7:24חרדות פחדים וגם שקרים - מה הקשר ביניהם?
למה כל הפחדים והחרדות הם סוג של שקר?
הקשר בין פחדים, חרדות ושקרים, הוא שורש מרכזי שמסביר מדוע בני אדם חווים פחדים וחרדות בחייהם. אליעד כהן מדגיש שכל הפחדים שיש לאדם נובעים מכך שהוא משקר לעצמו. הוא טוען שכל פחד הוא למעשה ביטוי לשקר פנימי של האדם כלפי עצמו, משום שאדם שצמוד לאמת באופן מוחלט, לעולם לא יחוש פחד.
האם קיים אדם שאינו מפחד כלל?
אליעד מסביר בצורה ברורה שאין אדם בעולם שאין לו פחדים כלל. אפילו אנשים שאומרים שאין להם פחדים כלל, אינם דוברים אמת, משום שרק דבר חסר תודעה לחלוטין כמו אבן, או ישות חסרת מודעות עצמית, יכולה להיות ללא פחד לחלוטין. בני האדם, מתוקף היותם בעלי תודעה, לעולם יחוו פחדים כל עוד הם לא מגיעים לנקודת האמת המוחלטת.
למה אדם מפחד לאבד את עבודתו?
כדוגמה מרכזית, אליעד מביא אדם המפחד שיפטרו אותו מעבודתו. בפועל, האדם אינו מפחד מעצם הפיטורים, אלא מהאפשרות שיהיה לו רע בחיים אם יפוטר. הפחד אינו מן האירוע עצמו (פיטורים), אלא מן ההשלכות הנתפסות כאירוע לא רצוי. כהמחשה נוספת, ישנם אנשים המייחלים לפיטורים, משום שזה מה שהם רוצים, והם אף ישמחו בכך. מכאן שהפחד לא מתייחס לאירוע עצמו, אלא לרצון הפנימי ביחס לתוצאה העתידית. זה המקום שבו השקר העצמי נכנס לתמונה.
איך השקר הפנימי גורם לפחדים?
כל פחד הוא תוצאה של אי אמירת האמת לאדם עצמו. אם אדם היה שואל את עצמו בצורה אמיתית, "למה אני מפחד מזה?", וחוקר את הנושא באופן יסודי, הוא היה מגלה שאין סיבה אמיתית לפחד. אליעד מסביר כי אנשים מפחדים רק משום שהם אינם מגיעים ל"נקודת האמת" הפנימית שבה מתרחשת "השתוות הרצון". השתוות הרצון היא מצב בו האדם מרגיש שאין הבדל בין הרצונות שלו לבין מה שקורה במציאות בפועל, וכאשר יש השתוות מלאה, לא נותר דבר לפחד ממנו.
מהי השתוות הרצון וכיצד להגיע אליה?
השתוות הרצון מוגדרת על ידי אליעד כמצב בו האדם מבין שהמציאות היא מושלמת כפי שהיא. אם האדם כנה מספיק, ישאל את עצמו שאלות באופן מתמיד ויסודי לגבי כל רצונותיו. לדוגמה, אם הוא חושש מפיטורים, עליו לשאול: למה אני חושש מפיטורים? התשובה הראשונה שתעלה היא כי לא תהיה לו עבודה, אחר כך כי לא יהיה לו כסף, אחר כך כי הוא יסבול ואולי אף ימות. כל אחת מן התשובות תיבחן שוב ושוב: "ומה אז? מה באמת כל כך נורא בזה?", עד שבסופו של דבר יגיע האדם לנקודה שבה הוא יבין שאין באמת שום סיבה לפחד, שכן כל התוצאות וההשלכות הן נייטרליות במהותן.
מה הקשר בין כנות עצמית לפחדים וחרדות?
אליעד מדגיש את חשיבותה של הכנות הפנימית. כאשר האדם משקר לעצמו ואומר שטוב לו כשבפועל רע לו, או להפך, הוא מייצר פחדים וחרדות פנימיות. לדוגמה, אדם שבאמת מרוצה מעצמו אך מושפע מדעות הסביבה שאומרות לו שהוא לא בסדר, מייצר לעצמו פחדים ותחושות שליליות. על האדם להיות נאמן לעצמו, ולהודות באמת שלו בפני עצמו, בלי להתחשב במה שאומרים לו אנשים אחרים.
איך להתנהל בצורה כנה כדי לא לפחד?
כדי להשתחרר מפחדים, האדם צריך לתרגל כנות מוחלטת בכל היבט של חייו. עליו להגיד לעצמו את האמת תמיד: אם הוא מרגיש טוב - שיאמר שהוא מרגיש טוב, אם הוא מרגיש רע - שלא ינסה לייפות את המציאות או להסכים עם אחרים רק כדי לרצות אותם. הכנות המוחלטת הזו תגרום לאדם לחיות באופן אותנטי ולא לפחד לחשוף את האמת שלו, וכך יעלמו הפחדים.
