טיפול בדמיון מודרך, טיפול בטראומה, טיפול בחרדה, טיפול בפחד, טיפול בפוביה, איך לא לפחד? פחד מכלבים, התמודדות עם פחדים, התמודדות עם חרדות, איך לטפל בחרדה? איך לטפל בפחד? מטפל בדמיון מודרך
איך דמיון מודרך יכול לטפל בפחדים וחרדות?
אליעד כהן מסביר לעומק כיצד טיפול בדמיון מודרך יכול לעזור בהתמודדות עם פחדים, חרדות, פוביות, וטראומות. הנקודה המרכזית היא שאם אדם ייקח סיטואציה שמעוררת בו פחד וידמיין אותה לפרטי פרטים, כולל את כל התוצאות האפשריות והרעות ביותר, אז הוא יפסיק לפחד מאותה סיטואציה במציאות.
מדוע הדמיון צריך להיות מפורט עד הסוף כדי להפסיק לפחד?
אליעד מדגים זאת באמצעות דוגמה של אדם שמפחד מכלבים, מפני שבעבר נשך אותו כלב. אם אותו אדם ינסה לדמיין לעומק את כל ההשלכות האפשריות של נשיכת כלב - כמו זיהום, הרעלה, כריתת איבר או אפילו מוות - וימצה בדמיון את כל האפשרויות עד הקצה, הוא יראה שבמציאות אף אחת מהאפשרויות האלה לא קרתה. כך יוכל האדם להבין שהפחד שלו נובע לא מהחוויה עצמה, אלא מהספק ומהאפשרויות שהוא לא התמודד איתן בדמיונו.
מדוע אנשים ממשיכים לפחד מסיטואציות שכבר חוו?
אליעד מסביר שאנשים ממשיכים לפחד מסיטואציה שכבר חוו כי החוויה שעברו לא הייתה מלאה - כלומר, הם לא חוו את כל האפשרויות הרעות שיכלו לקרות. מכיוון שנשאר ספק, האדם ממשיך לחשוש מהתוצאות האפשריות שטרם התנסה בהן. לכן, עצם החוויה בפועל אינה מבטלת את הפחד אם לא נחוותה במלואה.
למה אנשים מפחדים להיפגש עם אותו כאב מחדש?
לשאלה מדוע אנשים נמנעים מלחזור על חוויית כאב שכבר התנסו בה, אליעד מסביר כי האדם אינו חושש מהכאב עצמו אלא מתוצאות לא ידועות או מתוצאות גרועות יותר שהוא חושב שעלולות להתרחש. לדוגמה, אם אדם היה יודע בוודאות שהחוויה תסתכם בכאב בלבד ושלא יהיו תוצאות נוספות, לא היה לו אכפת לחוות את הכאב שוב. אך הפחד נובע מכך שהאדם אינו בטוח בתוצאות, והספק הזה הוא מה שמייצר את הפחד.
איך חקירה עצמית יכולה לפתור כל פחד?
אליעד טוען שכדי להשתחרר לחלוטין מפחד יש לחקור אותו עד הסוף, ללא השארת ספקות. האדם צריך לשאול את עצמו שוב ושוב: "ממה אני מפחד באמת? ואם הדבר הכי גרוע יקרה, אז מה?" אם האדם ממשיך בחקירה פנימית כזו, הוא בסופו של דבר מגיע למצב של "לא יודע" - ושם צריך להמשיך ולחקור עוד, עד שיגיע להבנה שאין שום תוצאה גרועה באמת, ושאין סיבה אמיתית לפחד.
האם מקור כל הפחדים הוא פחד מהמוות?
אחת ההנחות שהועלתה בשיחה היא שהבסיס לפחדים רבים הוא הפחד מהמוות. אליעד מדגים זאת ואומר כי אם אדם מפחד מנשיכת כלב כי הוא מפחד למות, עליו לשאול את עצמו "למה אני מפחד למות?" כשממשיכים לחקור את הפחד מהמוות עד הסוף, מגלים שהסיבה היא הפחד מ"לא ידוע". ככל שאדם יחווה בדמיון את כל התרחישים של המוות, כולל תוצאות כמו לאבד קיום או לפגוש את אלוהים ולהיזרק לגיהנום, הוא יגלה שאין באמת תוצאה שממנה צריך לפחד.
