פחד לא הגיוני, טיפול במחשבות שווא לא הגיוניות, פרנויה לא הגיונית, מחשבות שווא של רדיפה, סכיזופרניה, מחשבות טורדניות לא הגיוניות, דלוזיות, התמודדות עם מחשבות שווא, מחשבות רדיפה, תסמונת זיכרון שווא, תסמונת זיכרון שגוי
למה אנשים סובלים ממחשבות שווא למרות שהם יודעים שזה לא אמיתי?
אליעד כהן מתאר בהרצאתו מצב שבו האדם סובל מאוד ממחשבות לא הגיוניות או דמיוניות, למרות שהוא מודע לכך שהן אינן נכונות. הוא מסביר את הנושא דרך דוגמה קונקרטית: אדם שאומר "אין לי יד" למרות שבפועל יש לו יד והוא מודע לכך. למרות ההבנה שהמחשבה היא דמיונית ושקרית, עדיין האדם חש סבל אמיתי ממנה.
לדוגמה, אליעד מתאר מצב שבו אדם טוען ש"אתמול חתכו לי את היד", והוא אף זוכר זאת, אף על פי שזה לא קרה במציאות. אליעד מדגיש כי לנסות לשכנע את האדם שמחשבתו אינה אמיתית, לא תמיד עוזר, במיוחד כשהאדם כבר יודע שמדובר בשקר. לכן יש להציע פתרון אחר שמטפל בשורש הבעיה.
איך נוצרות מחשבות דמיוניות וממה נובע הסבל?
אליעד כהן מסביר כי הבעיה האמיתית נובעת משני דברים מרכזיים:
למה אנשים מפתחים את הנטייה לשקר לעצמם?
אליעד מסביר כי אדם נוטה לפעמים לשקר לעצמו לטובה, מתוך רצון להרגיש טוב יותר. לדוגמה, אדם שעובד כמנקה עשוי לומר לעצמו שהוא "מנהל ניקיון", או אדם שעובד בשטיפת רצפה באינטל עשוי לומר שהוא "עובד בחברת אינטל". גם אדם שממלא לוטו מדמיין שהוא זכה עד שמתגלה לו שלא זכה, או אדם שמכור להימורים מדמיין כמה עשיר הוא יהיה למרות שהוא מפסיד.
אליעד מסביר כי הדמיונות החיוביים האלה יוצרים מצב שבו המוח מתרגל לא להבחין בין אמת לשקר, ואז האדם משלם מחיר גבוה כשהוא סובל מדמיונות שליליים - כי המוח כבר אינו יודע להבדיל בצורה טובה בין מציאות לדמיון.
כיצד מטפלים במחשבות שווא בצורה מעשית?
אליעד כהן מסביר שכדי להתמודד עם המצב הזה, יש לעזור לאדם להבין מה המחיר של השקרים העצמיים. הוא ממליץ על תהליך מעשי:
מה ההשלכות של ויתור על דמיונות טובים ורעים?
אליעד מסביר שאם אדם יוותר על כל הדמיונות, הן הטובים והן הרעים, הוא יגיע למצב שבו אין לו לא טוב ולא רע. כאשר נשאל "אז מה יישאר אם לא יהיה לי טוב או רע?", אליעד משיב ש"לא יהיה כלום". מצב זה אינו טוב או רע, ואינו נתפס כשווה או לא שווה. הוא פשוט מצב של שקט מוחלט.
לדוגמה, אדם הסובל מזה שזוגתו עזבה אותו מרגיש רע רק כי הוא נהנה מהזיכרונות הטובים...
אליעד כהן מתאר בהרצאתו מצב שבו האדם סובל מאוד ממחשבות לא הגיוניות או דמיוניות, למרות שהוא מודע לכך שהן אינן נכונות. הוא מסביר את הנושא דרך דוגמה קונקרטית: אדם שאומר "אין לי יד" למרות שבפועל יש לו יד והוא מודע לכך. למרות ההבנה שהמחשבה היא דמיונית ושקרית, עדיין האדם חש סבל אמיתי ממנה.
לדוגמה, אליעד מתאר מצב שבו אדם טוען ש"אתמול חתכו לי את היד", והוא אף זוכר זאת, אף על פי שזה לא קרה במציאות. אליעד מדגיש כי לנסות לשכנע את האדם שמחשבתו אינה אמיתית, לא תמיד עוזר, במיוחד כשהאדם כבר יודע שמדובר בשקר. לכן יש להציע פתרון אחר שמטפל בשורש הבעיה.
איך נוצרות מחשבות דמיוניות וממה נובע הסבל?
אליעד כהן מסביר כי הבעיה האמיתית נובעת משני דברים מרכזיים:
- האדם מתקשה להבדיל בין מציאות לבין דמיון.
- האדם אינו רוצה את מה שהוא מדמיין שקרה.
למה אנשים מפתחים את הנטייה לשקר לעצמם?
