9:46שקר ואמת - איך לזהות שקרים ולא לפחד מהם?
איך לזהות שקר ואמת בצורה ברורה?
אליעד כהן מסביר שיש דרך פשוטה ומדויקת לזהות את ההבדל בין אמת לשקר: האמת היא תמיד חד - משמעית וברורה, ואילו השקר הוא תמיד מעורפל ולא חד - משמעי. לדבריו, כל מי שמדבר בשפת השקר, מדבר תמיד בתרתי משמע ולא בצורה חד - משמעית וברורה. לדוגמה, אסטרולוגים, נומרולוגים, ו"מומחים" למיניהם לעולם לא יגידו לך דברים חד - משמעיים, כמו "היום יהיה לך טוב" או "היום יהיה לך רע", בלי להבהיר בדיוק מה זה אומר, וכך הם משאירים מקום לפרשנות ולתרתי משמע. לעומתם, האמת דומה להסתכלות בשמש בצהריים: אם אתה יוצא החוצה ויש שמש, זה ברור לך לגמרי שיש שמש. באותו אופן, אדם יודע בבירור שהוא קיים, לפחות ברמה הבסיסית. זו ודאות בסיסית ופשוטה.
אליעד כהן מוסיף שגם בנקודה הבסיסית הזו, של הוודאות שאתה קיים, אפשר להטיל ספק. אולי אתה רק מרגיש שאתה קיים, אבל אינך באמת קיים כפי שאתה חושב. אולי קיומך שונה ממה שאתה תופס. אולם, הנקודה החשובה לדבריו היא שהאדם צריך להגיע בחיים שלו לוודאות מוחלטת לפחות כמו הידיעה שהוא קיים. אם אינך בטוח בדברים ברמה שבה אתה בטוח שאתה קיים, אינך יכול להגיד שאתה יודע בוודאות מה טוב ומה רע.
למה אנשים משקרים לעצמם לגבי האושר?
אנשים משקרים לעצמם לעיתים קרובות לגבי האושר שלהם. לדוגמה, אדם אומר לעצמו: "אם אני אעשה את זה, אהיה מאושר יותר". אליעד מסביר מדוע זהו שקר עצמי: האדם אף פעם לא שואל את עצמו ברצינות מה המשמעות של להיות "מאושר עד הסוף". אנשים תמיד מניחים שאם ישיגו משהו מסוים, הם יהיו מאושרים, אבל אף פעם לא שואלים האם הם באמת יהיו מאושרים בצורה מוחלטת. האדם אף פעם לא חושב על כך שאולי אחרי שבועיים הוא כבר יסתגל להישג החדש, ושוב יחוש חוסר סיפוק וירצה משהו חדש.
לכן, אם אדם אומר לעצמו "כשאעשה דבר מסוים אהיה מאושר", הוא צריך לשאול את עצמו שאלות עמוקות יותר: מה זה בדיוק להיות מאושר עד הסוף? האם באמת תהיה מאושר, או שאולי רק תהיה פחות סובל באופן זמני? ומה יקרה אחר כך, כאשר תתרגל למצב החדש? אדם חייב להיות ברור וחד - משמעי בנושא האושר, ולא להשאיר מקום לתרתי משמע.
איך לבדוק אם באמת יהיה לי טוב או רע?
הדרך לבדוק אם הבטחה מסוימת לגבי האושר או הטוב היא אמיתית, היא לשאול שאלות מאוד ברורות: האם מה שמבטיחים לי באמת יספיק כדי לגרום לי להפסיק לרצות עוד משהו? אם התשובה היא לא, הרי שההבטחה היא חלקית בלבד ולא טוב מוחלט. האדם חייב לשאול את עצמו את השאלות האלה ללא פחד. אסור לו להאמין לאף אחד בעיניים עצומות - גם לא לאליעד עצמו. אליעד מדגיש את החשיבות של בדיקה עצמית מעמיקה, ולא של אמונה עיוורת בשום דבר.
לדוגמה, אם אליעד אומר שהכל טוב, אסור להאמין לכך מיד. צריך לבדוק בעצמך ולשאול: אולי הכל רע? חשוב שהאדם יילחם בעצמו וישאל את השאלות הקשות ביותר, יטיל ספק בכל אמירה ויבדוק אותה באופן יסודי. אליעד אומר שכל מה שהוא עצמו אומר, מטרתו לתת לאדם אפשרות לבדוק ולא להאמין עיוור. אין להאמין שהכל טוב - צריך להבין ולהרגיש את זה באמת, וזה קורה רק לאחר שאדם שואל את עצמו שאלות אמיתיות וכנות.
