7:47כסף ואושר, כסף קונה פחד, כסף קונה חרדה, כסף גורם להרגיש טוב, כסף גורם להרגיש רע, מעשה מבעל תפילה, סיפורי מעשיות, תלות בכסף, תלות באהבה, תלות רגשית, שחרור רגשי, כסף טוב, כסף רע
למה כסף ואהבה הם הדברים הכי טובים וגם הכי גרועים בחיים?
כסף ואהבה נתפסים כשני גורמים חיוביים מאוד בחיים. כסף מאפשר לאדם להגשים מטרות, לספק צרכים ולחיות בנוחות, ואהבה מעניקה תחושת ביטחון, שמחה וסיפוק. אך אליעד כהן מסביר כי דווקא הדברים שעושים לנו טוב, יכולים להיות גם המקור הגדול ביותר לסבל ולפחד. הסיבה לכך היא התלות הרגשית שאנו מפתחים כלפי גורמים חיצוניים אלו.
כיצד כסף יוצר תלות רגשית ופחד מתמיד?
מצד אחד, ככל שלאדם יש יותר כסף, כך לכאורה הוא מרגיש טוב יותר. הוא מסוגל לממש רצונותיו ולספק את צרכיו בקלות רבה יותר. מצד שני, בדיוק אותה תחושת ביטחון הופכת אותו לתלוי בכסף, ומכאן נוצר הפחד המתמיד "מה יקרה אם יום אחד לא יהיה לי מספיק כסף?". אליעד מדגיש שכסף נותן הרגשה של שליטה וביטחון, אך במקביל הוא גם "משפיל" את האדם בכך שהוא מזכיר לו באופן קבוע את חולשתו: האדם מבין שהוא אינו מסוגל להסתדר בלעדיו, ותחושת התלות הזו יוצרת חרדה ופחד תמידיים.
הכסף גורם לאדם לחשוב: "אתה תלוי בי, אתה לא יכול להסתדר בלעדיי", ותחושה זו הופכת את האדם ל"נכה" רגשי, שחי בפחד קבוע מכך שלא יוכל להתמודד עם החיים אם הכסף ייעלם.
איך הסיפור על "בעל תפילה" ממחיש את החרדה מכסף?
אליעד משתמש בסיפור "מעשה מבעל תפילה" מספר "סיפורי מעשיות" של רבי נחמן מברסלב כדי להמחיש את עומק החרדה מהכסף. בסיפור קיימות עשר כתות, וכל אחת מאמינה שדבר אחד הוא החשוב ביותר בעולם. אחת הכתות האמינה שהממון הוא הדבר החשוב ביותר. יום אחד מגיע "הגיבור" שרוצה לכבוש את העולם ומבקש מהם להיכנע לו. אנשי הכת הציעו לו כסף, אך הוא סירב לקבלו, ואמר שכל רצונו הוא הכניעה המוחלטת שלהם.
ה"גיבור" מייצג את הפחד, והסיפור ממחיש בצורה חזקה כי הכסף אינו מסוגל לקנות את הפחד עצמו. תמיד נשאר החשש, "מה יקרה אם לא יהיה לי כסף?", והכסף לא יכול לפתור פחד זה, כי הפחד הוא מעצם אובדן הכסף. האנשים בסיפור הושפלו מאוד כאשר הבינו שהכסף אינו יכול להציל אותם מפני הפחד הזה.
מדוע האנשים בסיפור התביישו בכספם עד כדי כך שהשמידו אותו?
בעל התפילה הראה לאנשי הממון את "ריח המאכלים", בתחילה נדמה להם שמדובר בסירחון חיצוני, אך הם גילו שהסירחון מגיע מהם עצמם. תחושת הסירחון מסמלת את הבושה העמוקה שהם חשים כלפי עצמם על כך שהם כל כך תלויים בכסף. ההבנה הזו הייתה כה חזקה, עד שהם התביישו עד עומק נפשם, וזרקו את כל כספם, אפילו מטבעות קטנים, כדי להתנתק מהתלות הקשה הזו. הם חפרו בורות וקברו את עצמם, מכיוון שהבושה הגדולה ביותר עבורם הייתה להחזיק כסף - סמל לחולשה הגדולה ביותר שלהם, לתלות הרגשית ולהשפלה שחשו.
האם אהבה יוצרת את אותה בעיית התלות כמו כסף?
אליעד כהן מסביר שאהבה פועלת בדיוק באותו מנגנון כמו כסף. ככל שהאהבה גדולה וחזקה יותר, כך התלות הרגשית באהבה או באדם שאוהבים הופכת לעמוקה יותר. התחושה "אני חייב לקבל אהבה, אני חייב את האדם הזה לידי", יוצרת פחד תמידי מאובדן או נטישה. ברגע שאדם מבסס את אושרו על אהבה, הוא הופך לפגיע ולחרד, שכן תמיד קיים הסיכון לאבד את מקור האושר.
למה כל דבר שגורם לנו אושר גם עלול לגרום לנו סבל?
הנקודה המרכזית שאליעד מציג היא שכאשר אנו מייחסים את יכולתנו להיות מאושרים לגורמים חיצוניים, אנו למעשה "מפקידים" את האושר שלנו בידיים של דבר שאינו בשליטתנו. התלות הרגשית יוצרת חרדה מתמדת, ופחד שיום אחד נאבד את אותו הדבר שעושה לנו טוב. לכן, כל דבר שעושה לנו טוב באופן חיצוני הוא גם מקור אפשרי לסבל.
מהי הדרך להתמודד עם החרדה והתלות הרגשית?