אליעד מסביר כי אדם נוטה לפעמים לשקר לעצמו לטובה, מתוך רצון להרגיש טוב יותר. לדוגמה, אדם שעובד כמנקה עשוי לומר לעצמו שהוא "מנהל ניקיון", או אדם שעובד בשטיפת רצפה באינטל עשוי לומר שהוא "עובד בחברת אינטל". גם אדם שממלא לוטו מדמיין שהוא זכה עד שמתגלה לו שלא זכה, או אדם שמכור להימורים מדמיין כמה עשיר הוא יהיה למרות שהוא מפסיד.
אליעד מסביר כי הדמיונות החיוביים האלה יוצרים מצב שבו המוח מתרגל לא להבחין בין אמת לשקר, ואז האדם משלם מחיר גבוה כשהוא סובל מדמיונות שליליים - כי המוח כבר אינו יודע להבדיל בצורה טובה בין מציאות לדמיון.
כיצד מטפלים במחשבות שווא בצורה מעשית?
אליעד כהן מסביר שכדי להתמודד עם המצב הזה, יש לעזור לאדם להבין מה המחיר של השקרים העצמיים. הוא ממליץ על תהליך מעשי:
- לזהות את המקומות שבהם האדם משקר לעצמו לטובה ונהנה מכך.
- להסביר לאדם בצורה ברורה כי הוא לא יכול ליהנות מהשקרים החיוביים מבלי לשלם מחיר בשקרים השליליים.
- אם האדם באמת רוצה להיפטר מהסבל שנגרם מהדמיונות השליליים, הוא חייב לוותר גם על ההנאה מהדמיונות החיוביים.
מה ההשלכות של ויתור על דמיונות טובים ורעים?
אליעד מסביר שאם אדם יוותר על כל הדמיונות, הן הטובים והן הרעים, הוא יגיע למצב שבו אין לו לא טוב ולא רע. כאשר נשאל "אז מה יישאר אם לא יהיה לי טוב או רע?", אליעד משיב ש"לא יהיה כלום". מצב זה אינו טוב או רע, ואינו נתפס כשווה או לא שווה. הוא פשוט מצב של שקט מוחלט.
לדוגמה, אדם הסובל מזה שזוגתו עזבה אותו מרגיש רע רק כי הוא נהנה מהזיכרונות הטובים...
- איך לטפל במחשבות שווא?
- התמודדות עם מחשבות טורדניות לא הגיוניות
- למה המוח משקר לעצמו?
- איך להבדיל בין דמיון למציאות?
- למה רע לי למרות שהכל בסדר?
- איך נפטרים מפחד לא הגיוני?
מקרה שקרה כך היה היו היה איש והאיש הזה הרגיש רע למה הוא הרגיש רע כי הייתה לו מחשבה רעה ממה היה רע לו מזה שאין לו יד לגיטימי שבן אדם שאין לו יד יהיה לו רע לגיטימי מה הבעיה במקרה שלנו שהאמת היא שהייתה לו יד בכלל הייתה לו יד והוא דמיין שאין לו יד ואז הוא הרגיש רע מזה שאין לו יד זאת אומרת הייתה לו מחשבה שקרית, עכשיו אם אנחנו הולכים למקרה קלאסי רגיל בא בן אדם אומר שלום רע לי מה רע לך אין לי יד מסתכלים יש לו יד אומרים לו למה אתה אומר שאין לך יד יש לך יד, עכשיו זאת אומרת שאנחנו בעצם נלחמים במחשבה שלו שאומרת שאין לו יד ואנחנו אומרים לו לא נכון יש לך יד אנחנו נלחמים בסיכוי ובסיכון במציאות מה אנחנו משנים לו את הרצון או את המציאות?
ש: את המציאות.
אליעד: את המציאות כשאני אומר לו אדוני למה אתה אומר שאין לך יד יש לך יד בעצם אנחנו משנים לו את המציאות, יפה עכשיו מה הבעיה במקרה שלנו המקרה שלנו היה שהוא אומר אני יודע שיש לי יד ואומרים לו אז מה הבעיה ואז הוא אומר אני לא יודע אני מדמיין שאין לי יד ורע לי מזה, עכשיו זאת אומרת שמדובר על מחשבה שהוא מבין שהיא לא נכונה ועדיין רע לו ממנה הוא מבין שיש לו יד הוא מדמיין שאין לו יד ורע לו מזה ככה שלהגיד לו זאת לא אמת הוא אומר אני גם יודע שזאת לא האמת ועכשיו לכאורה הדבר המתבקש היה להגיד תקשיב כשהוא מדמיין שאין לו יד זה בגלל שהוא מפחד שיום אחד לא תהיה לו יד אוקי אבל זה לא המקרה. עכשיו בוא ננסח את זה בסיפור אחר בא בן אדם ואומר אני מדמיין שאתמול חתכו לי את היד אתמול הורידו לי את היד אני מדמיין אני כל פעם כשאני רואה אותו אני מדמיין שהוא הוריד לי את היד הוא יגיד אני זוכר שהורידו לי את היד אני אומר לו אבל לא הורידו לך את היד הנה היד מחוברת הוא אומר לא הורידו לי את היד.