מדוע חשוב להודות באמת גם כשלא בטוחים?
אליעד כהן מסביר עד כמה חשוב להודות באמת לגבי המצב הנפשי שלך, גם כאשר האמת היא שאתה פשוט לא יודע. אם אינך בטוח במשהו, אל תגיד שאתה בטוח. תגיד "אני לא בטוח", "אני לא יודע". אם אתה לא רוצה לחפש את האמת, תגיד בצורה ברורה וכנה "אני לא מעוניין באמת". זה חשוב, כי ההכרה הכנה באמת המצב שלך היא השלב הראשון בדרך אל האמת השלמה והברורה. אדם שמודה באמת, אפילו כשהיא לא נוחה, הוא אדם שיתקדם הלאה אל הבהירות והוודאות השלמה.
אליעד מוסיף שאסור לפחד גם מהרגשות האמיתיים שלך. אם אתה אגואיסט - תודה בזה. אם אתה מפחד - תודה בזה. העיקר שתהיה כנה לחלוטין, כי השקר יוצר ערפול ותעתוע. השקר תמיד יוצר תרתי משמע וחוסר בהירות, ולכן אדם חייב להיות חד וברור לחלוטין עם עצמו.
כיצד ניתן לדעת אם אתה משקר לעצמך?
הסימן לכך שאתה משקר לעצמך הוא תחושה פנימית של חוסר סיפוק או חוסר אושר מוחלט. אם אתה חושב שעדיין יש משהו בעולם שיכול לעשות אותך מאושר יותר, סימן שאתה עדיין לא נמצא באמת מוחלטת. מצד שני, אם אתה חושש שמשהו רע עלול לקרות לך, סימן שגם כאן אינך נמצא באמת מוחלטת. אדם שנמצא באמת שלמה אינו מוטרד מכך שמשהו יכול להיות טוב יותר או רע יותר. מבחינתו, המציאות ברורה לחלוטין ואינה נתונה לספקות או לפחדים.
האדם חייב לחפש את האמת עד הסוף, בלי לפחד משום דבר. ברגע שאדם מגיע לוודאות מוחלטת לגבי המציאות, הוא כבר אינו צריך להאמין שהכל טוב, כי הוא יחווה זאת באמת ובשלמות. האמת היא חוויה פנימית עמוקה שמגיעה רק מתוך חקירה עצמית והטלת ספק אמיתית בכל דבר.
לסיכום, מה הדרך הטובה ביותר לחיות באמיתות מלאה?
הדרך הטובה ביותר לחיות באמיתות מלאה היא לא לפחד להודות באמת של עצמך, לשאול שאלות עמוקות וברורות על כל דבר, ולבדוק כל אמירה וכל הבטחה לעומק. רק כאשר הדברים ברורים וחדים לך כמו העובדה שאתה קיים, רק אז הגעת לוודאות מוחלטת ולאמת שלמה, ומתוך כך לחיים של אושר אמיתי ושלם.
אליעד כהן מסביר שיש דרך פשוטה ומדויקת לזהות את ההבדל בין אמת לשקר: האמת היא תמיד חד - משמעית וברורה, ואילו השקר הוא תמיד מעורפל ולא חד - משמעי. לדבריו, כל מי שמדבר בשפת השקר, מדבר תמיד בתרתי משמע ולא בצורה חד - משמעית וברורה. לדוגמה, אסטרולוגים, נומרולוגים, ו"מומחים" למיניהם לעולם לא יגידו לך דברים חד - משמעיים, כמו "היום יהיה לך טוב" או "היום יהיה לך רע", בלי להבהיר בדיוק מה זה אומר, וכך הם משאירים מקום לפרשנות ולתרתי משמע. לעומתם, האמת דומה להסתכלות בשמש בצהריים: אם אתה יוצא החוצה ויש שמש, זה ברור לך לגמרי שיש שמש. באותו אופן, אדם יודע בבירור שהוא קיים, לפחות ברמה הבסיסית. זו ודאות בסיסית ופשוטה.