לפי אליעד, הדרך היחידה לשחרר את עצמנו מהפחד והתלות הרגשית היא להבין את השורש האמיתי של הפחד. להבין שהתחושה שאנו תלויים בכסף או באהבה היא התחושה שגורמת לנו לסבל, ולמצוא את הדרך להיות מאושרים ללא תנאי, ללא תלות בשום דבר חיצוני.
לסיכום, כסף ואהבה הם דוגמאות מובילות לאופן שבו הדברים הטובים ביותר יכולים גם ליצור סבל ותלות רגשית עמוקה. על האדם להיות מודע לתלות שלו ולהבין את מנגנון הפחד שמאחוריה, וכך יוכל להגיע לשחרור רגשי אמיתי.
כסף ואהבה נתפסים כשני גורמים חיוביים מאוד בחיים. כסף מאפשר לאדם להגשים מטרות, לספק צרכים ולחיות בנוחות, ואהבה מעניקה תחושת ביטחון, שמחה וסיפוק. אך אליעד כהן מסביר כי דווקא הדברים שעושים לנו טוב, יכולים להיות גם המקור הגדול ביותר לסבל ולפחד. הסיבה לכך היא התלות הרגשית שאנו מפתחים כלפי גורמים חיצוניים אלו.
כיצד כסף יוצר תלות רגשית ופחד מתמיד?
מצד אחד, ככל שלאדם יש יותר כסף, כך לכאורה הוא מרגיש טוב יותר. הוא מסוגל לממש רצונותיו ולספק את צרכיו בקלות רבה יותר. מצד שני, בדיוק אותה תחושת ביטחון הופכת אותו לתלוי בכסף, ומכאן נוצר הפחד המתמיד "מה יקרה אם יום אחד לא יהיה לי מספיק כסף?". אליעד מדגיש שכסף נותן הרגשה של שליטה וביטחון, אך במקביל הוא גם "משפיל" את האדם בכך שהוא מזכיר לו באופן קבוע את חולשתו: האדם מבין שהוא אינו מסוגל להסתדר בלעדיו, ותחושת התלות הזו יוצרת חרדה ופחד תמידיים.
הכסף גורם לאדם לחשוב: "אתה תלוי בי, אתה לא יכול להסתדר בלעדיי", ותחושה זו הופכת את האדם ל"נכה" רגשי, שחי בפחד קבוע מכך שלא יוכל להתמודד עם החיים אם הכסף ייעלם.
איך הסיפור על "בעל תפילה" ממחיש את החרדה מכסף?
אליעד משתמש בסיפור "מעשה מבעל תפילה" מספר "סיפורי מעשיות" של רבי נחמן מברסלב כדי להמחיש את עומק החרדה מהכסף. בסיפור קיימות עשר כתות, וכל אחת מאמינה שדבר אחד הוא החשוב ביותר בעולם. אחת הכתות האמינה שהממון הוא הדבר החשוב ביותר. יום אחד מגיע "הגיבור" שרוצה לכבוש את העולם ומבקש מהם להיכנע לו. אנשי הכת הציעו לו כסף, אך הוא סירב לקבלו, ואמר שכל רצונו הוא הכניעה המוחלטת שלהם.
ה"גיבור" מייצג את הפחד, והסיפור ממחיש בצורה חזקה כי הכסף אינו מסוגל לקנות את הפחד עצמו. תמיד נשאר החשש, "מה יקרה אם לא יהיה לי כסף?", והכסף לא יכול לפתור פחד זה, כי הפחד הוא מעצם אובדן הכסף. האנשים בסיפור הושפלו מאוד כאשר הבינו שהכסף אינו יכול להציל אותם מפני הפחד הזה.
מדוע האנשים בסיפור התביישו בכספם עד כדי כך שהשמידו אותו?
בעל התפילה הראה לאנשי הממון את "ריח המאכלים", בתחילה נדמה להם שמדובר בסירחון חיצוני, אך הם גילו שהסירחון מגיע מהם עצמם. תחושת הסירחון מסמלת את הבושה העמוקה שהם חשים כלפי עצמם על כך שהם כל כך תלויים בכסף. ההבנה הזו הייתה כה חזקה, עד שהם התביישו עד עומק נפשם, וזרקו את כל כספם, אפילו מטבעות קטנים, כדי להתנתק מהתלות הקשה הזו. הם חפרו בורות וקברו את עצמם, מכיוון שהבושה הגדולה ביותר עבורם הייתה להחזיק כסף - סמל לחולשה הגדולה ביותר שלהם, לתלות הרגשית ולהשפלה שחשו.
האם אהבה יוצרת את אותה בעיית התלות כמו כסף?
אליעד כהן מסביר שאהבה פועלת בדיוק באותו מנגנון כמו כסף. ככל שהאהבה גדולה וחזקה יותר, כך התלות הרגשית באהבה או באדם שאוהבים הופכת לעמוקה יותר. התחושה "אני חייב לקבל אהבה, אני חייב את האדם הזה לידי", יוצרת פחד תמידי מאובדן או נטישה. ברגע שאדם מבסס את אושרו על אהבה, הוא הופך לפגיע ולחרד, שכן תמיד קיים הסיכון לאבד את מקור האושר.
למה כל דבר שגורם לנו אושר גם עלול לגרום לנו סבל?
הנקודה המרכזית שאליעד מציג היא שכאשר אנו מייחסים את יכולתנו להיות מאושרים לגורמים חיצוניים, אנו למעשה "מפקידים" את האושר שלנו בידיים של דבר שאינו בשליטתנו. התלות הרגשית יוצרת חרדה מתמדת, ופחד שיום אחד נאבד את אותו הדבר שעושה לנו טוב. לכן, כל דבר שעושה לנו טוב באופן חיצוני הוא גם מקור אפשרי לסבל.