מדוע האדם צריך לחקור את סיבת הפחדים שלו?
אליעד מסביר שאם האדם כבר סובל מפחד או חרדה, לפחות שיהיה אמיתי מספיק כדי לשאול את עצמו למה הוא סובל. כלומר, אם כבר האדם מפחד - לפחות שיבין לעומק למה הוא מפחד, ממה בדיוק הוא חושש, ומדוע הוא כל כך מתנגד לתרחיש מסוים. כשיבין זאת עד הסוף, יגיע לאותה נקודת האמת שבה אין באמת סיבה לפחד.
איך מגיעים למצב בו לא מפחדים יותר בכלל?
בסופו של תהליך בירור עצמי יסודי, אליעד כהן מתאר מצב שבו האדם מגיע להבנה עמוקה שהכל למעשה טוב והכל אחד, ואין עוד שום סיבה לפחד או לחרדה משום דבר. כשמגיעים לנקודת ההבנה הזו, האדם משתחרר לחלוטין מכל הפחדים והחרדות.
הקשר בין פחדים, חרדות ושקרים, הוא שורש מרכזי שמסביר מדוע בני אדם חווים פחדים וחרדות בחייהם. אליעד כהן מדגיש שכל הפחדים שיש לאדם נובעים מכך שהוא משקר לעצמו. הוא טוען שכל פחד הוא למעשה ביטוי לשקר פנימי של האדם כלפי עצמו, משום שאדם שצמוד לאמת באופן מוחלט, לעולם לא יחוש פחד.
האם קיים אדם שאינו מפחד כלל?
אליעד מסביר בצורה ברורה שאין אדם בעולם שאין לו פחדים כלל. אפילו אנשים שאומרים שאין להם פחדים כלל, אינם דוברים אמת, משום שרק דבר חסר תודעה לחלוטין כמו אבן, או ישות חסרת מודעות עצמית, יכולה להיות ללא פחד לחלוטין. בני האדם, מתוקף היותם בעלי תודעה, לעולם יחוו פחדים כל עוד הם לא מגיעים לנקודת האמת המוחלטת.
למה אדם מפחד לאבד את עבודתו?
כדוגמה מרכזית, אליעד מביא אדם המפחד שיפטרו אותו מעבודתו. בפועל, האדם אינו מפחד מעצם הפיטורים, אלא מהאפשרות שיהיה לו רע בחיים אם יפוטר. הפחד אינו מן האירוע עצמו (פיטורים), אלא מן ההשלכות הנתפסות כאירוע לא רצוי. כהמחשה נוספת, ישנם אנשים המייחלים לפיטורים, משום שזה מה שהם רוצים, והם אף ישמחו בכך. מכאן שהפחד לא מתייחס לאירוע עצמו, אלא לרצון הפנימי ביחס לתוצאה העתידית. זה המקום שבו השקר העצמי נכנס לתמונה.
איך השקר הפנימי גורם לפחדים?
כל פחד הוא תוצאה של אי אמירת האמת לאדם עצמו. אם אדם היה שואל את עצמו בצורה אמיתית, "למה אני מפחד מזה?", וחוקר את הנושא באופן יסודי, הוא היה מגלה שאין סיבה אמיתית לפחד. אליעד מסביר כי אנשים מפחדים רק משום שהם אינם מגיעים ל"נקודת האמת" הפנימית שבה מתרחשת "השתוות הרצון". השתוות הרצון היא מצב בו האדם מרגיש שאין הבדל בין הרצונות שלו לבין מה שקורה במציאות בפועל, וכאשר יש השתוות מלאה, לא נותר דבר לפחד ממנו.
מהי השתוות הרצון וכיצד להגיע אליה?
השתוות הרצון מוגדרת על ידי אליעד כמצב בו האדם מבין שהמציאות היא מושלמת כפי שהיא. אם האדם כנה מספיק, ישאל את עצמו שאלות באופן מתמיד ויסודי לגבי כל רצונותיו. לדוגמה, אם הוא חושש מפיטורים, עליו לשאול: למה אני חושש מפיטורים? התשובה הראשונה שתעלה היא כי לא תהיה לו עבודה, אחר כך כי לא יהיה לו כסף, אחר כך כי הוא יסבול ואולי אף ימות. כל אחת מן התשובות תיבחן שוב ושוב: "ומה אז? מה באמת כל כך נורא בזה?", עד שבסופו של דבר יגיע האדם לנקודה שבה הוא יבין שאין באמת שום סיבה לפחד, שכן כל התוצאות וההשלכות הן נייטרליות במהותן.