האם החקירה העצמית הזו מתאימה לכל פחד?
אליעד מדגיש כי שיטת החקירה העצמית הזו מתאימה לכל סוג של פחד. לא משנה היכן האדם יתחיל את החקירה, כל עוד הוא ימשיך לחקור עד הסוף, הוא יפסיק לפחד. ההגעה לנקודה הסופית, שבה כבר אין שום אפשרות נוספת לפחד ממנה, תביא לפתרון מוחלט של הפחד.
האם ההתמודדות עם הפחד תגרום לאובדן...
אליעד כהן מסביר לעומק כיצד טיפול בדמיון מודרך יכול לעזור בהתמודדות עם פחדים, חרדות, פוביות, וטראומות. הנקודה המרכזית היא שאם אדם ייקח סיטואציה שמעוררת בו פחד וידמיין אותה לפרטי פרטים, כולל את כל התוצאות האפשריות והרעות ביותר, אז הוא יפסיק לפחד מאותה סיטואציה במציאות.
מדוע הדמיון צריך להיות מפורט עד הסוף כדי להפסיק לפחד?
אליעד מדגים זאת באמצעות דוגמה של אדם שמפחד מכלבים, מפני שבעבר נשך אותו כלב. אם אותו אדם ינסה לדמיין לעומק את כל ההשלכות האפשריות של נשיכת כלב - כמו זיהום, הרעלה, כריתת איבר או אפילו מוות - וימצה בדמיון את כל האפשרויות עד הקצה, הוא יראה שבמציאות אף אחת מהאפשרויות האלה לא קרתה. כך יוכל האדם להבין שהפחד שלו נובע לא מהחוויה עצמה, אלא מהספק ומהאפשרויות שהוא לא התמודד איתן בדמיונו.
מדוע אנשים ממשיכים לפחד מסיטואציות שכבר חוו?
אליעד מסביר שאנשים ממשיכים לפחד מסיטואציה שכבר חוו כי החוויה שעברו לא הייתה מלאה - כלומר, הם לא חוו את כל האפשרויות הרעות שיכלו לקרות. מכיוון שנשאר ספק, האדם ממשיך לחשוש מהתוצאות האפשריות שטרם התנסה בהן. לכן, עצם החוויה בפועל אינה מבטלת את הפחד אם לא נחוותה במלואה.
למה אנשים מפחדים להיפגש עם אותו כאב מחדש?
לשאלה מדוע אנשים נמנעים מלחזור על חוויית כאב שכבר התנסו בה, אליעד מסביר כי האדם אינו חושש מהכאב עצמו אלא מתוצאות לא ידועות או מתוצאות גרועות יותר שהוא חושב שעלולות להתרחש. לדוגמה, אם אדם היה יודע בוודאות שהחוויה תסתכם בכאב בלבד ושלא יהיו תוצאות נוספות, לא היה לו אכפת לחוות את הכאב שוב. אך הפחד נובע מכך שהאדם אינו בטוח בתוצאות, והספק הזה הוא מה שמייצר את הפחד.
איך חקירה עצמית יכולה לפתור כל פחד?
אליעד טוען שכדי להשתחרר לחלוטין מפחד יש לחקור אותו עד הסוף, ללא השארת ספקות. האדם צריך לשאול את עצמו שוב ושוב: "ממה אני מפחד באמת? ואם הדבר הכי גרוע יקרה, אז מה?" אם האדם ממשיך בחקירה פנימית כזו, הוא בסופו של דבר מגיע למצב של "לא יודע" - ושם צריך להמשיך ולחקור עוד, עד שיגיע להבנה שאין שום תוצאה גרועה באמת, ושאין סיבה אמיתית לפחד.
האם מקור כל הפחדים הוא פחד מהמוות?