מהי הדרך להתמודד עם החרדה והתלות הרגשית?
לפי אליעד, הדרך היחידה לשחרר את עצמנו מהפחד והתלות הרגשית היא להבין את השורש האמיתי של הפחד. להבין שהתחושה שאנו תלויים בכסף או באהבה היא התחושה שגורמת לנו לסבל, ולמצוא את הדרך להיות מאושרים ללא תנאי, ללא תלות בשום דבר חיצוני.
לסיכום, כסף ואהבה הם דוגמאות מובילות לאופן שבו הדברים הטובים ביותר יכולים גם ליצור סבל ותלות רגשית עמוקה. על האדם להיות מודע לתלות שלו ולהבין את מנגנון הפחד שמאחוריה, וכך יוכל להגיע לשחרור רגשי אמיתי.
- יחסי תלות רגשית וכיצד משתחררים מהם
- ניתוח סיפורי מעשיות של רבי נחמן
- איך להתמודד עם חרדת נטישה?
- כלים לטיפול בפחדים וחרדות
- תובנות על אהבה ותלות באהבה
- איך משתחררים מתלות בכסף?
- למה אושר תלוי גורם לפחד?
מה רע בדברים שעושים לנו טוב, כמו כסף או אהבה?
התוכן מתחיל בשאלה: "מה רע בדברים שעושים לך טוב?". הדוגמאות שהובאו הן כסף ואהבה. לכאורה, כסף ואהבה נראים חיוביים - יותר כסף גורם לתחושה טובה ויותר אהבה גורמת לאושר. אבל יש היבט נוסף: ככל שיש יותר כסף או יותר אהבה, כך עלולה להופיע תלות בהם, וכך האדם מרגיש שהוא לא מסוגל להסתדר בלעדיהם. מבחינה רגשית, נוצרת תלות גבוהה שהופכת את האדם ל"נכה" אם הדבר נלקח ממנו.
כיצד הופך הכסף לדבר טוב וגם לדבר רע?
מצד אחד, כסף הוא אחד הדברים הכי טובים שיש: הוא עוזר להגשים מטרות ולספק צרכים. אך מהצד השני, ככל שנהיים תלויים בכסף, כך מופיעה תחושה של "אני לא מסוגל לתפקד בלעדיו". התחושה הזו היא ההיבט השלילי שבכסף: הוא "משפיל" אותך, כי הוא מבהיר לך עד כמה אתה כבן אדם לא יכול להסתדר בלי משאבים חיצוניים. כך נולדת חרדה מתמדת, "מה אם לא יהיה לי מספיק כסף?" או "מה אם יופיע מצב שהכסף לא יוכל לפתור?". לא משנה כמה כסף יש, תמיד נשאר פחד כלשהו שאולי בעתיד לא יהיה מספיק, או שהמציאות תדרוש משהו שכסף לא יוכל לקנות.
איך הסיפור על הבעל תפילה ממחיש את התלות בכסף?
בספר "סיפורי מעשיות" של רבי נחמן מובא "מעשה מבעל תפילה", ושם מתוארות עשר כתות שונות, כשכל כת חושבת שמשהו אחד הוא העיקר בחיים. אחת מהכתות מאמינה שהכי חשוב זה ממון, והם מוכנים לעשות הכל כדי להשיג עוד ממנו. במקביל, מופיע "הגיבור" שרוצה לכבוש את העולם ודורש מאנשים להיכנע לו. כשהגיע למדינה של הממון, ניסו לשחד אותו בכסף, אך הוא סירב ואמר שמה שהוא רוצה הוא כניעה מוחלטת.
ה"גיבור" במשל מייצג את הפחד. פחד אי אפשר לקנות בכסף, כי תמיד נשארת השאלה "מה יקרה אם לא יהיה לי כסף?". אי אפשר להשתמש בכסף כדי לפתור את החשש מעצם היעדר הכסף. בסיפור, אנשי הממון מוצאים את עצמם מושפלים: הם מבינים שהכסף לא עוזר להם מול הפחד, וזו התחושה העמוקה של תלות - "אם הכסף לא מושיע אותנו, מה כן?".
מדוע אנשים התביישו בכסף עד כדי שזרקו אותו וקברו את עצמם?
בסיפור מתואר שהבעל תפילה הראה לאנשי הממון את "ריח המאכלים". לכאורה הם הריחו סירחון, ואז הוסבר להם שבעצם אין שום דבר שמסריח בחוץ - הם עצמם המסריחים, כי הם כל כך תלויים בכסף עד שהדבר הזה מרגיש להם כמו "צואה" מבחינה רגשית. ברגע שהבינו כמה הכסף מגביל אותם והופך אותם לתלויים, הם בושו מאוד וזרקו את כספם, עד ש"אפילו מי שמצא אצלו מטבע קטן מיהר להשמיד אותו". הם אף חפרו בורות וקברו את עצמם מחמת הבושה האדירה שהם תלויים בממון ואינם יכולים בלעדיו.
האם אהבה פועלת באופן דומה לכסף?
כן. אהבה, כמו כסף, נחשבת למשהו נפלא. היא יכולה למלא את האדם ולהעניק לו ביטחון ושמחה. אבל ככל שהיא חזקה יותר, עלולה להתפתח תלות גדולה יותר באדם שאוהבים או באהבה עצמה. תחושת "אני חייב את האהבה הזו" יוצרת פחד לאבד אותה. כך שכל דבר שגורם הרגשה טובה - אם הופכים אותו לתנאי לאושר - הופך להיות מקור לסבל, משום שמופיעה חרדת נטישה, חרדת אובדן או צורך תמידי שהמקור החיצוני לא ייעלם.
