וכאן ניתן נקודת מבט חשובה לגבי אושר ואיך להיות מאושר. ולצורך העניין נניח שאפשרי להיות מאושר ואפשרי להיות יותר מאושר באופן יחסי. ונניח כי להיות מאושר, פירושו כפשוטו, דהיינו, להרגיש יותר טוב, להרגיש שביעות רצון, רוגע, שלווה, שמחת חיים וכולי.
וכאן נסביר, כי מי שרוצה להיות מאושר עליו לדעת כי האושר מתחלק ל 2 חלקים שצריכים ללמוד להיות מאושר בשניהם ולא רק באחד מהם. ו2 החלקים של האושר, הם החלק של מה שקורה בפועל והחלק של מה שיכול לקרות באופן פוטנציאלי, שמי שרוצה להיות מאושר, צריך ללמוד להיות מאושר ב 2 החלקים האלו, ואני אסביר.
ברגע שהאדם רוצה משהו, הרי שבאופן אוטומטי יש 2 מימדים שבהם הוא צריך להרגיש יותר טוב. רובד אחד זה הרובד של מה שקורה בפועל והרובד השני, הוא הרובד של מה שיכול לקרות. לדוגמה, נניח שבן אדם רוצה כסף, הרי שבאופן אוטומטי ברגע שהאדם רוצה כסף, הרי שיש 2 "בעיות" שהוא צריך לפתור. "בעיה" אחת היא, שהוא צריך להשיג כסף בפועל, כדי להיות מאושר. ה"בעיה" השניה היא, שברגע שהאדם רוצה כסף, הרי שבאופן אוטומטי נוצר לו פחד מכך שיש אפשרות שלא יהיה לו כסף. במובן, שגם אם יהיה לו כסף, הרי שעדיין יש אפשרות שלא יהיה לו כסף. ומי שרוצה כסף, צריך גם להשיג את הכסף בפועל, אבל הוא צריך גם לדעת להתמודד עם כך שיש אפשרות שלא יהיה לו כסף.
ניקח לדוגמה בן אדם שרוצה זוגיות, הרי שבאופן אוטומטי הוא יתחיל להרגיש רע, גם אם תהיה לו זוגיות בפועל. הוא ירגיש רע, מכך שיש אפשרות שהוא יאבד את הזוגיות שיש לו. ומי שרוצה להיות בריא, הרי שהוא ירגיש רע, גם אם הוא יהיה בריא בפועל, בגלל שיש אפשרות שהוא לא יהיה בריא. ומי שרוצה שלילדים שלו יהיה טוב, הרי שיהיה לו רע, מכך שיש אפשרות שיקרה משהו רע לילדים שלו.
ולצורך האנלוגיה שהיא לא בהכרח מדויקת, הרי שאם לדוגמה אירן מאיימת לזרוק טילים על מדינת ישראל, הרי שהיא רוצה לפגוע באזרחי מדינת ישראל ב 2 דרכים. 1- היא רוצה לפגוע בפועל בתושבי מדינת ישראל, בכך שהטילים יפגעו בהם. 2 - היא רוצה לפגוע בתושבי המדינה, בפחד מטילים שיש לאזרחים, ברגע שהולכים לזרוק עליהם טילים. במובן, שגם ההפחדה מהטילים וגם הפחד מטילים, גם הוא סוג של עונש בפני עצמו. וכמו שצריכים ללמוד להתגונן מהטילים, ככה צריכים ללמוד להתגונן מהפחד מטילים כמו שהסברתי במקום אחר.
וכך גם ברגע לדוגמה שבן אדם רוצה כסף, הרי שעליו גם ללמוד לעשות כסף, אבל גם ללמוד איך לא לפחד מהאפשרות שקיימת שלא יהיה לו כסף, בלי קשר לאם יש או אין לו כסף. ומי שרוצה זוגיות, צריך גם ללמוד להשיג זוגיות, אבל גם ללמוד איך להתמודד עם הפחד מפרידה / פחד נטישה / פחד בגידה / תלות רגשית / קנאה וכיו"ב, שכל אלו צורות של סבל, שנוצרות בגלל הרצון בזוגיות, ושהן קשורות לכך שיש אפשרות לאבד את הזוגיות, גם למי שנמצא בתוך הזוגיות עצמה.
או לדוגמה פחד ממחלות שיכול להיות גם לאדם שהוא בריא כמו שור. וצריכים ללמוד להתמודד עם הפחד ממחלות, בדיוק כמו שצריכים ללמוד להיות בריאים ולא חולים.