אחת ההנחות שהועלתה בשיחה היא שהבסיס לפחדים רבים הוא הפחד מהמוות. אליעד מדגים זאת ואומר כי אם אדם מפחד מנשיכת כלב כי הוא מפחד למות, עליו לשאול את עצמו "למה אני מפחד למות?" כשממשיכים לחקור את הפחד מהמוות עד הסוף, מגלים שהסיבה היא הפחד מ"לא ידוע". ככל שאדם יחווה בדמיון את כל התרחישים של המוות, כולל תוצאות כמו לאבד קיום או לפגוש את אלוהים ולהיזרק לגיהנום, הוא יגלה שאין באמת תוצאה שממנה צריך לפחד.
האם החקירה העצמית הזו מתאימה לכל פחד?
אליעד מדגיש כי שיטת החקירה העצמית הזו מתאימה לכל סוג של פחד. לא משנה היכן האדם יתחיל את החקירה, כל עוד הוא ימשיך לחקור עד הסוף, הוא יפסיק לפחד. ההגעה לנקודה הסופית, שבה כבר אין שום אפשרות נוספת לפחד ממנה, תביא לפתרון מוחלט של הפחד.
האם ההתמודדות עם הפחד תגרום לאובדן...
- איך להתמודד עם פחדים?
- טיפול בדמיון מודרך לפוביות
- התמודדות עם חרדת מוות
- איך להפסיק לפחד מכלבים?
- האם פחד הוא מנגנון אבולוציוני?
- איך להתמודד עם פחד לא ידוע?
ש: השאלה שלי ראיתי וידאו, בוידאו אתה בעצם אומר שאם אני עושה דמיון מודרך לאיזושהי סיטואציה ועובר אותו מעל פתחה עם כל הצדדים של זה וקורא את החוויה אז אני אפסיק לפחד מסיטואציה מסוימת במציאות.
אליעד: נכון מאה אחוז, אתה הבנת מה הוא אמר הוא אומר שאני אמרתי שאם אתה תיקח סיטואציה שאתה מפחד ממנה ואתה תדמיין אותה שהיא קוראת לך, תדמיין את כל הפרטי פרטים איך זה קורה לך אתה לא תפחד מזה יותר במאה אחוז, הלאה.
ש: ויש לי סיטואציות שעברתי כבר בחיים סיטואציות מסוימות ועדיין למרות שעברתי אותן לא בדמיון אלא במציאות עדיין יש לי פחד מהן.
אליעד: מה התשובה יכולה להיות, הוא אומר ולמרות יש סיטואציות שהוא עבר בפועל והוא עדיין מפחד. מה התשובה התשובה פשוטה, מה התשובה? אתה רוצה לחזור, אוקי זאת השאלה נכון, תשאל את השאלה עוד פעם ותראה שבתוך השאלה נמצאת התשובה. מה אני אמרתי אם אתה תדמיין משהו בפרטי פרטים, נכון?
ש: כן.
אליעד: כשאתה עברת את הסיטואציה עברת את זה בפרטי פרטים? אני אתן לך דוגמא, לדוגמא נגיד שיש בן אדם שמפחד שינשוך אותו כלב, אוקי ואז אני אומר לו "תקשיב אם אתה תדמיין שנושך אותך כלב ותדמיין את כל האפשרויות הרעות שיכולות לצאת מזה אבל עד הסוף, עד שלא תשאיר אפילו אפשרות אחת שלא דמיינת אתה לא תפחד מזה שינשוך אותך כלב", ואז אתה אומר לי "תראה אבל נשך אותי כלב וזה לא רק דמיינתי קרה לי בפועל, נשך אותי כלב אני עדיין מפחד" נכון, אבל למה כי כשנשך אותך כלב לא קרה לך את כל הדברים הרעים שיכולים לקרות כאילו זה קרה לך חלק אבל לא עד הסוף. זאת אומרת אם היה נושך אותך כל וקורה לך את כל הדברים הרעים שיכולים לקרות לא היית מפחד יותר מזה שינשוך אותך כלב כי היית רואה שזה לא קרה כלום. אתה הבנת את התשובה, מה הבנת?
ש: שבעצם במצב שאני עברתי אני לא עברתי את כל האפשרויות, את כל התוצאות שהיו יכולות להיות במקרה ולכן אני עדיין בספק והספק הזה יוצר בעצם פחד.
