10:02חרדות פחדים ופסיכולוגים - האם טיפול פסיכולוגי מועיל באמת?
האם טיפול פסיכולוגי יכול למנוע מהחרדות לחזור?
אליעד כהן דן בנושא החרדות והפחדים, ומתמקד בשאלה חשובה: האם אדם שסבל מחרדות והצליח לצאת מהן באמצעות טיפול פסיכולוגי יכול להיות בטוח שהחרדות לא יחזרו אליו? אליעד מסביר שברגע שאדם שואל את עצמו אם החרדות יכולות לחזור, התשובה כבר ברורה - הן אכן יכולות לחזור. עצם קיום השאלה מעידה על חוסר ודאות, וחוסר הוודאות הזה הוא סימן מובהק לכך שהטיפול לא פתר את הבעיה באופן מוחלט.
מדוע השאלה עצמה מעידה על חרדה?
אליעד מדגיש שכשאדם שואל אם החרדות עלולות לחזור, הוא למעשה נמצא כבר בתוך חרדה, חרדה מפני חזרת החרדה. משמעות הדבר שהאדם עדיין לא פתר את הבעיה מהשורש. עצם החשש שהמצב יכול להשתנות חזרה לרעה, הוא סוג של פחד וחרדה.
האם טיפול איכותי יכול להיות זמני?
לפי אליעד, טיפול איכותי חייב להיות קבוע ויציב. הסיבה לכך נעוצה בטבעה של האמת. לדבריו, האמת היא הדבר היחיד הקבוע והיציב במציאות. לעומת זאת, השקר משתנה ללא הרף. אם טיפול פסיכולוגי היה אמיתי ואיכותי, החרדות לא היו יכולות לחזור כלל. אך מכיוון שהן יכולות לחזור, סימן שהטיפול לא השיג יציבות אמיתית, ולכן איננו אמיתי לחלוטין.
מהו המקור העמוק של החרדות?
אליעד מסביר ששורש החרדה הוא הפחד של האדם להרגיש רע. ככל שהפחד חזק יותר, כך הוא הופך לחרדה. כדי לפתור את החרדה בצורה מוחלטת, האדם חייב להגיע למצב תודעה שבו אין הבדל בין טוב לרע. אדם שתופס את המציאות כמורכבת מטוב ורע תמיד יפחד להרגיש רע, ולכן תמיד יהיה פוטנציאל לחזרת החרדות.
מדוע מצב של רק טוב או רק רע איננו פתרון יציב?
אליעד מדגיש שאפילו מצב שבו האדם מאמין שהכל רק טוב או רק רע, אינו מצב יציב. למשל, אדם שמרגיש שהכל טוב, עדיין יכול לפחד שיום אחד יחזור להרגיש שיש גם טוב וגם רע, וכך החרדות יחזרו. אותו דבר לגבי מצב שבו הכל רע - האדם יכול לחשוש שיום אחד יתחיל לראות טוב ורע ושוב יפחד. לכן, מצב של רק טוב או רק רע איננו פתרון קבוע ואמיתי.
כיצד להגיע לפתרון אמיתי לחרדות?
הפתרון האמיתי לחרדות, לפי אליעד, הוא להבין שהטוב והרע הם למעשה ישות אחת. המשמעות היא לא להעדיף מצב מסוים (טוב או רע), אלא להכיר בכך ששני המצבים הללו הם בעצם אחד. כשאדם מבין שהטוב והרע שווים לחלוטין מבחינה מהותית, הוא כבר לא מפחד להרגיש רע, כי אין באמת רע במובן השלילי. במצב כזה, האדם אינו יכול יותר להיכנס לחרדה, מכיוון שאין דבר שהוא חושש ממנו באופן מוחלט.
מדוע כל פעולה של האדם קשורה לפחד?
