פחד. הוא טוען שבמצב כזה, אדם לא יחווה את קיומו, כלומר, הוא יישאר קיים פיזית, אך לא יידע על כך ולא יחווה את תחושת הקיום. המפתח בהבנה זו טמון בהבנת המושג של ה"אין", של "חיים ללא תודעה".
מה קורה כשנפנים כל הפחדים והרצונות?
בהמשך ההסבר, אליעד מציין כי האדם לא יכול פשוט "לשלול" מעצמו פחדים ורצונות. הוא מסביר כי הפעולה של "שלילת" הפחדים והרצונות נובעת בעצם מרצון לשלוט בהם, ולשלוט בזהו רצון בפני עצמו. לכן, אם אדם מנסה "להיפטר" מרצונותיו מתוך רצון לשחרר את עצמו מהם, הוא לא באמת משחרר את עצמו, אלא מבצע פעולה של רצון נוסף, מה שמעיד על כך שהוא לא שוחרר לחלוטין.
האם החיים ללא תחושת קיום אפשריים?
אליעד כהן מציע רעיון נוסף, לפיו אם האדם היה מאבד לחלוטין את תחושת הקיום שלו, כלומר, אם הוא לא ידע שהוא קיים, תחושת הקיום הייתה נעלמת, אך לא הקיום עצמו. הוא מציין כי זהו הבדל חשוב: אם אדם מנסה להעלים את תחושת הקיום בכוח, הוא לא מצליח, כי הרצון להעלים את התחושה הוא חלק מהותי מהתהליך - הוא מחזק את התחושה במקום להעלימה. אליעד מסביר שלמעשה, כאשר תחושת הקיום נעלמת מעצמה, אדם יכול להיות קיים פיזית, אך לא להרגיש את קיומו, כמעט כמו חפץ, שאינו מודע לקיומו.
מהו "קיום ללא קיום"?
אליעד מכנה מצב זה כ"קיום ללא קיום", שבו האדם עדיין קיים פיזית, אך אינו מודע לכך שהוא קיים. הוא מוסיף כי ייתכן שמצב כזה יכול להיות אפשרי גם אם הוא נשמע לא הגיוני מבחינה פילוסופית. הרעיון הזה מציע כי קיים מימד שבו אדם יכול להמשיך לחיות ולהפנים את מציאות חייו מבלי לדעת שהוא קיים.
האם אדם יכול להיות קיים בשני מקומות בו זמנית?
בהמשך, אליעד מציין את הרעיון הפילוסופי של אדם שנמצא בו זמנית בשני מצבים מנוגדים. הוא נותן את הדוגמה של אדם שנמצא הן במצב שבו הוא מודע לקיומו והן במצב שבו הוא לא מודע לקיומו. הוא מסביר שמצב כזה עשוי להיות אפשרי, ולמרות שנשמע לא הגיוני, זהו מצב שבו אדם חווה את המציאות בשני אופנים מנוגדים באותו הזמן ובאותו המקום.
מהו ביטול לאין סוף?
מושג...
אליעד כהן מתאר את הרעיון של חיים ללא רצונות, פחדים, רגשות ומודעות, תוך הצגת גישה פילוסופית מעמיקה. הוא מעלה את השאלה האם אפשר באמת להגיע למצב שבו אדם יוכל לחיות ללא כל רצון או פחד. הוא טוען שבמצב כזה, אדם לא יחווה את קיומו, כלומר, הוא יישאר קיים פיזית, אך לא יידע על כך ולא יחווה את תחושת הקיום. המפתח בהבנה זו טמון בהבנת המושג של ה"אין", של "חיים ללא תודעה".
מה קורה כשנפנים כל הפחדים והרצונות?