עכשיו בהנחה שהוא מבין שזה באמת שקר המחשבה שלו זאת אומרת הוא מדמיין דמיון שקרי או על משהו שקרה או על משהו שקורה או על משהו שיקרה נגיד שהוא אומר אני מדמיין שיום אחד חללית תחטוף אותי לא יודע מה סתם איזה משהו כזה לא הגיוני הוא אומר אני מפחד מזה, עכשיו בהנחה שהוא מבין למרות שעל העתיד אתה יכול להגיד אולי החללית תחטוף אותך ולכן בא נגיד על משהו שהוא אומר אני מדמיין שחללית חטפה אותי אתמול אומרים לו אבל היית אתמול איתי ביחד לא אני מדמיין שחללית חטפה אותי אז ככה להגיד לו זה לא באמת קרה זה לנסות לתקוף את המציאות את רובריקת המציאות ובהנחה שהוא מבין שמה שהוא חושב זה שקר אז זה לא רלוונטי, עכשיו יש פתרון אחר שמופיע בספר "שקט נפשי אמיתי" בעמוד בעמוד כלשהו.
ש: 194 נראה לי 194.
אליעד: יפה עמוד 194 עכשיו הוא מופיע שאתה צריך לקחת את המחשבה מה שהוא מפחד אומרים לו אוקי מה אתה חושב שאין לך יד אין בעיה מה אכפת לך שאין לך יד כאילו אם בכלל לא יהיה אכפת לך שאין לך יד אז גם לא יפריע לך הדמיון של אין לך יד, זאת אומרת כי מה האמת יש פה פרספקטיבה כזאת שאומרת ככה הוא אומר הורידו לי את היד מה האמת שיכול להיות באמת הורידו לו את היד והיא צמחה מאתמול מחדש נגיד אולי הורידו לו את היד והיא צמחה יכול להיות תיאורטית ונגיד לו מה אכפת לך שהורידו לך את היד אם בכלל לא היה אכפת לו שהורידו לו את היד אז גם המחשבה.
ש: נחלשת.
אליעד: נכון אבל זה מורכב זה מורכב עכשיו תביא אותו שלא יהיה אכפת לו שלא יהיה לו יד זה מאוד מורכב כי זה מטפל ברובריקת ה...?
ש: רצון.
אליעד: רצון יפה אבל זה עכשיו מאוד מורכב זה בעצם להגיד לו מה אכפת לך שקרה הדבר הזה שאתה מאוד מפחד שקרה זה פתרון אפשרי זה פתרון שהוא עובד זה פתרון שהוא נכון אבל לא צריך אותו כרגע יש פתרונות יותר פשוטים אז בא נבין מה הפתרון הפתרון פשוט מה מהות הבעיה מהות הבעיה היא שהבן אדם מה המהות מה מהות המקרה פה בן אדם יש מציאות ויש דמיון רע לו מדבר שקורה בשקר ולא במציאות, זאת אומרת המציאות היא שקורה x המציאות היא שקרה משהו מסוים קורה משהו מסוים ויקרה או לא יקרה משהו מסוים בהסתברות מסוימת הוא חושב שקרה או שקורה או שיקרה משהו שלא באמת קרה קורה יקרה בסדר ורע לו מזה עכשיו אז מה המהות פה המהות פה יש שני רכיבים המהות היא שהוא מדמיין על משהו, יש לנו מציאות ורצון ברובריקת המציאות הוא לא מבדיל בין דמיון למציאות הוא משקר על משהו שלא באמת קרה הוא אומר שזה קרה וברובריקת הרצון הוא לא רוצה את מה שהוא מדמיין שקרה.
זאת אומרת אחד הוא המוח שלו לא מבדיל בין אמת לשקר שתיים הוא גם לא רוצה את השקר שהוא חושב שקרה זאת אומרת הוא רואה יד הוא אומר הנה יש לי יד אבל הוא אומר לא חתכו לי את היד בלילה אתמול חתכו לי אותה עכשיו זה מצב מסוים זאת אומרת חלק אחד מהבעיה שלו הוא שהוא מדמיין שקרה משהו שלא באמת קרה חלק שני שהוא גם לא רוצה את מה שהוא מדמיין שקרה.
ש: אבל אמרת שהוא יודע שיש לו יד.
אליעד: נכון הוא מבין גם שזה שקר נכון מבין הוא מבין הכל מבין.
ש: אבל אמרת עכשיו שהוא לא מבדיל בין דמיון למציאות.