אליעד כהן מוסיף שגם בנקודה הבסיסית הזו, של הוודאות שאתה קיים, אפשר להטיל ספק. אולי אתה רק מרגיש שאתה קיים, אבל אינך באמת קיים כפי שאתה חושב. אולי קיומך שונה ממה שאתה תופס. אולם, הנקודה החשובה לדבריו היא שהאדם צריך להגיע בחיים שלו לוודאות מוחלטת לפחות כמו הידיעה שהוא קיים. אם אינך בטוח בדברים ברמה שבה אתה בטוח שאתה קיים, אינך יכול להגיד שאתה יודע בוודאות מה טוב ומה רע.
למה אנשים משקרים לעצמם לגבי האושר?
אנשים משקרים לעצמם לעיתים קרובות לגבי האושר שלהם. לדוגמה, אדם אומר לעצמו: "אם אני אעשה את זה, אהיה מאושר יותר". אליעד מסביר מדוע זהו שקר עצמי: האדם אף פעם לא שואל את עצמו ברצינות מה המשמעות של להיות "מאושר עד הסוף". אנשים תמיד מניחים שאם ישיגו משהו מסוים, הם יהיו מאושרים, אבל אף פעם לא שואלים האם הם באמת יהיו מאושרים בצורה מוחלטת. האדם אף פעם לא חושב על כך שאולי אחרי שבועיים הוא כבר יסתגל להישג החדש, ושוב יחוש חוסר סיפוק וירצה משהו חדש.
לכן, אם אדם אומר לעצמו "כשאעשה דבר מסוים אהיה מאושר", הוא צריך לשאול את עצמו שאלות עמוקות יותר: מה זה בדיוק להיות מאושר עד הסוף? האם באמת תהיה מאושר, או שאולי רק תהיה פחות סובל באופן זמני? ומה יקרה אחר כך, כאשר תתרגל למצב החדש? אדם חייב להיות ברור וחד - משמעי בנושא האושר, ולא להשאיר מקום לתרתי משמע.
איך לבדוק אם באמת יהיה לי טוב או רע?
הדרך לבדוק אם הבטחה מסוימת לגבי האושר או הטוב היא אמיתית, היא לשאול שאלות מאוד ברורות: האם מה שמבטיחים לי באמת יספיק כדי לגרום לי להפסיק לרצות עוד משהו? אם התשובה היא לא, הרי שההבטחה היא חלקית בלבד ולא טוב מוחלט. האדם חייב לשאול את עצמו את השאלות האלה ללא פחד. אסור לו להאמין לאף אחד בעיניים עצומות - גם לא לאליעד עצמו. אליעד מדגיש את החשיבות של בדיקה עצמית מעמיקה, ולא של אמונה עיוורת בשום דבר.
לדוגמה, אם אליעד אומר שהכל טוב, אסור להאמין לכך מיד. צריך לבדוק בעצמך ולשאול: אולי הכל רע? חשוב שהאדם יילחם בעצמו וישאל את השאלות הקשות ביותר, יטיל ספק בכל אמירה ויבדוק אותה באופן יסודי. אליעד אומר שכל מה שהוא עצמו אומר, מטרתו לתת לאדם אפשרות לבדוק ולא להאמין עיוור. אין להאמין שהכל טוב - צריך להבין ולהרגיש את זה באמת, וזה קורה רק לאחר שאדם שואל את עצמו שאלות אמיתיות וכנות.
מדוע חשוב להודות באמת גם כשלא בטוחים?
אליעד כהן מסביר עד כמה חשוב להודות באמת לגבי המצב הנפשי שלך, גם כאשר האמת היא שאתה פשוט לא יודע. אם אינך בטוח במשהו, אל תגיד שאתה בטוח. תגיד "אני לא בטוח", "אני לא יודע". אם אתה לא רוצה לחפש את האמת, תגיד בצורה ברורה וכנה "אני לא מעוניין באמת". זה חשוב, כי ההכרה הכנה באמת המצב שלך היא השלב הראשון בדרך אל האמת השלמה והברורה. אדם שמודה באמת, אפילו כשהיא לא נוחה, הוא אדם שיתקדם הלאה אל הבהירות והוודאות השלמה.
אליעד מוסיף שאסור לפחד גם מהרגשות האמיתיים שלך. אם אתה אגואיסט - תודה בזה. אם אתה מפחד - תודה בזה. העיקר שתהיה כנה לחלוטין, כי השקר יוצר ערפול ותעתוע. השקר תמיד יוצר תרתי משמע וחוסר בהירות, ולכן אדם חייב להיות חד וברור לחלוטין עם עצמו.
כיצד ניתן לדעת אם אתה משקר לעצמך?