אליעד מציג רעיון נוסף ומעמיק: כל פעולה שהאדם עושה, אפילו פעולות פשוטות כמו שתיית מים, נובעות מפחד. מדוע אדם שותה מים? כי הוא פוחד להיות צמא, או פוחד לסבול או למות מצמא. כל בחירה של האדם נובעת מרצון להרגיש טוב יותר או מפחד להרגיש פחות טוב. לכן, כל פעולה ובחירה שהאדם עושה משקפת פחד מסוים, כי תמיד ישנו החשש שמה שהוא בחר לעשות יוביל לתוצאה טובה פחות.
האם אדם שתופס הכל כאחד לא יפחד בכלל?
לכאורה, אדם שמבין שכל הדברים הם אחד אמור להפסיק לפחד לחלוטין. אך אליעד מסביר שגם אדם כזה עדיין יכול לפחד במצבים מסוימים, לדוגמה, מול סכנה ברורה כמו אש. אפילו פעולות פשוטות שהוא עושה מוכיחות שיש בו פחד להרגיש רע. אלא שההבדל הוא שבעומק, האדם שנמצא בתפיסת האחדות מסוגל להכיל גם את הפחד, ואינו מפחד ממנו כפחד בפני עצמו.
האם באמת אפשר להשתחרר מהחרדה לחלוטין?
לפי אליעד, שחרור מוחלט מהחרדות מתרחש רק כאשר האדם מגיע להבנה עמוקה שהחרדה עצמה היא טובה באותה מידה כמו הרוגע והשלווה. אדם שמסוגל לחוות את החרדה כחלק בלתי נפרד מהמציאות האחדותית, יפסיק לחלוטין לפחד ממנה. רק כאשר החרדה עצמה נתפסת כדבר חיובי, האדם יכול להיות בטוח שהחרדות לא יחזרו יותר לעולם.
לסיכום, אליעד מסביר שכל עוד לא הגעת לוודאות שהכל אחד, ותפיסתך את הטוב והרע עדיין נפרדת, החרדות תמיד יוכלו לחזור. הדרך היחידה להימנע מחזרת החרדות היא לשנות את תפיסת המציאות לתפיסת אחדות, שבה אין הבדל מהותי בין טוב לרע, ובכך האדם נפטר מהשורש של כל חרדה.
אליעד כהן דן בנושא החרדות והפחדים, ומתמקד בשאלה חשובה: האם אדם שסבל מחרדות והצליח לצאת מהן באמצעות טיפול פסיכולוגי יכול להיות בטוח שהחרדות לא יחזרו אליו? אליעד מסביר שברגע שאדם שואל את עצמו אם החרדות יכולות לחזור, התשובה כבר ברורה - הן אכן יכולות לחזור. עצם קיום השאלה מעידה על חוסר ודאות, וחוסר הוודאות הזה הוא סימן מובהק לכך שהטיפול לא פתר את הבעיה באופן מוחלט.
מדוע השאלה עצמה מעידה על חרדה?
אליעד מדגיש שכשאדם שואל אם החרדות עלולות לחזור, הוא למעשה נמצא כבר בתוך חרדה, חרדה מפני חזרת החרדה. משמעות הדבר שהאדם עדיין לא פתר את הבעיה מהשורש. עצם החשש שהמצב יכול להשתנות חזרה לרעה, הוא סוג של פחד וחרדה.
האם טיפול איכותי יכול להיות זמני?
לפי אליעד, טיפול איכותי חייב להיות קבוע ויציב. הסיבה לכך נעוצה בטבעה של האמת. לדבריו, האמת היא הדבר היחיד הקבוע והיציב במציאות. לעומת זאת, השקר משתנה ללא הרף. אם טיפול פסיכולוגי היה אמיתי ואיכותי, החרדות לא היו יכולות לחזור כלל. אך מכיוון שהן יכולות לחזור, סימן שהטיפול לא השיג יציבות אמיתית, ולכן איננו אמיתי לחלוטין.
מהו המקור העמוק של החרדות?
