5:03מפחד להשתגע, מפחד לאבד שליטה, מפחד לפגוע במישהו, מפחד להרוג מישהו, מפחד לפגוע בילדים, מפחד מפעולה לא הגיונית, מפחד מאובדן שליטה, מפחד להתאבד, מפחד לפגוע בעצמי, מפחד לפגוע באחרים, מחשבה טורדנית
מה גורם לאדם לפחד לאבד שליטה ולפגוע באחרים?
אנשים רבים מתמודדים עם מחשבות טורדניות ופחדים שונים, כגון פחד לאבד שליטה, פחד להשתגע, פחד לפגוע בעצמם או באחרים, פחד לבצע פעולה לא הגיונית ואפילו פחד להרוג מישהו, לעיתים אדם קרוב או אפילו הילד שלהם. מחשבות אלו גורמות למצוקה רבה, כיוון שהאדם מבין שהן אינן הגיוניות אך עדיין מתקשה להשתחרר מהן. אליעד כהן מסביר שהסיבה לפחדים אלו היא תמיד פנימית, ונובעת מתחושה סמויה של האדם שיש בו חלק, אפילו קטן מאוד, שמוצא היגיון מסוים באותו מעשה שלילי או הרסני.
מה הדוגמה של פחד מאיבוד שליטה וההיגיון שמאחוריה?
כדי להסביר את המצב, אליעד נותן דוגמה לאדם שמפחד להרוג את הילד שלו. כששואלים את האדם מדוע הוא מפחד, הוא עשוי לומר "אני חושש שאשתגע ואהרוג אותו". אליעד מציע לבדוק מה ההיגיון שבמעשה כזה, והתשובה לרוב תהיה שאין שום היגיון בכך. כדי להדגים זאת, אליעד מציג דוגמה הפוכה - אם נשאל את אותו האדם האם הוא מפחד לשתות כוס מים, הוא יענה שלא. אם נמשיך ונשאל אותו "אתה לא חושש שתשתגע ותחבוט את כוס המים בראשך?" הוא יענה שלא, כי המעשה הזה לא הגיוני כלל בעיניו. מכאן מסיק אליעד שאם אדם מפחד ממשהו, זה רק משום שבתוך תוכו יש לו תחושה שיש למחשבה הזאת מעט היגיון, אפילו אחוז קטן מאוד.
מדוע האדם מפחד רק מפעולות מסוימות ולא מאחרות?
אליעד מדגיש שאדם מפחד אך ורק מהמעשים שיש בהם בעיניו היגיון פנימי קטן שהוא מודחק. אם האדם לא היה מוצא שום היגיון במעשה מסוים, הוא לא היה מפחד לבצע אותו גם אם ישתגע. לדוגמה, אדם שמפחד לפגוע בילד שלו מוצא בפנימיותו איזשהו היגיון זעיר ומודחק שיכול להוביל אותו למעשה כזה, ולכן הוא מפחד. לעומת זאת, מפעולות אחרות שהן חסרות כל היגיון עבורו, כמו להטיח כוס מים בראשו, הוא אינו מפחד כלל.
כיצד מתמודדים עם מחשבות טורדניות של פחד לאבד שליטה?
הפתרון של אליעד כהן למצב כזה כולל מספר שלבים:
אליעד נותן דוגמה נוספת כדי להמחיש כיצד פחדים מודחקים עולים על פני השטח במצבים קיצוניים. הוא מתייחס לסיפורים של אנשים שחוו מוות קליני וסיפרו שראו את הגיהנום, מפלצות או דמויות דתיות בהתאם לאמונתם הדתית. לדוגמה, מוסלמים תיארו מראות של גן עדן וגיהנום לפי האסלאם, נוצרים ראו דמויות כמו ישו, וכך הלאה. הסיבה לכך היא שכל אדם סוחב בתוכו דימויים, פחדים, ואמונות מודחקות, ובמצבי לחץ קיצוניים - כגון לפני המוות או במצבים של כמעט מוות - דימויים אלו פורצים לתודעה שלו. אותו דבר קורה גם עם פחדים של אנשים מפני איבוד שליטה: הפחד הוא מפני משהו שהאדם מדחיק באופן יום - יומי, ולכן הוא חושש שאם הוא יאבד שליטה, אותם פחדים ומעשים מודחקים יצופו על פני השטח.
