מה קדם למה? הביצה או התרנגולת, יש ואין, טוב ורע, זמן ומקום, בלי טוב אין רע, מהות וצורה, פוליטיקה, מי מפחד מבחירות? מורים רוחניים, שיטות רוחניות, בלי זמן אין מקום, בלי מקום אין זמן
מה קדם למה? הביצה או התרנגולת?
אחת השאלות הידועות היא השאלה "מה קדם למה, הביצה או התרנגולת?". אליעד כהן מסביר כי השאלה הזאת היא בעצם דרך להבין נושא עמוק יותר והוא היחס בין מושגים שהופעתם תלויה זה בזה. השאלה הזאת ממחישה מצב שבו שני דברים לא יכולים להתקיים האחד ללא השני, והם נוצרים יחד בו זמנית. למשל, אליעד נותן דוגמאות נוספות כמו "יש ואין", "טוב ורע", "זמן ומקום", ומסביר איך לא ניתן להפריד בין הדברים האלה.
איך מושגי יש ואין תלויים זה בזה?
אליעד כהן מסביר שכדי לדעת שמשהו קיים ("יש") צריך לדעת שמשהו לא קיים ("אין"). לדוגמה, אם אתה אומר "יש פה פיל", המשמעות נובעת מכך שאתה יכול לדמיין מצב הפוך - "אין פה פיל". כלומר, ההבנה של היש מחייבת באופן עקיף גם הבנה של האין. אבל ישנו גם "אין יחסי" ו"אין מוחלט". למשל, אדם שאומר "אין פה פיל" עדיין מדמיין פיל וכך הוא לא מגיע ל"אין מוחלט". למעשה, כל "אין" שאנחנו יכולים לחשוב עליו הוא בעצם "יש" מסוג מסוים, כי אנו חווים אותו במחשבה או בדמיון.
האם קיים "אין מוחלט"?
אליעד מסביר ש"אין מוחלט" הוא דבר שאי אפשר לחשוב עליו, כי כל מחשבה היא סוג של קיום. כשמישהו אומר שאין כלום, הוא בעצם עדיין חושב על "כלום" ולכן יוצר משהו קיים במחשבה שלו. במקביל, גם "יש מוחלט" הוא דבר שקשה לתפוס, מכיוון שמשהו שתמיד קיים ואינו משתנה לעולם, אי אפשר להבחין בו, כי ההבחנה היא תמיד בין דבר לדבר אחר.
מה הקשר בין זמן ומקום?
אליעד נותן דוגמה נוספת לקשר הדדי בין מושגים: זמן ומקום. הוא מסביר שבלי זמן לא היה מקום ובלי מקום לא היה זמן. לדוגמה, אם יש רק נקודה אחת של מקום ואין מקום נוסף, הזמן מאבד משמעות מכיוון שאין שינוי. באותה צורה, אם יש רק רגע אחד של זמן ואין רגעים אחרים, המקום מאבד משמעות מכיוון שאין אפשרות לנוע או להבחין בין נקודות שונות במרחב.
מה חשוב יותר, זמן או מקום?
לפי אליעד, הזמן והמקום תלויים זה בזה לחלוטין. ללא זמן אין תנועה, וללא תנועה אין משמעות למקום. הוא מדגיש שאין אפשרות לתפוס מצב של מקום אחד בלבד או של רגע אחד בלבד באופן מוחלט. בעצם, הזמן והמקום נוצרים ביחד, ואף אחד מהם לא קדם לשני.
מה ההבדל בין מהות וצורה?
אליעד מסביר על הקשר בין "מהות וצורה". גם מושגים אלה מופיעים יחד אבל יש ביניהם היררכיה מסוימת: המהות היא הבסיס, והצורה היא הביטוי של המהות. למרות שאי אפשר שהאחת תתקיים ללא השנייה, כשהן מופיעות הן מופיעות בהיררכיה מסוימת של "שלם וחלק".
למה אנשים תופסים יותר את ה"יש" מאשר את ה"אין"?
אנשים נוטים לתפוס את ה"יש" בצורה חזקה יותר מאשר את ה"אין", כי מבחינה פרקטית קל יותר להגיד מה יש מאשר לפרט את כל מה שאין. לדוגמה, קל יותר לומר "יש קיר" מאשר "אין פה את כל שאר הדברים". זה יוצר אשליה שיש הוא מוחלט יותר. אך בפועל, כל מחשבה על "יש" מכילה גם מחשבה על "אין", ולכן היש והאין באים יחד ואינם ניתנים להפרדה.
מה אליעד מסביר על ההבדל בין אלוהים לאלוהים האמיתי?
אליעד מביא את ההבחנה שיש בין "להיות אלוהים" לבין "להיות אלוהים האמיתי". "להיות אלוהים" זה מצב שבו אדם שואף לממש את רצונו בצורה מוחלטת, ללא חסרונות וללא תלות. "להיות אלוהים האמיתי", לעומת זאת, הוא מצב בו האדם מבין לעומק שאין הבדל מוחלט בין יש ואין, טוב ורע, רצון ואי - רצון. הוא מבין שהמוחלט אינו תלוי בשום צורה או מושג, ואפילו באחדות הזאת עצמה אין להיאחז...