הסימן לכך שאתה משקר לעצמך הוא תחושה פנימית של חוסר סיפוק או חוסר אושר מוחלט. אם אתה חושב שעדיין יש משהו בעולם שיכול לעשות אותך מאושר יותר, סימן שאתה עדיין לא נמצא באמת מוחלטת. מצד שני, אם אתה חושש שמשהו רע עלול לקרות לך, סימן שגם כאן אינך נמצא באמת מוחלטת. אדם שנמצא באמת שלמה אינו מוטרד מכך שמשהו יכול להיות טוב יותר או רע יותר. מבחינתו, המציאות ברורה לחלוטין ואינה נתונה לספקות או לפחדים.
האדם חייב לחפש את האמת עד הסוף, בלי לפחד משום דבר. ברגע שאדם מגיע לוודאות מוחלטת לגבי המציאות, הוא כבר אינו צריך להאמין שהכל טוב, כי הוא יחווה זאת באמת ובשלמות. האמת היא חוויה פנימית עמוקה שמגיעה רק מתוך חקירה עצמית והטלת ספק אמיתית בכל דבר.
לסיכום, מה הדרך הטובה ביותר לחיות באמיתות מלאה?
הדרך הטובה ביותר לחיות באמיתות מלאה היא לא לפחד להודות באמת של עצמך, לשאול שאלות עמוקות וברורות על כל דבר, ולבדוק כל אמירה וכל הבטחה לעומק. רק כאשר הדברים ברורים וחדים לך כמו העובדה שאתה קיים, רק אז הגעת לוודאות מוחלטת ולאמת שלמה, ומתוך כך לחיים של אושר אמיתי ושלם.
- איך לזהות שקרים?
- מהו אושר מוחלט?
- איך לדעת אם אני משקר לעצמי?
- מהי אמת חד - משמעית?
- איך להגיע לוודאות פנימית?
- האם הכל טוב או הכל רע?
שקר ואמת, איך לזהות שקרים ולא לפחד מהם?
בהמשך לנושא של שקרים ושקרנים, האמת ומה ההבדל, נדבר הפעם על היבט נוסף.
השקר והשקרנים מדברים בשפה של תרתי משמע, אף לא אחד יגיד באופן חד משמעי את הדברים, אף לא אחד יגיד מפורשות את הדברים.
מי שיוצא ורואה את השמש, אין לו תרתי משמע, יתכן שיש כאן דברים פנימיים, אבל באופן הראשוני לדעת את הדברים הפשוטים, אין ערפול במה שאתה יודע.
והשקרים מחוברים גם לעניין האושר, כי אדם חושב שיעשה ככה או ככה, ויהיה מאושר עד הסוף, אבל זהו שקר, אולי אדם יגיד כן, אבל אני אהיה מאושר יותר, אבל עוד שבוע לא תהיה כבר מאושר מאותו הדבר ותרצה משהו נוסף.
ומי שיגיד לאדם שאם תעשה ככה וככה יהיה לך טוב, ואיך אפשר לדעת אם הדבר הזה הוא אמיתי או לא?
ועל האדם לשאול את עצמו שאם היה ויעשה את הדבר שנתנו לו או אמרו לו לעשות, האם לאחר שיעשה את הדבר הזה והזה, האם אז ארגיש טוב מוחלט?
ועל האדם לשאול את עצמו האם זה באמת ככה, וגם לי אין להאמין, כל מה שאני אומר זה כדי שתהיה לאדם אפשרות לבדוק.
זה לא שייך רק להאמין שהכל טוב, אולי הכל רע, תבדוק בעצמך.
ותלך עם האמת שלך עד הסוף, כי אתה אמור להבין את זה בעצמך ולחוות את זה בעצמך, ולהילחם על זה.
להיות אמיתי עד הסוף, ואם אתה לא בטוח תהיה גם כן אמיתי ותגיד אני בטוח, אתה לא רוצה את האמת, מצוין, אל תשקר ותגיד שאתה לא מעוניין בכלל באמת.
והדברים צריכים להיות ברורים בחיים שלך, כמו שברור לך שאתה קיים.
ואם לא ברור לך אם זה טוב וזה רע כמו שברור לך שאתה קיים, אל תגיד שאתה יודע מה טוב לך או מה רע לך.
וכשאדם משקר לעצמו הלב שלו לא יכול לשקר, כי אם אדם יגיד לעצמו שיכול להיות לו יותר טוב אז הוא עדיין לא הגיע.