אליעד מסביר ששורש החרדה הוא הפחד של האדם להרגיש רע. ככל שהפחד חזק יותר, כך הוא הופך לחרדה. כדי לפתור את החרדה בצורה מוחלטת, האדם חייב להגיע למצב תודעה שבו אין הבדל בין טוב לרע. אדם שתופס את המציאות כמורכבת מטוב ורע תמיד יפחד להרגיש רע, ולכן תמיד יהיה פוטנציאל לחזרת החרדות.
מדוע מצב של רק טוב או רק רע איננו פתרון יציב?
אליעד מדגיש שאפילו מצב שבו האדם מאמין שהכל רק טוב או רק רע, אינו מצב יציב. למשל, אדם שמרגיש שהכל טוב, עדיין יכול לפחד שיום אחד יחזור להרגיש שיש גם טוב וגם רע, וכך החרדות יחזרו. אותו דבר לגבי מצב שבו הכל רע - האדם יכול לחשוש שיום אחד יתחיל לראות טוב ורע ושוב יפחד. לכן, מצב של רק טוב או רק רע איננו פתרון קבוע ואמיתי.
כיצד להגיע לפתרון אמיתי לחרדות?
הפתרון האמיתי לחרדות, לפי אליעד, הוא להבין שהטוב והרע הם למעשה ישות אחת. המשמעות היא לא להעדיף מצב מסוים (טוב או רע), אלא להכיר בכך ששני המצבים הללו הם בעצם אחד. כשאדם מבין שהטוב והרע שווים לחלוטין מבחינה מהותית, הוא כבר לא מפחד להרגיש רע, כי אין באמת רע במובן השלילי. במצב כזה, האדם אינו יכול יותר להיכנס לחרדה, מכיוון שאין דבר שהוא חושש ממנו באופן מוחלט.
מדוע כל פעולה של האדם קשורה לפחד?
אליעד מציג רעיון נוסף ומעמיק: כל פעולה שהאדם עושה, אפילו פעולות פשוטות כמו שתיית מים, נובעות מפחד. מדוע אדם שותה מים? כי הוא פוחד להיות צמא, או פוחד לסבול או למות מצמא. כל בחירה של האדם נובעת מרצון להרגיש טוב יותר או מפחד להרגיש פחות טוב. לכן, כל פעולה ובחירה שהאדם עושה משקפת פחד מסוים, כי תמיד ישנו החשש שמה שהוא בחר לעשות יוביל לתוצאה טובה פחות.
האם אדם שתופס הכל כאחד לא יפחד בכלל?
לכאורה, אדם שמבין שכל הדברים הם אחד אמור להפסיק לפחד לחלוטין. אך אליעד מסביר שגם אדם כזה עדיין יכול לפחד במצבים מסוימים, לדוגמה, מול סכנה ברורה כמו אש. אפילו פעולות פשוטות שהוא עושה מוכיחות שיש בו פחד להרגיש רע. אלא שההבדל הוא שבעומק, האדם שנמצא בתפיסת האחדות מסוגל להכיל גם את הפחד, ואינו מפחד ממנו כפחד בפני עצמו.
האם באמת אפשר להשתחרר מהחרדה לחלוטין?
לפי אליעד, שחרור מוחלט מהחרדות מתרחש רק כאשר האדם מגיע להבנה עמוקה שהחרדה עצמה היא טובה באותה מידה כמו הרוגע והשלווה. אדם שמסוגל לחוות את החרדה כחלק בלתי נפרד מהמציאות האחדותית, יפסיק לחלוטין לפחד ממנה. רק כאשר החרדה עצמה נתפסת כדבר חיובי, האדם יכול להיות בטוח שהחרדות לא יחזרו יותר לעולם.
לסיכום, אליעד מסביר שכל עוד לא הגעת לוודאות שהכל אחד, ותפיסתך את הטוב והרע עדיין נפרדת, החרדות תמיד יוכלו לחזור. הדרך היחידה להימנע מחזרת החרדות היא לשנות את תפיסת המציאות לתפיסת אחדות, שבה אין הבדל מהותי בין טוב לרע, ובכך האדם נפטר מהשורש של כל חרדה.
- האם חרדות יכולות לחזור לאחר טיפול?