בהמשך ההסבר, אליעד מציין כי האדם לא יכול פשוט "לשלול" מעצמו פחדים ורצונות. הוא מסביר כי הפעולה של "שלילת" הפחדים והרצונות נובעת בעצם מרצון לשלוט בהם, ולשלוט בזהו רצון בפני עצמו. לכן, אם אדם מנסה "להיפטר" מרצונותיו מתוך רצון לשחרר את עצמו מהם, הוא לא באמת משחרר את עצמו, אלא מבצע פעולה של רצון נוסף, מה שמעיד על כך שהוא לא שוחרר לחלוטין.
האם החיים ללא תחושת קיום אפשריים?
אליעד כהן מציע רעיון נוסף, לפיו אם האדם היה מאבד לחלוטין את תחושת הקיום שלו, כלומר, אם הוא לא ידע שהוא קיים, תחושת הקיום הייתה נעלמת, אך לא הקיום עצמו. הוא מציין כי זהו הבדל חשוב: אם אדם מנסה להעלים את תחושת הקיום בכוח, הוא לא מצליח, כי הרצון להעלים את התחושה הוא חלק מהותי מהתהליך - הוא מחזק את התחושה במקום להעלימה. אליעד מסביר שלמעשה, כאשר תחושת הקיום נעלמת מעצמה, אדם יכול להיות קיים פיזית, אך לא להרגיש את קיומו, כמעט כמו חפץ, שאינו מודע לקיומו.
מהו "קיום ללא קיום"?
אליעד מכנה מצב זה כ"קיום ללא קיום", שבו האדם עדיין קיים פיזית, אך אינו מודע לכך שהוא קיים. הוא מוסיף כי ייתכן שמצב כזה יכול להיות אפשרי גם אם הוא נשמע לא הגיוני מבחינה פילוסופית. הרעיון הזה מציע כי קיים מימד שבו אדם יכול להמשיך לחיות ולהפנים את מציאות חייו מבלי לדעת שהוא קיים.
האם אדם יכול להיות קיים בשני מקומות בו זמנית?
בהמשך, אליעד מציין את הרעיון הפילוסופי של אדם שנמצא בו זמנית בשני מצבים מנוגדים. הוא נותן את הדוגמה של אדם שנמצא הן במצב שבו הוא מודע לקיומו והן במצב שבו הוא לא מודע לקיומו. הוא מסביר שמצב כזה עשוי להיות אפשרי, ולמרות שנשמע לא הגיוני, זהו מצב שבו אדם חווה את המציאות בשני אופנים מנוגדים באותו הזמן ובאותו המקום.
מהו ביטול לאין סוף?
מושג...
- לחיות בלי רצונות
- האם אפשר להתקיים ללא תודעה?
- איך להיפטר מפחדים?
- מה זה ביטול לאין סוף?
- האם ניתן להיות בשני מצבים בו זמנית?
- מהי תחושת קיום?
האם אפשר באמת לחיות ללא רצונות?
אליעד כהן מסביר את הנושא של חיים ללא רצונות, פחדים, תודעה, רגשות ומודעות, ומציע מבט מעמיק על מצב שבו אדם יכול להיות קיים בלי להרגיש את עצמו ובלי לדעת שהוא קיים. הוא מציג רעיון עמוק לפיו ייתכן מצב שבו אדם חווה את הקיום שלו ללא תחושת קיום מודעת, ומסביר שהשכל הפשוט אומר שאם אדם יאבד את כל הרצונות שלו, את כל הפחדים, את כל הרגשות ואת כל תחושת ה"אני", הוא אמנם יהיה קיים, אך הוא לא ידע זאת ולא יחווה זאת כלל.
אליעד מדגים זאת באמצעות שיחה שבה מישהי שואלת אותו האם אפשר לקחת מעצמה את כל הפחדים והרצונות שלה ומה יישאר ממנה במקרה כזה. אליעד עונה על כך שאי אפשר באמת "לקחת" מעצמך פחדים ורצונות, כי הפעולה של לקחת את הרצונות עצמם נובעת מרצון לשלוט ברצונות, שזה רצון בפני עצמו. במילים אחרות, אדם אינו יכול לבטל את רצונותיו מתוך רצון לעשות זאת, כי עצם הרצון לבטל הוא גם רצון.
