רצון זה טוב או רע, טוב שיש רצון, רע שיש רצון, לחיות בלי רצון, רצון להשתחרר מהרצון, איזון בין טוב לרע, המציאות טובה, המציאות רעה, פחד לאבד את הטוב, תקווה לטוב, איזון בין טוב לרע
האם רצון זה טוב או רע?
אליעד כהן פותח בשאלה האם רצון הוא טוב או רע. הוא מסביר שקיומו של רצון הוא טוב, משום שכאשר האדם משיג את מה שהוא רוצה, הוא מרגיש טוב, אבל מצד שני, אם הרצון לא מתממש, האדם סובל. כלומר, קיומו של הרצון הוא בעצמו גם טוב וגם רע בו - זמנית. אליעד מדגים זאת באמירה שאם לאדם יש משהו שהוא רוצה, הוא ירגיש טוב, אבל מיד גם יופיע בו הפחד לאבד את אותו הדבר שהוא השיג. כך נוצרת סיטואציה שבה ברגע שהשגת את מה שרצית, נוצר פחד חדש מאובדן הדבר הטוב, כך שהטוב תמיד מלווה ברע כלשהו.
האם המציאות מכילה יותר טוב או רע?
אליעד מסביר שאם בוחנים את החיים דרך הפריזמה של "יש לי מה שאני רוצה" לעומת "אין לי מה שאני רוצה", המציאות נראית כבעלת איזון בין טוב לרע. לדוגמה, אם אדם מקבל משהו טוב שרצה, מיד נוצר פחד לאבד אותו, וכך הטוב מייצר גם רע. מנגד, כשהאדם חווה רע כי אין לו את מה שהוא רוצה, לפחות הוא פטור מהפחד לאבד משהו, כי כבר איבד אותו, מה שנותן סוג של הקלה מסוימת. כלומר, גם ברע ישנה נקודה של טוב, ולכן הוא מדגיש שהמציאות נמצאת באיזון תמידי בין טוב לרע.
האם באמת קיים איזון בין טוב לרע?
אליעד ממשיך ומבהיר שההסתכלות הזו אינה באמת סימטרית לגמרי, כי כאשר טוב לאדם ויש לו פחד לאבד את הטוב, נוצר רע שנובע מתוך הטוב, וכך דווקא כשטוב לאדם, יש גם צד של רע. מנגד, כאשר לאדם רע, קיימת תקווה עתידית או מחשבה שזה יכול להיות יותר גרוע, ולכן יש גם טוב מסוים ברע. כלומר, המציאות מורכבת מתמהיל עדין של טוב ורע בכל מצב, ואין מצב אבסולוטי שהוא רק טוב או רק רע.
האם אפשר לחיות ללא רצון בכלל?
אליעד מתייחס לטענה שאולי טוב יותר לחיות בלי רצון בכלל, וכך להימנע מהסבל. הוא מתייחס לאנשים שרוצים להשתחרר מהרצון עצמו ואומר שגם זה סוג של רצון, ולכן אי אפשר באמת לברוח מהרצון באופן מוחלט. אם מישהו אומר שהוא רוצה להשתחרר מהרצון, הוא עדיין נמצא במעגל של רצון. אליעד מדגיש שהחיסרון באי - קיום הרצון הוא שברגע שאין לאדם רצון כלל, אין לו גם אפשרות ליהנות מדברים טובים, מכיוון שהטוב מוגדר על ידי מילוי של רצון שהיה קודם לכן.
האם אפשר להגיע למצב שאין רצון כלל?
אליעד מתייחס לסיטואציה שבה אדם מצליח כביכול להתנתק מהרצון שלו. הוא מסביר שמצד אחד, כאשר לאדם אין רצון, הוא לא יחווה סבל שנובע מחוסר הגשמה של רצון. אבל מצד שני, הוא גם יאבד את היכולת לחוות את הדברים הטובים שמגיעים עם קיום הרצון. לדוגמה, אדם שאין לו רצון כלל לא יכול להרגיש הנאה או שמחה מכך שהשיג משהו שהוא רצה, כי הוא פשוט לא רוצה כלום. בכך הוא מדגיש את הפרדוקס, שאין מצב בו אין רצון בכלל, כי הרצון להיפטר מהרצון הוא עדיין רצון בפני עצמו.
האם יש מצב שבו הרצון מפסיק להתקיים?
אליעד מתייחס למצב שבו אדם חושב שאין לו רצון, ואומר שלמעשה אין מצב כזה באמת. גם אנשים שאומרים שהם איבדו את הרצון, נמצאים במצב שבו הם רוצים להיפטר מהרצון, או שהם רוצים שקט או שלווה מוחלטת. אפילו במצבים שנראים כמו חוסר רצון מוחלט, קיימת צורה עדינה יותר של רצון כלשהו ברקע. אליעד מסביר שזה אחד הלופים הגדולים ביותר שקיימים בתודעה...