כיצד אפשר לוודא שהמחשבות הטורדניות לא יתגשמו?
ההנחיה של אליעד כהן ברורה: ברגע שהאדם מצליח לזהות את המקור של התחושות וההיגיון הפנימי הסמוי שגורם לו לחשוב על המעשה השלילי, הוא יכול לעבוד ישירות על שינוי התחושות הללו. אם האדם מבין לעומק שאין שום היגיון או תועלת במחשבה שהוא מפחד ממנה, הפחד יאבד את עוצמתו, והמחשבה הטורדנית לא תוכל עוד לשלוט בו. המודעות לפחד ולמקורותיו היא הדרך הטובה ביותר לוודא שהפחד לא יתממש לעולם, אפילו במצבים קיצוניים.
אנשים רבים מתמודדים עם מחשבות טורדניות ופחדים שונים, כגון פחד לאבד שליטה, פחד להשתגע, פחד לפגוע בעצמם או באחרים, פחד לבצע פעולה לא הגיונית ואפילו פחד להרוג מישהו, לעיתים אדם קרוב או אפילו הילד שלהם. מחשבות אלו גורמות למצוקה רבה, כיוון שהאדם מבין שהן אינן הגיוניות אך עדיין מתקשה להשתחרר מהן. אליעד כהן מסביר שהסיבה לפחדים אלו היא תמיד פנימית, ונובעת מתחושה סמויה של האדם שיש בו חלק, אפילו קטן מאוד, שמוצא היגיון מסוים באותו מעשה שלילי או הרסני.
מה הדוגמה של פחד מאיבוד שליטה וההיגיון שמאחוריה?
כדי להסביר את המצב, אליעד נותן דוגמה לאדם שמפחד להרוג את הילד שלו. כששואלים את האדם מדוע הוא מפחד, הוא עשוי לומר "אני חושש שאשתגע ואהרוג אותו". אליעד מציע לבדוק מה ההיגיון שבמעשה כזה, והתשובה לרוב תהיה שאין שום היגיון בכך. כדי להדגים זאת, אליעד מציג דוגמה הפוכה - אם נשאל את אותו האדם האם הוא מפחד לשתות כוס מים, הוא יענה שלא. אם נמשיך ונשאל אותו "אתה לא חושש שתשתגע ותחבוט את כוס המים בראשך?" הוא יענה שלא, כי המעשה הזה לא הגיוני כלל בעיניו. מכאן מסיק אליעד שאם אדם מפחד ממשהו, זה רק משום שבתוך תוכו יש לו תחושה שיש למחשבה הזאת מעט היגיון, אפילו אחוז קטן מאוד.
מדוע האדם מפחד רק מפעולות מסוימות ולא מאחרות?
אליעד מדגיש שאדם מפחד אך ורק מהמעשים שיש בהם בעיניו היגיון פנימי קטן שהוא מודחק. אם האדם לא היה מוצא שום היגיון במעשה מסוים, הוא לא היה מפחד לבצע אותו גם אם ישתגע. לדוגמה, אדם שמפחד לפגוע בילד שלו מוצא בפנימיותו איזשהו היגיון זעיר ומודחק שיכול להוביל אותו למעשה כזה, ולכן הוא מפחד. לעומת זאת, מפעולות אחרות שהן חסרות כל היגיון עבורו, כמו להטיח כוס מים בראשו, הוא אינו מפחד כלל.
כיצד מתמודדים עם מחשבות טורדניות של פחד לאבד שליטה?
הפתרון של אליעד כהן למצב כזה כולל מספר שלבים:
- ראשית, האדם צריך לדמיין באופן ברור ככל האפשר את המעשה שהוא מפחד ממנו, לדוגמה להרוג את הילד שלו. עליו לדמיין בפירוט רב, ואז לשאול את עצמו אם יש במעשה הזה תחושה טובה או תועלת מסוימת.