אליעד: בדיוק אתה מצד האמת מפחד שינשוך אותך כלב, נגיד שנשך אותך ואתה מפחד שינשוך אותך לא בגלל שיקרה לך מה שקרה לך פעם קודמת כי זה כבר קרה כי אתה ראית שזה קרה ולא קרה כלום, אתה מפחד שזה יקרה ואז יקרה משהו נוסף או משהו שאתה לא יודע איך להתמודד איתו שהוא עוד לא קרה. יפה תשובה פשוטה בינגו, יפה הלאה, הבנו?
ש: שניה אבל הוא לא רוצה לחזור גם על אותה סיטואציה של הכאב שיצא לו.
אליעד: יפה ולמה הוא לא רוצה לחזור לאותו כאב, לכאורה הנה קרה לך ולא קרה כלום.
ש: לא, חווית הכאב עצמה החוויה היא לא טובה.
אליעד: אני הבנתי את השאלה שלך, ולמה אתה לא לחזור על זה עוד פעם אם הוא היה בטוח במאה אחוז שיהיה לו את אותו כאב ושהוא יצא מזה, נגיד שאומרים לו את אותו דבר בדיוק ואתה מאה אחוז אתה בטוח ואחר כך מתרפא מזה, מאה אחוז והוא בטוח בזה במאה אחוז אז הוא אומר "בסדר נו אז יכאב לי ואני אצא מזה מה אכפת לי", אלא מה שהוא אומר "רגע אם זה יכאב לי יכול להיות שהפעם אני לא אצא מזה, יכול להיות שיקרה לי אסון, יכול להיות שככה יכול להיות שככה" גם כשהכלב נושך אותו ונגיד רע לו, לא רע לו מזה שהכלב נשך אותו רע לו ממה שהוא חושב שיכול לקרות "אולי אני אקבל זיהום, אולי אני אקבל הרעלה, אולי יכרתו לי את הרגל, אולי זה אולי זה", אם הוא היה בטוח "תקשיב זה כואב וזהו מאה אחוז לא יקרה לך שום דבר מעבר, כלום לא יקרה לך אתה לא תהיה פצוע, לא תהיה חולה, לא תהיה לא זה לא זה" כל הדברים הרעים מנוטרלים רק תחושה ספציפית, בסדר.
אתה הבנת? אני מסביר לך משהו אתה לא רוצה שיקרה לך משהו בגלל הספק, שאתה מסופק מה יכול לקרות מזה אתה אף פעם לא רוצה שיקרה משהו רק בגלל המשהו עצמו או משהו לכשעצמו, טוב מה יכול להיות זה בפני עצמו לא טוב ולא רע כל דבר בפני עצמו הוא לא טוב ולא רע אתה לא רוצה אותו בגלל שאתה מפחד שיקרה משהו אחר. אלא מה שאתה לא חושב עד הסוף "מה יכול להיות" אם תלך עד הסוף "מה יכול להיות ואם יקרה ככה אז מה" תלך את כל האופציות אתה לא תפחד. מה אתה רוצה להגיד?
ש: אני בעצם רוצה להמשיך את הנושא הזה, אם אני בעצם לוקח ואני הולך לקצה של העניין הזה לאו דווקא בסיטואציה המסוימת הזאת.
אליעד: ברור אוקי.
ש: אתה מגיע לקצה של העניין הזה אז מה אני פותר בעצם את כל הבעיות אם אני פעם אחת עושה חקירה?
אליעד: מצד האמת כן, אם פעם אחת תיקח פחד אחד ותשאל את עצמך עד הסוף את כל התרחישים הרעים האפשריים מה יכול להיות בגלל הדבר ולא תפחד, לא תפחד יותר מכלום.
ש: אם אני לא רוצה אבל לייחס את זה לדבר מסוים.
אליעד: מה זאת אומרת?
ש: בא נגיד אם יש פחד מנשיכת כלב ותאונת דרכים כל מיני דברים שהפחד שם על בסיס בסופו של דבר למות.
אליעד: לא נכון, אתה החלטת את זה?
ש: לדוגמא.