אליעד: ברמה מסוימת עוד פעם הוא רואה יד הוא לא אהבל הנה הוא רואה יש לי יד הוא אומר אבל זה לא עוזר לי לראות את היד אני עדיין מפחד שאין לי יד, עכשיו אז אנחנו דיברנו שצריך לתקוף את זה דרך האינטרס מזאת אומרת דרך האינטרס להגיד מה האינטרס שלו לשקר את עצמו על לחשוב שאין לו יד ואז אני פסלתי את כל מה שהבאתם כי זה לא מה שהכוונה פה, עכשיו תסתכלו יש עניין אחר של אינטרס כשאנחנו תוקפים את זה דרך האינטרס זה לא בא נבין מה האינטרס שלו להגיד אליעד אלא בא נבין מה האינטרס שלו לא להבדיל בין אמת לשקר עכשיו אם אנחנו נחקור את הדבר אז הפתרון הכי מהיר אז היא נגיד נתנה רעיון שאולי הוא מפחד שבעתיד יקרה לו משהו רע ואז הוא רוצה שתהיה לו אפשרות לשקר לעצמו להגיד שזה לא קרה נכון עכשיו זאת תשובה נכונה אבל יש תשובה יותר פשוטה ממנה שהתשובה היותר פשוטה ממנה שיש לו כרגע כיום בחייו דברים שהוא משקר את עצמו על דברים שהוא משקר את עצמו לטובה.
הוא משקר את עצמו לטובה נגיד שהוא עובד בתור מנקה עובד ניקיון והוא משקר את עצמו הוא אומר לעצמו אני מנהל ניקיון אתה לא מנהל ניקיון את מי אתה מנהל והוא אומר אני מנהל ניקיון או נגיד שהוא עובד בתור שוטף רצפה בחברת אינטל אז הוא אומר אני עובד בחברת אינטל משקר את עצמו לא בדיוק עובד באינטל, אוקי עכשיו זאת אומרת או נגיד לדוגמה הוא רואה איזו בחורה נגיד הוא מדמיין שהיא איתו היא לא איתו אבל הוא מדמיין שהיא איתו והם נשואים דמיונות אבל הם לא באמת ביחד או נגיד הוא ממלא לוטו עד שהוא מגלה שהוא לא זכה הוא מדמיין שהוא זכה וסיפורים ועניינים זאת אומרת שהוא בעצם ביומיום שלו נהנה בדבר שקר או לדוגמה בן אדם נגיד שמכור להימורים שהוא הולך ומהמר ואז כשהוא מהמר הוא מדמיין איזה עשיר הוא עד השנייה שאומרים לו שהוא לא זכה הוא מדמיין איזה עשיר הוא וזה והוא נהנה מזה מאוד מאוד נהנה או בן אדם נגיד שמעשן סיגריות נגיד רע לו בחיים ואז כשהוא מעשן הוא מדמיין איזה דמיון שכאילו אין לו בעיות לא משנה יש לו איזה משהו שזה לא באמת ככה והוא משקר את עצמו לטובה.
עכשיו ברגע שהוא משקר את עצמו לטובה הוא דופק לעצמו את המוח הוא גורם לעצמו שהוא כבר לא יודע להבדיל בין אמת לשקר ואז המחיר הוא שעכשיו גם כשאתה יש לך רע אתה נדפק זה הכל, אתם ניסיתם למצוא אינטרס מה האינטרס שלו לשקר להגיד שאין לו יד הייתם צריכים ללכת אחד יותר פנימה מה האינטרס שלו לשקר לעצמו באופן כללי מה האינטרס כי יש דברים שהמציאות נגד רצונו ואז הוא משקר להגיד שזה כרצונו הוא רוצה להיות מיליונר נגיד אז הוא אומר לגור בדירת פאר ולחשוב שאתה מיליונר אז הוא מדמיין ומדמיין נהנה מהדמיונות.
ש: ואז מה אתה אומר?
אליעד: שנייה ברגע שהוא נהנה מהדמיונות אז אתה מרגיל את המוח שלך לא להבדיל בין אמת אתה מרגיל את המוח לא להבדיל בין אמת לשקר אדוני יש לזה מחיר ברגע שהמוח שלך לא מבדיל בין אמת לשקר יש מחיר המחיר הוא שעכשיו יכול להיות מצב שהמוח שלך גם ידמיין משהו שלא באמת קורה שבמקרה זה לרעתך ואז אתה אומר למוח אבל זה לא באמת קורה הוא אומר לך אז מה אבל אתה מה אתה רוצה המוח בתת מודע אומר לעצמו אני נצמד לעובדות או לא אם כן אנחנו מבדלים את כל הפירושים הטובים והרעים אם לא אם אתה אומר למוח לא אבל אני רוצה להמשיך להאמין שדברים קורים למרות שהם לא באמת קורים בשביל הדברים הטובים מה המחיר שאתה תשלם גם על הרעים.
ש: אז מה אתה אומר איך אתה פותר לו את הבעיות?