- בשלב הבא, האדם צריך לבחון בכנות אם הוא מוצא אפילו מעט הנאה או תועלת במעשה. אם הוא מבין שאין שום דבר חיובי במעשה, הפחד יתחיל להיחלש, כי אין סיבה לפחד מפעולה שאין בה שום תועלת או היגיון, אפילו במצב של שיגעון מוחלט.
- במידה והאדם מזהה שבתוכו אכן קיימת תחושה קטנה מאוד של כעס, שנאה או פחד שגורמת למחשבה להיראות הגיונית מעט, עליו להתמקד בתחושה זו, להבין מה המקור שלה ולטפל בה ישירות. לדוגמה, אם הוא מזהה שהוא כועס על הילד שלו מסיבה כלשהי, עליו להתמודד עם הכעס באופן מודע ובריא. ברגע שהמקור הפנימי של הפחד מטופל, המחשבה תפסיק להטריד אותו באופן משמעותי.
אליעד נותן דוגמה נוספת כדי להמחיש כיצד פחדים מודחקים עולים על פני השטח במצבים קיצוניים. הוא מתייחס לסיפורים של אנשים שחוו מוות קליני וסיפרו שראו את הגיהנום, מפלצות או דמויות דתיות בהתאם לאמונתם הדתית. לדוגמה, מוסלמים תיארו מראות של גן עדן וגיהנום לפי האסלאם, נוצרים ראו דמויות כמו ישו, וכך הלאה. הסיבה לכך היא שכל אדם סוחב בתוכו דימויים, פחדים, ואמונות מודחקות, ובמצבי לחץ קיצוניים - כגון לפני המוות או במצבים של כמעט מוות - דימויים אלו פורצים לתודעה שלו. אותו דבר קורה גם עם פחדים של אנשים מפני איבוד שליטה: הפחד הוא מפני משהו שהאדם מדחיק באופן יום - יומי, ולכן הוא חושש שאם הוא יאבד שליטה, אותם פחדים ומעשים מודחקים יצופו על פני השטח.
כיצד אפשר לוודא שהמחשבות הטורדניות לא יתגשמו?
ההנחיה של אליעד כהן ברורה: ברגע שהאדם מצליח לזהות את המקור של התחושות וההיגיון הפנימי הסמוי שגורם לו לחשוב על המעשה השלילי, הוא יכול לעבוד ישירות על שינוי התחושות הללו. אם האדם מבין לעומק שאין שום היגיון או תועלת במחשבה שהוא מפחד ממנה, הפחד יאבד את עוצמתו, והמחשבה הטורדנית לא תוכל עוד לשלוט בו. המודעות לפחד ולמקורותיו היא הדרך הטובה ביותר לוודא שהפחד לא יתממש לעולם, אפילו במצבים קיצוניים.
- מחשבות טורדניות
- פחד לאבד שליטה
- איך להתמודד עם פחדים?
- היגיון במעשים
- טיפול במחשבות טורדניות
איך להתמודד עם מחשבות טורדניות של פחד לאבד שליטה?
לפעמים אנשים חווים מחשבות טורדניות, בהן הם מפחדים שהם יעשו משהו לא הגיוני, כמו לפגוע במישהו או להרוג אדם קרוב להם. מחשבות כאלה עשויות להיות מציקות מאוד, והאדם מנסה להבין איך להתמודד איתן. לדוגמה, אדם עשוי לחשוש שהוא עלול להרוג את הילד שלו. כאשר שואלים אותו איך הוא רואה את זה, הוא עשוי להסביר שהוא חושש שהוא "ישתגע" ויבצע את המעשה הזה, למרות שהוא לא רואה שום היגיון בכך.
אליעד מציין כי אם האדם חושב על אפשרות כזו, יש לשאול אותו מה היגיון יש במעשה כזה. לדוגמה, כששואלים את האדם אם הוא חושש שיבצע פעולה לא הגיונית כמו לשתות כוס מים ולפגוע בעצמו, הוא לא יחשוש, כי אין שום היגיון בכך. לכן, אם אין היגיון במעשה הזה, אז גם לא צריך לפחד לעשות אותו, גם אם המחשבה על כך מטרידה אותו.