מה המשמעות של חיים ללא תחושת קיום?
אליעד כהן מדגיש נקודה מורכבת לפיה אם באמת תיעלם תחושת הקיום של האדם, כלומר, האדם לא יהיה מודע שהוא קיים, מבחינת ההיגיון הפשוט זה יהיה כאילו הוא לא קיים בכלל. הוא מסביר שאם האדם לא יודע שהוא קיים, התחושה של הקיום היא זאת שנעלמת ולא הקיום עצמו. אליעד מציין שזהו הבדל חשוב מאוד: יש הבדל בין "להעלים" לבין מצב ש"זה נעלם מעצמו". אם האדם מנסה להעלים את עצמו או את תחושותיו בכוח, הוא לא באמת מצליח, כי הרצון להעלים את התחושה הוא זה שדווקא מחזק את קיומה.
אליעד מחדד שאם תחושת הקיום נעלמת לחלוטין מעצמה, האדם למעשה קיים באופן פיזי, אך אינו חווה את עצמו כקיים. הוא מדגיש שההיגיון הרגיל אומר שאדם שלא מודע לכך שהוא קיים, דומה לחפץ - לדוגמה שולחן או כיסא, שגם הם אינם מודעים לקיומם, ועדיין קיימים. אך אליעד מוסיף שיכול להיות מצב אחר לחלוטין, שאולי לא נתפס כלל בהיגיון, שבו האדם ממשיך להיות קיים באיזושהי רמה בלתי מוסברת, אפילו אם הוא איבד לחלוטין את מודעותו לקיום שלו.
האם אדם יכול להיות קיים בשני מקומות בו זמנית?
בהמשך הדיון אליעד משתמש בדוגמה של "צנצנת ריבה" כדי להבהיר את הרעיון הזה. הוא מסביר שלחשוב על אדם שנעלם ומופיע פתאום בתוך צנצנת ריבה זו דוגמה חסרת היגיון. לעומת זאת, לחשוב על אדם שהפסיק לדעת שהוא קיים זה הגיוני, ואילו החשיבה על כך שהוא ייעלם ואז יחזור לתודעה שלו שוב, עדיין הגיונית. הוא מחדד שהמקרה המעניין הוא דווקא המקרה שבו האדם יתקיים בשני מצבים מנוגדים לחלוטין באותו זמן בדיוק: מצב אחד שבו הוא קיים ומודע לקיומו, ומצב שני בו זמנית, שבו הוא לא מודע לקיום שלו בכלל. הוא מתאר זאת כמצב שבו האדם חווה את המציאות בשני אופנים הפוכים לחלוטין, באותה נקודת זמן ובאותו מקום בדיוק.
אליעד מסביר שמצב כזה, למרות שהוא נשמע לא הגיוני, עשוי להיות אפשרי מבחינה פילוסופית. הוא מציע את הרעיון שאולי קיים מימד או מצב שבו האדם ממשיך לחיות ולפעול ללא המודעות הרגילה שאנחנו...
אליעד כהן מסביר את הנושא של חיים ללא רצונות, פחדים, תודעה, רגשות ומודעות, ומציע מבט מעמיק על מצב שבו אדם יכול להיות קיים בלי להרגיש את עצמו ובלי לדעת שהוא קיים. הוא מציג רעיון עמוק לפיו ייתכן מצב שבו אדם חווה את הקיום שלו ללא תחושת קיום מודעת, ומסביר שהשכל הפשוט אומר שאם אדם יאבד את כל הרצונות שלו, את כל הפחדים, את כל הרגשות ואת כל תחושת ה"אני", הוא אמנם יהיה קיים, אך הוא לא ידע זאת ולא יחווה זאת כלל.