במילים אחרות, ברגע שהאדם רוצה משהו, הרי שיש כאן 2 נקודות אפשריות של התאמה או חוסר התאמה, בין האדם לבין המציאות. נקודה אחת, היא של מה שקורה בפועל. לדוגמה אתה רוצה כסף, אז נקודה אחת של התאמה או חוסר התאמה עם המציאות, תהיה האם בפועל יש או אין לך את הכסף שאתה רוצה. אבל הנקודה השניה שיש לאדם שרוצה משהו, היא ההתמודדות של האדם, עם האפשרות שהמציאות תהיה נגד רצונו. שזה לא בהכרח קשור למה שקורה בפועל.
כי האדם יכול לקבל בדיוק את מה שהוא רוצה, אבל האדם עדיין ירגיש רע, מכך שיש אפשרות שהמציאות תהיה נגד רצונו.
והמסר המרכזי הוא, שמי שרוצה משהו, צריך ללמוד ולהשקיע משאבים ללמוד, לא רק איך להשיג בפועל את מה שהוא רוצה, אלא גם צריך ללמוד איך להתמודד עם האפשרות שהמציאות תהיה נגד רצונו, גם אם הוא ישיג את מה שהוא רוצה.
נניח שאתה רוצה זוגיות, אתה צריך ללמוד להתמודד עם האפשרות שגם אם תשיג את הזוגיות שאתה רוצה, עדיין תהיה אפשרות שתהיה פרידה מסיבות שונות. ועל האדם ללמוד להתמודד גם עם האפשרות שהמציאות תהיה נגד רצונו ולא רק ללמוד איך להשיג את רצונו.
ומי שלדוגמה ישיג זוגיות בלי לדעת להתמודד עם האפשרות שהוא לא יהיה בזוגיות, הרי שהוא יסבול מקנאה / חרדת נטישה / חרדת בגידה / חרדת פרידה וכיו"ב. ומי שלדוגמה ישיג חיים מאושרים ברמה החיצונית, הרי שיתכן שפתאום תבוא עליו חרדה לא הגיונית וחרדה ללא סיבה, דווקא כאשר טוב לו. בגלל שהוא מפחד מהאפשרות שהמציאות תהיה נגד רצונו ושהוא יאבד את מה שיש לו.
ומי שיש לו הרבה מאוד כסף ולא יודע להתמודד עם האפשרות שלא יהיה לו כסף, הרי שהוא תמיד יסבול מחרדה לאבד את הכסף שיש לו. ולא משנה כמה כסף יהיה לאדם, הרי שהוא תמיד ירגיש שחסר לו כסף, כי הוא לא מקבל את האפשרות שיהיה חסר לו כסף. וכך גם בהקשר של איזהו עשיר השמח בחלקו, שחלקו כולל גם את האפשרות שהמציאות תיקח לו את כל מה שיש לו.
ולהיות מאושר מהמציאות, פירושו, להיות מאושר, גם עם החלק של הפוטנציאל של המציאות, שבו יש אפשרות שהמציאות תהיה נגד רצונך. כי האפשרות שהמציאות תהיה נגד רצונך, גם זה עצמו חלק מהמציאות.
ולכן: על האדם לזכור שכמו שהוא לומד להשיג את המטרות שלו בפועל, ככה הוא צריך ללמוד גם להשיג את המטרות שלו ברמה של הפוטנציאל של המציאות. דהיינו, ללמוד להתמודד גם עם האפשרות שהמציאות תהיה נגד רצונו, שזה משהו שעומד בפני עצמו, גם כאשר האדם כן משיג בפועל את מה שהוא רוצה, שעדיין יש אפשרות שהמציאות תהיה נגד רצונו.
ואיך האדם יכול ללמוד להתמודד עם כך שהמציאות תהיה נגד רצונו, זה נושא בפני עצמו שהסברתי עליו בכל מיני מקומות אחרים. וכל מקרה לגופו. ויש רמות שונות של סיכוי סיכון, ויש את העניין של לבטל את האפשרות שהמציאות תהיה נגד רצונך. ויש בזה המון היבטים שונים.
וגם צריך לדעת, איך לאזן בין הרצון להכיל את האפשרות שהמציאות תהיה נגד רצונך, לבין להשיג את המטרה בפועל. כי מי שיתמודד עם האפשרות שהמציאות תהיה נגד רצונו, לדוגמה באמצעות השכל של לא משנה, הרי שזה יגרום לכך שהוא לא יוכל להשיג את המטרות שלו בפועל. ולהכיל את האפשרות שהמציאות תהיה נגד רצונך, במובן מסוים, זה גם באמצעות השכל של לא משנה. אבל צריכים לדעת לשחק את משחק החיים ובמקביל גם להשיג את המטרות שלך בפועל, ולא רק לצאת ללא משנה, שזאת האחדות שקרית וכולי.