אם אדם חושש להשתגע ולעשות משהו לא הגיוני, המשמעות היא שהוא בעצם משוכנע שיש חלק בתוכו שמצדיק את המעשה הזה, גם אם הוא לא מודע לכך. לפעמים, אדם עלול לחשוב שיש "1%" היגיון במעשה הזה, וכשזה קורה, הוא מפחד שהוא יאבד שליטה על עצמו ויבצע את המעשה. אולם, אם לא היה לו שום היגיון פנימי לפעול בצורה כזו, הוא לא היה פוחד לעשות זאת בכלל.
הפתרון המוצע לאדם כזה הוא לתמוך בו על ידי התמודדות עם הפחדים בצורה ישירה. למשל, אם הוא חושש שהוא יפגע בילד שלו, יש להציע לו לדמיין את המעשה, לחשוב עליו לעומק ולנסות להבין מה טוב לו במחשבה הזאת. אם הוא ימצא שאין שום דבר טוב במעשה הזה, זה יסייע לו להבין שאין שום סיבה לפחד שמא הוא יבצע אותו, גם אם הוא "ישתגע".
אליעד מסביר כי טיפול במחשבות טורדניות כולל זיהוי מקור הפחד: מה יש בתוכנו שגורם לנו לחשוב על המעשה הזה? לדוגמה, אם אדם מפחד להרוג מישהו, הוא עשוי להבין שהפחד נובע מתוך כעס או שנאה כלפי אותו אדם. ברגע שהוא מבין את מקור הפחד, הוא יכול לבדוק אם יש היגיון במחשבה הזו, ולטפל בכך. למשל, אם הוא מזהה שהפחד נובע ממצב של כעס, הוא יכול להתמודד עם הכעס בצורה בריאה, וכך הפחד יתפוגג.
עוד דוגמה שמביא אליעד היא התסמין של אנשים שחוו מוות קליני. אנשים אלה סיפרו על חוויותיהם, שיכלו לכלול ראיית גיהנום, עוגיפלצת, או חוויות דתיות שונות לפי אמונתם הדתית. אליעד מציין שמדובר בהשפעות של פחדים ודימויים שנמצאים במוח של האדם, שנכנסים לתמונה כשיש שינוי קיצוני במצבו, כמו לפני מוות או כמעט מוות. לדוגמה, אנשים שמפחדים להשתגע, למעשה מפחדים לבצע דברים שהם מדחיקים במצבים רגילים. אם הם לא היו מדחיקים את הפחדים הללו, הם לא היו חוששים שיבצעו את המעשים האלה אם "ישתגעו".
לסיכום, הדרך להתמודד עם מחשבות טורדניות מסוג זה היא לזהות את המקור הפנימי של הפחד ולהבין מה בתוכנו גורם לנו לחשוב על המעשה הזה. אם נבין שאין היגיון במעשה, הפחד יפחת, ונוכל להתמודד עם המחשבה בצורה טובה יותר.
לפעמים אנשים חווים מחשבות טורדניות, בהן הם מפחדים שהם יעשו משהו לא הגיוני, כמו לפגוע במישהו או להרוג אדם קרוב להם. מחשבות כאלה עשויות להיות מציקות מאוד, והאדם מנסה להבין איך להתמודד איתן. לדוגמה, אדם עשוי לחשוש שהוא עלול להרוג את הילד שלו. כאשר שואלים אותו איך הוא רואה את זה, הוא עשוי להסביר שהוא חושש שהוא "ישתגע" ויבצע את המעשה הזה, למרות שהוא לא רואה שום היגיון בכך.
אליעד מציין כי אם האדם חושב על אפשרות כזו, יש לשאול אותו מה היגיון יש במעשה כזה. לדוגמה, כששואלים את האדם אם הוא חושש שיבצע פעולה לא הגיונית כמו לשתות כוס מים ולפגוע בעצמו, הוא לא יחשוש, כי אין שום היגיון בכך. לכן, אם אין היגיון במעשה הזה, אז גם לא צריך לפחד לעשות אותו, גם אם המחשבה על כך מטרידה אותו.
