פחד לאבד שליטה, אובדן שפיות, אובדן שליטה,
פחד להשתגע, חרדה מפני איבוד שליטה ובו יתבאר, מהו שורש
הפחד והחרדה של האדם, מפני אובדן שפיות ואיבוד שליטה. כי האדם
מפחד להשתגע,
ומפחד לאבד את השפיות שלו,
ומפחד להגיע למצב של אובדן שליטה, שבו הוא יאבד את השליטה על עצמו, ואולי יקרו לו דברים רעים וכולי. וכאן יתבאר שורש
הפחד הזה, וכיצד צריך להתמודד איתו. והסיבה לכך שהאדם
מפחד לאבד שליטה, היא משום, שבתת המודע של האדם, הוא מרגיש ויודע, ... לו כאן שליטה על משהו. ושמאוד יכול להיות, שהוא נתון לחסדיו של מישהו אחר או יד המקרה וכיוב, שלא בטוח שטובתו של האדם, עומדת בראש סדר העדיפויות, של המנגנון שמחליט מה יקרה לאדם. והאדם
מפחד להשתגע ולאבד שליטה, משום שהאדם מבין, שזה יכול להביא אותו ... נדמה לו, שאם המציאות תהיה נגד רצונו, הרי שתהיה לו שליטה כלשהי ואפשרות כלשהי, לנסות להתאים את המציאות לרצון שלו או להפך. כי האדם חווה, שהוא זה שאחראי לתחושת הטוב והרע שלו. והאדם
מפחד, שאם הוא יאבד את השפיות שלו לגמרי, אז הוא יאבד שליטה לגמרי, והוא לא יוכל לגרום, לכך שהמציאות תהיה כרצונו.
והפחד של האדם להשתגע ולאבד שליטה, הוא
פחד מוצדק מנקודת מבט מסוימת. כי מנקודת מבט מסוימת, אכן ... סופית. ואכן, בכל רגע ורגע, המציאות יכולה להיות בצורה כלשהי, שהאדם לא ירצה אותה. ואין לאדם שום אפשרות לעשות נגד זה שום דבר. כי הרצון של האדם עצמו, הוא לא ממש בשליטתו העצמית. כך
שהפחד המוצדק ביותר הוא, מכך שהמציאות תהיה נגד רצונו של האדם ... המציאות מנהלת אותו. כי המציאות מחליטה, כיצד השכל עצמו יחשוב. ולא השכל מחליט, מה בדיוק הוא יחשוב. כך שהאדם יכול להשתגע בכל רגע ורגע, ולאבד שליטה לגמרי וכולי. והדרך להתמודד עם
הפחד הזה ועם החרדה הזאת להשתגע ולהגיע לאובדן שליטה, היא על ידי ... וככל שהאדם מתחבר יותר לשכל האובייקטיבי, דהיינו, שהאדם מתרגל לחשוב בצורה אובייקטיבית במשך היום יום, כך גם האדם פתאום חווה, את זה, שמבחינה אובייקטיבית אין טוב ורע, וממילא לא שייך
לפחד כלל. וקיימת גם עוד נקודת מבט נוספת, שאומרת, שלא משנה מה ... מה שיש, ואין לזה פתרון. ומצד שני, אין כל בעיה, כי מבחינה מוחלטת, שום דבר לא באמת משנה. ומצד שלישי, הכל כרצונו של האדם תמיד וכולי. וההעמקה של האדם בהבנה הזאת, מאפשרת לו להתמודד עם
הפחדים והחרדות שלו. ...