מה הקשר בין כנות עצמית לפחדים וחרדות?
אליעד מדגיש את חשיבותה של הכנות הפנימית. כאשר האדם משקר לעצמו ואומר שטוב לו כשבפועל רע לו, או להפך, הוא מייצר פחדים וחרדות פנימיות. לדוגמה, אדם שבאמת מרוצה מעצמו אך מושפע מדעות הסביבה שאומרות לו שהוא לא בסדר, מייצר לעצמו פחדים ותחושות שליליות. על האדם להיות נאמן לעצמו, ולהודות באמת שלו בפני עצמו, בלי להתחשב במה שאומרים לו אנשים אחרים.
איך להתנהל בצורה כנה כדי לא לפחד?
כדי להשתחרר מפחדים, האדם צריך לתרגל כנות מוחלטת בכל היבט של חייו. עליו להגיד לעצמו את האמת תמיד: אם הוא מרגיש טוב - שיאמר שהוא מרגיש טוב, אם הוא מרגיש רע - שלא ינסה לייפות את המציאות או להסכים עם אחרים רק כדי לרצות אותם. הכנות המוחלטת הזו תגרום לאדם לחיות באופן אותנטי ולא לפחד לחשוף את האמת שלו, וכך יעלמו הפחדים.
מדוע האדם צריך לחקור את סיבת הפחדים שלו?
אליעד מסביר שאם האדם כבר סובל מפחד או חרדה, לפחות שיהיה אמיתי מספיק כדי לשאול את עצמו למה הוא סובל. כלומר, אם כבר האדם מפחד - לפחות שיבין לעומק למה הוא מפחד, ממה בדיוק הוא חושש, ומדוע הוא כל כך מתנגד לתרחיש מסוים. כשיבין זאת עד הסוף, יגיע לאותה נקודת האמת שבה אין באמת סיבה לפחד.
איך מגיעים למצב בו לא מפחדים יותר בכלל?
בסופו של תהליך בירור עצמי יסודי, אליעד כהן מתאר מצב שבו האדם מגיע להבנה עמוקה שהכל למעשה טוב והכל אחד, ואין עוד שום סיבה לפחד או לחרדה משום דבר. כשמגיעים לנקודת ההבנה הזו, האדם משתחרר לחלוטין מכל הפחדים והחרדות.
- איך להפסיק לפחד?
- למה אני מרגיש חרדה?
- איך לזהות שקרים פנימיים?
- מה זה השתוות הרצון?
- איך להיות כנה עם עצמי?
- איך מתמודדים עם פחדים?
מה הקשר שבין חרדות ופחדים, לבין שקרים. למה כל הפחדים הם שקר?
היום נדבר על הקשר שיש בין שקרים לחרדות. ומי שיגיד שאין לו בכלל פחדים הוא משקר, כי אין כזה דבר שאין בכלל פחד, רק אבן בכלל לא מפחדת.
רק חסר תודעה עצמית אינו מפחד משום דבר.
יש הרבה רמות בהקשר, וניתן היבט אחד, מי שאינו משקר אין לו ממה לפחד, אבל אם אדם נצמד לאמת, אין לו ממה לפחד.
ואדם שמשקר את עצמו, מפחד, ומי שאמיתי ואינו משקר את עצמו, לא יפחד.
לדוגמה אדם המפחד לאבד את העבודה, אם ישאל את עצמו אם באמת מפחד לאבד את העבודה, יגלה שזה לא באמת הפחד מאיבוד העבודה, אלא הפחד שיהיה לו רע בחיים.
הפחד שאדם לא רוצה את מה שהוא פוחד שיקרה, הפחד הוא לא ממה שיקרה כמו פיטורין, יש אנשים שהיו רוצים מאד שיפטרו אותם, רק מחכים לכך.
השקר נכנס כאן, והוא גם לגבי כל הנושאים ולכל הדוגמאות הכי קיצוניות בחבילה אחת.
אדם צריך להגיע להשתוות עם המציאות, ואם היה אמיתי עם עצמו עד הסוף היה מגיע להשתוות
ואם אדם היה מספיק כנה עם עצמו, ושואל את עצמו מספיק שאלות, למה אני מפחד מהדבר הזה? ולמה מזה אני מפחד? ועוד ועוד, ואם ישאל מספיק, יגיע לשורש ולהשתוות עם המציאות.
הסיבה שהאדם חושש, כיוון שפוחד שיקרה לו דבר רע.
וההגדרה של דבר רע פירושו דבר שהאדם לא רוצה שיקרה משהו. זה הרצון לא הדבר עצמו.
ועד כדי כך הוא גם רוצה משהו שהוא פוחד שזה לא יקרה. והאדם לא אומר את האמת לעצמו, ולא מבין למה הוא רוצה דבר זה או אחר.