אם אדם חושש להשתגע ולעשות משהו לא הגיוני, המשמעות היא שהוא בעצם משוכנע שיש חלק בתוכו שמצדיק את המעשה הזה, גם אם הוא לא מודע לכך. לפעמים, אדם עלול לחשוב שיש "1%" היגיון במעשה הזה, וכשזה קורה, הוא מפחד שהוא יאבד שליטה על עצמו ויבצע את המעשה. אולם, אם לא היה לו שום היגיון פנימי לפעול בצורה כזו, הוא לא היה פוחד לעשות זאת בכלל.
הפתרון המוצע לאדם כזה הוא לתמוך בו על ידי התמודדות עם הפחדים בצורה ישירה. למשל, אם הוא חושש שהוא יפגע בילד שלו, יש להציע לו לדמיין את המעשה, לחשוב עליו לעומק ולנסות להבין מה טוב לו במחשבה הזאת. אם הוא ימצא שאין שום דבר טוב במעשה הזה, זה יסייע לו להבין שאין שום סיבה לפחד שמא הוא יבצע אותו, גם אם הוא "ישתגע".
אליעד מסביר כי טיפול במחשבות טורדניות כולל זיהוי מקור הפחד: מה יש בתוכנו שגורם לנו לחשוב על המעשה הזה? לדוגמה, אם אדם מפחד להרוג מישהו, הוא עשוי להבין שהפחד נובע מתוך כעס או שנאה כלפי אותו אדם. ברגע שהוא מבין את מקור הפחד, הוא יכול לבדוק אם יש היגיון במחשבה הזו, ולטפל בכך. למשל, אם הוא מזהה שהפחד נובע ממצב של כעס, הוא יכול להתמודד עם הכעס בצורה בריאה, וכך הפחד יתפוגג.
עוד דוגמה שמביא אליעד היא התסמין של אנשים שחוו מוות קליני. אנשים אלה סיפרו על חוויותיהם, שיכלו לכלול ראיית גיהנום, עוגיפלצת, או חוויות דתיות שונות לפי אמונתם הדתית. אליעד מציין שמדובר בהשפעות של פחדים ודימויים שנמצאים במוח של האדם, שנכנסים לתמונה כשיש שינוי קיצוני במצבו, כמו לפני מוות או כמעט מוות. לדוגמה, אנשים שמפחדים להשתגע, למעשה מפחדים לבצע דברים שהם מדחיקים במצבים רגילים. אם הם לא היו מדחיקים את הפחדים הללו, הם לא היו חוששים שיבצעו את המעשים האלה אם "ישתגעו".
לסיכום, הדרך להתמודד עם מחשבות טורדניות מסוג זה היא לזהות את המקור הפנימי של הפחד ולהבין מה בתוכנו גורם לנו לחשוב על המעשה הזה. אם נבין שאין היגיון במעשה, הפחד יפחת, ונוכל להתמודד עם המחשבה בצורה טובה יותר.
- מחשבות טורדניות
- פחד לאבד שליטה
- איך להתמודד עם פחדים
- היגיון במעשים
- טיפול במחשבות טורדניות
לפעמים יש לאנשים מחשבה טורדנית שהם מפחדים שהם יעשו משהו לא הגיוני לדוגמה נגיד הם מפחדים שהם יהרגו מישהו בסדר בן אדם נגיד מפחד שהוא יהרוג מישהו יפגע בחיים יעשה משהו אוקי כל מיני מחשבות לא הגיוניות ואז מנסים להבין איך לטפל בזה המחשבה הזאת מציקה איך נטפל בזה, עכשיו ואז אנחנו שואלים את הבן אדם "אוקי מה מציק לך" הוא אומר "מציקה לי המחשבה שאולי אני אלך ויהרוג את הילד שלי" אתה אומר לו, אוקי איך מטפלים בזה אז שואלים "אוקי כשאתה חושב כזה דבר אתה חושב שאתה תשתגע ותהרוג אותו או שאתה באופן יזום תלך ותהרוג אותו" אז הוא אומר נגיד "אני אשתגע ואני אהרוג אותו".