וגם אם הוא פוחד שיהיה יותר רע אז עדיין לא נמצא במקום אמיתי, כי מי שנמצא באמת, בידיעה שלמה ובהבנה שלמה, לא יגיד או יעלה על דעתו לחשוב בכלל שיכול להיות יותר טוב או יותר רע.
ומי שעדיין שואל את עצמו האם ההפך הוא הנכון וחושב שההפך הא גם הנכון, אז גם כן לא הגיע לוודאות שלמה.
ואם אתה לא חושב שיש משהו יותר טוב שתהיה מאושר ממנו, אז אין צורך גם בהרצאה הזו.
אבל אדם לרוב כן חושב שיכול עדיין להיות משהו שיגרום לו ליותר אושר, כך שבכל מחיר הוא צריך להילחם על ידיעת הטוב המוחלט.
ושיהיה לכולם יום של טוב אמיתי שנובע מתוך ידיעה פנימית אמיתית.
בהמשך לנושא של שקרים ושקרנים, האמת ומה ההבדל, נדבר הפעם על היבט נוסף.
השקר והשקרנים מדברים בשפה של תרתי משמע, אף לא אחד יגיד באופן חד משמעי את הדברים, אף לא אחד יגיד מפורשות את הדברים.
מי שיוצא ורואה את השמש, אין לו תרתי משמע, יתכן שיש כאן דברים פנימיים, אבל באופן הראשוני לדעת את הדברים הפשוטים, אין ערפול במה שאתה יודע.
והשקרים מחוברים גם לעניין האושר, כי אדם חושב שיעשה ככה או ככה, ויהיה מאושר עד הסוף, אבל זהו שקר, אולי אדם יגיד כן, אבל אני אהיה מאושר יותר, אבל עוד שבוע לא תהיה כבר מאושר מאותו הדבר ותרצה משהו נוסף.
ומי שיגיד לאדם שאם תעשה ככה וככה יהיה לך טוב, ואיך אפשר לדעת אם הדבר הזה הוא אמיתי או לא?
ועל האדם לשאול את עצמו שאם היה ויעשה את הדבר שנתנו לו או אמרו לו לעשות, האם לאחר שיעשה את הדבר הזה והזה, האם אז ארגיש טוב מוחלט?
ועל האדם לשאול את עצמו האם זה באמת ככה, וגם לי אין להאמין, כל מה שאני אומר זה כדי שתהיה לאדם אפשרות לבדוק.
זה לא שייך רק להאמין שהכל טוב, אולי הכל רע, תבדוק בעצמך.
ותלך עם האמת שלך עד הסוף, כי אתה אמור להבין את זה בעצמך ולחוות את זה בעצמך, ולהילחם על זה.
להיות אמיתי עד הסוף, ואם אתה לא בטוח תהיה גם כן אמיתי ותגיד אני בטוח, אתה לא רוצה את האמת, מצוין, אל תשקר ותגיד שאתה לא מעוניין בכלל באמת.
והדברים צריכים להיות ברורים בחיים שלך, כמו שברור לך שאתה קיים.
ואם לא ברור לך אם זה טוב וזה רע כמו שברור לך שאתה קיים, אל תגיד שאתה יודע מה טוב לך או מה רע לך.
וכשאדם משקר לעצמו הלב שלו לא יכול לשקר, כי אם אדם יגיד לעצמו שיכול להיות לו יותר טוב אז הוא עדיין לא הגיע.
וגם אם הוא פוחד שיהיה יותר רע אז עדיין לא נמצא במקום אמיתי, כי מי שנמצא באמת, בידיעה שלמה ובהבנה שלמה, לא יגיד או יעלה על דעתו לחשוב בכלל שיכול להיות יותר טוב או יותר רע.
ומי שעדיין שואל את עצמו האם ההפך הוא הנכון וחושב שההפך הא גם הנכון, אז גם כן לא הגיע לוודאות שלמה.
ואם אתה לא חושב שיש משהו יותר טוב שתהיה מאושר ממנו, אז אין צורך גם בהרצאה הזו.
אבל אדם לרוב כן חושב שיכול עדיין להיות משהו שיגרום לו ליותר אושר, כך שבכל מחיר הוא צריך להילחם על ידיעת הטוב המוחלט.
ושיהיה לכולם יום של טוב אמיתי שנובע מתוך ידיעה פנימית אמיתית.