מדוע כל דבר שעושה טוב עלול לגרום גם לרע?
הסיבה העיקרית היא שברגע שמשהו חיצוני גורם לנו אושר, אנחנו מייחסים את יכולתנו להרגיש טוב לאותו גורם ולא לעצמנו. כך אנו מפתחים תלות רגשית: "אם זה יילקח ממני, לא ארגיש יותר טוב". תלות זו מייצרת פחדים וחרדות, כי תמיד עלולה להיות אפשרות לאבד את אותו גורם. לכן, ככל שיש לאדם יותר כסף או יותר אהבה, הוא עלול למצוא את עצמו חרד יותר מהיום שבו לא יהיו לו אותם.
בסיכום, הרעיון המרכזי הוא שכל גורם חיצוני ש"נותן" לנו תחושת ביטחון ושמחה, עשוי גם להבליט את חולשתנו ותלותנו בו. לכן, כשאדם מתרגל להתבסס על משהו חיצוני כדי להרגיש טוב - בין אם זה כסף או אהבה - הוא עלול לחוות גם את הצד ההפוך של התלות: החשש המתמיד ממה שיקרה בלעדיהם.
התוכן מתחיל בשאלה: "מה רע בדברים שעושים לך טוב?". הדוגמאות שהובאו הן כסף ואהבה. לכאורה, כסף ואהבה נראים חיוביים - יותר כסף גורם לתחושה טובה ויותר אהבה גורמת לאושר. אבל יש היבט נוסף: ככל שיש יותר כסף או יותר אהבה, כך עלולה להופיע תלות בהם, וכך האדם מרגיש שהוא לא מסוגל להסתדר בלעדיהם. מבחינה רגשית, נוצרת תלות גבוהה שהופכת את האדם ל"נכה" אם הדבר נלקח ממנו.
כיצד הופך הכסף לדבר טוב וגם לדבר רע?
מצד אחד, כסף הוא אחד הדברים הכי טובים שיש: הוא עוזר להגשים מטרות ולספק צרכים. אך מהצד השני, ככל שנהיים תלויים בכסף, כך מופיעה תחושה של "אני לא מסוגל לתפקד בלעדיו". התחושה הזו היא ההיבט השלילי שבכסף: הוא "משפיל" אותך, כי הוא מבהיר לך עד כמה אתה כבן אדם לא יכול להסתדר בלי משאבים חיצוניים. כך נולדת חרדה מתמדת, "מה אם לא יהיה לי מספיק כסף?" או "מה אם יופיע מצב שהכסף לא יוכל לפתור?". לא משנה כמה כסף יש, תמיד נשאר פחד כלשהו שאולי בעתיד לא יהיה מספיק, או שהמציאות תדרוש משהו שכסף לא יוכל לקנות.
איך הסיפור על הבעל תפילה ממחיש את התלות בכסף?
בספר "סיפורי מעשיות" של רבי נחמן מובא "מעשה מבעל תפילה", ושם מתוארות עשר כתות שונות, כשכל כת חושבת שמשהו אחד הוא העיקר בחיים. אחת מהכתות מאמינה שהכי חשוב זה ממון, והם מוכנים לעשות הכל כדי להשיג עוד ממנו. במקביל, מופיע "הגיבור" שרוצה לכבוש את העולם ודורש מאנשים להיכנע לו. כשהגיע למדינה של הממון, ניסו לשחד אותו בכסף, אך הוא סירב ואמר שמה שהוא רוצה הוא כניעה מוחלטת.
ה"גיבור" במשל מייצג את הפחד. פחד אי אפשר לקנות בכסף, כי תמיד נשארת השאלה "מה יקרה אם לא יהיה לי כסף?". אי אפשר להשתמש בכסף כדי לפתור את החשש מעצם היעדר הכסף. בסיפור, אנשי הממון מוצאים את עצמם מושפלים: הם מבינים שהכסף לא עוזר להם מול הפחד, וזו התחושה העמוקה של תלות - "אם הכסף לא מושיע אותנו, מה כן?".
מדוע אנשים התביישו בכסף עד כדי שזרקו אותו וקברו את עצמם?
בסיפור מתואר שהבעל תפילה הראה לאנשי הממון את "ריח המאכלים". לכאורה הם הריחו סירחון, ואז הוסבר להם שבעצם אין שום דבר שמסריח בחוץ - הם עצמם המסריחים, כי הם כל כך תלויים בכסף עד שהדבר הזה מרגיש להם כמו "צואה" מבחינה רגשית. ברגע שהבינו כמה הכסף מגביל אותם והופך אותם לתלויים, הם בושו מאוד וזרקו את כספם, עד ש"אפילו מי שמצא אצלו מטבע קטן מיהר להשמיד אותו". הם אף חפרו בורות וקברו את עצמם מחמת הבושה האדירה שהם תלויים בממון ואינם יכולים בלעדיו.
האם אהבה פועלת באופן דומה לכסף?
כן. אהבה, כמו כסף, נחשבת למשהו נפלא. היא יכולה למלא את האדם ולהעניק לו ביטחון ושמחה. אבל ככל שהיא חזקה יותר, עלולה להתפתח תלות גדולה יותר באדם שאוהבים או באהבה עצמה. תחושת "אני חייב את האהבה הזו" יוצרת פחד לאבד אותה. כך שכל דבר שגורם הרגשה טובה - אם הופכים אותו לתנאי לאושר - הופך להיות מקור לסבל, משום שמופיעה חרדת נטישה, חרדת אובדן או צורך תמידי שהמקור החיצוני לא ייעלם.