עכשיו מה ששואלים אותו כזה דבר "למה שתהרוג אותו איזה היגיון יש בלהרוג אותו" אז הוא יגיד "לא אין בזה שום היגיון אני משתגע ואני הורג אותו" עכשיו שימו לב לשאלה הבאה, עכשיו נגיד אני בא לבן אדם הזה ואני אומר לו "תגיד לי אתה יש לך אומץ לשתות כוס מים" הוא אומר כן אז אני אומר לו "אוקי ואתה לא מפחד שפתאום תשתגע ותיקח את הכוס מים ותדפוק לעצמך את זה בראש" הוא אומר לא אומר לו "למה לא" הוא אומר לי "כי אין שום היגיון שאני אעשה את זה, אז למה אתה מפחד שאתה תהרוג את הילד שלך מה הסיבה".
עכשיו זאת אומרת אפשר להביא לו אלף אלפי דוגמאות לדברים שאם הוא ישתגע הוא יכול לעשות אותם והוא לא חושש מהם הוא חושש רק ממשהו שבתוך תוכו חושב שיש היגיון שהוא יעשה אותו, בן אדם שמפחד להשתגע ולעשות משהו זאת אומרת שבתוך תוכו הוא חושב שאיפשהו יש איזו טיפה היגיון לעשות את זה זאת אומרת שהוא חושב נגיד שיש 1% היגיון לעשות את זה 99% היגיון לא לעשות את זה ואז ביומיום הוא מרגיש "אוקי למרות שהייתי רוצה 1% לעשות את זה ו 99% לא לעשות את זה אני לא אעשה את זה" ואז הוא מפחד להשתגע והוא אומר "ואז אם אני אשתגע השכל שלי לא ישלוט באחד רצון אחוז לעשות את זה ואז אני עלול לעשות את זה" אבל אם באמת זה לא היה הגיוני לך בכלל אז למה שתעשה את זה אין שום היגיון בלעשות את זה.
עכשיו ולכן מה שהוא צריך לעשות זה אם נגיד בן אדם אומר "אני מפחד שאני אשתגע ואני נגיד יהרוג את הילד שלי" מה שצריך לעשות זה להגיד לו אוקי תדמיין שאתה הורג את הילד שלך אתה מדמיין ומדמיין תדמיין שאתה זורק אותו לא משנה מה שאתה מדמיין, עכשיו בא תנסה למצוא איזה תחושה טובה יוצאת לך מזה למה זה עושה לך טוב ואז הבן אדם יגיד "מה פתאום זה לא עושה לי טוב וזה לא עושה לי טוב, אין בעיה זה לא עושה לך טוב בכלל? בכלל, אז למה שתפחד שאם תשתגע תעשה את זה? כי השתגעתי, אבל אם תשתגע אתה יכול לעשות עוד הרבה דברים למה דווקא אתה מפחד מזה".
מפה לשם משם לפה אם אתה רוצה להפסיק לעשן אתה צריך לשאול את עצמך למה טוב לי לעשן אם אתה רוצה להפסיק לעשות משהו אתה רוצה להפסיק לתלוש את השערות מהראש אתה צריך לשאול את עצמך למה טוב לי לתלוש את השערות מהראש ואם יש לך מחשבה טורדנית שאומרת לך "אולי אני אשתגע ואני אפגע במישהו" אתה צריך לשאול את עצמך למה שאני ארצה לפגוע בו איזה היגיון יש בזה איזה טוב זה נותן לי ואם תמצא את הטוב שזה נותן לך ותטפל בו אז אתה תוכל להיות בטוח שזה לא יקרה לך גם אם תשתגע.
ש: מה זה אומר לטפל בו?