- איך להתגבר על פחד להרגיש רע?
- מהו טיפול אמיתי בחרדות?
- איך להגיע לתפיסת אחדות?
- מדוע אנחנו מפחדים להרגיש רע?
- האם טיפול פסיכולוגי פותר חרדות?
חרדות פחדים ופסיכולוגים - האם טיפול פסיכולוגי מועיל?
הפעם אשיב לשאלה, האם אפשר לצאת מחרדות?
בן אדם סבל מחרדות, הלך לפסיכולוגים, פסיכיאטריים, ויצא מהחרדות.
האם החרדות יכולות לחזור?
ואם האדם שואל האדם החרדות יכולות לחזור, סימן שכן, הן כן יכולות לחזור
כי אם הן לא היו יכולות לחזור, לא היתה לך שאלה.
וכך בכל שאלה אחרת, כל עוד יש לך שאלה, אין וודאות, והכל יכול להיות.
אני רוצה לחדד, שלא רק שהחרדות יכולות לחזור, אתה כרגע בחרדה, כיוון שהוא חרד מכך שהחרדות יחזרו, וזה מעיד על כך שלא יצאת מהחרדות.
ונסביר האם הטיפול הוא איכותי כן או לא, והעניין הוא, די פשוט, הדבר היחיד היציב בעולם
זאת האמת, האמת חייבת תמיד להיות אותו הדבר. וכאשר טיפול הוא טוב ואמיתי
לא יכול להיות שהוא יתהפך ושהחרדות יחזרו, לא תהיה אפילו שאלה.
ונסביר כרגע את שורש החרדות, הפחד הוא מפני הרגשת הרע, פחד של האדם להרגיש רע
ועכשיו זה תלוי בעוצמת הפחד אם זה יעבור למה שמוגדר חרדה.
ובמציאות שהאדם מבחין בין טוב לרע, יש הבדל בין טוב לרע, הוא תמיד יפחד.
ואם אדם יחיה בתפישה שהכל טוב, לא יפחד. וגם הוא יכול לחשוב שיש רק רע, ואז גם כן הוא לא יפחד יותר.
כי אם יש רק דבר אחד, אין מה לפחד.
והאדם יגיע למקום שיכול להיות שיגיד, עכשיו, יש רק טוב, אז אני לא מפחד, אבל מה יקרה אם יום אחד אני יחשוב שיש רע וגם טוב, אז אני שוב יפחד, או להיפך, אדם יכול להגיד, אני יודע עכשיו שהכל רע, אבל אם אחשוב בהמשך שיש גם טוב, אפחד שוב.
זאת אומרת שגם מצב זה אינו יציב.
והעניין הוא, שמצב של רק טוב או רק רע, הוא מצב שהאדם מכיל גם את הטוב וגם את הרע
ואף על פי כן הם טובים, או רעים כישות אחת.
וכשהאדם מבין שהטוב והרע הם ישות אחת, הוא לא יפחד יותר.
ואפילו אדם כשהוא שותה, הוא גם שותה מתוך פחד, כי למה הוא ישתה אם לא יפחד?
האם פוחד לסבול שיהיה צמא?
אתה מפחד למות? לסבול? אז למה אתה שותה?
וכל פעולה ופעולה שהאדם עושה היא נעשית מתוך פחד, ומה זאת אומרת?
כי אם אדם עושה פעולה, או כל בחירה שהוא בוחר, הוא בוחר או עושה אותה מיתוך ביטוי לכך שהוא רוצה להרגיש טוב.
אם אתה בוחר לעשות פעולה, אתה חושב שזה טוב יותר מלא לעשות פעולה.
ובמציאות יש דבר והיפוכו, מצד האמת, הכל דבר אחד ואז לא משנה אם תעשה או לא, ומצד הצמצום יש ישויות שונות כמו הזמן, המקום ועוד ישויות רבות
ואף על פי כן מצד הפרספקטיבה של השלם, הכל אחד ממש.
על כן נסכם, אם ישנה עדיין שאלה האם החרדות יכולות לחזור, בוודאי שכן.