מדוע כל דבר שעושה טוב עלול לגרום גם לרע?
הסיבה העיקרית היא שברגע שמשהו חיצוני גורם לנו אושר, אנחנו מייחסים את יכולתנו להרגיש טוב לאותו גורם ולא לעצמנו. כך אנו מפתחים תלות רגשית: "אם זה יילקח ממני, לא ארגיש יותר טוב". תלות זו מייצרת פחדים וחרדות, כי תמיד עלולה להיות אפשרות לאבד את אותו גורם. לכן, ככל שיש לאדם יותר כסף או יותר אהבה, הוא עלול למצוא את עצמו חרד יותר מהיום שבו לא יהיו לו אותם.
בסיכום, הרעיון המרכזי הוא שכל גורם חיצוני ש"נותן" לנו תחושת ביטחון ושמחה, עשוי גם להבליט את חולשתנו ותלותנו בו. לכן, כשאדם מתרגל להתבסס על משהו חיצוני כדי להרגיש טוב - בין אם זה כסף או אהבה - הוא עלול לחוות גם את הצד ההפוך של התלות: החשש המתמיד ממה שיקרה בלעדיהם.
- יחסי תלות רגשית וכיצד משתחררים מהם
- ניתוח סיפורי מעשיות של רבי נחמן
- איך להתמודד עם חרדת נטישה
- כלים לטיפול בפחדים וחרדות
- תובנות על אהבה ותלות באהבה
עכשיו השאלה היא כזאת מה רע בדברים שעושים לך טוב, תן דוגמה למשהו שעושה לך טוב בחיים נגיד משהו שעוזר לך בחיים שעושה לך טוב?
ש: כסף.
אליעד: נגיד כסף, מה רע בכסף מה עוד חוץ מכסף, איזה דבר נגיד הופך לך את החיים ליותר טובים?
ש: אהבה.
אליעד: יפה בסדר, אוקי למה זה שני הדברים הכי גרועים שיכולים להיות בחיים נגיד כסף ואהבה למה, סתם מהיבט מסוים לא רק רע אבל למה נגיד ככל שיש לך יותר כסף, אוקי ככל שיש לך יותר כסף את מרגישה יותר טוב או יותר רע לכאורה יותר טוב, יותר אהבה יותר טוב יותר רע יותר טוב אבל מה האמת למה מהיבט מסוים ככל שיש לבן אדם יותר כסף ככה הוא מרגיש יותר רע או ככל שיש לבן אדם יותר אהבה הוא מרגיש יותר רע למה?
ש: על כסף או על אהבה?
אליעד: על כסף.
ש: הוא מרגיש יותר טוב עם זה שיש לו את זה, זה לא עצם זה שיש לו את זה אלא עצם זה שטוב לו מזה.
אליעד: נכון למה זה שברגע שיש לבן אדם יותר כסף זה יכול לגרום לו להרגיש יותר רע?
ש: מעצם זה שטוב לו עם זה.
אליעד: כן.
ש: ביחס לאנשים אחרים או רק ביחס לעצמי.
אליעד: לעצמך, כסף זה אחד הדברים הכי טובים שיש וגם אחד הדברים הכי גרועים שיש, אחד הדברים הכי טובים שיש שזה עוזר לבן אדם להשיג את המטרות שלו ומצד שני זה אחד הדברים הכי גרועים שיש כי הוא בעצם מפתח תלות בכסף כי הוא אומר לך "תקשיב בלעדיי אתה לא תסתדר".
ש: רק שהמציאות עם כסף אז זה כמו מקודם אמרת את זה.
אליעד: כן מצד אחד הוא אומר "אין בעיה מה שאתה צריך אני אביא לך, מה אתה רוצה תביא כסף נפתור לך, יש לך כסף תשיג הכל" מצד שני הוא גם הופך אותך לנכה כי הוא אומר לך "תקשיב אתה יודע בלעדיי אתה לא יכול להסתדר" וככל שאתה מתרגל יותר ככל שאתה יותר נשען על הכסף ככה אתה נהיה יותר מסכן, אתה אומר "מה זה איזה מסכן אני" זה כמו שמישהו אומר לך "מה אני אתן לך את כל מה שאתה רוצה אבל אתה תלוי בי" מצד אחד אתה הכי אוהב אותו אתה אומר "מה הוא דואג לי הוא נותן לי" אבל מצד שני "כן אבל אני תלוי בו, אני לא יכול להסתדר בלעדיו אז מה איתי" אתה בעצם הכסף משפיל אותך. אני אגיד לכם יותר מזה נגיד בן אדם נגיד שלוקח כסף מהיבט מסוים זה סוג של השפלה, אתה אמור להרגיש מושפל.
יש ברבי נחמן פה בספר "סיפורי מעשיות" שהוא מספר על סיפור על הבעל תפילה, הוא מספר שהיו עשר כתות בעולם וכל כת כל קבוצה חשבה שיש משהו הכי חשובה בחיים, הייתה קבוצה שחשבה שהכי חשוב זה הכסף עכשיו היה אחד שהוא היה הגיבור והוא אמר "אני רוצה לכבוש את כל העולם" הגיבור הזה והיה כובש את כל העולם וכל מדינה שהיה בא הוא היה אומר להם "תראו אני לא רוצה ממכם כלום חוץ מדבר אחד שתיכנעו" ולא משנה מה אתה תעשה אתה חייב להיכנע אם לא הוא הורג אותך אין חייב להיכנע ואז הוא הגיע למדינה של הממון הוא הגיע למדינה של הכסף ואז הוא אמר להם "אני רוצה שתיכנעו לי, אני רוצה להיות המלך שלכם הגיבו" ואז הם חשבו לתת לו כסף אמרו "מה הבעיה כמה כסף אתה רוצה קח ותשחרר אותנו" אמר להם "לא אני לא רוצה שום כסף רק תיכנעו לי", עכשיו זה מה זה הגיבור הזה עכשיו הם לא הצליחו למצוא פתרון ואז הבעל תפילה עזר להם.