וכשאדם ישאל מספיק, וירגיל את עצמו להיות אמיתי ולא לשקר בשום אופן את עצמו, אם מרגיש רע, שלא יגיד שמרגיש טוב ולהפך.
אם אדם מרוצה שיגיד שהוא מרוצה, גם אם אחרים יורדים עליו בנושא זה או אחר, אבל האדם כן מרוצה, אז שיהיה אמיתי עם עצמו ויגיד שהוא מרוצה, לא לעשות "טוב" לאחרים ולהסכים איתם, מי אמר שהם צודקים.
אדם צריך ללכת עד הסוף ולבדוק למה אני מפחד מזה? מה האמת? האם באמת יש לי ממה לפחד?
ולחקור ולברר ולהבין
והיה והאדם יהיה אמיתי וכנה עם עצמו בכל התשובות, ושלא יהיה מוכן לסבול בלי להבין לפחות למה הוא סובל, אם כל כך סובלים, אז לפחות להבין מה זה הסבל הזה והחרדות הללו
ואם אדם אמיתי עד הסוף ולא לפחד, יגיע לנקודת השתוות ואחדות
ואז ממילא יגיע להבנה שהכל טוב והכל אחד, ואז לא יהיה שייך יותר לא שום פחד ולא שום חרדה.
היום נדבר על הקשר שיש בין שקרים לחרדות. ומי שיגיד שאין לו בכלל פחדים הוא משקר, כי אין כזה דבר שאין בכלל פחד, רק אבן בכלל לא מפחדת.
רק חסר תודעה עצמית אינו מפחד משום דבר.
יש הרבה רמות בהקשר, וניתן היבט אחד, מי שאינו משקר אין לו ממה לפחד, אבל אם אדם נצמד לאמת, אין לו ממה לפחד.
ואדם שמשקר את עצמו, מפחד, ומי שאמיתי ואינו משקר את עצמו, לא יפחד.
לדוגמה אדם המפחד לאבד את העבודה, אם ישאל את עצמו אם באמת מפחד לאבד את העבודה, יגלה שזה לא באמת הפחד מאיבוד העבודה, אלא הפחד שיהיה לו רע בחיים.
הפחד שאדם לא רוצה את מה שהוא פוחד שיקרה, הפחד הוא לא ממה שיקרה כמו פיטורין, יש אנשים שהיו רוצים מאד שיפטרו אותם, רק מחכים לכך.
השקר נכנס כאן, והוא גם לגבי כל הנושאים ולכל הדוגמאות הכי קיצוניות בחבילה אחת.
אדם צריך להגיע להשתוות עם המציאות, ואם היה אמיתי עם עצמו עד הסוף היה מגיע להשתוות
ואם אדם היה מספיק כנה עם עצמו, ושואל את עצמו מספיק שאלות, למה אני מפחד מהדבר הזה? ולמה מזה אני מפחד? ועוד ועוד, ואם ישאל מספיק, יגיע לשורש ולהשתוות עם המציאות.
הסיבה שהאדם חושש, כיוון שפוחד שיקרה לו דבר רע.
וההגדרה של דבר רע פירושו דבר שהאדם לא רוצה שיקרה משהו. זה הרצון לא הדבר עצמו.
ועד כדי כך הוא גם רוצה משהו שהוא פוחד שזה לא יקרה. והאדם לא אומר את האמת לעצמו, ולא מבין למה הוא רוצה דבר זה או אחר.
וכשאדם ישאל מספיק, וירגיל את עצמו להיות אמיתי ולא לשקר בשום אופן את עצמו, אם מרגיש רע, שלא יגיד שמרגיש טוב ולהפך.
אם אדם מרוצה שיגיד שהוא מרוצה, גם אם אחרים יורדים עליו בנושא זה או אחר, אבל האדם כן מרוצה, אז שיהיה אמיתי עם עצמו ויגיד שהוא מרוצה, לא לעשות "טוב" לאחרים ולהסכים איתם, מי אמר שהם צודקים.
אדם צריך ללכת עד הסוף ולבדוק למה אני מפחד מזה? מה האמת? האם באמת יש לי ממה לפחד?
ולחקור ולברר ולהבין
והיה והאדם יהיה אמיתי וכנה עם עצמו בכל התשובות, ושלא יהיה מוכן לסבול בלי להבין לפחות למה הוא סובל, אם כל כך סובלים, אז לפחות להבין מה זה הסבל הזה והחרדות הללו
ואם אדם אמיתי עד הסוף ולא לפחד, יגיע לנקודת השתוות ואחדות
ואז ממילא יגיע להבנה שהכל טוב והכל אחד, ואז לא יהיה שייך יותר לא שום פחד ולא שום חרדה.