אליעד: לבדוק "למה נגיד אתה רוצה להרוג אותו? כי אני כועס עליו כי אני שונא אותו כי הוא עיצבן אותי כי אני מפחד שאני אפגע בו אני מפחד שהוא יעזוב אותי" לא יודע מה עכשיו ואז אתה קודם כל תכיר את הסיבה הזאת, אוקי עכשיו בא נבדוק איך מטפלים בזה למה אתה מפחד מה ההיגיון מה פה עכשיו בוא נטפל בזה ואז אם ברגע שזה לא יראה לך הגיוני בכלל או יראה לך פחות הגיוני זה מקטין את הסיכוי שכשתשגע שזה יקרה גם אם תשתגע, כמו נגיד מוות קליני אנשים מתו מוות קליני ואנשים שמתו מוות קליני מה הם סיפרו שהם ראו הם סיפרו שהם ראו את גיהנום והם ראו את עוגיפלצת נכון סיפרו סיפורים.
עכשיו אבל מוסלמים סיפרו כשהם מתו מוות קליני שהם ראו את הגיהנום של מוחמד ואת הגן עדן של מוחמד ואלה הנוצרים הם ראו את ישו והמורמונים ראו את האלוהים שלהם הבודהיסטים ראו את שלהם כל אחד ראה את שלו זאת אומרת שהבן אדם בראש איזה Image כשמוציאים אותו מפוקוס או כשהוא מגיע למצב של מוות או לפני מוות או כמעט למוות או כשמשהו משתנה אז הוא מתחיל לדמיין את הפחדים שהיו לו מראש בראש שלו. עכשיו אותו דבר גם פה בן אדם מפחד שאם הוא ישתגע אז יקרה משהו שהוא מדחיק אותו ביומיום שלו כי אם הוא לא מדחיק את הרצון שלו, אם ביומיום לא היה לו רצון מודחק לעשות את זה הוא לא היה מפחד שאם הוא ישתגע הוא יעשה את זה.
ולכן אתה צריך למצוא למה אני בתוך תוכי רוצה לעשות את זה איפה זה טוב לעשות את זה לטפל בזה, זאת אומרת לגרום לך שלא תחשוב שזה טוב לעשות את זה ואז אתה לא תפחד שתשתגע ותעשה את זה. הבנו?
עכשיו מה ששואלים אותו כזה דבר "למה שתהרוג אותו איזה היגיון יש בלהרוג אותו" אז הוא יגיד "לא אין בזה שום היגיון אני משתגע ואני הורג אותו" עכשיו שימו לב לשאלה הבאה, עכשיו נגיד אני בא לבן אדם הזה ואני אומר לו "תגיד לי אתה יש לך אומץ לשתות כוס מים" הוא אומר כן אז אני אומר לו "אוקי ואתה לא מפחד שפתאום תשתגע ותיקח את הכוס מים ותדפוק לעצמך את זה בראש" הוא אומר לא אומר לו "למה לא" הוא אומר לי "כי אין שום היגיון שאני אעשה את זה, אז למה אתה מפחד שאתה תהרוג את הילד שלך מה הסיבה".
עכשיו זאת אומרת אפשר להביא לו אלף אלפי דוגמאות לדברים שאם הוא ישתגע הוא יכול לעשות אותם והוא לא חושש מהם הוא חושש רק ממשהו שבתוך תוכו חושב שיש היגיון שהוא יעשה אותו, בן אדם שמפחד להשתגע ולעשות משהו זאת אומרת שבתוך תוכו הוא חושב שאיפשהו יש איזו טיפה היגיון לעשות את זה זאת אומרת שהוא חושב נגיד שיש 1% היגיון לעשות את זה 99% היגיון לא לעשות את זה ואז ביומיום הוא מרגיש "אוקי למרות שהייתי רוצה 1% לעשות את זה ו 99% לא לעשות את זה אני לא אעשה את זה" ואז הוא מפחד להשתגע והוא אומר "ואז אם אני אשתגע השכל שלי לא ישלוט באחד רצון אחוז לעשות את זה ואז אני עלול לעשות את זה" אבל אם באמת זה לא היה הגיוני לך בכלל אז למה שתעשה את זה אין שום היגיון בלעשות את זה.