אליעד: אז קודם כל מסביר לו אדוני תקשיב הסיבה שהאמת היא שיש לך יד הנה אתה רואה יד ולצבוט יד והאמת היא והאמת היא שיש לך יד ואתה מבין שיש לך יד הסיבה שרגשית למרות שאתה מבין שיש לך יד עדיין אתה מזועזע מהמחשבה שאין לך יד למרות שאתה רואה שיש לך יד היא משום שהמנגנון אצלך במוח שמבדיל בין אמת לשקר נדפק בין מציאות לדמיון המנגנון הזה נדפק אתה רוצה לתקן אותו הוא אומר לך כן אני רוצה לתקן אותו אוקי אתה מבין שאם תתקן אותו גם הפנטזיות שלך יעלמו בא נבדוק אם אתה נהנה מזה שהמנגנון נדפק, עכשיו אם הוא אומר אין לי יד אפשר להגיד לו אוקי יש עוד חלקים בגוף שלך שאתה מדמיין שהם לא בדיוק כמו שהם נגיד יכול להיות שהוא אומר אין לי יד אבל אני מדמיין שיש לי כנפיים נגיד אז אתה אומר בגלל שאתה מדמיין שיש לך כנפיים ואיך אתה מרגיש עם זה שיש לך כנפיים מרגיש לי מאוד טוב אז בגלל שהדמיון של הכנפיים עושה לך טוב המחיר של זה הדמיון של זה שאין לך יד.
עכשיו בפועל לא באמת מחויב שהוא ידמיין שיש לו כנפיים אבל יש לו כנפיים זה יכול להיות בנושא אחר הוא מדמיין שאמא שלו אוהבת אותו למרות שהיא לא אוהבת אותו הוא מדמיין שהוא הבן הכי אהוב על אבא שלו למרות שהוא לא הבן הכי אהוב על אבא שלו לא משנה יש לו איזה דמיון הוא מדמיין שהולכים לקדם אותו בעבודה למרות שלא הולכים לקדם אותו בעבודה יש לו איזה דמיון והוא נהנה מזה.
ש: ואתה מגלה את זה אצלו אתה שואל אותו?
אליעד: כן שואל אותו הוא ימצא לך טיק טק ימצא לך למה כי מאה אחוז מהאנשים משקרים בזה מאה אחוז מהאנשים מאה אחוז מהאנשים בעולם יש להם דמיוניות שקריים שהם נהנים מהם מאה אחוז בעולם וגם מאה אחוז שיש להם דמיונות רעים שהם סובלים מהם מאה אחוז מהאנשים ומאה אחוז מהאנשים שלא ישקרו את עצמם לא יהיה להם לא את הדמיונות הטובים ולא את הרעים אלא אם כן אתה תהיה מתוחכם ותוכל לשלוט במוח שלך להגיד לו פה תשקר פה אל תשקר אבל זה מתוחכם שאתה יכול נגיד להרגיש טוב בלי רע אני פה אני אשקר אני אאמין ופה אני אצמד לאמת לא אאמין, זה מתוחכם בבסיס את משקר ויש לך דברים טובים יש לך דברים רעים ואז הפתרון מה הפתרון הפרקטי הפתרון הפרקטי להגיד לו תקשיב איפה המקומות שאתה משקר את עצמך וכייף לך מזה איפה המקומות ואז הוא אומר לך פה ופה אוקי עכשיו המשימה שלך היא כזאת קודם כל תבין זה המחיר אתה מוכן לשלם את המחיר יכול להיות שהוא יגיד לך כן מוכן לשלם את המחיר הבנתי זה הפחד זה המחיר.
יכול להיות שהוא יגיד לך אני מוכן לשלם את המחיר ויכול להיות שהוא יגיד לך לא מוכן לשלם את המחיר אתה מוכן לשלם את המחיר תפסיק לקנות את המוצר הטוב הסיבה שאתה סובל מהדמיונות הרעים זה בגלל הדמיונות הטובים ואז אתה מתחייב לו מתחייב לך אם אתה מחליט החלטה אני מפסיק ליהנות מדמיונות טובים לא נהנה יותר מדמיונות טובים כל פעם שכייף לך אתה אומר רגע זה באמת קורה או שאני רק מדמיין רגע זה עובדה או פירוש כל פעם איזה משהו איזה כייף איזה כייף רגע זה אמיתי למה כייף לך מה קרה הוא אומר כי ככה רגע ככה וככה זה קורה או שזה רק פירוש או זה דמיון לא מדמיין יותר לא מדמיין יותר כלום, לא תדמיין יותר כלום תרגיל את המוח לא למדיין בדברים הטובים גם הרעים ילכו ואז כשהמוח יביא לך דמיון רע אתה תגיד לו אבל זה לא באמת קורה אבל אם אתה מדמיין דמיונות טובים אל תתפלא שאחר כך שאתה אומר למוח שלך זה לא באמת קורה הוא אומר לך אז מה כי גם בטובים אתה...
ש: את המציאות.