לסיכום: על האדם ללמוד להתמודד גם עם האפשרות שהמציאות תהיה נגד רצונו, במקביל לזה שהוא לומד לשנות את המציאות שהיא תהיה כרצונו. ואלו 2 מימדים של האושר, שהאדם צריך את 2 המימדים של האושר האלו, כדי להיות מאושר.
וכאן נסביר, כי מי שרוצה להיות מאושר עליו לדעת כי האושר מתחלק ל 2 חלקים שצריכים ללמוד להיות מאושר בשניהם ולא רק באחד מהם. ו2 החלקים של האושר, הם החלק של מה שקורה בפועל והחלק של מה שיכול לקרות באופן פוטנציאלי, שמי שרוצה להיות מאושר, צריך ללמוד להיות מאושר ב 2 החלקים האלו, ואני אסביר.
ברגע שהאדם רוצה משהו, הרי שבאופן אוטומטי יש 2 מימדים שבהם הוא צריך להרגיש יותר טוב. רובד אחד זה הרובד של מה שקורה בפועל והרובד השני, הוא הרובד של מה שיכול לקרות. לדוגמה, נניח שבן אדם רוצה כסף, הרי שבאופן אוטומטי ברגע שהאדם רוצה כסף, הרי שיש 2 "בעיות" שהוא צריך לפתור. "בעיה" אחת היא, שהוא צריך להשיג כסף בפועל, כדי להיות מאושר. ה"בעיה" השניה היא, שברגע שהאדם רוצה כסף, הרי שבאופן אוטומטי נוצר לו פחד מכך שיש אפשרות שלא יהיה לו כסף. במובן, שגם אם יהיה לו כסף, הרי שעדיין יש אפשרות שלא יהיה לו כסף. ומי שרוצה כסף, צריך גם להשיג את הכסף בפועל, אבל הוא צריך גם לדעת להתמודד עם כך שיש אפשרות שלא יהיה לו כסף.
ניקח לדוגמה בן אדם שרוצה זוגיות, הרי שבאופן אוטומטי הוא יתחיל להרגיש רע, גם אם תהיה לו זוגיות בפועל. הוא ירגיש רע, מכך שיש אפשרות שהוא יאבד את הזוגיות שיש לו. ומי שרוצה להיות בריא, הרי שהוא ירגיש רע, גם אם הוא יהיה בריא בפועל, בגלל שיש אפשרות שהוא לא יהיה בריא. ומי שרוצה שלילדים שלו יהיה טוב, הרי שיהיה לו רע, מכך שיש אפשרות שיקרה משהו רע לילדים שלו.
ולצורך האנלוגיה שהיא לא בהכרח מדויקת, הרי שאם לדוגמה אירן מאיימת לזרוק טילים על מדינת ישראל, הרי שהיא רוצה לפגוע באזרחי מדינת ישראל ב 2 דרכים. 1- היא רוצה לפגוע בפועל בתושבי מדינת ישראל, בכך שהטילים יפגעו בהם. 2 - היא רוצה לפגוע בתושבי המדינה, בפחד מטילים שיש לאזרחים, ברגע שהולכים לזרוק עליהם טילים. במובן, שגם ההפחדה מהטילים וגם הפחד מטילים, גם הוא סוג של עונש בפני עצמו. וכמו שצריכים ללמוד להתגונן מהטילים, ככה צריכים ללמוד להתגונן מהפחד מטילים כמו שהסברתי במקום אחר.
וכך גם ברגע לדוגמה שבן אדם רוצה כסף, הרי שעליו גם ללמוד לעשות כסף, אבל גם ללמוד איך לא לפחד מהאפשרות שקיימת שלא יהיה לו כסף, בלי קשר לאם יש או אין לו כסף. ומי שרוצה זוגיות, צריך גם ללמוד להשיג זוגיות, אבל גם ללמוד איך להתמודד עם הפחד מפרידה / פחד נטישה / פחד בגידה / תלות רגשית / קנאה וכיו"ב, שכל אלו צורות של סבל, שנוצרות בגלל הרצון בזוגיות, ושהן קשורות לכך שיש אפשרות לאבד את הזוגיות, גם למי שנמצא בתוך הזוגיות עצמה.
או לדוגמה פחד ממחלות שיכול להיות גם לאדם שהוא בריא כמו שור. וצריכים ללמוד להתמודד עם הפחד ממחלות, בדיוק כמו שצריכים ללמוד להיות בריאים ולא חולים.
במילים אחרות, ברגע שהאדם רוצה משהו, הרי שיש כאן 2 נקודות אפשריות של התאמה או חוסר התאמה, בין האדם לבין המציאות. נקודה אחת, היא של מה שקורה בפועל. לדוגמה אתה רוצה כסף, אז נקודה אחת של התאמה או חוסר התאמה עם המציאות, תהיה האם בפועל יש או אין לך את הכסף שאתה רוצה. אבל הנקודה השניה שיש לאדם שרוצה משהו, היא ההתמודדות של האדם, עם האפשרות שהמציאות תהיה נגד רצונו. שזה לא בהכרח קשור למה שקורה בפועל.