כי עצם השאלה נובעת מתוך חרדה, והיה ולא היתה אפשרות שהחרדה תחזור
לא היתה שאלה.
הפעם אשיב לשאלה, האם אפשר לצאת מחרדות?
בן אדם סבל מחרדות, הלך לפסיכולוגים, פסיכיאטריים, ויצא מהחרדות.
האם החרדות יכולות לחזור?
ואם האדם שואל האדם החרדות יכולות לחזור, סימן שכן, הן כן יכולות לחזור
כי אם הן לא היו יכולות לחזור, לא היתה לך שאלה.
וכך בכל שאלה אחרת, כל עוד יש לך שאלה, אין וודאות, והכל יכול להיות.
אני רוצה לחדד, שלא רק שהחרדות יכולות לחזור, אתה כרגע בחרדה, כיוון שהוא חרד מכך שהחרדות יחזרו, וזה מעיד על כך שלא יצאת מהחרדות.
ונסביר האם הטיפול הוא איכותי כן או לא, והעניין הוא, די פשוט, הדבר היחיד היציב בעולם
זאת האמת, האמת חייבת תמיד להיות אותו הדבר. וכאשר טיפול הוא טוב ואמיתי
לא יכול להיות שהוא יתהפך ושהחרדות יחזרו, לא תהיה אפילו שאלה.
ונסביר כרגע את שורש החרדות, הפחד הוא מפני הרגשת הרע, פחד של האדם להרגיש רע
ועכשיו זה תלוי בעוצמת הפחד אם זה יעבור למה שמוגדר חרדה.
ובמציאות שהאדם מבחין בין טוב לרע, יש הבדל בין טוב לרע, הוא תמיד יפחד.
ואם אדם יחיה בתפישה שהכל טוב, לא יפחד. וגם הוא יכול לחשוב שיש רק רע, ואז גם כן הוא לא יפחד יותר.
כי אם יש רק דבר אחד, אין מה לפחד.
והאדם יגיע למקום שיכול להיות שיגיד, עכשיו, יש רק טוב, אז אני לא מפחד, אבל מה יקרה אם יום אחד אני יחשוב שיש רע וגם טוב, אז אני שוב יפחד, או להיפך, אדם יכול להגיד, אני יודע עכשיו שהכל רע, אבל אם אחשוב בהמשך שיש גם טוב, אפחד שוב.
זאת אומרת שגם מצב זה אינו יציב.
והעניין הוא, שמצב של רק טוב או רק רע, הוא מצב שהאדם מכיל גם את הטוב וגם את הרע
ואף על פי כן הם טובים, או רעים כישות אחת.
וכשהאדם מבין שהטוב והרע הם ישות אחת, הוא לא יפחד יותר.
ואפילו אדם כשהוא שותה, הוא גם שותה מתוך פחד, כי למה הוא ישתה אם לא יפחד?
האם פוחד לסבול שיהיה צמא?
אתה מפחד למות? לסבול? אז למה אתה שותה?
וכל פעולה ופעולה שהאדם עושה היא נעשית מתוך פחד, ומה זאת אומרת?
כי אם אדם עושה פעולה, או כל בחירה שהוא בוחר, הוא בוחר או עושה אותה מיתוך ביטוי לכך שהוא רוצה להרגיש טוב.
אם אתה בוחר לעשות פעולה, אתה חושב שזה טוב יותר מלא לעשות פעולה.
ובמציאות יש דבר והיפוכו, מצד האמת, הכל דבר אחד ואז לא משנה אם תעשה או לא, ומצד הצמצום יש ישויות שונות כמו הזמן, המקום ועוד ישויות רבות
ואף על פי כן מצד הפרספקטיבה של השלם, הכל אחד ממש.
על כן נסכם, אם ישנה עדיין שאלה האם החרדות יכולות לחזור, בוודאי שכן.
כי עצם השאלה נובעת מתוך חרדה, והיה ולא היתה אפשרות שהחרדה תחזור
לא היתה שאלה.