עכשיו מה זה אומר הגיבור זה הפחד יש דבר אחד שלא משנה כמה כסף בעולם יהיה לך, או כמה כסף או כמה אהבה לא משנה איזה הוא לא יכול לפתור לך את זה את הפחד. נגיד שיש לך פחד כמה כסף אתה צריך כדי לצאת מהפחדים אין לא יכול להיות סכום כי מה עם הפחד "ומה אם לא יהיה לי כסף ומה אם זה לא יספיק, ומה אם יהיה", גם אם יהיה לך אין סוף כסף אתה אומר "ואולי תהיה בעיה שהכסף לא יפתור ומה יקרה אם יום אחד לא יהיה לי כסף" כאילו הכסף לא יכול לפתור לך את הבעיה של "אם לא יהיה לי כסף" נגיד אז הגיבור, מה המשל רבי נחמן אומר כאילו את הגיבור את הפחד אתה לא יכול לקנות אותו בכסף אתה לא יכול להגיד "אין בעיה אני אתמודד עם החרדה בכסף" כי אין בעיה הכסף יפתור לי אבל הכסף לא יכול לפתור לך את החרדה מזה שלא יהיה לך כסף וזה השפיל אותם הם היו מושפלים, הם אומרים "מה הוא לא מוכן" כאילו הוא אומר "לא אני רוצה למלוך עליך, אני אשלוט בך".
ואז מסופר בסיפור איך פתרו את הבעיה שהבעל תפילה אמר להם "אני אראה לכם מאיפה לגיבור הזה יש כוח כאילו אני אסביר לכם למה אתם מפחדים ואז דרך זה אם תבינו למה אתם מפחדים בעצם גם לא תרצו את הכסף", עכשיו שמה מסופר שכשהם התקרבו בדרך שהם התחילו להריח ריח מסוים של מאכלים, מסופר שהם התביישו שיש להם כסף הם התביישו ואז הם ישר כל אחד חיפש בכיסים לראות אם יש לו כסף וישר זרק את זה החוצה וכאילו ברח מזה ומי שכאילו ראה שיש עליו איזה שקל או משהו כאילו הם חפרו בורות באדמה כאילו והתחבאו בתוך הבורות כאילו כדי שלא יראו אותם כאילו מרוב בושה והבושה הכי גדולה שהייתה להם, הבושה הכי גדולה שהייתה לבן אדם זה אם היו אומרים לו שיש לו כסף כאילו אם היית רוצה לצחוק על מישהו "אה תראה כמה כסף יש לך כאילו תראה איזה מסכן אתה".
עכשיו מה השכל שבדבר, בא נראה בוא נקרא את זה פה, הנה תראו הוא נתן להם את המאכלים ואז הם התחילו לצעוק שיש סירחון גדול, הוא נתן להם להריח את המאכלים ואז הם התחילו לצעוק האנשים שהיו איתו התחילו לצעוק שיש סירחון גדול ואז הוא הביא להם עוד פעם את המאכלים והיה להם טוב ואז הוא עוד פעם לקח להם את המאכלים ואז והיה סירחון, ואז הוא אמר להם "תקשיבו אתם רואים שאין כאן שום דבר שיסריח, בהכרח צריכים לומר בוודאי שאתם בעצמכם מסריחים, כאן אין שום דבר שיסריח" ואז הוא נתן להם לאכול את המאכלים כי קודם הוא רק נתן להם להריח את המאכלים ותכף כשאכלו ממנו מאכלים התחילו תכף להשליך ולזרוק מהם את כספם וזה עבר, כל אחד התחיל לבדוק כמה כסף שיש לו ולזרוק את זה וכל אחד חפר לעצמו חפירה וקבר כל אחד היה חופר קבר וקבר את עצמו בתוך החפירה.
"מחמת גודל הבושה שהם התביישו על ידי שהרגישו את גודל הסירחון של הממון שהוא מסריח כמו צואה ממש, מחמת שטעמו מהמאכלים הנ"ל וקראו את פניהם וקברו את עצמם ולא היו יכולים להרים פניהם כלל ומתבייש אחד מחברו" כי הם התביישו להסתכל אחד למישהו בעיניים כאילו התביישו "למה כי שם באותו המקום הממון הוא הבושה הגדולה מכל הבושות ומי שרוצה לדבר דברי ביזוי לחברו" אם אתה רוצה לבזות הוא אומר שיש לו ממון "כי ממון הוא בושה מאוד גדולה שם וכל מי שיש לו ממון יותר מתבייש יותר" אתה כאילו הולך ואתה כאילו מפחד שלא ידעו שיש לך כסף אתה כאילו אומר "איזה בושה זה", "על כן קברו את עצמם על גודל הבושה ולכל אחד לא היה יכול להרים פניו אפילו וכל שכן בפני הגיבור וכל מי שהיה מוצא אצלו עוד איזה דינר או מטבע היה מבער אותו מיד ומשליחו ממנו למרחוק בחיפזון גדול" וכו', ואז אחר כך יש את ההמשך של הסיפור.