אליעד: את המציאות כשאני אומר לו אדוני למה אתה אומר שאין לך יד יש לך יד בעצם אנחנו משנים לו את המציאות, יפה עכשיו מה הבעיה במקרה שלנו המקרה שלנו היה שהוא אומר אני יודע שיש לי יד ואומרים לו אז מה הבעיה ואז הוא אומר אני לא יודע אני מדמיין שאין לי יד ורע לי מזה, עכשיו זאת אומרת שמדובר על מחשבה שהוא מבין שהיא לא נכונה ועדיין רע לו ממנה הוא מבין שיש לו יד הוא מדמיין שאין לו יד ורע לו מזה ככה שלהגיד לו זאת לא אמת הוא אומר אני גם יודע שזאת לא האמת ועכשיו לכאורה הדבר המתבקש היה להגיד תקשיב כשהוא מדמיין שאין לו יד זה בגלל שהוא מפחד שיום אחד לא תהיה לו יד אוקי אבל זה לא המקרה. עכשיו בוא ננסח את זה בסיפור אחר בא בן אדם ואומר אני מדמיין שאתמול חתכו לי את היד אתמול הורידו לי את היד אני מדמיין אני כל פעם כשאני רואה אותו אני מדמיין שהוא הוריד לי את היד הוא יגיד אני זוכר שהורידו לי את היד אני אומר לו אבל לא הורידו לך את היד הנה היד מחוברת הוא אומר לא הורידו לי את היד.
עכשיו בהנחה שהוא מבין שזה באמת שקר המחשבה שלו זאת אומרת הוא מדמיין דמיון שקרי או על משהו שקרה או על משהו שקורה או על משהו שיקרה נגיד שהוא אומר אני מדמיין שיום אחד חללית תחטוף אותי לא יודע מה סתם איזה משהו כזה לא הגיוני הוא אומר אני מפחד מזה, עכשיו בהנחה שהוא מבין למרות שעל העתיד אתה יכול להגיד אולי החללית תחטוף אותך ולכן בא נגיד על משהו שהוא אומר אני מדמיין שחללית חטפה אותי אתמול אומרים לו אבל היית אתמול איתי ביחד לא אני מדמיין שחללית חטפה אותי אז ככה להגיד לו זה לא באמת קרה זה לנסות לתקוף את המציאות את רובריקת המציאות ובהנחה שהוא מבין שמה שהוא חושב זה שקר אז זה לא רלוונטי, עכשיו יש פתרון אחר שמופיע בספר "שקט נפשי אמיתי" בעמוד בעמוד כלשהו.
ש: 194 נראה לי 194.
אליעד: יפה עמוד 194 עכשיו הוא מופיע שאתה צריך לקחת את המחשבה מה שהוא מפחד אומרים לו אוקי מה אתה חושב שאין לך יד אין בעיה מה אכפת לך שאין לך יד כאילו אם בכלל לא יהיה אכפת לך שאין לך יד אז גם לא יפריע לך הדמיון של אין לך יד, זאת אומרת כי מה האמת יש פה פרספקטיבה כזאת שאומרת ככה הוא אומר הורידו לי את היד מה האמת שיכול להיות באמת הורידו לו את היד והיא צמחה מאתמול מחדש נגיד אולי הורידו לו את היד והיא צמחה יכול להיות תיאורטית ונגיד לו מה אכפת לך שהורידו לך את היד אם בכלל לא היה אכפת לו שהורידו לו את היד אז גם המחשבה.
ש: נחלשת.
אליעד: נכון אבל זה מורכב זה מורכב עכשיו תביא אותו שלא יהיה אכפת לו שלא יהיה לו יד זה מאוד מורכב כי זה מטפל ברובריקת ה...?
ש: רצון.
אליעד: רצון יפה אבל זה עכשיו מאוד מורכב זה בעצם להגיד לו מה אכפת לך שקרה הדבר הזה שאתה מאוד מפחד שקרה זה פתרון אפשרי זה פתרון שהוא עובד זה פתרון שהוא נכון אבל לא צריך אותו כרגע יש פתרונות יותר פשוטים אז בא נבין מה הפתרון הפתרון פשוט מה מהות הבעיה מהות הבעיה היא שהבן אדם מה המהות מה מהות המקרה פה בן אדם יש מציאות ויש דמיון רע לו מדבר שקורה בשקר ולא במציאות, זאת אומרת המציאות היא שקורה x המציאות היא שקרה משהו מסוים קורה משהו מסוים ויקרה או לא יקרה משהו מסוים בהסתברות מסוימת הוא חושב שקרה או שקורה או שיקרה משהו שלא באמת קרה קורה יקרה בסדר ורע לו מזה עכשיו אז מה המהות פה המהות פה יש שני רכיבים המהות היא שהוא מדמיין על משהו, יש לנו מציאות ורצון ברובריקת המציאות הוא לא מבדיל בין דמיון למציאות הוא משקר על משהו שלא באמת קרה הוא אומר שזה קרה וברובריקת הרצון הוא לא רוצה את מה שהוא מדמיין שקרה.
זאת אומרת אחד הוא המוח שלו לא מבדיל בין אמת לשקר שתיים הוא גם לא רוצה את השקר שהוא חושב שקרה זאת אומרת הוא רואה יד הוא אומר הנה יש לי יד אבל הוא אומר לא חתכו לי את היד בלילה אתמול חתכו לי אותה עכשיו זה מצב מסוים זאת אומרת חלק אחד מהבעיה שלו הוא שהוא מדמיין שקרה משהו שלא באמת קרה חלק שני שהוא גם לא רוצה את מה שהוא מדמיין שקרה.
ש: אבל אמרת שהוא יודע שיש לו יד.
אליעד: נכון הוא מבין גם שזה שקר נכון מבין הוא מבין הכל מבין.