אליעד כהן פותח בשאלה האם רצון הוא טוב או רע. הוא מסביר שקיומו של רצון הוא טוב, משום שכאשר האדם משיג את מה שהוא רוצה, הוא מרגיש טוב, אבל מצד שני, אם הרצון לא מתממש, האדם סובל. כלומר, קיומו של הרצון הוא בעצמו גם טוב וגם רע בו - זמנית. אליעד מדגים זאת באמירה שאם לאדם יש משהו שהוא רוצה, הוא ירגיש טוב, אבל מיד גם יופיע בו הפחד לאבד את אותו הדבר שהוא השיג. כך נוצרת סיטואציה שבה ברגע שהשגת את מה שרצית, נוצר פחד חדש מאובדן הדבר הטוב, כך שהטוב תמיד מלווה ברע כלשהו.
האם המציאות מכילה יותר טוב או רע?
אליעד מסביר שאם בוחנים את החיים דרך הפריזמה של "יש לי מה שאני רוצה" לעומת "אין לי מה שאני רוצה", המציאות נראית כבעלת איזון בין טוב לרע. לדוגמה, אם אדם מקבל משהו טוב שרצה, מיד נוצר פחד לאבד אותו, וכך הטוב מייצר גם רע. מנגד, כשהאדם חווה רע כי אין לו את מה שהוא רוצה, לפחות הוא פטור מהפחד לאבד משהו, כי כבר איבד אותו, מה שנותן סוג של הקלה מסוימת. כלומר, גם ברע ישנה נקודה של טוב, ולכן הוא מדגיש שהמציאות נמצאת באיזון תמידי בין טוב לרע.
האם באמת קיים איזון בין טוב לרע?
אליעד ממשיך ומבהיר שההסתכלות הזו אינה באמת סימטרית לגמרי, כי כאשר טוב לאדם ויש לו פחד לאבד את הטוב, נוצר רע שנובע מתוך הטוב, וכך דווקא כשטוב לאדם, יש גם צד של רע. מנגד, כאשר לאדם רע, קיימת תקווה עתידית או מחשבה שזה יכול להיות יותר גרוע, ולכן יש גם טוב מסוים ברע. כלומר, המציאות מורכבת מתמהיל עדין של טוב ורע בכל מצב, ואין מצב אבסולוטי שהוא רק טוב או רק רע.
האם אפשר לחיות ללא רצון בכלל?
אליעד מתייחס לטענה שאולי טוב יותר לחיות בלי רצון בכלל, וכך להימנע מהסבל. הוא מתייחס לאנשים שרוצים להשתחרר מהרצון עצמו ואומר שגם זה סוג של רצון, ולכן אי אפשר באמת לברוח מהרצון באופן מוחלט. אם מישהו אומר שהוא רוצה להשתחרר מהרצון, הוא עדיין נמצא במעגל של רצון. אליעד מדגיש שהחיסרון באי - קיום הרצון הוא שברגע שאין לאדם רצון כלל, אין לו גם אפשרות ליהנות מדברים טובים, מכיוון שהטוב מוגדר על ידי מילוי של רצון שהיה קודם לכן.
האם אפשר להגיע למצב שאין רצון כלל?
אליעד מתייחס לסיטואציה שבה אדם מצליח כביכול להתנתק מהרצון שלו. הוא מסביר שמצד אחד, כאשר לאדם אין רצון, הוא לא יחווה סבל שנובע מחוסר הגשמה של רצון. אבל מצד שני, הוא גם יאבד את היכולת לחוות את הדברים הטובים שמגיעים עם קיום הרצון. לדוגמה, אדם שאין לו רצון כלל לא יכול להרגיש הנאה או שמחה מכך שהשיג משהו שהוא רצה, כי הוא פשוט לא רוצה כלום. בכך הוא מדגיש את הפרדוקס, שאין מצב בו אין רצון בכלל, כי הרצון להיפטר מהרצון הוא עדיין רצון בפני עצמו.
האם יש מצב שבו הרצון מפסיק להתקיים?
אליעד מתייחס למצב שבו אדם חושב שאין לו רצון, ואומר שלמעשה אין מצב כזה באמת. גם אנשים שאומרים שהם איבדו את הרצון, נמצאים במצב שבו הם רוצים להיפטר מהרצון, או שהם רוצים שקט או שלווה מוחלטת. אפילו במצבים שנראים כמו חוסר רצון מוחלט, קיימת צורה עדינה יותר של רצון כלשהו ברקע. אליעד מסביר שזה אחד הלופים הגדולים ביותר שקיימים בתודעה...
- האם רצון הוא טוב או רע?
- מהו איזון בין טוב לרע?
- האם אפשר לחיות ללא רצון?
- פחד לאבד את הטוב
- האם קיים רצון בלי סבל?