עכשיו מה העניין, העניין כי הממון הוא כאילו מבייש אותך הוא כאילו אומר לך "אתה תלוי בי, אתה לא יכול להסתדר בלעדיי, אתה כאילו תראה איזה מסכן אתה, תראה איך אתה כבן אדם לא יכול להסתדר בלי הכסף, תראה לוקחים לך את הכסף תראה מה קורה איתך" לכן מהיבט מסוים ככל שיש לך דברים שעושים לך יותר טוב ככה בעצם נהיה לך יותר רע כי אתה תלוי בהם כנ"ל נגיד לגבי אהבה. אהבה זה הדבר הכי טוב אבל אהבה זה גם הדבר הכי רע כי אם יש לך אהבה אתה בעצם הופך להיות תלוי, הופך להיות מסכן. בקיצור כל דבר שעושה לך טוב תזכור גם שהוא גורם לך להיות תלוי בו ועושה לך רע. הבנו?
ש: כסף.
אליעד: נגיד כסף, מה רע בכסף מה עוד חוץ מכסף, איזה דבר נגיד הופך לך את החיים ליותר טובים?
ש: אהבה.
אליעד: יפה בסדר, אוקי למה זה שני הדברים הכי גרועים שיכולים להיות בחיים נגיד כסף ואהבה למה, סתם מהיבט מסוים לא רק רע אבל למה נגיד ככל שיש לך יותר כסף, אוקי ככל שיש לך יותר כסף את מרגישה יותר טוב או יותר רע לכאורה יותר טוב, יותר אהבה יותר טוב יותר רע יותר טוב אבל מה האמת למה מהיבט מסוים ככל שיש לבן אדם יותר כסף ככה הוא מרגיש יותר רע או ככל שיש לבן אדם יותר אהבה הוא מרגיש יותר רע למה?
ש: על כסף או על אהבה?
אליעד: על כסף.
ש: הוא מרגיש יותר טוב עם זה שיש לו את זה, זה לא עצם זה שיש לו את זה אלא עצם זה שטוב לו מזה.
אליעד: נכון למה זה שברגע שיש לבן אדם יותר כסף זה יכול לגרום לו להרגיש יותר רע?
ש: מעצם זה שטוב לו עם זה.
אליעד: כן.
ש: ביחס לאנשים אחרים או רק ביחס לעצמי.
אליעד: לעצמך, כסף זה אחד הדברים הכי טובים שיש וגם אחד הדברים הכי גרועים שיש, אחד הדברים הכי טובים שיש שזה עוזר לבן אדם להשיג את המטרות שלו ומצד שני זה אחד הדברים הכי גרועים שיש כי הוא בעצם מפתח תלות בכסף כי הוא אומר לך "תקשיב בלעדיי אתה לא תסתדר".
ש: רק שהמציאות עם כסף אז זה כמו מקודם אמרת את זה.
אליעד: כן מצד אחד הוא אומר "אין בעיה מה שאתה צריך אני אביא לך, מה אתה רוצה תביא כסף נפתור לך, יש לך כסף תשיג הכל" מצד שני הוא גם הופך אותך לנכה כי הוא אומר לך "תקשיב אתה יודע בלעדיי אתה לא יכול להסתדר" וככל שאתה מתרגל יותר ככל שאתה יותר נשען על הכסף ככה אתה נהיה יותר מסכן, אתה אומר "מה זה איזה מסכן אני" זה כמו שמישהו אומר לך "מה אני אתן לך את כל מה שאתה רוצה אבל אתה תלוי בי" מצד אחד אתה הכי אוהב אותו אתה אומר "מה הוא דואג לי הוא נותן לי" אבל מצד שני "כן אבל אני תלוי בו, אני לא יכול להסתדר בלעדיו אז מה איתי" אתה בעצם הכסף משפיל אותך. אני אגיד לכם יותר מזה נגיד בן אדם נגיד שלוקח כסף מהיבט מסוים זה סוג של השפלה, אתה אמור להרגיש מושפל.
יש ברבי נחמן פה בספר "סיפורי מעשיות" שהוא מספר על סיפור על הבעל תפילה, הוא מספר שהיו עשר כתות בעולם וכל כת כל קבוצה חשבה שיש משהו הכי חשובה בחיים, הייתה קבוצה שחשבה שהכי חשוב זה הכסף עכשיו היה אחד שהוא היה הגיבור והוא אמר "אני רוצה לכבוש את כל העולם" הגיבור הזה והיה כובש את כל העולם וכל מדינה שהיה בא הוא היה אומר להם "תראו אני לא רוצה ממכם כלום חוץ מדבר אחד שתיכנעו" ולא משנה מה אתה תעשה אתה חייב להיכנע אם לא הוא הורג אותך אין חייב להיכנע ואז הוא הגיע למדינה של הממון הוא הגיע למדינה של הכסף ואז הוא אמר להם "אני רוצה שתיכנעו לי, אני רוצה להיות המלך שלכם הגיבו" ואז הם חשבו לתת לו כסף אמרו "מה הבעיה כמה כסף אתה רוצה קח ותשחרר אותנו" אמר להם "לא אני לא רוצה שום כסף רק תיכנעו לי", עכשיו זה מה זה הגיבור הזה עכשיו הם לא הצליחו למצוא פתרון ואז הבעל תפילה עזר להם.