אליעד: נניח ולמה אתה מפחד למות, אוקי רגע תעצור רגע, נגיד שאתה מפחד שינשוך אותך כלב כי אתה מפחד בסוף למות ולמה את מפחד למות את יודע? לא, נכון למה אתה מפחד למות, תן לי תשובה למה שאני שואל עכשיו, אתה לא יודע למה אתה מפחד למות?
ש: כי לפי המאורעות.
אליעד: תענה לי למה אתה מפחד למות?
ש: כי זה רע.
אליעד: יפה למה זה רע כי מה יכול להיות שאם תמות מה יקרה?
ש: שאני אעלם.
אליעד: ואז מה יקרה?
ש: לא יודע.
אליעד: יפה "לא יודע" ראית, תיקח את כל האופציות האפשריות מה יכול להיות תשים לב שבסוף אתה מגיע "ללא יודע" כי אם אתה תחשוב בהיגיון "מה יכול להיות? לא יודע אבל מה יכול להיות, תמות ומה יהיה". אתה איתי?
ש: כן.
אליעד: אם אתה תחשוב עד הסוף ותגיד "אין דבר כזה לא יודע, אני רוצה לדעת למה אני מפחד למות, מה יכול להיות, שאני אפגוש את אלוהים? אין בעיה אני אפגוש אותו, יזרוק אותי לגיהנום? יזרוק אז מה אני מפחד מזה".
ש: אפשר להתחיל בשאלה הזאת, אפשר להתחיל לחקור את השאלה המסוימת הזאת.
אליעד: כן.
ש: ואז זה בעצם פותר את כל ה...
אליעד: תקשיב זה לא משנה איפה תתחיל את השאלה העיקר שתגיע לסוף שאלה, הבנת לא משנה איפה תתחיל העיקר עד הסוף, אם תלך לסוף סיימת את המשחק על כל פחד קח פחד "מוות", "למה אני מפחד למות" כי אתה מפחד שיקרו לך דברים רעים אחרי המוות, "מה יכול להיות? אני מפחד שככה, אז מה אכפת לי? אני מפחד שככה אז מה אכפת לי".
ש: אז למה אנחנו.
אליעד: מי זה אנחנו?
ש: רגע אוקי, בעצם השאלות האלה שהבן אדם שואל את עצמו.
אליעד: מי זה, איזה בן אדם שואל את עצמו עליהם?
ש: בן אדם שהולך.
אליעד: איפה ראית מישהו ששאל את עצמו את השאלות האלה?
ש: בא נגיד אני.
אליעד: אה אתה אוקי.
ש: אני שואל את עצמי את השאלות האלה, אני חוקר אני מנסה להגיע לעומק, השאלות שאני שאלתי את עצמי זה לא שאלות של מישהו אחר גם ישאל את אותן השאלות בסופו של דבר?
אליעד: אתה מה אכפת לך מאחרים, אתה תשאל את עצמך.
ש: אני אגיד לך למה אכפת לי כי בא נגיד שאתה...
אליעד: נכון מאה אחוז, אתה הבנת מה הוא אמר הוא אומר שאני אמרתי שאם אתה תיקח סיטואציה שאתה מפחד ממנה ואתה תדמיין אותה שהיא קוראת לך, תדמיין את כל הפרטי פרטים איך זה קורה לך אתה לא תפחד מזה יותר במאה אחוז, הלאה.
ש: ויש לי סיטואציות שעברתי כבר בחיים סיטואציות מסוימות ועדיין למרות שעברתי אותן לא בדמיון אלא במציאות עדיין יש לי פחד מהן.
אליעד: מה התשובה יכולה להיות, הוא אומר ולמרות יש סיטואציות שהוא עבר בפועל והוא עדיין מפחד. מה התשובה התשובה פשוטה, מה התשובה? אתה רוצה לחזור, אוקי זאת השאלה נכון, תשאל את השאלה עוד פעם ותראה שבתוך השאלה נמצאת התשובה. מה אני אמרתי אם אתה תדמיין משהו בפרטי פרטים, נכון?
ש: כן.