כי האדם יכול לקבל בדיוק את מה שהוא רוצה, אבל האדם עדיין ירגיש רע, מכך שיש אפשרות שהמציאות תהיה נגד רצונו.
והמסר המרכזי הוא, שמי שרוצה משהו, צריך ללמוד ולהשקיע משאבים ללמוד, לא רק איך להשיג בפועל את מה שהוא רוצה, אלא גם צריך ללמוד איך להתמודד עם האפשרות שהמציאות תהיה נגד רצונו, גם אם הוא ישיג את מה שהוא רוצה.
נניח שאתה רוצה זוגיות, אתה צריך ללמוד להתמודד עם האפשרות שגם אם תשיג את הזוגיות שאתה רוצה, עדיין תהיה אפשרות שתהיה פרידה מסיבות שונות. ועל האדם ללמוד להתמודד גם עם האפשרות שהמציאות תהיה נגד רצונו ולא רק ללמוד איך להשיג את רצונו.
ומי שלדוגמה ישיג זוגיות בלי לדעת להתמודד עם האפשרות שהוא לא יהיה בזוגיות, הרי שהוא יסבול מקנאה / חרדת נטישה / חרדת בגידה / חרדת פרידה וכיו"ב. ומי שלדוגמה ישיג חיים מאושרים ברמה החיצונית, הרי שיתכן שפתאום תבוא עליו חרדה לא הגיונית וחרדה ללא סיבה, דווקא כאשר טוב לו. בגלל שהוא מפחד מהאפשרות שהמציאות תהיה נגד רצונו ושהוא יאבד את מה שיש לו.
ומי שיש לו הרבה מאוד כסף ולא יודע להתמודד עם האפשרות שלא יהיה לו כסף, הרי שהוא תמיד יסבול מחרדה לאבד את הכסף שיש לו. ולא משנה כמה כסף יהיה לאדם, הרי שהוא תמיד ירגיש שחסר לו כסף, כי הוא לא מקבל את האפשרות שיהיה חסר לו כסף. וכך גם בהקשר של איזהו עשיר השמח בחלקו, שחלקו כולל גם את האפשרות שהמציאות תיקח לו את כל מה שיש לו.
ולהיות מאושר מהמציאות, פירושו, להיות מאושר, גם עם החלק של הפוטנציאל של המציאות, שבו יש אפשרות שהמציאות תהיה נגד רצונך. כי האפשרות שהמציאות תהיה נגד רצונך, גם זה עצמו חלק מהמציאות.
ולכן: על האדם לזכור שכמו שהוא לומד להשיג את המטרות שלו בפועל, ככה הוא צריך ללמוד גם להשיג את המטרות שלו ברמה של הפוטנציאל של המציאות. דהיינו, ללמוד להתמודד גם עם האפשרות שהמציאות תהיה נגד רצונו, שזה משהו שעומד בפני עצמו, גם כאשר האדם כן משיג בפועל את מה שהוא רוצה, שעדיין יש אפשרות שהמציאות תהיה נגד רצונו.
ואיך האדם יכול ללמוד להתמודד עם כך שהמציאות תהיה נגד רצונו, זה נושא בפני עצמו שהסברתי עליו בכל מיני מקומות אחרים. וכל מקרה לגופו. ויש רמות שונות של סיכוי סיכון, ויש את העניין של לבטל את האפשרות שהמציאות תהיה נגד רצונך. ויש בזה המון היבטים שונים.
וגם צריך לדעת, איך לאזן בין הרצון להכיל את האפשרות שהמציאות תהיה נגד רצונך, לבין להשיג את המטרה בפועל. כי מי שיתמודד עם האפשרות שהמציאות תהיה נגד רצונו, לדוגמה באמצעות השכל של לא משנה, הרי שזה יגרום לכך שהוא לא יוכל להשיג את המטרות שלו בפועל. ולהכיל את האפשרות שהמציאות תהיה נגד רצונך, במובן מסוים, זה גם באמצעות השכל של לא משנה. אבל צריכים לדעת לשחק את משחק החיים ובמקביל גם להשיג את המטרות שלך בפועל, ולא רק לצאת ללא משנה, שזאת האחדות שקרית וכולי.
לסיכום: על האדם ללמוד להתמודד גם עם האפשרות שהמציאות תהיה נגד רצונו, במקביל לזה שהוא לומד לשנות את המציאות שהיא תהיה כרצונו. ואלו 2 מימדים של האושר, שהאדם צריך את 2 המימדים של האושר האלו, כדי להיות מאושר.