אליעד מדגים זאת באמצעות שיחה שבה מישהי שואלת אותו האם אפשר לקחת מעצמה את כל הפחדים והרצונות שלה ומה יישאר ממנה במקרה כזה. אליעד עונה על כך שאי אפשר באמת "לקחת" מעצמך פחדים ורצונות, כי הפעולה של לקחת את הרצונות עצמם נובעת מרצון לשלוט ברצונות, שזה רצון בפני עצמו. במילים אחרות, אדם אינו יכול לבטל את רצונותיו מתוך רצון לעשות זאת, כי עצם הרצון לבטל הוא גם רצון.
מה המשמעות של חיים ללא תחושת קיום?
אליעד כהן מדגיש נקודה מורכבת לפיה אם באמת תיעלם תחושת הקיום של האדם, כלומר, האדם לא יהיה מודע שהוא קיים, מבחינת ההיגיון הפשוט זה יהיה כאילו הוא לא קיים בכלל. הוא מסביר שאם האדם לא יודע שהוא קיים, התחושה של הקיום היא זאת שנעלמת ולא הקיום עצמו. אליעד מציין שזהו הבדל חשוב מאוד: יש הבדל בין "להעלים" לבין מצב ש"זה נעלם מעצמו". אם האדם מנסה להעלים את עצמו או את תחושותיו בכוח, הוא לא באמת מצליח, כי הרצון להעלים את התחושה הוא זה שדווקא מחזק את קיומה.
אליעד מחדד שאם תחושת הקיום נעלמת לחלוטין מעצמה, האדם למעשה קיים באופן פיזי, אך אינו חווה את עצמו כקיים. הוא מדגיש שההיגיון הרגיל אומר שאדם שלא מודע לכך שהוא קיים, דומה לחפץ - לדוגמה שולחן או כיסא, שגם הם אינם מודעים לקיומם, ועדיין קיימים. אך אליעד מוסיף שיכול להיות מצב אחר לחלוטין, שאולי לא נתפס כלל בהיגיון, שבו האדם ממשיך להיות קיים באיזושהי רמה בלתי מוסברת, אפילו אם הוא איבד לחלוטין את מודעותו לקיום שלו.
האם אדם יכול להיות קיים בשני מקומות בו זמנית?
בהמשך הדיון אליעד משתמש בדוגמה של "צנצנת ריבה" כדי להבהיר את הרעיון הזה. הוא מסביר שלחשוב על אדם שנעלם ומופיע פתאום בתוך צנצנת ריבה זו דוגמה חסרת היגיון. לעומת זאת, לחשוב על אדם שהפסיק לדעת שהוא קיים זה הגיוני, ואילו החשיבה על כך שהוא ייעלם ואז יחזור לתודעה שלו שוב, עדיין הגיונית. הוא מחדד שהמקרה המעניין הוא דווקא המקרה שבו האדם יתקיים בשני מצבים מנוגדים לחלוטין באותו זמן בדיוק: מצב אחד שבו הוא קיים ומודע לקיומו, ומצב שני בו זמנית, שבו הוא לא מודע לקיום שלו בכלל. הוא מתאר זאת כמצב שבו האדם חווה את המציאות בשני אופנים הפוכים לחלוטין, באותה נקודת זמן ובאותו מקום בדיוק.
אליעד מסביר שמצב כזה, למרות שהוא נשמע לא הגיוני, עשוי להיות אפשרי מבחינה פילוסופית. הוא מציע את הרעיון שאולי קיים מימד או מצב שבו האדם ממשיך לחיות ולפעול ללא המודעות הרגילה שאנחנו...
- לחיות בלי רצונות
- האם אפשר להתקיים ללא תודעה?
- איך להיפטר מפחדים?
- מה זה ביטול לאין סוף?
- האם ניתן להיות בשני מצבים בו זמנית?
- מהי תחושת קיום?