אליעד: כשאתה עברת את הסיטואציה עברת את זה בפרטי פרטים? אני אתן לך דוגמא, לדוגמא נגיד שיש בן אדם שמפחד שינשוך אותו כלב, אוקי ואז אני אומר לו "תקשיב אם אתה תדמיין שנושך אותך כלב ותדמיין את כל האפשרויות הרעות שיכולות לצאת מזה אבל עד הסוף, עד שלא תשאיר אפילו אפשרות אחת שלא דמיינת אתה לא תפחד מזה שינשוך אותך כלב", ואז אתה אומר לי "תראה אבל נשך אותי כלב וזה לא רק דמיינתי קרה לי בפועל, נשך אותי כלב אני עדיין מפחד" נכון, אבל למה כי כשנשך אותך כלב לא קרה לך את כל הדברים הרעים שיכולים לקרות כאילו זה קרה לך חלק אבל לא עד הסוף. זאת אומרת אם היה נושך אותך כל וקורה לך את כל הדברים הרעים שיכולים לקרות לא היית מפחד יותר מזה שינשוך אותך כלב כי היית רואה שזה לא קרה כלום. אתה הבנת את התשובה, מה הבנת?
ש: שבעצם במצב שאני עברתי אני לא עברתי את כל האפשרויות, את כל התוצאות שהיו יכולות להיות במקרה ולכן אני עדיין בספק והספק הזה יוצר בעצם פחד.
אליעד: בדיוק אתה מצד האמת מפחד שינשוך אותך כלב, נגיד שנשך אותך ואתה מפחד שינשוך אותך לא בגלל שיקרה לך מה שקרה לך פעם קודמת כי זה כבר קרה כי אתה ראית שזה קרה ולא קרה כלום, אתה מפחד שזה יקרה ואז יקרה משהו נוסף או משהו שאתה לא יודע איך להתמודד איתו שהוא עוד לא קרה. יפה תשובה פשוטה בינגו, יפה הלאה, הבנו?
ש: שניה אבל הוא לא רוצה לחזור גם על אותה סיטואציה של הכאב שיצא לו.
אליעד: יפה ולמה הוא לא רוצה לחזור לאותו כאב, לכאורה הנה קרה לך ולא קרה כלום.
ש: לא, חווית הכאב עצמה החוויה היא לא טובה.
אליעד: אני הבנתי את השאלה שלך, ולמה אתה לא לחזור על זה עוד פעם אם הוא היה בטוח במאה אחוז שיהיה לו את אותו כאב ושהוא יצא מזה, נגיד שאומרים לו את אותו דבר בדיוק ואתה מאה אחוז אתה בטוח ואחר כך מתרפא מזה, מאה אחוז והוא בטוח בזה במאה אחוז אז הוא אומר "בסדר נו אז יכאב לי ואני אצא מזה מה אכפת לי", אלא מה שהוא אומר "רגע אם זה יכאב לי יכול להיות שהפעם אני לא אצא מזה, יכול להיות שיקרה לי אסון, יכול להיות שככה יכול להיות שככה" גם כשהכלב נושך אותו ונגיד רע לו, לא רע לו מזה שהכלב נשך אותו רע לו ממה שהוא חושב שיכול לקרות "אולי אני אקבל זיהום, אולי אני אקבל הרעלה, אולי יכרתו לי את הרגל, אולי זה אולי זה", אם הוא היה בטוח "תקשיב זה כואב וזהו מאה אחוז לא יקרה לך שום דבר מעבר, כלום לא יקרה לך אתה לא תהיה פצוע, לא תהיה חולה, לא תהיה לא זה לא זה" כל הדברים הרעים מנוטרלים רק תחושה ספציפית, בסדר.
אתה הבנת? אני מסביר לך משהו אתה לא רוצה שיקרה לך משהו בגלל הספק, שאתה מסופק מה יכול לקרות מזה אתה אף פעם לא רוצה שיקרה משהו רק בגלל המשהו עצמו או משהו לכשעצמו, טוב מה יכול להיות זה בפני עצמו לא טוב ולא רע כל דבר בפני עצמו הוא לא טוב ולא רע אתה לא רוצה אותו בגלל שאתה מפחד שיקרה משהו אחר. אלא מה שאתה לא חושב עד הסוף "מה יכול להיות" אם תלך עד הסוף "מה יכול להיות ואם יקרה ככה אז מה" תלך את כל האופציות אתה לא תפחד. מה אתה רוצה להגיד?