עכשיו ולכן מה שהוא צריך לעשות זה אם נגיד בן אדם אומר "אני מפחד שאני אשתגע ואני נגיד יהרוג את הילד שלי" מה שצריך לעשות זה להגיד לו אוקי תדמיין שאתה הורג את הילד שלך אתה מדמיין ומדמיין תדמיין שאתה זורק אותו לא משנה מה שאתה מדמיין, עכשיו בא תנסה למצוא איזה תחושה טובה יוצאת לך מזה למה זה עושה לך טוב ואז הבן אדם יגיד "מה פתאום זה לא עושה לי טוב וזה לא עושה לי טוב, אין בעיה זה לא עושה לך טוב בכלל? בכלל, אז למה שתפחד שאם תשתגע תעשה את זה? כי השתגעתי, אבל אם תשתגע אתה יכול לעשות עוד הרבה דברים למה דווקא אתה מפחד מזה".
מפה לשם משם לפה אם אתה רוצה להפסיק לעשן אתה צריך לשאול את עצמך למה טוב לי לעשן אם אתה רוצה להפסיק לעשות משהו אתה רוצה להפסיק לתלוש את השערות מהראש אתה צריך לשאול את עצמך למה טוב לי לתלוש את השערות מהראש ואם יש לך מחשבה טורדנית שאומרת לך "אולי אני אשתגע ואני אפגע במישהו" אתה צריך לשאול את עצמך למה שאני ארצה לפגוע בו איזה היגיון יש בזה איזה טוב זה נותן לי ואם תמצא את הטוב שזה נותן לך ותטפל בו אז אתה תוכל להיות בטוח שזה לא יקרה לך גם אם תשתגע.
ש: מה זה אומר לטפל בו?
אליעד: לבדוק "למה נגיד אתה רוצה להרוג אותו? כי אני כועס עליו כי אני שונא אותו כי הוא עיצבן אותי כי אני מפחד שאני אפגע בו אני מפחד שהוא יעזוב אותי" לא יודע מה עכשיו ואז אתה קודם כל תכיר את הסיבה הזאת, אוקי עכשיו בא נבדוק איך מטפלים בזה למה אתה מפחד מה ההיגיון מה פה עכשיו בוא נטפל בזה ואז אם ברגע שזה לא יראה לך הגיוני בכלל או יראה לך פחות הגיוני זה מקטין את הסיכוי שכשתשגע שזה יקרה גם אם תשתגע, כמו נגיד מוות קליני אנשים מתו מוות קליני ואנשים שמתו מוות קליני מה הם סיפרו שהם ראו הם סיפרו שהם ראו את גיהנום והם ראו את עוגיפלצת נכון סיפרו סיפורים.
עכשיו אבל מוסלמים סיפרו כשהם מתו מוות קליני שהם ראו את הגיהנום של מוחמד ואת הגן עדן של מוחמד ואלה הנוצרים הם ראו את ישו והמורמונים ראו את האלוהים שלהם הבודהיסטים ראו את שלהם כל אחד ראה את שלו זאת אומרת שהבן אדם בראש איזה Image כשמוציאים אותו מפוקוס או כשהוא מגיע למצב של מוות או לפני מוות או כמעט למוות או כשמשהו משתנה אז הוא מתחיל לדמיין את הפחדים שהיו לו מראש בראש שלו. עכשיו אותו דבר גם פה בן אדם מפחד שאם הוא ישתגע אז יקרה משהו שהוא מדחיק אותו ביומיום שלו כי אם הוא לא מדחיק את הרצון שלו, אם ביומיום לא היה לו רצון מודחק לעשות את זה הוא לא היה מפחד שאם הוא ישתגע הוא יעשה את זה.
ולכן אתה צריך למצוא למה אני בתוך תוכי רוצה לעשות את זה איפה זה טוב לעשות את זה לטפל בזה, זאת אומרת לגרום לך שלא תחשוב שזה טוב לעשות את זה ואז אתה לא תפחד שתשתגע ותעשה את זה. הבנו?