עכשיו מה זה אומר הגיבור זה הפחד יש דבר אחד שלא משנה כמה כסף בעולם יהיה לך, או כמה כסף או כמה אהבה לא משנה איזה הוא לא יכול לפתור לך את זה את הפחד. נגיד שיש לך פחד כמה כסף אתה צריך כדי לצאת מהפחדים אין לא יכול להיות סכום כי מה עם הפחד "ומה אם לא יהיה לי כסף ומה אם זה לא יספיק, ומה אם יהיה", גם אם יהיה לך אין סוף כסף אתה אומר "ואולי תהיה בעיה שהכסף לא יפתור ומה יקרה אם יום אחד לא יהיה לי כסף" כאילו הכסף לא יכול לפתור לך את הבעיה של "אם לא יהיה לי כסף" נגיד אז הגיבור, מה המשל רבי נחמן אומר כאילו את הגיבור את הפחד אתה לא יכול לקנות אותו בכסף אתה לא יכול להגיד "אין בעיה אני אתמודד עם החרדה בכסף" כי אין בעיה הכסף יפתור לי אבל הכסף לא יכול לפתור לך את החרדה מזה שלא יהיה לך כסף וזה השפיל אותם הם היו מושפלים, הם אומרים "מה הוא לא מוכן" כאילו הוא אומר "לא אני רוצה למלוך עליך, אני אשלוט בך".
ואז מסופר בסיפור איך פתרו את הבעיה שהבעל תפילה אמר להם "אני אראה לכם מאיפה לגיבור הזה יש כוח כאילו אני אסביר לכם למה אתם מפחדים ואז דרך זה אם תבינו למה אתם מפחדים בעצם גם לא תרצו את הכסף", עכשיו שמה מסופר שכשהם התקרבו בדרך שהם התחילו להריח ריח מסוים של מאכלים, מסופר שהם התביישו שיש להם כסף הם התביישו ואז הם ישר כל אחד חיפש בכיסים לראות אם יש לו כסף וישר זרק את זה החוצה וכאילו ברח מזה ומי שכאילו ראה שיש עליו איזה שקל או משהו כאילו הם חפרו בורות באדמה כאילו והתחבאו בתוך הבורות כאילו כדי שלא יראו אותם כאילו מרוב בושה והבושה הכי גדולה שהייתה להם, הבושה הכי גדולה שהייתה לבן אדם זה אם היו אומרים לו שיש לו כסף כאילו אם היית רוצה לצחוק על מישהו "אה תראה כמה כסף יש לך כאילו תראה איזה מסכן אתה".
עכשיו מה השכל שבדבר, בא נראה בוא נקרא את זה פה, הנה תראו הוא נתן להם את המאכלים ואז הם התחילו לצעוק שיש סירחון גדול, הוא נתן להם להריח את המאכלים ואז הם התחילו לצעוק האנשים שהיו איתו התחילו לצעוק שיש סירחון גדול ואז הוא הביא להם עוד פעם את המאכלים והיה להם טוב ואז הוא עוד פעם לקח להם את המאכלים ואז והיה סירחון, ואז הוא אמר להם "תקשיבו אתם רואים שאין כאן שום דבר שיסריח, בהכרח צריכים לומר בוודאי שאתם בעצמכם מסריחים, כאן אין שום דבר שיסריח" ואז הוא נתן להם לאכול את המאכלים כי קודם הוא רק נתן להם להריח את המאכלים ותכף כשאכלו ממנו מאכלים התחילו תכף להשליך ולזרוק מהם את כספם וזה עבר, כל אחד התחיל לבדוק כמה כסף שיש לו ולזרוק את זה וכל אחד חפר לעצמו חפירה וקבר כל אחד היה חופר קבר וקבר את עצמו בתוך החפירה.
"מחמת גודל הבושה שהם התביישו על ידי שהרגישו את גודל הסירחון של הממון שהוא מסריח כמו צואה ממש, מחמת שטעמו מהמאכלים הנ"ל וקראו את פניהם וקברו את עצמם ולא היו יכולים להרים פניהם כלל ומתבייש אחד מחברו" כי הם התביישו להסתכל אחד למישהו בעיניים כאילו התביישו "למה כי שם באותו המקום הממון הוא הבושה הגדולה מכל הבושות ומי שרוצה לדבר דברי ביזוי לחברו" אם אתה רוצה לבזות הוא אומר שיש לו ממון "כי ממון הוא בושה מאוד גדולה שם וכל מי שיש לו ממון יותר מתבייש יותר" אתה כאילו הולך ואתה כאילו מפחד שלא ידעו שיש לך כסף אתה כאילו אומר "איזה בושה זה", "על כן קברו את עצמם על גודל הבושה ולכל אחד לא היה יכול להרים פניו אפילו וכל שכן בפני הגיבור וכל מי שהיה מוצא אצלו עוד איזה דינר או מטבע היה מבער אותו מיד ומשליחו ממנו למרחוק בחיפזון גדול" וכו', ואז אחר כך יש את ההמשך של הסיפור.
עכשיו מה העניין, העניין כי הממון הוא כאילו מבייש אותך הוא כאילו אומר לך "אתה תלוי בי, אתה לא יכול להסתדר בלעדיי, אתה כאילו תראה איזה מסכן אתה, תראה איך אתה כבן אדם לא יכול להסתדר בלי הכסף, תראה לוקחים לך את הכסף תראה מה קורה איתך" לכן מהיבט מסוים ככל שיש לך דברים שעושים לך יותר טוב ככה בעצם נהיה לך יותר רע כי אתה תלוי בהם כנ"ל נגיד לגבי אהבה. אהבה זה הדבר הכי טוב אבל אהבה זה גם הדבר הכי רע כי אם יש לך אהבה אתה בעצם הופך להיות תלוי, הופך להיות מסכן. בקיצור כל דבר שעושה לך טוב תזכור גם שהוא גורם לך להיות תלוי בו ועושה לך רע. הבנו?