ש: אני בעצם רוצה להמשיך את הנושא הזה, אם אני בעצם לוקח ואני הולך לקצה של העניין הזה לאו דווקא בסיטואציה המסוימת הזאת.
אליעד: ברור אוקי.
ש: אתה מגיע לקצה של העניין הזה אז מה אני פותר בעצם את כל הבעיות אם אני פעם אחת עושה חקירה?
אליעד: מצד האמת כן, אם פעם אחת תיקח פחד אחד ותשאל את עצמך עד הסוף את כל התרחישים הרעים האפשריים מה יכול להיות בגלל הדבר ולא תפחד, לא תפחד יותר מכלום.
ש: אם אני לא רוצה אבל לייחס את זה לדבר מסוים.
אליעד: מה זאת אומרת?
ש: בא נגיד אם יש פחד מנשיכת כלב ותאונת דרכים כל מיני דברים שהפחד שם על בסיס בסופו של דבר למות.
אליעד: לא נכון, אתה החלטת את זה?
ש: לדוגמא.
אליעד: נניח ולמה אתה מפחד למות, אוקי רגע תעצור רגע, נגיד שאתה מפחד שינשוך אותך כלב כי אתה מפחד בסוף למות ולמה את מפחד למות את יודע? לא, נכון למה אתה מפחד למות, תן לי תשובה למה שאני שואל עכשיו, אתה לא יודע למה אתה מפחד למות?
ש: כי לפי המאורעות.
אליעד: תענה לי למה אתה מפחד למות?
ש: כי זה רע.
אליעד: יפה למה זה רע כי מה יכול להיות שאם תמות מה יקרה?
ש: שאני אעלם.
אליעד: ואז מה יקרה?
ש: לא יודע.
אליעד: יפה "לא יודע" ראית, תיקח את כל האופציות האפשריות מה יכול להיות תשים לב שבסוף אתה מגיע "ללא יודע" כי אם אתה תחשוב בהיגיון "מה יכול להיות? לא יודע אבל מה יכול להיות, תמות ומה יהיה". אתה איתי?
ש: כן.
אליעד: אם אתה תחשוב עד הסוף ותגיד "אין דבר כזה לא יודע, אני רוצה לדעת למה אני מפחד למות, מה יכול להיות, שאני אפגוש את אלוהים? אין בעיה אני אפגוש אותו, יזרוק אותי לגיהנום? יזרוק אז מה אני מפחד מזה".
ש: אפשר להתחיל בשאלה הזאת, אפשר להתחיל לחקור את השאלה המסוימת הזאת.
אליעד: כן.
ש: ואז זה בעצם פותר את כל ה...
אליעד: תקשיב זה לא משנה איפה תתחיל את השאלה העיקר שתגיע לסוף שאלה, הבנת לא משנה איפה תתחיל העיקר עד הסוף, אם תלך לסוף סיימת את המשחק על כל פחד קח פחד "מוות", "למה אני מפחד למות" כי אתה מפחד שיקרו לך דברים רעים אחרי המוות, "מה יכול להיות? אני מפחד שככה, אז מה אכפת לי? אני מפחד שככה אז מה אכפת לי".
ש: אז למה אנחנו.
אליעד: מי זה אנחנו?
ש: רגע אוקי, בעצם השאלות האלה שהבן אדם שואל את עצמו.
אליעד: מי זה, איזה בן אדם שואל את עצמו עליהם?
ש: בן אדם שהולך.
אליעד: איפה ראית מישהו ששאל את עצמו את השאלות האלה?
ש: בא נגיד אני.
אליעד: אה אתה אוקי.
ש: אני שואל את עצמי את השאלות האלה, אני חוקר אני מנסה להגיע לעומק, השאלות שאני שאלתי את עצמי זה לא שאלות של מישהו אחר גם ישאל את אותן השאלות בסופו של דבר?
אליעד: אתה מה אכפת לך מאחרים, אתה תשאל את עצמך.
ש: אני אגיד לך למה אכפת לי כי בא נגיד שאתה...