ש: אבל אמרת עכשיו שהוא לא מבדיל בין דמיון למציאות.
אליעד: ברמה מסוימת עוד פעם הוא רואה יד הוא לא אהבל הנה הוא רואה יש לי יד הוא אומר אבל זה לא עוזר לי לראות את היד אני עדיין מפחד שאין לי יד, עכשיו אז אנחנו דיברנו שצריך לתקוף את זה דרך האינטרס מזאת אומרת דרך האינטרס להגיד מה האינטרס שלו לשקר את עצמו על לחשוב שאין לו יד ואז אני פסלתי את כל מה שהבאתם כי זה לא מה שהכוונה פה, עכשיו תסתכלו יש עניין אחר של אינטרס כשאנחנו תוקפים את זה דרך האינטרס זה לא בא נבין מה האינטרס שלו להגיד אליעד אלא בא נבין מה האינטרס שלו לא להבדיל בין אמת לשקר עכשיו אם אנחנו נחקור את הדבר אז הפתרון הכי מהיר אז היא נגיד נתנה רעיון שאולי הוא מפחד שבעתיד יקרה לו משהו רע ואז הוא רוצה שתהיה לו אפשרות לשקר לעצמו להגיד שזה לא קרה נכון עכשיו זאת תשובה נכונה אבל יש תשובה יותר פשוטה ממנה שהתשובה היותר פשוטה ממנה שיש לו כרגע כיום בחייו דברים שהוא משקר את עצמו על דברים שהוא משקר את עצמו לטובה.
הוא משקר את עצמו לטובה נגיד שהוא עובד בתור מנקה עובד ניקיון והוא משקר את עצמו הוא אומר לעצמו אני מנהל ניקיון אתה לא מנהל ניקיון את מי אתה מנהל והוא אומר אני מנהל ניקיון או נגיד שהוא עובד בתור שוטף רצפה בחברת אינטל אז הוא אומר אני עובד בחברת אינטל משקר את עצמו לא בדיוק עובד באינטל, אוקי עכשיו זאת אומרת או נגיד לדוגמה הוא רואה איזו בחורה נגיד הוא מדמיין שהיא איתו היא לא איתו אבל הוא מדמיין שהיא איתו והם נשואים דמיונות אבל הם לא באמת ביחד או נגיד הוא ממלא לוטו עד שהוא מגלה שהוא לא זכה הוא מדמיין שהוא זכה וסיפורים ועניינים זאת אומרת שהוא בעצם ביומיום שלו נהנה בדבר שקר או לדוגמה בן אדם נגיד שמכור להימורים שהוא הולך ומהמר ואז כשהוא מהמר הוא מדמיין איזה עשיר הוא עד השנייה שאומרים לו שהוא לא זכה הוא מדמיין איזה עשיר הוא וזה והוא נהנה מזה מאוד מאוד נהנה או בן אדם נגיד שמעשן סיגריות נגיד רע לו בחיים ואז כשהוא מעשן הוא מדמיין איזה דמיון שכאילו אין לו בעיות לא משנה יש לו איזה משהו שזה לא באמת ככה והוא משקר את עצמו לטובה.
עכשיו ברגע שהוא משקר את עצמו לטובה הוא דופק לעצמו את המוח הוא גורם לעצמו שהוא כבר לא יודע להבדיל בין אמת לשקר ואז המחיר הוא שעכשיו גם כשאתה יש לך רע אתה נדפק זה הכל, אתם ניסיתם למצוא אינטרס מה האינטרס שלו לשקר להגיד שאין לו יד הייתם צריכים ללכת אחד יותר פנימה מה האינטרס שלו לשקר לעצמו באופן כללי מה האינטרס כי יש דברים שהמציאות נגד רצונו ואז הוא משקר להגיד שזה כרצונו הוא רוצה להיות מיליונר נגיד אז הוא אומר לגור בדירת פאר ולחשוב שאתה מיליונר אז הוא מדמיין ומדמיין נהנה מהדמיונות.
ש: ואז מה אתה אומר?
אליעד: שנייה ברגע שהוא נהנה מהדמיונות אז אתה מרגיל את המוח שלך לא להבדיל בין אמת אתה מרגיל את המוח לא להבדיל בין אמת לשקר אדוני יש לזה מחיר ברגע שהמוח שלך לא מבדיל בין אמת לשקר יש מחיר המחיר הוא שעכשיו יכול להיות מצב שהמוח שלך גם ידמיין משהו שלא באמת קורה שבמקרה זה לרעתך ואז אתה אומר למוח אבל זה לא באמת קורה הוא אומר לך אז מה אבל אתה מה אתה רוצה המוח בתת מודע אומר לעצמו אני נצמד לעובדות או לא אם כן אנחנו מבדלים את כל הפירושים הטובים והרעים אם לא אם אתה אומר למוח לא אבל אני רוצה להמשיך להאמין שדברים קורים למרות שהם לא באמת קורים בשביל הדברים הטובים מה המחיר שאתה תשלם גם על הרעים.
