... לעבוד את אלוהים וכיוב, וממילא גם להם יש פחדים, אפילו גדולים יותר, כפי עוצמת האחיזה שלהם, ברצונות שלהם. ומי שמאמין, הוא הכי מפחד. כי
הוא מפחד לאבד את האמונה שלו. כי כאשר האדם לא מפחד, בגלל שיש לו אמונה, או בגלל סיבה כלשהי, אז האדם ממש מת מפחד, לאבד את האמונה שלו, או את הסיבה, ... שלא מפחד, כי הוא אוחז באמונת השקר שלו באלוהים (בשונה מידיעת האלוהים, בידיעה שלמה בלב שלם, שכל ורגש כאחד, שהיא שלמות האין פחד), ואז
הוא מפחד לאבד את האמונה הזאת, ולגלות שהוא חי בטעות (כמו אנשים שמאמינים, שמפחדים לגלות את טעותם ולגלות שהם ואבותיהם ואבות אבותיהם, טעו טועים ומטעים ... ויש גם עוד אחד אחר, שהוא כן אוחז, בכך שהוא לא רוצה לאחוז בשום דבר. והוא מאוד מנסה לאחוז, בכך שהוא לא יאחז בשום דבר. וממילא גם
הוא מפחד, מכך שפתאום, הוא כן יאחז במשהו וכן יסבול. ולמרות שנדמה לאדם שהוא לא אוחז בשום דבר, הרי שהוא אוחז ונאחז, בכך שהוא לא יאחז בשום דבר. וממילא ... אותו. וכדי להוציא מישהו להורג, לשם כך צריך לראות אותו, ואחכ להוציא אותו להורג. והכוונה היא, שבלי שהאדם מסוגל להגדיר, ממה בדיוק
הוא מפחד, בלי זה הוא לא יכול להתמודד עם הפחד ולהוציא אותו להורג. ומי שרוצה להוציא להורג את כל הפחדים שלו, עליו לא להיות טיפש, שאינו יודע ממה
הוא מפחד, אלא האדם מוכרח להבין, ממה בדיוק
הוא מפחד. והאדם, הוא חסר הבנה. כי מצד האמת, אי אפשר לדעת ממה אתה מפחד. כי בשורש המציאות, אי אפשר לדעת שום דבר, כי הכל אחד. ואף אחד בעולם, לא באמת יודע ממה בדיוק וממה באמת
הוא מפחד. ומי שינסה להבין ממה באמת
הוא מפחד, הוא יגיע לאחדות המציאות, ולפתע פתאום הוא לא יפחד כלל! והעניין הוא, כי כל אחד חושב, שהוא כן יודע ממה
הוא מפחד. כי הטועים הגדולים, הם אומרים שאין להם מושג מה מפחיד אותם, ושיש להם פחד לא ברור ולא ידוע. והטועים האלו, הם כנראה, לא סובלים מספיק. כי אם האדם היה סובל מספיק, הוא לא היה חי, בלי להבין ממה
הוא מפחד. ומי שמפחד, בלי להבין ממה בדיוק
הוא מפחד, כנראה שלא רע לו מספיק. ולכן הוא מטעה את עצמו, כאילו הפחד שלו הוא בלי סיבה וכיוב. ומי שיש לו יותר שכל, הוא חושב שהוא כן מבין, למה
הוא מפחד. כגון לדוגמה, שהאדם מפחד שהוא ימות, או שהוא יהיה חולה, או שהוא יאבד את כל רכושו ואת הכבוד שלו ואת החברים שלו. והאדם מפחד לא לסבול, ולא להרגיש כאב ותחושה של רע וכיוב. ובכך נדמה לאדם, שהוא באמת מבין למה
הוא מפחד. ואולי גם נדמה לאדם, שזו טעות לומר שאף אחד בעולם לא באמת יודע למה
הוא מפחד, כי מי שיודע ממה באמת
הוא מפחד, הוא לא מפחד כלל. והאדם מטעה את עצמו סתם, בגלל חוסר הבנה וכולי. כי כנל, אף אחד לא באמת יודע למה
הוא מפחד . ולאדם נדמה
שהוא מפחד לדוגמה שלא יקרה לו דבר כלשהו. אבל אם נשאל אותו, למה אתה מפחד מכך, דהיינו, למה אתה לא רוצה את זה, למה אתה רוצה להרגיש דווקא טוב ולא רע, ולמה אתה רוצה שהמציאות תהיה דווקא כך ולא אחרת, הרי שלא תהיה לו תשובה. מה שאומר, שהאדם לא ממש מבין, ממה בדיוק
הוא מפחד, דהיינו, למה הוא לא רוצה להרגיש רע בזמן עתיד. וניקח לדוגמה אדם שמפחד להרגיש כאבים. ולכאורה נדמה, שהוא כן מבין, ממה
הוא מפחד. אך לא כך הוא הדבר. כי מי שיתבונן קצת יראה, כי האדם לא באמת מפחד, מכך שהוא ירגיש כאב. כי מה אכפת לאדם שהגוף שלו ירגיש כאב? והאדם הוא לא סתם משוגע
שהוא מפחד בלי סיבה, אלא יש סיבה, מדוע האדם מפחד להרגיש כאב. והיא, משום שהאדם לא רוצה להרגיש כאב. והאדם לא מפחד מהכאב עצמו, אלא האדם מפחד ולא רוצה, ... ואם יתבונן האדם אל תוכו, הוא יראה שהוא דווקא כן מפחד בלי סיבה (אאכ יש לאדם את השכל של האחדות, שאז, כאשר הוא בתוך הנפרדות, אז ורק אז
הוא מפחד עם סיבה אמיתית, שהיא גם טובה מאוד באמת). כי על האדם להסתכל אל תוך הפחד ואל תוך הדבר שמפחיד אותו, ועל האדם לשאול את עצמו, למה אני מפחד ולמה ... לא להיות אחד שמפחד, בלי להבין את שורש הפחד שלו. אלא על האדם להסתכל אל תוך מעמקי הפחד שלו, ולנסות להגדיר באופן מדויק את הדבר שממנו
הוא מפחד, ולהבין, למה באמת
הוא מפחד ממנו. דהיינו, למה באמת אני לא רוצה כך או אחרת. ואיך יתבונן האדם אל תוך הפחד שלו? תשובה: על ידי זה שהאדם שואל את עצמו, למה אני מפחד מהדבר ... ומה באמת, אני לא רוצה שיקרה? ולמה אני לא רוצה שהדבר הזה יקרה? וכל זמן שאין לאדם מושג, למה הוא לא רוצה שהמציאות תהיה בצורה כלשהי, אז
הוא מפחד, מכך שהיא תהיה נגד רצונו. אבל מי שמבין למה
הוא מפחד, דהיינו, שהוא מבין למה יש לו רצון שהמציאות תהיה כך ולא אחרת, הוא לא באמת מפחד מכך שהמציאות תהיה נגד רצונו. משום שהוא חווה את הרצון שלו ... חוזר לשכל של הנפרדות ואל הרצון הנפרד והטוב והרע, אז הוא לא באמת מפחד. כי גם מי שיש לו את השכל של האחדות, כל זמן שהוא בנפרדות, גם
הוא מפחד. כי יש לו רצון, שיוצר טוב ורע ויוצר פחד וכולי. אלא, שהוא לא באמת מפחד. כי בחיצוניות שלו הוא חי בנפרדות, אבל בפנימיות שלו, הוא מחובר לאמת של ...