אחת השאלות הידועות היא השאלה "מה קדם למה, הביצה או התרנגולת?". אליעד כהן מסביר כי השאלה הזאת היא בעצם דרך להבין נושא עמוק יותר והוא היחס בין מושגים שהופעתם תלויה זה בזה. השאלה הזאת ממחישה מצב שבו שני דברים לא יכולים להתקיים האחד ללא השני, והם נוצרים יחד בו זמנית. למשל, אליעד נותן דוגמאות נוספות כמו "יש ואין", "טוב ורע", "זמן ומקום", ומסביר איך לא ניתן להפריד בין הדברים האלה.
איך מושגי יש ואין תלויים זה בזה?
אליעד כהן מסביר שכדי לדעת שמשהו קיים ("יש") צריך לדעת שמשהו לא קיים ("אין"). לדוגמה, אם אתה אומר "יש פה פיל", המשמעות נובעת מכך שאתה יכול לדמיין מצב הפוך - "אין פה פיל". כלומר, ההבנה של היש מחייבת באופן עקיף גם הבנה של האין. אבל ישנו גם "אין יחסי" ו"אין מוחלט". למשל, אדם שאומר "אין פה פיל" עדיין מדמיין פיל וכך הוא לא מגיע ל"אין מוחלט". למעשה, כל "אין" שאנחנו יכולים לחשוב עליו הוא בעצם "יש" מסוג מסוים, כי אנו חווים אותו במחשבה או בדמיון.
האם קיים "אין מוחלט"?
אליעד מסביר ש"אין מוחלט" הוא דבר שאי אפשר לחשוב עליו, כי כל מחשבה היא סוג של קיום. כשמישהו אומר שאין כלום, הוא בעצם עדיין חושב על "כלום" ולכן יוצר משהו קיים במחשבה שלו. במקביל, גם "יש מוחלט" הוא דבר שקשה לתפוס, מכיוון שמשהו שתמיד קיים ואינו משתנה לעולם, אי אפשר להבחין בו, כי ההבחנה היא תמיד בין דבר לדבר אחר.
מה הקשר בין זמן ומקום?
אליעד נותן דוגמה נוספת לקשר הדדי בין מושגים: זמן ומקום. הוא מסביר שבלי זמן לא היה מקום ובלי מקום לא היה זמן. לדוגמה, אם יש רק נקודה אחת של מקום ואין מקום נוסף, הזמן מאבד משמעות מכיוון שאין שינוי. באותה צורה, אם יש רק רגע אחד של זמן ואין רגעים אחרים, המקום מאבד משמעות מכיוון שאין אפשרות לנוע או להבחין בין נקודות שונות במרחב.
מה חשוב יותר, זמן או מקום?
לפי אליעד, הזמן והמקום תלויים זה בזה לחלוטין. ללא זמן אין תנועה, וללא תנועה אין משמעות למקום. הוא מדגיש שאין אפשרות לתפוס מצב של מקום אחד בלבד או של רגע אחד בלבד באופן מוחלט. בעצם, הזמן והמקום נוצרים ביחד, ואף אחד מהם לא קדם לשני.
מה ההבדל בין מהות וצורה?
אליעד מסביר על הקשר בין "מהות וצורה". גם מושגים אלה מופיעים יחד אבל יש ביניהם היררכיה מסוימת: המהות היא הבסיס, והצורה היא הביטוי של המהות. למרות שאי אפשר שהאחת תתקיים ללא השנייה, כשהן מופיעות הן מופיעות בהיררכיה מסוימת של "שלם וחלק".
למה אנשים תופסים יותר את ה"יש" מאשר את ה"אין"?
אנשים נוטים לתפוס את ה"יש" בצורה חזקה יותר מאשר את ה"אין", כי מבחינה פרקטית קל יותר להגיד מה יש מאשר לפרט את כל מה שאין. לדוגמה, קל יותר לומר "יש קיר" מאשר "אין פה את כל שאר הדברים". זה יוצר אשליה שיש הוא מוחלט יותר. אך בפועל, כל מחשבה על "יש" מכילה גם מחשבה על "אין", ולכן היש והאין באים יחד ואינם ניתנים להפרדה.
מה אליעד מסביר על ההבדל בין אלוהים לאלוהים האמיתי?
אליעד מביא את ההבחנה שיש בין "להיות אלוהים" לבין "להיות אלוהים האמיתי". "להיות אלוהים" זה מצב שבו אדם שואף לממש את רצונו בצורה מוחלטת, ללא חסרונות וללא תלות. "להיות אלוהים האמיתי", לעומת זאת, הוא מצב בו האדם מבין לעומק שאין הבדל מוחלט בין יש ואין, טוב ורע, רצון ואי - רצון. הוא מבין שהמוחלט אינו תלוי בשום צורה או מושג, ואפילו באחדות הזאת עצמה אין להיאחז...
- מה קדם למה, הביצה או התרנגולת?
- יש ואין בפילוסופיה
- איך לדמיין אין מוחלט?
- מה הקשר בין זמן למקום?
- מהות וצורה בפילוסופיה
- להיות אלוהים האמיתי לפי אליעד כהן
- האם אפשר לדמיין עולם בלי מושגים?