ש: אז מה אתה אומר איך אתה פותר לו את הבעיות?
אליעד: אז קודם כל מסביר לו אדוני תקשיב הסיבה שהאמת היא שיש לך יד הנה אתה רואה יד ולצבוט יד והאמת היא והאמת היא שיש לך יד ואתה מבין שיש לך יד הסיבה שרגשית למרות שאתה מבין שיש לך יד עדיין אתה מזועזע מהמחשבה שאין לך יד למרות שאתה רואה שיש לך יד היא משום שהמנגנון אצלך במוח שמבדיל בין אמת לשקר נדפק בין מציאות לדמיון המנגנון הזה נדפק אתה רוצה לתקן אותו הוא אומר לך כן אני רוצה לתקן אותו אוקי אתה מבין שאם תתקן אותו גם הפנטזיות שלך יעלמו בא נבדוק אם אתה נהנה מזה שהמנגנון נדפק, עכשיו אם הוא אומר אין לי יד אפשר להגיד לו אוקי יש עוד חלקים בגוף שלך שאתה מדמיין שהם לא בדיוק כמו שהם נגיד יכול להיות שהוא אומר אין לי יד אבל אני מדמיין שיש לי כנפיים נגיד אז אתה אומר בגלל שאתה מדמיין שיש לך כנפיים ואיך אתה מרגיש עם זה שיש לך כנפיים מרגיש לי מאוד טוב אז בגלל שהדמיון של הכנפיים עושה לך טוב המחיר של זה הדמיון של זה שאין לך יד.
עכשיו בפועל לא באמת מחויב שהוא ידמיין שיש לו כנפיים אבל יש לו כנפיים זה יכול להיות בנושא אחר הוא מדמיין שאמא שלו אוהבת אותו למרות שהיא לא אוהבת אותו הוא מדמיין שהוא הבן הכי אהוב על אבא שלו למרות שהוא לא הבן הכי אהוב על אבא שלו לא משנה יש לו איזה דמיון הוא מדמיין שהולכים לקדם אותו בעבודה למרות שלא הולכים לקדם אותו בעבודה יש לו איזה דמיון והוא נהנה מזה.
ש: ואתה מגלה את זה אצלו אתה שואל אותו?
אליעד: כן שואל אותו הוא ימצא לך טיק טק ימצא לך למה כי מאה אחוז מהאנשים משקרים בזה מאה אחוז מהאנשים מאה אחוז מהאנשים בעולם יש להם דמיוניות שקריים שהם נהנים מהם מאה אחוז בעולם וגם מאה אחוז שיש להם דמיונות רעים שהם סובלים מהם מאה אחוז מהאנשים ומאה אחוז מהאנשים שלא ישקרו את עצמם לא יהיה להם לא את הדמיונות הטובים ולא את הרעים אלא אם כן אתה תהיה מתוחכם ותוכל לשלוט במוח שלך להגיד לו פה תשקר פה אל תשקר אבל זה מתוחכם שאתה יכול נגיד להרגיש טוב בלי רע אני פה אני אשקר אני אאמין ופה אני אצמד לאמת לא אאמין, זה מתוחכם בבסיס את משקר ויש לך דברים טובים יש לך דברים רעים ואז הפתרון מה הפתרון הפרקטי הפתרון הפרקטי להגיד לו תקשיב איפה המקומות שאתה משקר את עצמך וכייף לך מזה איפה המקומות ואז הוא אומר לך פה ופה אוקי עכשיו המשימה שלך היא כזאת קודם כל תבין זה המחיר אתה מוכן לשלם את המחיר יכול להיות שהוא יגיד לך כן מוכן לשלם את המחיר הבנתי זה הפחד זה המחיר.
יכול להיות שהוא יגיד לך אני מוכן לשלם את המחיר ויכול להיות שהוא יגיד לך לא מוכן לשלם את המחיר אתה מוכן לשלם את המחיר תפסיק לקנות את המוצר הטוב הסיבה שאתה סובל מהדמיונות הרעים זה בגלל הדמיונות הטובים ואז אתה מתחייב לו מתחייב לך אם אתה מחליט החלטה אני מפסיק ליהנות מדמיונות טובים לא נהנה יותר מדמיונות טובים כל פעם שכייף לך אתה אומר רגע זה באמת קורה או שאני רק מדמיין רגע זה עובדה או פירוש כל פעם איזה משהו איזה כייף איזה כייף רגע זה אמיתי למה כייף לך מה קרה הוא אומר כי ככה רגע ככה וככה זה קורה או שזה רק פירוש או זה דמיון לא מדמיין יותר לא מדמיין יותר כלום, לא תדמיין יותר כלום תרגיל את המוח לא למדיין בדברים הטובים גם הרעים ילכו ואז כשהמוח יביא לך דמיון רע אתה תגיד לו אבל זה לא באמת קורה אבל אם אתה מדמיין דמיונות טובים אל תתפלא שאחר כך שאתה אומר למוח שלך זה לא באמת קורה הוא אומר לך אז מה כי גם בטובים אתה...